Historia HMMWV
30 lat temu historia Hummera zaczeła się od ogłoszenia przetargu na zakup samochodu terenowego dla wojska. Postawiono szereg wymagań, ale na czoło wysuwała się bardzo wysoka mobilność w terenie, którą miał się wykazać przyszły nabytek amerykańskiej armii.
HMMWV to także mnogośc wersji |
Fot. Milcar
|
Zainteresowane firmy rozpoczęły na różną skalę pracę nad modelem, który spełnił by wygórowane oczekiwania wojska. W szranki stanęły trzy firmy: Teledyne, Chrysler Defence oraz AM General. Ta ostatnia postanowiła nie przerabiać swoich istniejących produktów, lecz stworzyć wóz od zera, całkowicie podporządkowując go idei wszechstronnego terenowego wojownika.
Pierwszy prototyp Hummera testowano przez 11 miesięcy na poligonach Nevady. Już wtedy pojazd wyróżniał się na tle pozostałych konkurentów. W drugim etapie testów firmy miały zaprezentować prototypy wozów sanitarnych, bojowych oraz cargo.
Testowano różne warianty uzbrojenia i ładunku jeżdżąc od Arktyki po pustynie. Z tej batalii zwycięsko wyszedł jedynie AM General HUMMER. Spełnienie wymagań i oczekiwań wojska zaowocowało podpisaniem w marcu 1983 roku pierwszego kontraktu, który obejmował dostarczenie 55 000 wozów w ciągu pięciu lat.
Hummer H2 to współczesny rozdział na rynkach komercyjnych |
Fot. AM General
|
Naturalną koleją rzeczy było olbrzymie zainteresowanie cywili udanym pojazdem terenowym. Takiej okazji nie mógłby zmarnować dział marketingu jakiejkolwiek firmy. Jednak na rynki komercyjne auto trafiło dopiero w 1993 roku otwierając jednocześnie dalszy rozdział jego historii, ponieważ wojsku wystarczał pojazd surowy i maksymalnie prosty w obsłudze. Otwarcie się na rynek komercyjny przyczyniało się do dalszej technicznej ewolucji auta. Pierwsza odmiana cywilna H1 w dużym stopniu bazowała jeszcze na modelu wojskowym M1/M2, ale obecne Hummery H2 i H3 to zupełnie inne konstrukcje.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Komentarze:
Anonymous - 5 marca 2021
Wojskowa wersja to „Humvee”, a Hummer to pojazd cywilny produkowany najpierw przez AM General (Hummer H1), a później przez GM. Wojskowe Humvee sa nadal produkowane przez AM General i nie maja nic wspólnego z Hummerami H2 i H3
Anonymous - 5 marca 2021
Humvee to oczywiście nazwa potoczna od Hmmwv, podobnie jak Hummer poczatkow była nazwą potoczną od Hummve, sprzedaż praw do general motors przez AM spowodowała utworzenie marki komercyjnej pod ta nazwą. H1 bazuje w bardzo dużym stopniu swoimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi na wersjach M o czym miałam możliwość się przekonać podczas testów H1. H2 i h3 to już mocno odmienne koncepty.
Anonymous - 5 marca 2021
Wojskowa wersja to „Humvee”, a Hummer to pojazd cywilny produkowany najpierw przez AM General (Hummer H1), a później przez GM. Wojskowe Humvee sa nadal produkowane przez AM General i nie maja nic wspólnego z Hummerami H2 i H3
Anonymous - 5 marca 2021
Humvee to oczywiście nazwa potoczna od Hmmwv, podobnie jak Hummer poczatkow była nazwą potoczną od Hummve, sprzedaż praw do general motors przez AM spowodowała utworzenie marki komercyjnej pod ta nazwą. H1 bazuje w bardzo dużym stopniu swoimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi na wersjach M o czym miałam możliwość się przekonać podczas testów H1. H2 i h3 to już mocno odmienne koncepty.