Mercedes-Benz C 111 – samochód marzeń z czterowirnikowym silnikiem Wankla. Dziś mija 50 lat od jego premiery

C 111-II zadebiutował 50 lat temu. Był niebywale niski jak na tamte czasy, miał unoszone drzwi do góry i karoserię z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym, a pod maską tkwił czterowirnikowy silnik Wankla. Mimo że był to pojazd eksperymentalny do tej pory wzbudza emocje.

Mercedes-Benz C 111 to pojazd ikona wśród aut sportowych i ulubieniec mediów, jeżdżące laboratorium do testowania silnika Wankla i nowych rozwiązań technicznych oraz legendarny rekordzista – a to jeszcze nie wszystko. Jego drugi etap rozwoju, model C 111-II, z czterowirnikową (4x 602 cm3) odmianą silnika M 950 F o mocy 350 KM obchodzi w tym roku okrągłe urodziny.

Premiera
Ten supersportowy wóz zadebiutował 50 lat temu, podczas 40. salonu samochodowego w Genewie, w dniach 12-22 marca 1970 r. Miał nadwozie o wysokości zaledwie 112 cm, z unoszonymi drzwiami i 262-centymetrowym rozstawem osi, otrzymał karoserię wykonaną z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP), przykręconą do stalowej ramy. Jego maksymalna prędkość wynosiła 300 km/h. Do dziś Mercedes-Benz C 111-II, ze swoim charakterystycznym lakierem Weissherbst, pozostaje publiczną atrakcją – można go zobaczyć w sekcji technicznej Muzeum Mercedes-Benz.

Przeczytaj też: Seriale i programy motoryzacyjne na Netflixie – nasze TOP 5
oraz
TOP 10 filmów motoryzacyjnych na Netflixie

Dalszy etap rozwoju
C 111-II powstał na bazie C 111, zaprezentowanego jesienią 1969 r. Pod względem technicznym wyróżnia go przede wszystkim czterowirnikowy, prawdziwie sportowy silnik Wankla. Dział designu pod nadzorem Bruno Sacco i Josefa Gallitzendörfera rozpoczął prace nad samochodem latem 1969 r. W porównaniu do poprzednika projektanci poprawili pole widzenia kierowcy, modyfikując błotniki, dach i pokrywę bagażnika. Dopracowano również aerodynamikę: pomiar w tunelu aerodynamicznym wykazał, że w porównaniu do C 111 opór powietrza zmalał o 8%. Wnętrze C 111-II robiło wrażenie nowoczesną estetyką. Przydatność samochodu na co dzień podkreślało miejsce na jedną dużą i dwie małe walizki z zestawu sygnowanego przez Mercedes-Benz.

Samochód marzeń
C 111 od samego początku stanowił nie lada atrakcję. W rezultacie sprawdził się plan ustanowiony przez zarząd ówczesnej firmy Daimler-Benz AG: 20 maja 1969 r. jego członkowie postanowili, że C 111 zostanie zaprezentowany publiczności jako samochód marzeń, podczas wystawy we Frankfurcie nad Menem, w dniach 11-21 września 1969 r. Po sensacyjnym debiucie C 111 uczestniczył w wielu innych targach i wystawach: w Paryżu, Londynie, Turynie, Wiedniu, Essen, Brukseli oraz Chicago. Później przyszedł czas na premierę ewolucyjne wersji C 111-II, w marcu 1970 r. w Genewie.

Przeczytaj też: Test Mercedes CLA200 Shooting Brake – bananowe życie

Czeki in blanco
Zamożni miłośnicy samochodów aut byli gotowi zapłacić znaczące sumy za C 111. Na przykład w Londynie w 1969 r. entuzjasta motoryzacji zaproponował zapłacenie za niego nawet pół miliona marek niemieckich. W ciągu kolejnym miesięcy czeki in blanco trafiły nawet do Stuttgartu. Jednak producent nie pozostawił wątpliwości, że ten eksperymentalny prototyp nie był na sprzedaż. Początkowo pojazd, który później otrzymał nazwę C 111 (i wewnętrznie oznaczenie kodowe C 101), był pomyślany dla zupełnie innej grupy docelowej: w 1963 r. rozważano zamontowanie silnika Wankla w „małym, niedrogim samochodzie sportowym”, pozycjonowanym poniżej „Pagody” SL (W 113). Bardziej szczegółowo strategię tę zdefiniowano w 1968 r. – jako „mały, sportowy wóz” bez szczególnego wyposażenia z zakresu komfortu, nadający się również do udziału w sporcie motorowym i skierowany do „młodych ludzi”.

Wrażenia z jazdy
50 lat temu goście salonu nie tylko podziwiali C 111-II jako główną atrakcję wystawy w Genewie, ale widzieli go także w ruchu – Mercedes-Benz przywiózł do Szwajcarii dwa z pięciu planowanych egzemplarzy drugiej serii. Prototyp o numerze wewnętrznym 31, a tym samym pierwszy zbudowany C 111-II, można było zobaczyć podczas prezentacji prasowej i próbnych jazd testowych w dniach 10-11 marca 1970 r. na torze Circuit de Monthoux pod Genewą.

Cyfrowy świat
Nie tylko rysy karoserii C 111 były futurystyczne. To pierwszy na świecie pojazd, który został w całości zaprojektowany na komputerze. Jego twórcy wykorzystali metodę ESEM (metoda elementów elastostatycznych), opracowany w Mercedes-Benz wariant metody elementów skończonych (FEM). Cyfrowa technika pozwoliła nawet na obliczenie obciążeń dynamicznych. Mercedes-Benz szacuje, że dzięki tej metodzie okres projektowania został skrócony o około 4 miesiące. 

V8 zamiast silnika Wankla
W grudniu 1970 r. C 111-II zamiast silnika Wankla otrzymał 3,5-litrowy silnik V8 Mercedesa. Należący do Mercedes-Benz Classic pojazd sprawia, że C 111 „żyje” do dziś – i wciąż przyciąga uwagę na imprezach poświęconych klasycznej motoryzacji. Kolejny wyjątkowy egzemplarz, stanowiący część kolekcji firmowych aut, to C 111-II z 1975 r.: jego podłoga ma „kanapkową” konstrukcję, z dwiema powłokami wykonanymi z żywicy syntetycznej wzmocnionej włóknem szklanym o grubości zaledwie kilku milimetrów, które tworzą bazową strukturę z udziałem pianki poliuretanowej.

Test masła i miejsce na narty
W porównaniu ze swoim poprzednikiem C 111-II szczycił się wieloma rozwiązaniami z zakresu komfortu. Miało to szczególne znaczenie dla Rudolfa Uhlenhauta, kierownika działu rozwoju osobowych Mercedesów. Oprócz zwykłego bagażnika pojazd zapewniał dodatkowe miejsce na bagaż na pokrywie bagażnika (z mocowaniem pasami), a także umożliwiał transport nart. Co więcej, Uhlenhaut poddał C 111-II praktycznemu „testowi masła”, w ramach którego ustalano, czy podczas szybkiej jazdy umieszczona w bagażniku kostka masła ulegnie roztopieniu pomimo środków chroniących przestrzeń bagażową przed nagrzewaniem.

Przeczytaj też: Test Mercedes G 350d – czterdziestolatek w życiowej formie

Wyjątkowe barwy
Obecnie publiczny wizerunek C 111-II i jego poprzednika jest nierozerwalnie wiązany z pomarańczowym, metalizowanym lakierem Weissherbst. Jednak początkowo, pod koniec lat 60. XX wieku, w prototypie zastosowano lakier Vermillion oraz „wyścigowe” pasy. W 1969 r., w chwili premiery, C 111 otrzymał specjalny biały odcień z jasnopomarańczowymi akcentami. Dopiero przed premierą C 111-II w Genewie zadecydowano, że „wygra” charakterystyczny lakier Weissherbst.

Rekordzista
Po C 111-II i jego odpowiedniku z plastikową podłogą Mercedes-Benz zarzucił prace nad supersportowym samochodem z silnikiem Wankla. Jednak gwiazda eksperymentalnych aut wciąż świeciła – stanowiła podstawę dla bardzo udanych, bijących rekordy pojazdów C 111-II D (1976), C 111-III (1977) i C 111-IV (1979).

Prosto z drukarni
Książka „Mercedes-Benz C 111” da nowe spojrzenie na rozwój samochodu. Publikacja zostanie wkrótce wydana przez wydawnictwo Motorbuch Verlag Stuttgart. Powstała w oparciu o dogłębne badania, a także wyczerpujące, szczegółowe informacje 
i fotografie z archiwów Daimler AG, w tym wiele niepublikowanych dotąd zdjęć, które po raz pierwszy dokumentują całą historię rozwoju tego fascynującego pojazdu.

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Ile osób może jechać razem autem w czasie epidemii?

Wprowadzony od 25 marca zakaz przemieszczania się po Polsce budzi wśród wielu osób wątpliwości, podobnie jak ograniczenie liczby pasażerów w komunikacji miejskiej, czy limit tego, w ile osób możemy wybrać się na spacer. A ilu pasażerów może zabrać ze sobą kierowca prywatnego auta? Wyjaśniamy, jak rozumieć rozporządzenia wprowadzone na czas epidemii koronawirusa.

Wprowadzone niedawno rozporządzenie, jednoznacznie wskazuje, że powinniśmy wystrzegać się opuszczania domu. Pozwala jednak na pewne odstępstwa od tej reguły:

§3a.1. W okresie od dnia 25 marca 2020 r. do dnia 11 kwietnia 2020 r. zakazuje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przemieszczania się osób przebywających na tym obszarze, z wyjątkiem przemieszczania się danej osoby w celu:

1) wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych;

2) zaspokajania  niezbędnych  potrzeb  związanych z bieżącymi  sprawami  życia  codziennego, w tym  uzyskania opieki zdrowotnej lub psychologicznej, tej osoby, osoby jej najbliższej

(…)

2.Wprzypadku gdy przemieszczanie się następuje:

1) pieszo –jednocześnie mogą się poruszać dwie osoby w odległości nie mniejszej niż 1,5m od siebie;

2) środkami publicznego transportu zbiorowego (…) – środkiem tym można przewozić, w tym samym czasie, nie więcej osób, niż wynosi połowa miejsc siedzących.

Najważniejsze jest więc to, że nasze poruszanie się musi mieć konkretne uzasadnienie. Możemy pojechać samochodem do pracy, na zakupy, dozwolone jest też wybranie się nim w celu pomocy najbliższym. Teoretycznie możemy również wsiąść do auta, aby dotrzeć do jakiegoś odosobnionego miejsca na spacer, ponieważ dbanie o kondycję fizyczną i psychiczną zalicza się do naszych podstawowych potrzeb, które mamy prawo realizować.

Przeczytaj też: Seriale i programy motoryzacyjne na Netflixie – nasze TOP 5
oraz TOP 10 filmów motoryzacyjnych na Netflixie

A co z liczbą pasażerów jaką możemy ze sobą zabrać? Warto zwrócić uwagę, że rozporządzenie nakłada limity w tej kwestii tylko na transport publiczny. Nie ma przeszkód, żebyśmy zabrali całą rodzinę i wspólnie gdzieś pojechali, szczególnie że rodzin nie obowiązuje także limit osób poruszający się pieszo. Dozwolone są także wspólne dojazdy osób do pracy – jeśli w ten sposób kilka kolejnych osób uniknie konieczności podróży komunikacją miejską, to jest to wręcz zalecane.

Koniecznie zobacz: Policjanci tańczą dla dzieci objętych kwarantanną. W Polsce!

Tak jak w przypadku opisywanego przez nas niedawno zagadnienia przejażdżki motocyklowej, rządzący nie chcieli zakazywać nam absolutnie wszystkiego i zdali się na zdrowy rozsądek. Możemy więc jechać samochodem i to w tyle osób, ile mamy miejsc. Ale zawsze wcześniej powinniśmy sobie zadać pytanie, czy naprawdę koniecznie musimy gdzieś pojechać i to w tak dużym gronie.

Na ten temat wypowiedział się także minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński:

Przemieszczanie się prywatnymi samochodami osobowymi nie jest zabronione. Rozporządzenie Ministra Zdrowia nakłada na nas obowiązek egzekwowania liczby pasażerów w publicznych środkach transportu zbiorowego. (…) aczkolwiek będziemy monitorowali tę sprawę (liczby osób w samochodach osobowych) i przekazywali ewentualne rekomendacje ministrowi zdrowia.

Z tej wypowiedzi wynika, że ograniczenie liczby osób, jakie mogą podróżować jednym samochodem, może zostać wprowadzone w przyszłości. Wszystko będzie zależało od panującej sytuacji i rozwoju epidemii koronawirusa w Polsce.

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

 

Najnowsze

Range Rover ma już 50 lat – obchodzi huczne urodziny!

Specjalnie na rocznicę, Simon Beck, artysta tworzący dzieła sztuki w śniegu, stworzył grafikę „50 lat Range Rover” - wewnątrz toru o średnicy 260 metrów. A wszystko to w ośrodku Jaguar Land Rover Ice Drive Academy. A to dopiero początek urodzinowych atrakcji!

Land Rover rozpoczął obchody 50. rocznicy premiery pierwszego luksusowego SUV-a od stworzenia gigantycznej, śnieżnej instalacji na zamarzniętym jeziorze w Arjeplog, w Szwecji. To właśnie tam znajduje się ośrodek Jaguar Land Rover Ice Drive Academy. W obchodach złotego jubileuszu wziął udział mistrz wagi ciężkiej w boksie – Anthony Joshua.

Marka Range Rover – w której gamie znajdziemy modele tj. Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar i Range Rover Evoque, uzupełnione topową gamą SV – miała swój debiut w 1970 roku.

Przeczytaj też: Seriale i programy motoryzacyjne na Netflixie – nasze TOP 5
oraz
TOP 10 filmów motoryzacyjnych na Netflixie

Teraz chce uczcić swoje 50 lat dokładnie w rocznicę wprowadzenia na rynek dwudrzwiowego Range Rovera (w 1970 roku). Od tamtej pory Range Rover Sport, Range Rover Evoque i Range Rover Velar poszerzyły rodzinę do czterech najbardziej pożądanych SUV-ów na świecie.

Pierwszy Range Rover był SUV-em z napędem na wszystkie koła, w którym wprowadzono układy ABS, elektronicznej kontroli trakcji oraz automatyczne, elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. Natomiast w 2012 roku Range Rover wprowadził do klasy dużych SUV-ów aluminiową konstrukcję nadwozia. W 2015 roku Range Rover został wyposażony w system All-Terrain Progress Control – teraz dostępny w modelach marki Land Rover.

Poza wspomnianą wyżej grafiką na śniegu, zaproszono do obchodów jubileuszu Mistrza świata wagi ciężkiej i posiadacza Orderu Imperium Brytyjskiego, Anthony Joshua, który poczył dreszczyk emocji jeżdżąc po lodzie czterema najnowszymi modelami Range Rover SV w Arjeplog. Mógł je wypróbować podczas nauki jazdy po ośnieżonym torze, a także podczas pokonywania różnych torów lodowych wydrążonych w zamarzniętym jeziorze. Były to następujące modele:

  • Range Rover SVAutobiography – topowy model o długim rozstawie osi, najbardziej elegancki i wyrafinowany Range Rover, z fotelami Executive Seats, elektrycznie domykanymi tylnymi drzwiami i gamie silników, która obejmuje m.in. napęd hybrydowy (PHEV).
  • Range Rover SVAutobiography Dynamic – Range Rover SVAutobiography Dynamic o standardowym rozstawie osi, łączący wyrafinowane wnętrze z 565-konnym doładowanym silnikiem V8.
  • Range Rover Sport SVR – jak dotąd najlepiej sprzedający się model SV oraz najszybszy Range Rover, o mocy 575 KM, potrafi przyspieszyć od 0-100 km/h w 4,5 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 283 km/h.
  • Range Rover Velar SVA Dynamic – zdobywca tytułu World Car Design of the Year 2018, przekonstruowany pod kątem poprawy komfortu i osiągów.

Zobacz jak to wyglądało na filmie.

https://www.youtube.com/watch?v=v=MFVo9vfz7-Y
 

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Kierowcy zawodowi a kwarantanna przez koronawirus – kto odpowiada za ten chaos?

Czy wraca kwarantanna dla kierowców? Jakie są nowe wytyczne Głównego Inspektoratu Pracy oraz Komisji Europejskiej w sprawie transportu? Oto tabela odstępstw od przepisów czasu pracy kierowców zawodowych w poszczególnych krajach.

Czy od piątku 27.03 wraca kwarantanna dla kierowców?

W nawiązaniu do licznych pytań i obaw w tej sprawie odpowiedź jest jasna oraz brzmi: nie. Zamieszanie wzięło się zapewne ze złego lub niepełnego zrozumienia niektórych zmian rozporządzenia w sprawie ogłoszenia stanu epidemii w Polsce z 24.03.2020 – odpowiada Mateusz Włoch, Grupa Inelo.

Zobacz koniecznie: Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?

Najnowsze rozporządzenie uchyla § 2 ust. 6 pkt. 1 z poprzedniej wersji  tego dokumentu z 20 marca, co prezentuje się następująco.

 Źródło: Opracowanie Inelo na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000491/O/D20200491.pdf

Dodatkowo, w mocy pozostaje fakt, że kierowca nie musi przejeżdżać granicy samochodem ciężarowym. Nawet jeśli będzie przekraczał granicę samochodem osobowym nie zostanie skierowany na kwarantannę. Dotyczy to także kierowców tzw. busów do 3,5 tony. Wymagane jednak jest żeby dana osoba udowodniła, że wykonuje pracę jako kierowca międzynarodowy – zauważa ekspert.

24.03.2020 r. premier Morawiecki w specjalnym oświadczeniu poinformował o specjalnych zasadach bezpieczeństwa w związku z koronawirusem. Z uwagi na to pojawiły się pierwsze pytania i obawy czy istnieje konieczność udokumentowania (w formie pisemnej np. od pracodawcy) ważnych powodów opuszczenia miejsca zamieszkania. Na ten moment polski rząd nie wprowadził takiego obowiązku – informuje Kamil Wolański z Grupy Inelo.

Oświadczenia o celu podróżowania wprowadziła m.in. Francja.

Zobacz: Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu

Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości pracy bez aktualnych okresowych badań lekarskich (warunek: wydane skierowanie dla pracownika). Niestety, nie ma to w tej chwili zastosowania do kierowców, którzy mają szerszy pakiet badań, wynikający z ustawy o transporcie drogowym (to ma się zmienić dzięki zapisom w Tarczy Antykryzysowej).

Przeczytaj też: Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych

KE przygotowała pakiet zaleceń, które mają umożliwić sprawny transport towarów z obrębie UE. Oto kilka wybranych propozycji Komisji.

– Wszędzie tam, gdzie istnieją lub zostały wprowadzone kontrole na granicach wewnętrznych, zachęca się państwa członkowskie do wyznaczenia odpowiednich wewnętrznych przejść granicznych w ramach TEN-T, jak również dodatkowych głównych przejść granicznych w niezbędnym zakresie, jako „zielonych pasów”;
– Kontrole graniczne na „zielonym pasie” nie powinny trwać więcej niż 15 minut;
– Na przejściach granicznych „zielonym pasem” należy zminimalizować procedury i usprawnić je do tego, co jest absolutnie konieczne.
– Kierowcy nie powinni być proszeni o przedstawianie innych dokumentów niż dokumenty tożsamości i prawo jazdy oraz, w razie potrzeby, standardowy wzór pisma od pracodawcy. Dopuszcza się przedstawienie dokumentów w formie elektronicznej;
– W celu zapewnienia swobodnego przepływu towarów oraz uniknięcia dodatkowych opóźnień kontrole dokumentów i ładunku powinny być ograniczone do minimum;
– Kontrole drogowe oraz badania lekarskie powinny być przeprowadzone sprawnie i bez wymogu opuszczania pojazdu przez kierowcę;
– W celu zwiększenia płynności ruchu towarów zaleca się zawieszenia wszystkich ograniczeń w prowadzeniu pojazdów takie jak: zakazy weekendowe, nocne, sektorowe itp.

Zalecenia nie mają w tej chwili mocy prawnej. Każdy kraj może je indywidualnie dostosować do swoich potrzeb. Istnieją obawy pewnych nadużyć. Przykładowo Turcja chce korzystać tylko ze swoich krajowych przewoźników.

Przeczytaj też: Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Hej, Mercedes, podaj mi horoskop dla wodnika! – czyli nowe funkcje systemu MBUX

Rozmowa z własnym samochodem należy do dziwnych doświadczeń... Jednak wyjątkowo szybko odkrywamy, jak jest to przydatne! Od kwietnia system multimedialny MBUX Mercedesa luzuje krawat i w ramach jednej z opcji zacznie zwracać się do swoich użytkowników na „ty”.

Raport na temat opadów śniegu, horoskop albo quiz: asystent głosowy „Hej Mercedes” oferuje użytkownikom Mercedesów dostęp do czterech nowych opcji rozrywki. Pozwala na nowy rodzaj interakcji między kierowcą a pojazdem. Bezpośrednia forma zwracania się do użytkownika będzie stopniowo wprowadzana w nowych egzemplarzach od kwietnia 2020 r., między innymi w Polsce. 

Przeczytaj też: Test Mercedes CLA200 Shooting Brake – bananowe życie

Funkcja zwłaszcza dla narciarzy – „Hej, Mercedes, jaki jest śnieg w Samnaun?” (ośrodek narciarski w Szwajcarii – przyp. tłum.).
To opcja, która pozwala na sprawdzenie prognozy pogody dla określonych regionów – w niemal dowolnym języku. Obejmuje to również raporty na temat opadów śniegu dla popularnych ośrodków narciarskich. Raport pokaże i odczyta szczegóły dotyczące głębokości śniegu w górach i w dolinie, a także dostarczy szczegółowe informacje o tym, ile wyciągów jest do dyspozycji i ile z nich obecnie działa.

„Hej, Mercedes, podaj mi horoskop dla wodnika!”
MBUX może spojrzeć w gwiazdy, po to, by kierowca nie musiał odrywać oczu od drogi. System wzbogacono o funkcję osobistego horoskopu na życzenie (dostępną tylko w języku niemieckim i brytyjskim angielskim). Aby poznać horoskop, kierowca musi głosowo podać swoją datę urodzenia lub znak zodiaku. System odczyta mu odpowiedni dzienny horoskop.

Przeczytaj też: Test Mercedes G 350d – czterdziestolatek w życiowej formie

Miasto, wieś, rzeka
Poza oferowaniem usług „astrologicznych” system MBUX może zapewnić podróżującym dodatkową rozrywkę i urządzić im quiz geograficzny na temat stolic świata. 

System Mercedesa wyróżnia intuicyjna obsługa menu za pomocą ekranu dotykowego oraz nawigacja korzystająca z techniki rozszerzonej rzeczywistości (obraz wideo otoczenia pojazdu jest wzbogacony o przydatne wskazówki nawigacyjne).

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze