Kobiety w sporcie motorowym po 1950 roku - część 2

21 października 2013
Oto kolejna część opisów niezwykłych zawodniczek, które na zawsze wpisały się do historii światowego sportu motorowego.

O kobietach w sporcie motorowym przed 1950 roku część 1 przeczytasz tutaj
O kobietach w sporcie motorowym przed 1950 rokiem dowiesz się tutaj.
O niezwykłych kobietach - motocyklistkach i kobietach  - kierowcach, które zasłynęły swoimi osiągnięciami w historii motoryzacji dowiesz się tu.
Jeszcze więcej historii niezwykłych pań, które doszły do najwyższych rangą dyscyplin sportów motorowych - czytaj tutaj.

Sekcja auto historia - gdzie znajdziesz opisy słynnych w motoryzacji kobiet - tutaj
Sekcja moto historia - o niesamowitych motocyklistkach - tutaj.

Divina Galica

Divina Galica pozostaje jedyną Brytyjką, która spróbowała swoich sił w F1. Była Olimpijka (w jeździe na nartach) nie zdołała jednak zakwalifikować się do GP Wielkiej Brytanii w 1976 ani do GP Argentyny i Brazylii 1978. Odnosiła jednak sukcesy w wyścigach ciężarówek, wygrywając brytyjską klasę A. Amerykanka Janet Guthrie to pierwsza kobieta, która zakwalifikowała się do Indiananpolis 500 oraz Daytona 500. Jako wykwalifikowany inżynier lotniczy, rozpoczęła swoją karierę w 1963 na torze SCCA w jaguarze XK140, a w 1972 rywalizowała tam już jako pełnoprawna zawodniczka. W 1976 dojechała na 15 pozycji w World 600, stając się pierwszą kobietą, która rywalizowała w Superpucharze NASCAR. Następny rok to jej pierwszy start w Daytona 500, który ukończyła na 12. miejscu, po awarii na 10 okrążeń przed końcem. Została nagrodzona tytułem "Rookie Of The Year". W tym samym roku wzięła udział w ponad 30 wyścigach serii, a jej najlepszy wynik to szósta lokata. Jej osiągnięcia zostały uhonorowane w 2006, kiedy to wybrano ją do International Women’s Sports Hall of Fame oraz wprowadzono do International Motorsports Hall of Fame.

Desire Wilson

Desire Wilson z RPA to kolejna kobieta na liście zawodników F1. Próbowała zakwalifikować się do GP Wielkiej Brytanii w 1980, niestety bez skutku. Ścigała się w niezaliczanym do mistrzostw GP RPA, ale obróciła się na 52. okrążeniu. Desire zwyciężyła dwóch wyścigach FIA - 6-godzinnych edycjach na Monzy i Silverstone 1980. Wzięła też udział w Le Mans, do spółki z Lyn St James i Cathy Muller w 1991 roku.

Michele Mouton

Legendarna Michele Mouton zyskała szacunek wśród mężczyzn nie tylko z powodu swoich umiejętności, ale także osobowości i pasji. Zaczynała w 1973, w Alpine Renault 1600 i niemal natychmiast zdobyła tytuły Mistrzyni Francji i Europy (1975, 1976, 1977), kończąc jako druga w klasyfikacji generalnej i wygrywając Rajd Hiszpanii.W 1978 dołączyła do zespołu Fiat France i zwyciężyła w słynnym Tour De France oraz na trasie Lyon - Charbonières. W latach 1981 - 1985 osiągnęła sporo sukcesów do spółki z Fabrizią Pons w Audi, które pomogło im wygrać rajd w Sanremo (pierwsze zwycięstwo kobiety w Mistrzostwach Rajdowych). Trzy kolejne zwycięstwa nadeszły w 1982 (Portugalia, Grecja i Brazylia). Michele dorzuciła do tegoo trzy drugie miejsca (RAC, Szwecja, Portugalia). Obie panie zdobyły wicemistrzostwo w serii. W ostatnim roku z Audi, Mouton została pierwszą kobietą, która wygrała Pike's Peak. W 1986, po zapewnieniu sobie Mistrzostwa Rajdu Niemiec z Peugeotem postanowiła zakończyć karierę. Od tego czasu Michele pojawiła się jeszcze na kilku okazjonalnych rajdach, a obecnie znana jest jako Przeydent FIA’s Women & Motor Sport Commission, która ma na celu ułatwienie szans startów kobiet we wszystkich dziedzinach sportu motorowego. W pierwszym roku rozgrywania Rajdowych Mistrzostw WRC (1973), "Bichie" - do spólki z Jean Claude Andruet - wygrała słynny Rajd Monte Carlo za kierownicą Renault Alpine A110.

Lyn St. James

Amerykanka Lyn St. James rozpoczęła karierę w 1973. Jest jedną z pięciu kobiet, którym udało się zakwalifikować do Indianapolis 500 oraz pierwszą, której przyznano tytuł "Indy 500 Rookie Of The Year". Dwa razy ścigała się w LeMans, dwukrotnie zwyciężała w 24-godzinnym wyścigu Daytona (1987, 1990) i ustanowiła rekord świata kobiet w prędkości na torze - 225,722 mil na godzinę w 1995, podczas kwalifikacji do Indy 500. Obecnie Lyn wspiera fundację "Women in the Winner’s Circle", której początki sięgają 1994 i która zajmuje się programami wyścigowymi dla młodych i utalentowanych dziewczyn.

Louise Aitken

Loise Aitken zaczęła przygodę z motorsportem w 1979, kiedy to jej bracia wprowadzili ją do programu Forda "Find a Lady Rally Driver". Zgłoszeń było ponad 2000, a Louise okazała się zwycięzcą. W 1981 wystartowała w swoim pierwszym Rajdzie RAC, kończąc go na 19 pozycji, a w 1983 stała się pierwszą kobietą, która wygrała krajowy rajd i zdobyła Coupe des Dames w Rajdzie Monte Carlo. Reprezentowała barwy różnych zespołów fabrycznych, a sukcesów było coraz więcej. W 1989 wywalczyła tytuł Żeńskiej Mistrzyni Europy w rajdach. Pomimo ciężkiego wypadku w 1990, Brytyjka zdobyła wtedy tytuł Mistrza Świata FIA dla pań. Została odznaczona Trofeum Jima Clarka za świetne wyniki oraz trofeum Seagrave dla najwybitniejszego Brytyjczyka w motorsporcie. W 1992 została odznaczona tytułem MBE. Od 1993 na emeryturze, Louise stara się pomóc młodym kierowcom w drodze na szczyt.

Giovanna Amati

Giovanna Amati zaczęła się ścigać na poważnie w 1981 roku, odnosząc kilka zwycięstw w Formule Abarth, zanim przeniosła się do włoskiej F3 w 1985. W 1992 dostała swoją szansę na starty w F1 z ekipą Brabham, jednak nie udało się jej zakwalifikować do wyścigu we wszystkich trzech podejściach.

Cathy Muller

Cathy Muller, urodzona we francuskiej Alzacji, wzięła przykład z Mouton i Wilson i spróbowała swoich sił w sportach motorowych. Zaczynała w gokartach i wywalczyła dwukrotnie Mistrzostwo Francji i Mistrzostwo Europy Seniorów. W końcu dotarła do Formuły 3000 i zdobyła tytuł mistrzowski we francuskiej F3. W latach 90' została wice-mistrzynią Francji z Peugeotem oraz zajęła drugie miejsce w finale Super Mugello w Ferrari Challenge. Dziś jest managerem w Exagon Engineering i zarządza karierą brata, Mistrza Swiata WTCC, Yvana.

Jutta Kleinschmidt

Jutta Kleinschmidt to prawdopodobnie najbardziej zauważalna kobieta w rajdach crossowych. Zaczęła tam startyw 1987. Wtedy właśnie wzięła udział w swoim pierwszym wyścigu pustynnym, na motocyklu BMW. Później zmieniła dwa kółka na cztery. Od 1996 ścigała się dla różnych ekip, najpierw dla Schlessera, a potem dla Mitsubishi, z którym wygrała słynny Rajd Dakar - dokonała tego jako pierwsza kobieta w historii. W 2002 dołączyła do Volkswagena, aby jeździeckich samochodem z napędem Diesla, a w 2006 zasiliła Sven Quandt X-Raid Team na jeden rok.

Danika Patrick

W świecie wyścigów, Danika Patrick została nominowana "Rookie Of The Year" w serii IndyCar oraz w samym Indianapolis 500 w 2005 roku. W 2008 stała się pierwszą kobietą, która wygrała wyścig tej serii (Indy Japan 300). Trzecie miejsce w Indy 500 2009 to najwyższa pozycja kobiety w historii tego wyścigu.

Vanina Ickx

Vanina Ickx, córka kierowcy Jackiego Ickx, rozpoczęła karierę w belgijskim Compact BMW Cup w 1996 roku i po kilku latach w różnych formułach wzięła udział w dwóch imprezach rajdowych przed startem w samym Rajdzie Dakar (do spółki z ojcem). Startowała też w LeMans oraz Spa 24h i ścigała się w niemieckim TTC, zanim zastąpiła ją Katherine Legge.

Katherine Legge

Katherine Legge zaczynała w gokartach, jeździła też w brytyjskiej Formule Ford, Formule Renault oraz F3. W 2005 startowała w mistrzostwach Toyota Atlantic , gdzie w debiutanckim sezonie odniosła trzy zwycięstwa, pięć miejsc na podium i zakończyła rok na trzecim miejscu w klasyfikacji. Wtedy też przetestowała bolid Minardi F1. Następnie przeniosła się do serii ChampCar, stając się pierwszą pełnoetatową zawodniczką tej serii oraz pierwszą kobietą, która prowadziła w niej w wyścigu.

Obecnie istnieje wiele możliwości rywalizacji dla kobiet, w różnych dyscyplinach motorowych i na różnych ich szczeblach. FIA Women & Motor Sport Commission ma za zadanie pomagać młodym utalentowanym zawodniczkom. Komisja połączyła siły z Volkswagen Motorsport, aby zapewnić miejsce dla młodych kobiet w Scirocco R-Cup, a także, żeby promować kobiety w CIK-FIA Karting Academy.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!