Kierowcy zawodowi a kwarantanna przez koronawirus - kto odpowiada za ten chaos?

Kierowcy zawodowi a kwarantanna przez koronawirus - kto odpowiada za ten chaos?

27 marca 2020
1
Czy wraca kwarantanna dla kierowców? Jakie są nowe wytyczne Głównego Inspektoratu Pracy oraz Komisji Europejskiej w sprawie transportu? Oto tabela odstępstw od przepisów czasu pracy kierowców zawodowych w poszczególnych krajach.
Loading module...

Czy od piątku 27.03 wraca kwarantanna dla kierowców?

W nawiązaniu do licznych pytań i obaw w tej sprawie odpowiedź jest jasna oraz brzmi: nie. Zamieszanie wzięło się zapewne ze złego lub niepełnego zrozumienia niektórych zmian rozporządzenia w sprawie ogłoszenia stanu epidemii w Polsce z 24.03.2020 - odpowiada Mateusz Włoch, Grupa Inelo.

Zobacz koniecznie: Blokowanie tirów na autostradzie - zabawa dla całej rodziny?

Najnowsze rozporządzenie uchyla § 2 ust. 6 pkt. 1 z poprzedniej wersji  tego dokumentu z 20 marca, co prezentuje się następująco.

 Źródło: Opracowanie Inelo na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200000491/O/D20200491.pdf

Dodatkowo, w mocy pozostaje fakt, że kierowca nie musi przejeżdżać granicy samochodem ciężarowym. Nawet jeśli będzie przekraczał granicę samochodem osobowym nie zostanie skierowany na kwarantannę. Dotyczy to także kierowców tzw. busów do 3,5 tony. Wymagane jednak jest żeby dana osoba udowodniła, że wykonuje pracę jako kierowca międzynarodowy - zauważa ekspert.

24.03.2020 r. premier Morawiecki w specjalnym oświadczeniu poinformował o specjalnych zasadach bezpieczeństwa w związku z koronawirusem. Z uwagi na to pojawiły się pierwsze pytania i obawy czy istnieje konieczność udokumentowania (w formie pisemnej np. od pracodawcy) ważnych powodów opuszczenia miejsca zamieszkania. Na ten moment polski rząd nie wprowadził takiego obowiązku - informuje Kamil Wolański z Grupy Inelo.

Oświadczenia o celu podróżowania wprowadziła m.in. Francja.

Zobacz: Zawracał w korytarzu życia i zajechał drogę wozowi strażackiemu

Kolejną zmianą jest wprowadzenie możliwości pracy bez aktualnych okresowych badań lekarskich (warunek: wydane skierowanie dla pracownika). Niestety, nie ma to w tej chwili zastosowania do kierowców, którzy mają szerszy pakiet badań, wynikający z ustawy o transporcie drogowym (to ma się zmienić dzięki zapisom w Tarczy Antykryzysowej).

Przeczytaj też: Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych

KE przygotowała pakiet zaleceń, które mają umożliwić sprawny transport towarów z obrębie UE. Oto kilka wybranych propozycji Komisji.

- Wszędzie tam, gdzie istnieją lub zostały wprowadzone kontrole na granicach wewnętrznych, zachęca się państwa członkowskie do wyznaczenia odpowiednich wewnętrznych przejść granicznych w ramach TEN-T, jak również dodatkowych głównych przejść granicznych w niezbędnym zakresie, jako „zielonych pasów”;
- Kontrole graniczne na „zielonym pasie” nie powinny trwać więcej niż 15 minut;
- Na przejściach granicznych „zielonym pasem” należy zminimalizować procedury i usprawnić je do tego, co jest absolutnie konieczne.
- Kierowcy nie powinni być proszeni o przedstawianie innych dokumentów niż dokumenty tożsamości i prawo jazdy oraz, w razie potrzeby, standardowy wzór pisma od pracodawcy. Dopuszcza się przedstawienie dokumentów w formie elektronicznej;
- W celu zapewnienia swobodnego przepływu towarów oraz uniknięcia dodatkowych opóźnień kontrole dokumentów i ładunku powinny być ograniczone do minimum;
- Kontrole drogowe oraz badania lekarskie powinny być przeprowadzone sprawnie i bez wymogu opuszczania pojazdu przez kierowcę;
- W celu zwiększenia płynności ruchu towarów zaleca się zawieszenia wszystkich ograniczeń w prowadzeniu pojazdów takie jak: zakazy weekendowe, nocne, sektorowe itp.

Zalecenia nie mają w tej chwili mocy prawnej. Każdy kraj może je indywidualnie dostosować do swoich potrzeb. Istnieją obawy pewnych nadużyć. Przykładowo Turcja chce korzystać tylko ze swoich krajowych przewoźników.

Przeczytaj też: Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Zobacz też:
Zobaczcie przejazd opustoszałymi ulicami Nowego Yorku
Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli
Dwaj 14-latkowie uciekali autem przed policją!

Nasze raporty o koronawirusie:
Koronawirus w samochodzie. Jak porządnie zdezynfekować wnętrze?
Przez koronawirusa pracę w Polsce może stracić nawet 1,3 mln osób! Także w motoryzacji
Amerykańskie firmy przestawiają się z produkcji samochodów na... respiratory
Drogi opustoszały, a w polskich miastach nadal jest smog! Czyżby aktywiści nie mieli racji?
Koronawirus coraz bardziej uderza w przemysł motoryzacyjny - którym markom grozi bankructwo?
Koronawirus: kiedy odbędą się wyścigi, rajdy i zawody w sportach motorowych?
Bolt reaguje na koronawirusa, ale dyskryminuje polskich kierowców

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa
W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!
Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?
Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie
Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?
Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce
Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.
Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Loading module...

Komentarze

Borys
27 marca 2020 21:03
Tiry wiozą zarazę po Europie i do Polski