Kobiety vs mężczyźni za kierownicą: czy pasja do motoryzacji ma płeć? Ocenia psycholog transportu

Blisko 90% Polaków zwraca uwagę na estetykę i wygląd swojego samochodu. Jakie są jednak różnice w damskim i męskim podejściu do wyglądu auta? Czy można postrzegać samochód "kobiecym okiem"?

Jak wykazują badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie 3M, aspekty wizualne pojazdu są niezwykle istotne dla kierowców niezależnie od płci. Kierowcy ze względu na pasję do motoryzacji oraz rozwijający się trend personalizacji, coraz częściej decydują się na udoskonalenie swoich pojazdów poprzez nadanie im niepowtarzalnego charakteru. 

Przeczytaj też: Seriale i programy motoryzacyjne na Netflixie – nasze TOP 5
oraz
TOP 10 filmów motoryzacyjnych na Netflixie

Kobiety vs m mężczyźni – na jakie aspekty zwracają uwagę w swoich samochodach? 
Polacy są prawdziwymi estetami. Deklarują, że dbają o wygląd swojego otoczenia, a samochody nie stanowią wyjątku. Prawie 90% badanych uważa aspekty wizualne pojazdów za bardzo istotne (89% kobiet vs 85% mężczyzn), a szerzący się trend personalizacji sprawia, że kierowcy coraz częściej decydują się na dostosowanie samochodów do indywidualnych potrzeb czy preferencji. 

Mogłoby się wydawać, że dla kobiet najważniejszy jest ogólny wygląd auta; jednak wyniki badań wykazują, że bardzo często zwracają uwagę na szczegóły. Co ciekawe, kobiety zdecydowanie rzadziej dbają o czystość swojego pojazdu (96,5% mężczyzn vs. 69,1% kobiet). Ponadto dla pań mniej istotny jest stan lakieru (66,4% mężczyzn vs. 57,3% kobiet) oraz wygląd felg (38,3% mężczyzn vs. 32,8% kobiet), a estetyczne detale takie jak wyposażenie wnętrza czy barwa karoserii stanowią kwestie kluczowe. 

Zarówno kobiety, jak i mężczyźni patrzą na samochód z praktycznego punktu widzenia, dostrzegalne są w tym jednak pewne różnice płciowe. Wszystko, co ładne i wyjątkowe jest pożądane dla obu płci, stąd pojawia się chęć wyróżnienia się lub zwrócenia na siebie uwagi, np. poprzez personalizację auta. Różnica tkwi jednak w motywatorach. W przypadku płci pięknej wrażenia wizualne, takie jak wyposażenie wnętrza, tkaniny w nim użyte czy kolory wzbudzają poczucie bezpieczeństwa, ogólnego komfortu oraz przyjemności z prowadzenia. Umysł męski uznawany jest natomiast za bardziej „praktyczny”, dlatego też mężczyźni zwracają większą uwagę na stan techniczny auta, jak np. felg czy lakieru. Dobry stan techniczny samochodu wpływa na ich pewność siebie – w końcu zagniecione felgi czy porysowana karoseria mogą świadczyć o brawurowej jeździe – komentuje dr Sylwia Milewska, psycholog transportu. 

Przeczytaj też: Karolina Pilarczyk zapowiada prezentację aut driftingowych online

Jaki kolor lakieru samochodów wybierają kobiety, a jaki mężczyźni? 
Pogląd, że przywiązanie do estetyki i kierowanie się aspektami wizualnymi podczas wyboru samochodu jest charakterystyczne jedynie dla kobiet można już uznać za nieaktualny. Jak pokazują najnowsze statystyki, dla ponad 1/3 badanych kobiet i prawie 1/3 ankietowanych mężczyzn ważne jest, aby samochód miał atrakcyjny kolor. Interesującą różnicą pomiędzy preferencjami obu płci jest wybierana paleta kolorystyczna karoserii. Kobiety częściej decydują się na barwy ciepłe, czerwienie (red metallic), natomiast mężczyźni stawiają na klasyczny, srebrny kolor lakieru (sliver gloss).

Powszechnie wiadomo, że wybór koloru karoserii jest jednym z najważniejszych determinantów podczas wyboru samochodu. Można powiedzieć, że mężczyźni wybierali z punktu praktycznego kolor szary, ponieważ uznawany on jest za taki, który „najmniej się brudzi”. Kobiety natomiast w swoich wyborach częściej kierują się emocjami, dlatego kwestie techniczne są dla nich nieco mniej istotne. Lubią wyrażać siebie poprzez wizualizację, dlatego częściej wybierają kolory, które podkreślą ich osobowość i temperament. Czerwony jest barwą ciągle najbardziej lubianą przez kobiety, nie od dziś uznawaną za kolor stylu, odwagi, siły i elegancji – dodaje dr Sylwia Milewska.

Dlaczego i jak kierowcy zmieniają wygląd swoich samochodów?
Kierowcy przedstawiają wiele powodów, dla których warto utrzymać pojazd w jak najlepszym stanie. Właściciele twierdzą, że troszczą się o wygląd pojazdu ze względów ekonomicznych albo poprzez jego wygląd chcą podkreślić swój charakter i indywidualny styl. Tak więc car wrapping, zmiana wyglądu lub zabezpieczenie auta poprzez oklejenie go specjalną folią PPF, staje się coraz bardziej popularna nie tylko wśród mężczyzn. Aż 52,5% badanych kobiet deklaruje, że zdecydowałoby się na tę metodę zabezpieczenia lakieru. Paniom zależało również na zmianie koloru samochodu lub jego elementów w sposób odwracalny – folię można odkleić. 1/5 ankietowanych kobiet, które zleciły oklejenie karoserii folią czuła się znudzona jej fabrycznym zabarwieniem, a 20% skorzystała z car wrappingu, aby umieścić na samochodzie grafikę związaną z własną firmą lub tą, w której pracują.  

Źródło: 3M

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Joanna Szymków-Matuszewska

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC – elegancja prosto z Paryża

Zapewne wkrótce zostanę przez Was posądzona o brak obiektywizmu, jeśli chodzi o samochody marki Renault, bo każdy z moich testów jest jednym wielkim pianiem z zachwytu nad tymi samochodami, ale prawda jest taka – wierzcie lub nie, że dzisiejsze Renault naprawdę potrafi bardzo pozytywnie zaskoczyć.

Talisman Grandtour w najmocniejszej i najbogatszej wyposażeniowo wersji Initiale Paris jest kolejnym dowodem na to, że projektanci i konstruktorzy z Renault wiedzą jak i czym trafić w gusta kierowców, żeby ci zapamiętali ten samochód na długo.

Pierwsze wrażenie
Każdy z nas wie, że ma potężną moc i często nie da się zatrzeć. W przypadku Renault Talisman Grandtour w wersji Initiale Paris pierwsze wrażenie było zaskakująco dobre. Zaskakująco, bo wsiadałam do niego z nastawieniem „I znów nadwozie kombi…”. Jednak to kombi mnie kompletnie zaskoczyło, bo prowadzi się całkowicie nie jak kombi. Powiedzmy sobie otwarcie – większość samochodów z tego segmentu podczas prowadzenia jest ociężała i nie ma to szczególnego związku z mocą silnika czy jego dynamiką.

Przeczytaj także: Test: Renault Megane RS Trophy – szybki i wściekły, czy szykowny i delikatny?

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Taka po prostu jest konstrukcja nadwozia kombi i przede wszystkim jego waga, że zazwyczaj mam poczucie, jakbym prowadziła czołg. Ale nie w Talismanie! Talisman Grandtour choć swoje waży – minimalna masa pojazdu gotowego do jazdy (bez opcji), to 1559 kilogramów (to całkiem sporo, nawet jak na samochód w tym nadwoziu), to jednak w ogóle tego nie czuć. Renault Talisman GT powinien być podstawiany wszystkim niedowiarkom, którzy twierdzą, że system czterech kół skrętnych 4Control stosowany w Renault to tylko chwyt marketingowy, który wcale nie przekłada się na właściwości jezdne. Ten model jest idealnym przykładem na działanie systemu 4Control.

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Dzięki jego zastosowaniu w ogóle nie czuć gabarytów tego modelu i czujemy się, jakbyśmy prowadzili zwykłego kompakta. Samochód idealnie ustawia się do zakrętów, choć musimy mu na to pozwolić i nie walczyć z nim. W pierwszym odruchu nie jest to oczywiste, bo odczucia z działania tego systemu są podobne do tych, jakbyśmy zamiast tylnej osi kół, mieli zamontowane trolejki. Jak się już jednak przełamiemy i pozwolimy Talismanowi Grandtour na pokonanie zakrętu przy naszym zaledwie delikatnym wsparciu, okaże się, że sobie świetnie radzi i zyskamy co do niego pewność. 

Przeczytaj także: Renault Captur 2. generacji – pierwsze jazdy. Walka o odzyskanie korony

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Renault Talisman Grandtour w wersji Initiale Paris to posiadacz najmocniejszego w ofercie, wysokoprężnego silnika Blue dCi o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm kub benzynowego silnika o pojemności 1.8 cm3 i mocy 225 KM. Oba te silniki zestrojone są z automatyczną, dwusprzęgłową, sześcio lub siedmiostopniową skrzynią biegów EDC – ta pierwsza dedykowana jest do silnika wysokoprężnego. My miałyśmy okazję testować benzynę i śmiało możemy powiedzieć, że całość współgra ze sobą naprawdę dobrze. Skrzynia nie szarpie, zmienia biegi bardzo sprawnie, bez zbędnego zawahania, co daje w rezultacie naprawdę fajną dynamikę tego samochodu. Dla osób, które dodatkowo lubią doznania dźwiękowe, Renault zadbało o modulowanie odgłosów silnika, odpowiednie do trybu jazdy, jaki aktualnie wybierzecie. Czy to fajny czy zbędny zabieg?

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Osobiście jestem zwolenniczką oryginalnej muzyki płynącej spod maski, przepustnicy czy wydechów, ale nie będę ukrywać, że przy wybranym trybie sport, ten wgrany odgłos silnika sprawia, że Talisman GT wydaje się być jeszcze szybszy niż jest w rzeczywistości. Jednak nawet w rzeczywistości nie będziecie mieli poczucia, że w tym samochodzie brakuje Wam mocy. Talisman Grandtour w wersji benzynowej ma maksymalny moment obrotowy 300 Nm i całkiem sprawną turbinę, którą wyraźnie słychać podczas przyspieszania, co w rezultacie jest całkowicie wystarczające do dynamicznego przemieszczania się. 
Jednak Talisman GT, szczególnie w wersji Initiale Paris, to również lub przede wszystkim wygląd.

Przeczytaj także: Renault Clio – test długodystansowy piątej generacji Clio 1.0 TCe 100 5MT

Ten samochód to kwintesencja francuskiego stylu rozpoznawalnego już w świecie mody, a więc klasyka i elegancja. To linia, która pozostaje ciekawa i zwyczajnie ładna bez względu na upływ czasu i mijające trendy. To mocno zarysowane ledowe reflektory w kształcie litery C – spójne dla wszystkich nowych modeli Renault, szeroka osłona chłodnicy, 19-calowe aluminiowe felgi (w wersji Initiale Paris specjalny wzór, dedykowany do tego wariantu wyposażenia), przyciemniane tylne szyby boczne (w wersji Initiale Paris) i tył, przez który prawie w całości przechodzi linia ledowych reflektorów, łącząca się ze znakiem Renault w samym centrum klapy bagażnika. Charakteru dodają mocno zarysowane dwie końcówki wydechów.

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

L’élégance à la française we wnętrzu
Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w skórzaną tapicerkę Nappa, w kolorze szaro-grafitowym ze wstawkami imitującymi bielone drewno, umieszczonymi na desce rozdzielczej, po bokach środkowego kokpitu i w boczkach drzwi. Projektanci Renault we wnętrzu Talismana GT zadbali o detale w postaci wygodnych, odchylanych zagłówków w fotelach przednich, zamykanego żaluzją schowka z uchwytami na kubki czy zamykanego na klik schowka na telefon, obok którego znajdują się wejścia USB (również zamykane w specjalnym schowku).

Przeczytaj także: Renault Megane GT line 1.3 TCe 160 KM EDC – niezły kompromis

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Dodatkowo w wersji Initiale Paris znajdziemy liczne wstawki informujące nas o tym, że mamy do dyspozycji najwyższą z dostępnych wersji wyposażeniowych. Ale to, co cieszyło moje oko najbardziej, to cieniowanie kolorystyczne foteli przednich i tylnej kanapy. Efekt całości w połączeniu z panoramicznym, otwieranym dachem i czarnym lakierem nadwozia był niesamowity! Wnętrze tego modelu zostało tak skonstruowane, że przyjemnie się w nim spędza każdą ilość czasu i na myśl o tym, że trzeba gdzieś jechać, autentycznie się cieszysz. Jest przestronnie (choć może dla osób o wzroście bliższym dwóch metrów na wysokość to niekoniecznie), ale przytulnie. I gdy po ciężkim dniu stojąc w korkach będziesz potrzebował(a) relaksu, wystarczy, że włączysz sobie jeden z trzech trybów masażu i ustawisz oświetlenie ambientowe w kolorze, który akurat Cię uspokaja i możesz poczuć się jak w domu.  

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Analogicznie do potrzeb i nastroju możesz w Talismanie GT dopasować sobie tryb jazdy spośród pięciu dostępnych możliwości – Neutral, Eco, Comfort, Sport i Perso. Różnice pomiędzy nimi w samym prowadzeniu samochodu są dość wyraźnie odczuwalne – całkiem inna praca skrzyni i zawieszenia, szczególnie pomiędzy trybami Sport a Neutral czy Comfort. Każdy z nich możesz dodatkowo skonfigurować tak, aby odpowiadał Twoim oczekiwaniom, też w zakresie wyświetlanych zegarów. Tryby te przestawia się przyciskiem lub za pomocą systemu R-Link 2. I tu pierwszy minus, bo takie też się znalazły – do przestawiania trybów jazdy jest kilka osobnych przycisków umieszczonych na konsoli środkowej. Jeśli będziesz chciał włączyć tryb ECO, to pod głównym wyświetlaczem systemu multimedialnego R-Link 2 znajdziesz dedykowany temu trybowi przycisk z napisem ECO, po wciśnięciu którego od razu zmienisz tryb na wymagany. Kolejny, główny przycisk dotyczący zmiany trybów, jest jednak umiejscowiony pod joystickiem obsługującym multimedia. Takie rozrzucenie tych przycisków po całej konsoli środkowej powoduje delikatny zamęt i momentami trudno się połapać w obsłudze systemu. Nie jest on bowiem sam w sobie zbyt intuicyjny i wymaga przyzwyczajenia i połapania się w tym, co można ustawić za pomocą przycisku, a co trzeba wygrzebać w czeluściach komputera.

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Niebagatelną zaletą Talismana Grandtour jest bagażnik, na który teraz zwracam szczególną uwagę, jako matka i posiadaczka ogromnego wózka. Nie dość, że przestronny – 572 litrów przestrzeni bagażowej, to jeszcze widać, że w pełni przemyślany.  Można go otwierać bezdotykowo, za pomocą ruchu stopy. Ale rozwiązanie, dzięki któremu konstruktorzy Renault urośli w moich oczach jeszcze bardziej, to możliwość podzielenia tej przestrzeni bagażowej częścią podłogi, którą można podnieść do pionu. Zyskujemy wówczas w głębi bagażnika kawałek przestrzeni, po której rzeczy mniejszych rozmiarów nie będą nam latać,  gdy nie mamy w pełni zapełnionej przestrzeni bagażowej.

Przeczytaj także: Piąta generacja Renault Clio – czy będzie modelem na piątkę?

Test Renault Talisman Grandtour 1.8 225 KM EDC

Na koniec wiadomość z tych mniej wesołych – cena. Renault Talisman Grandtour w wersji Initiale Paris możemy dostać od kwoty 171.900,00 zł, niezależnie od tego, czy wybierzemy silnik benzynowy czy wysokoprężny. Jednak nie jest to cena końcowa, jeśli zdecydujecie się na wybór lakieru nadwozia inny niż biel alpejska (jedyna nie wymagająca dopłaty opcja), czy dołożenie panoramicznego dachu oraz kilku dodatkowych systemów bezpieczeństwa. Wówczas cena ta będzie oscylowała wokół 180.000,00 zł, a to już całkiem niemało. Pytanie więc czy da się wycenić własny komfort, pozytywne doznania i przyjemności, bo tego Wam w Talismanie GT z pewnością nie zabraknie.

Na plus:
+ wygląd zewnętrzny i eleganckie, szykowne wnętrze (dwa plusy za cieniowanie kolorystyczne tapicerki)
+ pojemny i świetnie pomyślany bagażnik z możliwością oddzielenia przestrzeni bagażowej poprzez postawienie w pionie części podłogi
+ system 4control, dzięki któremu samochód prowadzi się zupełnie nie jak kombi

Na minus:
– mało intuicyjny system multimedialny R-Link 2 i całkowicie pozbawione ładu rozłożenie przycisków funkcyjnych 
– szumiący przy wyższych prędkościach dach panoramiczny
– mało komfortowa pozycja dla kierowcy/pasażera o wzroście około dwóch metrów

Przeczytaj też:
Ksiądz stoi w jadącym aucie i przepędza koronawirusa
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Pirelli rezygnuje z kultowego kalendarza, za to przekaże 100000 euro na skutki koronawirusa

W świetle obecnego zagrożenia Covid-19, Pirelli postanowiło anulować prace nad Kalendarzem Pirelli 2021.

Środki pierwotnie przeznaczone na projekt „The Cal” w kwocie 100 000 euro zostaną przekazane na badania i zwalczanie skutków związanych z pandemią koronawirusa, uzupełniając podjęte do tej pory przez firmę inicjatywy.

Wstrzymanie prac nad Kalendarzem Pirelli miało już miejsce w historii firmy – w 1967 roku, do kolejnego doszło między 1975 a 1983 r. Niespotykana sytuacja kryzysowa związana z Covid-19 zmusiła nas do tego, by ten sam krok podjąć dzisiaj. Wrócimy do projektu, gdy nadejdzie właściwy czas, wraz z ludźmi, którzy obecnie nad nim pracowali – powiedział Marco Tronchetti Provera, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Pirelli. 

Do tej pory kalendarz pokazywał się od 1964 roku. Stał się kultową pozycją fotograficzną i kolekcjonerską. Do prac nad nim zatrudniani są wybitki fotograficy oraz niezwykłe modelki, a każdemy wydaniu przyświeca konkretna idea, opowieść. W ystuacji, gdy ważniejsze staje się  – zwłaszcza we Włoszech – opanowanie pandemii 2019-ncov, zrozumiałe jest, że cały budżet włoska firma przekazuje na pomoc w zwalczaniu efektów zarażenia koronawirusem. 

Do tej pory pokazały się:

KALENDARZ PIRELLI: FOTOGRAFOWIE, MIEJSCA I MODELKI

 

1964                Robert Freeman – Majorka, Hiszpania

Jane Lumb, Sonny Freeman Drane, Marisa Forsyth

1965                Brian Duffy – Monako i Riwiera Francuska, Południe Francji

Pauline Dukes, Annabella, Virginia, Pauline Stone, Jeannette Harding

1966                Peter Knapp – Al Hoceima, Maroko

Shirley Ann, Sue

1967                nie był publikowany

1968                Harri Peccinotti – Djerba, Tunezja

Ulla Randall, Elisa Ngai, Pat Booth, Jill La Tour

1969                Harri Peccinotti – Big Sur, California

1970                Francis Giacobetti – Paradise Island, Wyspy Bahama

Alexandra Bastedo, Anak, Pegga, Paula Martine

1971                Francis Giacobetti – Jamajka, Antyle Wielkie

Caileen Bell, Angela McDonald, Kate Howard, Christine Townson, Gail Allen

1972                Sarah Moon – Villa Les Tilleuls, Paryż

Suzanne Moncurr, Mick Lindburg, Boni Pfeifer, Inger Hammer, Magritt Rahn, Barbara Trenthan

1973                Brian Duffy – Londra, Anglia

Erica Creer, Sue Paul, Nicki Howorth, Kubi, Nicky Allen, Jane Lumb, Kate Howard, Vida, Penny Steel, Kari Ann, Elizabeth, Vicky Wilks

1974                Hans Feurer – Seszele, Afryka

Eva Nielson, Kim, Marana, Chichinou, Kathy Cochaux

1975 – 1983    nie był publikowany

1984                Uwe Ommer – Wyspy Bahama, Ameryka Środkowa

Angie Layne, Suzy-Ann Watkins, Jane Wood, Julie Martin

1985                Norman Parkinson – Edynburg, Szkocja

Anna, Cecilia, Iman, Lena, Sherry

1986                Bert Stern – the Cotswolds, Anglia

Julia Boleno, Jane Harwood, Louise King, Deborah Leng, Suzy Yeo, Beth Toussaint, Gloria, Joni Flyn, Caroline Hallett, Samantha, Juliet, Clare Macnamara

1987                Terence Donovan – Bath, Londyn

Ione Brown, Colette Brown, Naomi Campbell, Gillian De Turville, Waris Dirie

1988                Barry Lategan – Londyn, Anglia

Hugo Bregman, Briony Brind, Victoria Dyer, Nicola Keen, Kim Lonsdale, Sharon MacGorian, Naomi Sorkin, Carol Straker

1989                Joyce Tennyson – Studio Polaroid, Nowy Jork

Lisa Whiting, Nicky Nagel, Dannielle Scott, Brigitte Luzar, Gilda Meyer-Nichof, Kathryn Bishop, Susan Allcorn, Susan Waseen, Rosemarie Griego, Akura Wall, Gretchen Heichholz, Rebecca Glen

1990                Arthur Elgort – Seville, Hiszpania

Laure Bogeart, Laurie Bernhardt, Christina Cadiz, Anna Klevhag, Florence Poretti, Debrah Saron

1991                Clive Arrowsmith – Francja

Alison Fitzpatrick, Lynne Koester, Monika Kassner, Paola Siero, Nancy Liu, Katherina Trug, Jackie Old Coyote, Tracy Hudson, Rachel Boss, Carole Jimenez, Saskia Van Der Waarde, Rina Lucarelli, Susie Hardie-Bick

1992                Clive Arrowsmith – Almeria, Hiszpania

Alison Fitzpatrick, Julienne Davis, Judi Taylor

1993                John Claridge – Seszele, Afryka

Christina Estrada, Barbara Moors, Claudie

1994                Herb Ritts – Paradise Island, Wyspy Bahama

Karen Alexander, Helena Christensen, Cindy Crawford, Kate Moss

1995                Richard Avedon – Nowy Jork, USA

Nadja Auermann, Farrah Summerford, Naomi Campbell, Christy Turlington

1996                Peter Lindberg – El Mirage, California, USA

Eva Herzigova, Nastassja Kinski, Kristen Mc Menamy, Navia, Carre Otis, Tatjanna Patitz

1997                Richard Avedon – Nowy Jork, United States

Honor Fraser, Ling, Cordula, Sophie Patitz, Ines Sastre, Waris Dirie, Anna Klevhag, Monica Bellucci, Gisele, Kristina, Tatiana, Irina, Jenny Shimizu, Marie Sophie, Brandy , Julia Ortiz, Nikki Uberti

1998                Bruce Weber – Miami, USA

Tanga Moreau, Stella Tenant, Milla Jovovich, Charolyn Murphy, Eva Herzigova, Patricia Arquette, Shalom Harlow, Kristy Hume, Elaine Irwin Mellencamp, Georgina Grenville, Kiara, Rachel Roberts, Daryl Hannah. Guests: Dermot Mulroney, Fred Ward, Ewan Mc Gregor, Dan O’Brien, BB King, Sonny Rollins, Bono, Paul Cadmus, Francesco Clemente, John Malkovich, Kelly Slater, Kris Kristofferson, Robert Mitchum.

1999                Herb Ritts – Los Angeles, USA

Chandra North, Sophie Dahl, Karen Elson, Michele Hicks, Carolyn Murphy, Shirley Mallmann, Laetitia Casta, Audrey Marnay, Elsa Benitez, Bridget Hall, Angela Lindvall, Alek Wek

2000                Annie Leibovitz – Rhinebeck – Nowy Jork, USA

Lauren Grant, June Omura, Mireille Radwan-Dana, Laetitia Casta, Alek Wek, Julie Worden, Jacqui Agyepong, Marjorie Folkman

2001                Mario Testino – Neapol, Włochy

Gisele Bundchen, Aurelie Claudel, Karen Elson, Rhea Durham, Marianna Weickert, Fernanda Tavares, Angela Lindvall, Ana Claudia Michael, Liisa Winkler, Noemi Lenoir, Frankie Rayder, Carmen Kass

2002                Peter Lindbergh in Los Angeles, United States

Lauren Bush, Erika Christensen, Amy Smart, Bridget Moynahan, James King, Shannyn Sossamon, Selma Blair, Kiera Chaplin, Brittany Murphy, Monet Mazur, Rachel Leigh Cook, Mena Suvari, Julia Stiles

2003                Bruce Weber – Salerno i Paestum, Włochy

Jessica Miller, Lisa Steiffert, Heidi Klum, Isabeli Fontana, Mariacarla Boscono, Natalia Vodianova, Karolina Kurkova, Sienna Miller, Alessandra Ambrosio, Rania Raslan, Bridget Hall, Sophie Dahl, Eva Riccobono, Yamila Diaz-Rahi, Filippa Hamilton, Valentina Stilla, Enrico Lo Verso, Alessandro Gassman, Tomasino Ganesh, Marcelo Boldrini, Jak Krauszer, Stephan Ferrara, Ajay Lamas

2004                Nick Knight – Londra, Inghilterra

Adina Fohlin, Amanda Moore, Jessica Miller, Natalia Vodianova, Karolina Kurkova, Mariacarla Boscono, Esther de Jong, Frankie Rayder, Liberty Ross, Dewi Driegen, Ai Tominaga, Pollyanna McIntosh, Alek Wek

2005                Patrick Demarchelier – Rio de Janeiro, Brazylia

Adriana Lima, Julia Stegner, Michelle Buswell, Erin Wasson, Marija Vujovic, Fillipa Hamilton, Liliane Ferrarezi, Valentina, Diana Dondoe, Isabeli Fontana, Naomi Campbell

2006                Mert and Marcus – Cap d’Antibes, Francja

Jennifer Lopez, Gisele Bundchen, Guinevere Van Seenus, Kate Moss, Karen Elson, Natalia Vodianova

2007                Inez and Vinoodh – California

Sophia Loren, Penelope Cruz, Lou Doillon, Naomi Watts, Hilary Swank

2008                Patrick Demarchelier – Szanghaj, Chiny

Maggie Cheung, Agyness Deane, Lily Donaldson, Du Juan, Doutzen Kroes, Catherine McNeil, Mo Wan Dan, Sasha Pivovarova, Coco Rocha, Caroline Trentini, Gemma Ward

2009                Peter Beard – Abu Camp/Jack’s Camp, Botswana

Daria Werbowy, Emanuela De Paula, Isabeli Fontana, Lara Stone, Rianne Ten Haken, Małgosia Bela, Mariacarla Boscono

2010                Terry Richardson – Bahia, Brazylia

Daisy Lowe, Georgina Stojiljokovic, Rosie Huntington, Eniko Mihalik, Catherine McNeil, Ana Beatriz, Abbey Lee Kershaw, Marloes Horst, Lily Cole, Miranda Kerr, Gracie Carvalho

2011                Karl Lagerfeld – Paryż, Francja

Bianca Balti, Eliza Sednaoui, Freja Beha Erichsen, Isabeli Fontana, Magdalena Frąckowiak, Anja Rubik, Abbey Lee Kershaw, Lakshmi Menon, Heidi Mount, Erin Wasson, Natasha Poly, Lara Stone, Daria Werbowy, Iris Strubegger, Jeneil Williams, Baptiste Giabiconi, Sebastian Jondeau, Brad Kroenig, Garrett Negg, Jake Davis

2012                Mario Sorrenti – Murtoli, Korsyka

Isabeli Fontana, Natasha Poly, Saskia De Brauw, Lara Stone, Joan Small, Guinevere Van Seenus, Malgosia Bela, Edita Vilkevictiute, Kate Moss, Milla Jovovich, Margareth Made, Rinko Kikuchi

2013                Steve McCurry – Rio de Janeiro, Brazylia

Isabeli Fontana, Adriana Lima, Sonia Braga, Marisa Monte, Elisa Sednoui, Petra Nemcova, Hanna Ben Abdesslem, Liya Kebede, Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn, Summer Rayne Oakes

2014                Obchody 50. rocznicy “The Cal” w Mediolanie

1986 Kalendarz Helmuta Newtona – Montecarlo oraz Chianti

Antonia Dell’Atte, Susie Bick, Betty Prado

2015                Steven Meisel – Nowy Jork, USA

Karen Elson, Anna Ewers, Isabeli Fontana, Gigi Hadid, Candice Huffine, Adriana Lima, Sasha Luss, Cameron Russell, Joan Smalls, Natalia Vodianova, Raquel Zimmerman

2016                Annie Leibovitz – Nowy Jork, USA

Yao Chen, Natalia Vodianova, Kathleen Kennedy, Agnes Gund and Sadie Rain Hope-Gund, Serena Williams, Fran Lebowitz, Mellody Hobson, Ava Duvernay, Tavi Gevinson, Shirin Neshat, Yoko Ono, Patti Smith, Amy Schumer

2017                Peter Lindbergh – Berlin, Los Angeles, New York, London and Le Touquet

Jessica Chastain, Penelope Cruz, Nicole Kidman, Rooney Mara, Helen Mirren, Julianne Moore, Lupita Nyong’o, Charlotte Rampling, Lea Seydoux, Uma Thurman, Alicia Vikander, Kate Winslet, Robin Wright, Zhang Ziyi, Anastasia Ignatova

2018                Tim Walker – Londyn, Wielka Brytania

Adut Akech, Adwoa Aboah, Alpha Dia, Djimon Hounsou, Duckie Thot, Jaha Dukureh, King Owusu, Lil Yachty, Lupita Nyong’o, Naomi Campbell, RuPaul, Sasha Lane, Sean “Diddy” Combs, Slick Woods, Thando Hopa, Whoopi Goldberg, Wilson Oryema Zoe Bedeaux

2019                Albert Watson – Miami i New York, USA

Laetitia Casta, Misty Copeland, Julia Garner, Gigi Hadid, Siergiej Połunin, Calvin Royal III, Alexander Wang, Astrid Eika

2020                2016.   Paolo Roversi, Paryż i Werona

Claire Foy, Mia Goth, Chris Lee, Indya Moore, Rosalía, Stella Roversi, Yara Shahidi, Kristen Stewart, Emma Watson

Najnowsze

Samotna przejażdżka motocyklem w czasie epidemii – co na to prawo?

Słoneczna pogoda i coraz wyższe temperatury zachęcają do rozpoczęcia sezonu, szczególnie kiedy coraz trudniej jest nam wysiedzieć w domu. Co prawda obowiązuje zakaz opuszczania miejsca zamieszkania, ale w mediach co chwilę słychać wypowiedzi pracowników Ministerstwa Zdrowia, którzy wymieniają wiele okoliczności, w których można jednak wyjść z domu. To jak to jest z tym zakazem przemieszczania? I czy obejmuje poruszanie się motocyklami?

Przedstawione 24 marca rozporządzenie Ministra Zdrowia „zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii”, dość kategorycznie wskazuje, że nie powinniśmy nigdzie wychodzić, poza naprawdę niezbędnymi sytuacjami:

§3a.1. W okresie od dnia 25 marca 2020 r. do dnia 11 kwietnia 2020 r. zakazuje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej przemieszczania się osób przebywających na tym obszarze, z wyjątkiem przemieszczania się danej osoby w celu:

1) wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych, lub pozarolniczej działalności gospodarczej, lub prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym, oraz zakupu towarów i usług z tym związanych;

2) zaspokajania  niezbędnych  potrzeb  związanych z bieżącymi  sprawami  życia  codziennego, w tym  uzyskania opieki zdrowotnej lub psychologicznej, tej osoby, osoby jej najbliższej (…)

Pierwszy podpunkt jest jasny – wychodzić możemy wyłącznie w celu wykonywania swojej pracy. Problem pojawia się z drugim, który pozostawia spore pole do interpretacji. „Sprawami życia codziennego” są oczywiście zakupy, możemy też iść do lekarza, albo odwiedzić kogoś z rodziny, kto potrzebuje naszej pomocy. Ale dopuszczalne jest także wybranie się na spacer albo przejażdżka na rowerze. Wyjście na zewnątrz i odrobina ruchu traktowane jest jako dbanie o nasze zdrowie fizyczne i psychiczne i sam Minister Zdrowia, Łukasz Szumowski, mówił, że są to aktywności jak najbardziej dozwolone.

Zerknij też na to: Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku

A jeśli ktoś czuje potrzebę zrelaksowania się na motocyklu? Wie, że kiedy zrobi małą rundkę po mieście, albo na moment wyjedzie za miasto i zobaczy budzącą się do życia przyrodę, to natychmiast zejdzie z niego stres i frustracja, gromadzona przez tyle dni siedzenia i pracy w domu? Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi i jednoznacznie na ten temat nie wypowiadają się nawet pracownicy Ministerstwa Zdrowia. Z czego to wynika?

Ano z tego, że nakładając na nas obowiązek pozostania w domu, rządzący zostawili furtkę. Chodzi o to, żeby ludzie nie wychodzili na ulicę, nie gromadzili się nigdzie, ani też nie mijali co chwilę w bliskiej odległości. Ale z drugiej strony rządzący nie chcieli zamykać nas na siłę w czterech ścianach. Możemy nadal realizować nasze potrzeby, ale tylko te niezbędne i przed każdym wyjściem z domu powinniśmy zastanowić się, czy faktycznie jest to coś dla nas niezbędnego. Innymi słowy zdali się na nasz zdrowy rozsądek.

Przeczytaj też: Ducati Streetfighter V4 i V4S zadebiutowały. Włosi zdradzili tajemnice modelu

Prawda jest taka, że jeśli nie obowiązuje nas kwarantanna i jeśli przemieszczamy się sami (ewentualnie we dwie osoby), nic nam nie grozi. Możemy przecież jechać do biura w jakiejś sprawie, do sklepu, albo pomóc w czymś rodzicom. Pojedynczy motocyklista nie stanowi zagrożenia epidemicznego, więc nikt nas z tego powodu nie zatrzyma. Nawet przyznając wprost, że wybraliśmy się na przejażdżkę dla przyjemności, możemy powiedzieć, że jest to dla nas najlepszy sposób na relaks i poprawę samopoczucia, co stanowi jedną z naszych podstawowych potrzeb życiowych, o które mamy prawo dbać.

Jeździć czy nie jeździć motocyklem – oto jest pytanie! Za i przeciw przeczytasz też tutaj.

Jest jednak druga strona medalu. Nie powinniśmy opuszczać domu, ponieważ to jedyny stuprocentowy sposób na uniknięcie ryzyka zarażenia się koronawirusem. Każde wyjście daje jakiś procent szansy na zarażenie. Wsiadając na motocykl, który był zamknięty w garażu, i robiąc rundkę bez zatrzymywania się raczej nie stwarzamy dla siebie zagrożenia. Ale jeśli nasz sprzęt nie stoi w wydzielonym garażu? Jeśli będziemy musieli go po drodze zatankować? Niebezpieczeństwo już rośnie. Jazda na motocyklu zawsze też niesie ze sobą ryzyko urazu. I co w sytuacji gdyby coś się stało? Nie będziecie się bali transportu karetką? Pobytu w szpitalu, nawet tylko na badaniach kontrolnych? Poza tym nawet mało groźne zaliczenie przez nas gleby zmusi parę osób z personelu medycznego do oderwania się od innych, o wiele poważniejszych rzeczy. Warto być tego świadomym, wsiadając na motocykl.

Podobną interpretację wprowadzonych przepisów przedstawił w Polskim Radiu Rzeszów podkomisarz Paweł Grześ z Wydziału Ruchu Komendy Wojewódzkiej w Rzeszowie. Powiedział on, że przejażdżka motocyklowa jest traktowana podobnie jak spacer. To rodzaj rekreacji wykonywanej w samotności, więc nie jest ona łamaniem zaleceń rządowych i nie musimy obawiać się niewygodnych pytań ze strony patroli policji.

Więcej za i przeciw, które możecie rozważyć, znajdziecie w tym tekście. I pamiętajcie jeszcze jedno – obecny zakaz opuszczania domu trwa tylko do 11 kwietnia. Nie wiemy czy nie zostanie przedłużony, ale warto dołożyć swoją małą cegiełkę do tego, żeby epidemia koronawirusa zmierzała ku końcowi.

Polecamy:
Quady i ich kierowcy niszczą pola uprawne oraz tereny podlegające ochronie
Polski motocykl custom Nowy Jork – Rzeszów nagrodzony w USA

Zobacz też:
Blokowanie tirów na autostradzie – zabawa dla całej rodziny?
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na… respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

 

Najnowsze

Karolina Pilarczyk zapowiada prezentację aut driftingowych online

To miał być jej dzień. Właśnie wczoraj 25 marca świat miał ujrzeć nowy design aut drigftingowych a fani poznać plany startowe teamu Karoliny Pilarczyk. Coroczna impreza gromadząca kilkaset gości niestety musiała zostać przełożona.

Odłożony także został cały sezon zawodów driftingowych, jak zapewniają organizatorzy – wszystkie rundy Europejskie na pewno się odbędą w tym roku, zostają jedynie opóźnione a nie odwołane jak to dzieje się w przypadku innych imprez sportowych. 

Dlatego, Karolina Pilarczyk i jej team nie mają czasu wolnego nawet teraz. W czasie gdy wszyscy inni spędzają czas w domach, oni czas spędzają w domu i … przydomowym garażu, kończąc budowę aut, które w tym roku przeszły gruntowną renowację a nawet… jedno z nich powstało zupełnie nowe. 

Karolina Pilarczyk – Chorwaci pokochali polską gwiazdę

To będą wspaniałe auta i już się nie mogę doczekać, żeby je zaprezentować fanom i przetestować na torze. – mówi podekscytowana Karolina. Za budowę nowego auta i rekonstrukcję pozostałych odpowiada Mariusz Dziurleja – Team Manager.

Choć okoliczności nieoczekiwanie dały nam więcej czasu na przygotowanie driftowozów, to niestety robi się coraz większy problem z przesyłkami. Wiele firm zawiesiło dostawę specjalistycznych części, co nieznacznie utrudnia mi pracę ale też mobilizuje do szukania nowych, często lepszych alternatywnych rozwiązań. W takim czasie nie wolno się poddawać, tylko jeszcze bardziej wykorzystać swoją kreatywność. – dodaje Mariusz Dziurleja. 

Żeby fanów nie zostawiać w zawieszeniu, Karolina dwa razy w tygodniu prowadzi transmisje on line podczas których opowiada fanom na jakim etapie są pracę z samochodami, doradza jak kreatywnie ten czas wykorzystać i poprawia nastrój swoim usposobieniem, humorem i szerokim uśmiechem. Przygotowuje także obszerną prezentację swoich aut, która odbędzie się wirtualnie, poprzez facebookową transmisję on-line 4 kwietnia o godz. 19.00. 

Karolina Pilarczyk świeci przykładem

Pomimo okoliczności chcemy zacząć ten sezon, dać sygnał fanom, że to wszystko końcu się skończy i będziemy mogli wrócić do normalności. Ja od 4.04.2020 będę już trzymała nogę na gazie, żeby tak szybko jak to będzie możliwe wrócić na tor. Drifting to moje życie i nic się nie zmieni, a mojej pasji nie pokona żaden wirus. – dodaje optymistycznie nasza Królowa Europejskiego Driftu!

Tak trzymać! Z niecierpliwością czekamy na internetową premierę sezonu 04.04.2020 rok na kanale FB Karoliny Pilarczyk. 

Przeczytaj też:
Ksiądz stoi w jadącym aucie i przepędza koronawirusa
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny – którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców
Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie
Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze