Kobiety w sporcie motorowym po 1950 roku – część 2
Oto kolejna część opisów niezwykłych zawodniczek, które na zawsze wpisały się do historii światowego sportu motorowego.
O kobietach w sporcie motorowym przed 1950 roku część 1 przeczytasz tutaj
O kobietach w sporcie motorowym przed 1950 rokiem dowiesz się tutaj.
O niezwykłych kobietach – motocyklistkach i kobietach – kierowcach, które zasłynęły swoimi osiągnięciami w historii motoryzacji dowiesz się tu.
Jeszcze więcej historii niezwykłych pań, które doszły do najwyższych rangą dyscyplin sportów motorowych – czytaj tutaj.
Sekcja auto historia – gdzie znajdziesz opisy słynnych w motoryzacji kobiet – tutaj Sekcja moto historia – o niesamowitych motocyklistkach – tutaj. |
Divina Galica |
Divina Galica pozostaje jedyną Brytyjką, która spróbowała swoich sił w F1. Była Olimpijka (w jeździe na nartach) nie zdołała jednak zakwalifikować się do GP Wielkiej Brytanii w 1976 ani do GP Argentyny i Brazylii 1978. Odnosiła jednak sukcesy w wyścigach ciężarówek, wygrywając brytyjską klasę A. Amerykanka Janet Guthrie to pierwsza kobieta, która zakwalifikowała się do Indiananpolis 500 oraz Daytona 500. Jako wykwalifikowany inżynier lotniczy, rozpoczęła swoją karierę w 1963 na torze SCCA w jaguarze XK140, a w 1972 rywalizowała tam już jako pełnoprawna zawodniczka. W 1976 dojechała na 15 pozycji w World 600, stając się pierwszą kobietą, która rywalizowała w Superpucharze NASCAR. Następny rok to jej pierwszy start w Daytona 500, który ukończyła na 12. miejscu, po awarii na 10 okrążeń przed końcem. Została nagrodzona tytułem „Rookie Of The Year”. W tym samym roku wzięła udział w ponad 30 wyścigach serii, a jej najlepszy wynik to szósta lokata. Jej osiągnięcia zostały uhonorowane w 2006, kiedy to wybrano ją do International Women’s Sports Hall of Fame oraz wprowadzono do International Motorsports Hall of Fame.
Desire Wilson |
Desire Wilson z RPA to kolejna kobieta na liście zawodników F1. Próbowała zakwalifikować się do GP Wielkiej Brytanii w 1980, niestety bez skutku. Ścigała się w niezaliczanym do mistrzostw GP RPA, ale obróciła się na 52. okrążeniu. Desire zwyciężyła dwóch wyścigach FIA – 6-godzinnych edycjach na Monzy i Silverstone 1980. Wzięła też udział w Le Mans, do spółki z Lyn St James i Cathy Muller w 1991 roku.
Michele Mouton |
Legendarna Michele Mouton zyskała szacunek wśród mężczyzn nie tylko z powodu swoich umiejętności, ale także osobowości i pasji. Zaczynała w 1973, w Alpine Renault 1600 i niemal natychmiast zdobyła tytuły Mistrzyni Francji i Europy (1975, 1976, 1977), kończąc jako druga w klasyfikacji generalnej i wygrywając Rajd Hiszpanii.W 1978 dołączyła do zespołu Fiat France i zwyciężyła w słynnym Tour De France oraz na trasie Lyon – Charbonières. W latach 1981 – 1985 osiągnęła sporo sukcesów do spółki z Fabrizią Pons w Audi, które pomogło im wygrać rajd w Sanremo (pierwsze zwycięstwo kobiety w Mistrzostwach Rajdowych). Trzy kolejne zwycięstwa nadeszły w 1982 (Portugalia, Grecja i Brazylia). Michele dorzuciła do tegoo trzy drugie miejsca (RAC, Szwecja, Portugalia). Obie panie zdobyły wicemistrzostwo w serii. W ostatnim roku z Audi, Mouton została pierwszą kobietą, która wygrała Pike’s Peak. W 1986, po zapewnieniu sobie Mistrzostwa Rajdu Niemiec z Peugeotem postanowiła zakończyć karierę. Od tego czasu Michele pojawiła się jeszcze na kilku okazjonalnych rajdach, a obecnie znana jest jako Przeydent FIA’s Women & Motor Sport Commission, która ma na celu ułatwienie szans startów kobiet we wszystkich dziedzinach sportu motorowego. W pierwszym roku rozgrywania Rajdowych Mistrzostw WRC (1973), „Bichie” – do spólki z Jean Claude Andruet – wygrała słynny Rajd Monte Carlo za kierownicą Renault Alpine A110.
Lyn St. James |
Amerykanka Lyn St. James rozpoczęła karierę w 1973. Jest jedną z pięciu kobiet, którym udało się zakwalifikować do Indianapolis 500 oraz pierwszą, której przyznano tytuł „Indy 500 Rookie Of The Year”. Dwa razy ścigała się w LeMans, dwukrotnie zwyciężała w 24-godzinnym wyścigu Daytona (1987, 1990) i ustanowiła rekord świata kobiet w prędkości na torze – 225,722 mil na godzinę w 1995, podczas kwalifikacji do Indy 500. Obecnie Lyn wspiera fundację „Women in the Winner’s Circle”, której początki sięgają 1994 i która zajmuje się programami wyścigowymi dla młodych i utalentowanych dziewczyn.
Louise Aitken |
Loise Aitken zaczęła przygodę z motorsportem w 1979, kiedy to jej bracia wprowadzili ją do programu Forda „Find a Lady Rally Driver”. Zgłoszeń było ponad 2000, a Louise okazała się zwycięzcą. W 1981 wystartowała w swoim pierwszym Rajdzie RAC, kończąc go na 19 pozycji, a w 1983 stała się pierwszą kobietą, która wygrała krajowy rajd i zdobyła Coupe des Dames w Rajdzie Monte Carlo. Reprezentowała barwy różnych zespołów fabrycznych, a sukcesów było coraz więcej. W 1989 wywalczyła tytuł Żeńskiej Mistrzyni Europy w rajdach. Pomimo ciężkiego wypadku w 1990, Brytyjka zdobyła wtedy tytuł Mistrza Świata FIA dla pań. Została odznaczona Trofeum Jima Clarka za świetne wyniki oraz trofeum Seagrave dla najwybitniejszego Brytyjczyka w motorsporcie. W 1992 została odznaczona tytułem MBE. Od 1993 na emeryturze, Louise stara się pomóc młodym kierowcom w drodze na szczyt.
Giovanna Amati |
Giovanna Amati zaczęła się ścigać na poważnie w 1981 roku, odnosząc kilka zwycięstw w Formule Abarth, zanim przeniosła się do włoskiej F3 w 1985. W 1992 dostała swoją szansę na starty w F1 z ekipą Brabham, jednak nie udało się jej zakwalifikować do wyścigu we wszystkich trzech podejściach.
Cathy Muller |
Cathy Muller, urodzona we francuskiej Alzacji, wzięła przykład z Mouton i Wilson i spróbowała swoich sił w sportach motorowych. Zaczynała w gokartach i wywalczyła dwukrotnie Mistrzostwo Francji i Mistrzostwo Europy Seniorów. W końcu dotarła do Formuły 3000 i zdobyła tytuł mistrzowski we francuskiej F3. W latach 90′ została wice-mistrzynią Francji z Peugeotem oraz zajęła drugie miejsce w finale Super Mugello w Ferrari Challenge. Dziś jest managerem w Exagon Engineering i zarządza karierą brata, Mistrza Swiata WTCC, Yvana.
Jutta Kleinschmidt |
Jutta Kleinschmidt to prawdopodobnie najbardziej zauważalna kobieta w rajdach crossowych. Zaczęła tam startyw 1987. Wtedy właśnie wzięła udział w swoim pierwszym wyścigu pustynnym, na motocyklu BMW. Później zmieniła dwa kółka na cztery. Od 1996 ścigała się dla różnych ekip, najpierw dla Schlessera, a potem dla Mitsubishi, z którym wygrała słynny Rajd Dakar – dokonała tego jako pierwsza kobieta w historii. W 2002 dołączyła do Volkswagena, aby jeździeckich samochodem z napędem Diesla, a w 2006 zasiliła Sven Quandt X-Raid Team na jeden rok.
Danika Patrick |
W świecie wyścigów, Danika Patrick została nominowana „Rookie Of The Year” w serii IndyCar oraz w samym Indianapolis 500 w 2005 roku. W 2008 stała się pierwszą kobietą, która wygrała wyścig tej serii (Indy Japan 300). Trzecie miejsce w Indy 500 2009 to najwyższa pozycja kobiety w historii tego wyścigu.
Vanina Ickx |
Vanina Ickx, córka kierowcy Jackiego Ickx, rozpoczęła karierę w belgijskim Compact BMW Cup w 1996 roku i po kilku latach w różnych formułach wzięła udział w dwóch imprezach rajdowych przed startem w samym Rajdzie Dakar (do spółki z ojcem). Startowała też w LeMans oraz Spa 24h i ścigała się w niemieckim TTC, zanim zastąpiła ją Katherine Legge.
Katherine Legge |
Katherine Legge zaczynała w gokartach, jeździła też w brytyjskiej Formule Ford, Formule Renault oraz F3. W 2005 startowała w mistrzostwach Toyota Atlantic , gdzie w debiutanckim sezonie odniosła trzy zwycięstwa, pięć miejsc na podium i zakończyła rok na trzecim miejscu w klasyfikacji. Wtedy też przetestowała bolid Minardi F1. Następnie przeniosła się do serii ChampCar, stając się pierwszą pełnoetatową zawodniczką tej serii oraz pierwszą kobietą, która prowadziła w niej w wyścigu.
Obecnie istnieje wiele możliwości rywalizacji dla kobiet, w różnych dyscyplinach motorowych i na różnych ich szczeblach. FIA Women & Motor Sport Commission ma za zadanie pomagać młodym utalentowanym zawodniczkom. Komisja połączyła siły z Volkswagen Motorsport, aby zapewnić miejsce dla młodych kobiet w Scirocco R-Cup, a także, żeby promować kobiety w CIK-FIA Karting Academy.
Najnowsze
-
Minister Gawkowski stracił samochód za 100 tys. zł. Oszukali go metodą „na bliźniaka”
Funkcjonariusze CBŚP zatrzymali osoby należące do międzynarodowej grupy przestępczej, zajmującej się kradzieżą samochodów. Podczas działań służb udało się odzyskać kilka skradzionych pojazdów w tym Peugeota 5008, który, jak się okazało, należy do ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego. Ten podzielił się swoją historią w mediach społecznościowych. -
Ile samochód przejedzie na rezerwie? Ile pojadę z zasięgiem 0 km?
-
Znaki C-5 oraz D-3 wyglądają prawie identycznie, ale kierowca nie może ich pomylić
-
Będzie nowy odcinek drogi ekspresowej S10. Znamy datę otwarcia
-
Wyrzuciła papierosa z auta, napluła na zwracających jej uwagę, a potem nasłała agresora
Zostaw komentarz: