Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Wprowadzona na rynek w 1992 roku Honda Fireblade pozostaje do dzisiaj ikoną sportowego motocykla klasy 1000 cm3. Fireblade używana jest na krótkich torach wyścigowych na całym świecie, a także w legendarnych wyścigach TT na wyspie Man.

Zaczynając od czystej kartki papieru, „cywilni” inżynierowie Hondy i ich wyścigowi koledzy z HRC stworzyli nowy rzędowy silnik dla obu motocykli, zarówno CBR1000RR-R Fireblade, jak i CBR1000RR-R SP. Jest to kompaktowa konstrukcja o krótkim skoku, współdzieląca średnicę cylindra i skok tłoka z silnikiem modelu RC213V. Napędzane częściowo kołami zębatymi wałki rozrządu poruszają dźwigienkami, korbowody wykonane są z tytanu, a rozwiązania obniżające tarcie wewnętrzne przejęto z silnika RC213V-S. Zastosowano też olejowe dysze tłokowe z systemem zaworów kulowych i dolny mostek wodny wokół tulei cylindrowych. 

Kanał dynamicznie doładowanego wlotu powietrza zaczynający się między owiewkami prowadzi pod główką ramy wprost do airboxu. Układ wydechowy w konfiguracji 4-2-1 wyposażono w owalne rury, a tłumik końcowy opracowano przy współudziale firmy Akrapovic.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

CBR1000RR-R SP ma moment 113MN przy 12.500 obr/min, a moc maksymalna wynosi 160kW występuje przy 14.500 obr/min.

W pełni konfigurowalny 5-calowy wyświetlacz TFT oferuje intuicyjne sterowanie obsługiwane za pomocą uproszczonego czterokierunkowego przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. System Smart Key Hondy służy wygodzie kierowcy.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Stopień sprężania wynosi 13,0:1. Zawory dolotowe mają średnicę 32,5 mm, zawory wydechowe 28,5 mm i są obecnie obsługiwane przez popychacze „palcowe” (w przeciwieństwie do poprzednio stosowanych popychaczy szklankowych), co zmniejsza masę bezwładności o około 75%. Tarcie wewnętrzne ograniczono też stosując powłoki diamentopodobne „Diamond Like Carbon” (DLC) na krzywkach zaworowych – analogicznie do rozwiązania stosowanego w silniku motocykla RC213V-S.

Test Honda CBR1000RR Fireblade SP: Blady z krainy dreszczowców

Układ rozrządu jest napędzany nowym (objętym zgłoszeniem patentowym) systemem napędu “semi-cam gear train”. Aby napędzać z tak wysoką prędkość obrotową układ rozrządu i uzyskiwać duże skoki zaworowe, łańcuch napędzany jest kołem zębatym umieszczonym na wale korbowym za pośrednictwem dodatkowego koła zębatego rozrządu, dzięki czemu długość łańcucha jest mniejsza.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Tłoki są kute z aluminium A2618 (analogicznie do RC213V-S), co zapewnia lekkość, wytrzymałość i trwałość, a każdy z tłoków jest o 5% lżejszy niż stosowane wcześniej. Aby zagwarantować odporność na zużycie przy wysokich prędkościach obrotowych, płaszcze tłoków mają teraz powłokę Ober (teflon na warstwie molibdenowej) oraz niklowo-fosforowe pokrycie rowka osadczego w tulei sworznia.

Aby umożliwić pobranie potrzebnej ilości powietrza, średnica korpusu przepustnicy została zwiększona z 48 do 52 mm. Owalny przekrój wewnętrzny zapewnia płynny przepływ i dodatkowo zmniejsza spadek ciśnienia między przepustnicami i zaworami dolotowymi. 

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Kąt odchylenia zaworów po stronie dolotowej został zmniejszony z 11° do 9°. Zmiana ta poprawia efektywność spalania poprzez zmniejszenie pola powierzchni komory spalania, a wydajność przepływu gazów przez kanały dolotowe rośnie o około 2%. 

Test Honda CB125F – miejski ideał

Objętość kanału dolotowego (między przepustnicami, a gniazdem zaworu dolotowego) została zmniejszona o 13%, aby poprawić reakcje na zmiany położenia przepustnicy. Oś przepustnicy jest teraz wykonana z bardzo sztywnej stali nierdzewnej (zamiast z mosiądzu), co zmniejsza ugięcie i tarcie przy zmianach położenia, zapewniając znacznie bardziej bezpośrednie połączenie przepustnicy z prawą dłonią kierowcy.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Kierowca otrzymuje trzy domyślne tryby jazdy, z opcjami zmiany mocy silnika i jego charakterystyki. Moc (P) dostarczana jest na poziomach 1-5, gdzie 1 oznacza najwyższą dostępną moc. Intensywność hamowania silnikiem (EB) zarządza osiągami przy zamkniętej przepustnicy na poziomach 1-3, gdzie 1 oznacza najsilniejsze hamowanie silnikiem, a kontrola uniesienia przedniego koła (W) odbywa się na poziomach 1-3 (plus wyłączenie), gdzie 1 oznacza najmniejszy poziom ingerencji systemu. 

Kontrola uniesienia przedniego koła (Wheelie) wykorzystuje informacje zebrane przez IMU na temat kąta nachylenia przód-tył, a także czujniki prędkości kół przednich i tylnych, by utrzymać optymalny dla danej sytuacji moment obrotowy bez spowalniania jazdy do przodu.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Rozstaw osi wynosi obecnie 1455 mm, przy kącie pochylenia główki ramy 24° i przy wyprzedzeniu 102 mm (poprzednio 1405 mm, 23°, 96 mm), co służy poprawie stabilności. Masa motocykla z płynami wynosi 201 kg. Wprowadzono również znaczne zmiany w równowadze motocykla i w położeniu środka masy. Wał korbowy znajduje się 33 mm dalej od osi przedniego koła i jest położony wyżej o 16 mm. Pozwoliło to na lepszy rozkład masy, podczas gdy wyższe położenie środka masy zmniejsza wzdłużne kołysanie się motocykla i jednocześnie poprawia poręczność przerzucania motocykla w zakrętach.

Test Honda CR1100RS – sportowy klasyk?

By umożliwić pełne, intuicyjne sterowanie systemami CBR1000RR-R SP, użyto większego, kolorowego 5-calowego ekranu TFT o podwyższonej rozdzielczości. Jest on w pełni konfigurowalny, dzięki czemu umożliwia wyświetlanie dokładnie tego, co kierowca chce obserwować. Czterokierunkowy przełącznik sterujący ekranu umieszczono po lewej stronie kierownicy. Szybkie w dostępie i łatwe w użyciu, górne i dolne przyciski ustawiają parametry trybu jazdy, a lewy i prawy przycisk pozwalają na wybór wyświetlanych informacji.

Nowa Honda Fireblade CBR1000RR-R. Dane techniczne

Dodano system inteligentnego kluczyka Smart Key Hondy. Uruchomienie silnika odbywa się więc bez konieczności wkładania fizycznego kluczyka do stacyjki, podobnie działa blokada kierownicy. Jest to rozwiązanie wygodniejsze w codziennym użytkowaniu, a dodatkowe korzyści, to możliwość wprowadzenia górnego jarzma w stylu wyścigowym i uwolnienie przestrzeni dla optymalnego przeprowadzenia kanału dynamicznego doprowadzenia powietrza.

SILNIK

 

Typ

Chłodzony cieczą 4-suwowy, 16-zaworowy DOHC, rzędowy 4-cylindrowy

Pojemność skokowa (cm³)

1000cm3

Liczba zaworów na cylinder

4

Średnica cylindra x skok tłoka (mm)×

81 mm x 48,5 mm

Stopień sprężania

13,0 x 1

Moc maksymalna

160 kW przy 14500 obr /min

Maks. moment obrotowy

113 Nm przy 12500 obr/min

Pojemność układu smarowania

4,0 l

SYSTEM PALIWOWY

 

Zasilanie

PGM-DSFI

Zbiornik paliwa

16,1 l

Zużycie paliwa

6,25 l/100 km

INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

Rozrusznik

Elektryczny

Pojemność akumulatora

12-2 Akumulator litowo-jonowy

Moc alternatora

 

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

 

Typ sprzęgła

Mokre wielotarczowe hydrauliczne z antyhoppingiem

Typ skrzyni biegów

6-biegowa

Przekładnia główna napędowa

Łańcuchowa

RAMA

 

Typ

Aluminiowa kompozytowa kołyskowa dwubelkowa

PODWOZIE

 

Wymiary (dł. x szer. x wys.)

2100 x 745 x 1140 mm

Rozstaw osi

1455 mm

Kąt pochylenia kolumny

24o

Wyprzedzenie

102 mm

Wysokość siedziska

830 mm

Prześwit

115 mm

Masa własna

201 kg

ZAWIESZENIE

 

Przednie

Teleskopowe z odwróconym widelcem, średnica wewnętrzna 43 mm, Ohlins NPX Smart-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia. Skok 125 mm

Tył

Pro-Link z gazowym amortyzatorem Ohlins TTX36 Smart-EC z regulacją napięcia wstępnego oraz regulacją tłumienia dobicia i odbicia Skok 143 mm  

KOŁA

 

Obręcz koła przedniego

3,5 x 17 cali

Obręcz koła tylnego

6,0 x 17 cali

Opona przednia

120/70-ZR17

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

Opona tylna

200/55-ZR17

Pirelli Diablo Supercorsa SP

Bridgestone RS11

HAMULCE

 

Układ ABS

Dwukanałowy

Przednie

Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 330 mm, 4-tłoczkowe zaciski Brembo

Tylne

Tarcze wentylowane i perforowane o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo

ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY

 

Zespół wskaźników

TFT-LCD

System zabezpieczeń

HISS  (Honda Intelligent Security System)

Reflektory

LED

Światła tylne

LED

Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Audi świętuje już 40 lat napędu quattro. Nowe quattro z elektrycznym torque vectoring

Od momentu, w którym pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały około 10,5 miliona pojazdów z układem napędowym quattro.

Do końca roku 2019, koncern z Ingolstadt wyprodukował 10 448 406 aut z napędem na cztery koła, w tym 804 224 w samym tylko roku 2019. Prawie 45% wszystkich modeli Audi zbudowanych w 2019 r. było wyposażonych w układ napędowy quattro, a większość z nich pochodziła z fabryk w Changchun w Chinach i San José Chiapa w Meksyku.

Teraz Audi prezentuje kolejny etap rozwoju napędu na cztery koła. W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback, napędowi quattro towarzyszyć będzie elektrycznie sterowany torque vectoring — selektywny rozkład momentów napędowych pomiędzy kołami. Proces ten trwa zaledwie kilka milisekund i może też włączać wysoki moment obrotowy, dzięki czemu pojazdem tym można pokonywać zakręty tak samo energicznie jak samochodem sportowym. Audi to pierwszy producent w segmencie premium, który stosuje tu technikę wykorzystania trzech silników elektrycznych i będzie ją wdrażał do produkcji seryjnej.

Z uwagi na skupienie się przede wszystkim na wydajności, oba elektryczne SUV-y zazwyczaj wykorzystują tylko tylny silnik elektryczny. Jeśli jednak kierowca zażąda więcej mocy niż może zapewnić silnik tylnej osi, błyskawicznie załącza się silnik osi przedniej. Odbywa się to także predyktywnie, jeszcze zanim przy śliskiej nawierzchni lub podczas pokonywania zakrętów nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny, czy też nadsterowny. 

Audi Quattro Experience – jazdy Audi RS7, A4 Competition i SQ5

Technika quattro marki Audi jest wszechstronna i precyzyjnie dostosowana do konkretnej koncepcji pojazdu. Cechą wspólną wszystkich tego typu modeli jest sposób współpracy układu z selektywnym rozkładem momentów napędowych między kołami — funkcją oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC), który poprawia właściwości jezdne na granicy przyczepności, delikatnie przyhamowując koła w odpowiednich momentach.

W modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu, stosuje się dwa różne rozwiązania techniczne, zależne od montowanej w danym modelu skrzyni biegów. Sercem stałego napędu na cztery koła quattro współpracującego z automatyczną skrzynią biegów tiptronic jest czysto mechaniczny, samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy. Podczas normalnej jazdy przenosi on nieco więcej momentu na oś tylną, ale w razie potrzeby może skierować nawet 70% momentu na oś przednią lub nawet 85% na oś tylną.

Quattro kontra xDrive – który lepszy?

Napęd quattro z techniką ultra — montowany w modelach z automatyczną skrzynią biegów S tronic lub z przekładnią manualną — wykorzystuje układ dwusprzęgłowy. Oznacza to, że jego jednostka sterująca może w razie potrzeby w ułamkach sekund przenieść siły napędowe z osi przedniej na wszystkie cztery koła, w wielu przypadkach z wyprzedzeniem. W porównaniu z napędem stałym, nie ma tu różnic w zakresie przyczepności i dynamiki jazdy.

40 lat quattro: przewaga w sporcie motorowym

Marka Audi po raz pierwszy stanęła na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1981, a zaledwie sezon później zdominowała to wydarzenie. Zespół Audi zdobył tytuł mistrza w klasyfikacji producentów w 1982 r., a fiński kierowca Hannu Mikkola zdobył tytuł mistrza klasyfikacji kierowców w 1983 r. W 1984 r. marka Audi zdobyła oba tytuły, a mistrzem świata został Szwed Stig Blomqvist.

Audi AI:TRAIL quattro – terenowa przyszłość zaprezentowana we Frankfurcie

W tym samym roku cztery pierścienie wprowadziły do stawki model Sport quattro z krótszym rozstawem osi, a w 1985 r. Sport quattro S1 o mocy 350 kW (476 KM). W 1987 r. Walter Röhrl pojechał po zwycięstwo w wyścigu górskim Pikes Peak (USA) specjalnie zmodyfikowanym modelem S1, co było pięknym podsumowaniem tych porywających rajdowych lat.

Następnie Audi przerzuciło się na wyścigi samochodów turystycznych. W 1988 r., samochodem Audi 200 zdobyło mistrzowskie tytuły w amerykańskiej serii wyścigów TransAm zarówno w klasyfikacji marek, jak i klasyfikacji kierowców, a w kolejnym roku osiągnęło duży sukces w serii IMSA GTO. W sezonie 1990/91 producent zgłosił duże V8 quattro do serii mistrzostw DTM (Deutsche Tourenwagenmeisterschaft), co zakończyło się zdobyciem dwóch tytułów mistrza klasyfikacji kierowców.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro – hybrydowa limuzyna

Model A4 quattro Supertouring, w 1996 r. wziął udział w czterech mistrzostwach krajowych — i wszystkie je wygrał. Dwa lata później, europejscy organizatorzy mocą nowych uregulowań, prawie całkowicie wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych.

Kolejne wyścigowe Audi z napędem na cztery koła – hybrydowe Audi R18 e-tron quattro – stanęło na torze w roku 2012. Tu rozwiązanie quattro było jeszcze inne. Silnik spalinowy V6 TDI napędzał tylne koła, podczas gdy akumulator koła zamachowego dostarczał odzyskaną energię do dwóch silników elektrycznych na osi przedniej. Samochód wykorzystywał układ napędowy quattro chwilowo, podczas przyspieszania. Jego bilans wygranych robi duże wrażenie: trzy zwycięstwa łączne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz po dwa tytuły mistrzowskie dla kierowców i marki w World Endurance Championship (WEC).

Bilans sukcesów
– Prawie 10,5 miliona samochodów z napędem na cztery koła quattro wyprodukowanych od 1980 r.
– Łącznie w 2019 r.: na całym świecie zbudowano 804 224 samochody z napędem quattro, z czego 258 765 w Niemczech.
– Technika quattro jest stosowana standardowo we wszystkich modelach Audi o dużej mocy

Audi pracuje nad łazikiem księżycowym z napędem quattro

Techniki mechanicznego napędu quattro
– Szeroka gama rozwiązań technicznych: stały napęd quattro na cztery koła, quattro z techniką ultra w modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu oraz sportowy mechanizm różnicowy w wielu modelach najwyższej klasy
– Napęd quattro ze sprzęgłem wielopłytkowym w modelach z silnikami montowanymi poprzecznie i w sportowym R8

Elektryczny napęd na cztery koła
– Modele Audi e-tron i e-tron Sportback są wyposażone w dwa oddzielnie sterowane silniki elektryczne
– W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback zamontowano po trzy silniki elektryczne, z czego dwa na osi tylnej połączone są z elektryczną funkcją torque vectoring

Kamienie milowe techniki quattro
– Od 1980 do 1999 r.: oryginalne quattro z roku 1980 i Sport quattro z 1984 z manualnie blokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym; mechanizm różnicowy Torsen pojawia się w roku 1986; modele TT i A3 z napędem quattro wyjeżdżają na drogi w roku 1999.
– Od 2000 do 2020 r.: międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy w 2005 r.; Audi R8 ze sprzęgłem wiskotycznym w 2007 r.; sportowy mechanizm różnicowy w 2008 r.; napęd quattro z techniką ultra w 2016 r.

quattro w sporcie motorowym
– Lata ‘80.: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982–1984; trzy zwycięstwa w wyścigu górskim Pikes Peak w latach 1985–1987; ogromny sukces w seriach TransAm i IMSA GTO w Stanach Zjednoczonych
– Lata ‘90.: tytuły mistrzowskie kierowców w wyścigach DTM w latach 1990 i 1991; siedem tytułów w kategorii samochodów superturystycznych w jednym tylko sezonie 1996
– Lata 2010.: trzy zwycięstwa w wyścigu w Le Mans i cztery tytuły World Endurance Championship (WEC) dla Audi R18 e-tron quattro

Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Koronawirus diametralnie zmienia pracę firm transportowych. Mapa z informacjami o kontrolach sanitarnych

Na interaktywnej mapę sprawdzimy bieżące zmiany na europejskich trasach. Dowiecie się z niej, w których miejscach wprowadzono kontrole sanitarne lub zawieszono kary za złamanie norm czasu pracy kierowcy, oraz gdzie jest konieczne posiadanie specjalnych oświadczeń o realizowanej trasie.

Ze względu na pandemię koronawirusa w branży transportowej z dnia na dzień obserwujemy diametralne zmiany, które wpływają na pracę kierowców i firm spedycyjnych. Na stronie internetowej grupy https://www.ocrk.pl/ przygotowano serię newsów, w której eksperci na bieżąco wyjaśniają zawiłości wprowadzanych regulacji.

Aktualne informacje z mapy:

Węgry: znaczące utrudnienia w ruchu na granicy w kierunku Rumunii.

Hiszpania: złagodzenie przepisów dotyczących czasu jazdy, odpoczynku (561), zakazów ruchu: spod obowiązku, na terenie Hiszpanii, wyjęte są przewozy towarów, których trasy przebiegają przez obszary zwiększonego ryzyka lub regiony o zwiększonej aktywności wirusa ustanowione przez hiszpańskie Ministerstwo Zdrowia. Dodatkowo zawieszono niedzielno-świąteczne zakazy ruchu ciężarówek. Na granicy francusko-hiszpańskiej i hiszpańsko-portugalskiej ruch odbywa się płynnie.

Włochy: na podstawie podpisanego dekretu, którego celem ma być zapobieganie rozprzestrzeniania się koronawirusa, wprowadzono ograniczenia w zakresie przemieszczania się. Transport towarów nie zostaje wstrzymany – przewoźnicy mogą bez przeszkód wjechać i wyjechać z ww. obszarów, jak również poruszać się w ich obrębie, w zakresie niezbędnym dla rozładunku lub odbioru towaru.

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/wlochy 

Ponadto ciężarówki będą mogły jeździć po włoskich drogach. Minister Infrastruktury i Transportu zawiesiła świąteczne zakazy ruchu dla samochodów ciężarowych.

Na granicy nie występują znaczące opóźnienia, czas oczekiwania może się wydłużyć na granicy w kierunku Francji.

Link do mapy: https://www.ocrk.pl/mapa-z-aktualnymi-informacjami-dla-firm-transportowych-epidemia-koronowirusa/

Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Hyundai Elantra zadebiutował. Teraz również z napędem hybrydowym

Hyundai zaprezentował model Elantra Nowej Generacji oraz całkowicie nowy model Elantra Hybrid podczas oficjalnej światowej premiery w The Lot Studios w Hollywood.

Aby uzyskać nowy wygląd czterodrzwiowego coupe, inżynierowie i projektanci Hyundai wydłużyli, obniżyli i poszerzyli samochód w porównaniu z modelem szóstej generacji. Elantra Nowej Generacji ma 5,5 cm długości całkowitej i 2 cm rozstawu osi, a całkowita szerokość została zwiększona o 2,5 cm. Całkowita wysokość zmalała o 2 cm, a przednią część maski odsunięto o prawie 5 cm. Te niewielkie zmiany radykalnie zmieniły kształt samochodu. Większość kluczowych wymiarów wnętrza również wzrosła.

W przedniej części nadwozia znalazł się charakterystyczny dla marki Hyundai szeroki kaskadowy grill, którego wzór przypomina parametryczne kamienie szlachetne. W grill zostały wkomponowane kierunkowskazy, które płynnie łączą się z przednimi reflektorami nadając wyrazistego charakteru przedniej części nadwozia. Bardziej wysunięta do przodu maska została wydłużona, a jej linia została poprowadzona niżej.

Całości dopełniają specjalnie dobrane felgi aluminiowe w rozmiarze 15, 16 lub 17 cali. Za tylnymi bocznymi oknami znajduje się czarna wstawka, która pomaga w uzyskaniu wyglądu przypominającego coupe. Dynamicznie opadająca linia dachu płynnie przechodzi w wyraziste przetłoczenia, które ciągną się aż do klapy bagażnika. 

Pierwsza jazda Hyundai Elantra

Do dyspozycji kierowca ma harmonijnie połączone taflą szkła dwa ekrany o przekątnej 10,25 cala. Pierwszy z ekranów służy jako cyfrowe zegary, a za pomocą drugiego, dotykowego ekranu możliwa jest obsługa multimediów oraz systemu nawigacji.

Nowa Elantra Hybrid wyposażona jest w benzynowy 4-cylindorowy silnik 1.6 GDI pracujący w cyklu Atkinsona oraz elektryczny motor z magnesami trwałymi generujący moc 32 kW, który zasilany jest przez zlokalizowaną pod tylnymi siedzeniami baterię litowo-polimerową o pojemności 1,32 kWh. Maksymalna łączna moc układu napędowego wynosi 141 KM, a moment obrotowy wynosi 265 Nm. Silnik benzynowy współpracuje z 6-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów.

System nawigacji posiada możliwość wyświetlania widoku z lotu ptaka, a także przedstawia alternatywne trasy oraz aktualizuje je w czasie rzeczywistym. Dzięki zastosowaniu łączności z serwerami dostępna na pokładzie nawigacja pracuje w podobny sposób jak popularne aplikacje do nawigacji na smartfony. Standardowy ekran świetnie współpracuje z Android Auto oraz Apple Car Play, które po raz pierwszy w tym segmencie wykorzystują łączność bezprzewodową. 

Elantra Nowej Generacji została wyposażona w system łączności Blue Link Hyundaia, który wykorzystuje wbudowaną telematykę, aby umożliwić kierowcom zdalne uruchomienie pojazdu i ustawianie temperatury wewnętrznej za pomocą aplikacji na smartfony MyHyundai.  

Nowy Hyundai Elantra. Powrót do sportowych korzeni

Elantra Nowej Generacji to pierwszy model marki Hyundai wyposażony w opcjonalny oparty na smartfonie cyfrowy klucz Hyundai. Klucz cyfrowy wykorzystuje dedykowaną aplikację mobilną, technologię komunikacji bliskiego zasięgu (NFC) i technologię Bluetooth Low Energy (BLE), aby umożliwić odblokowanie drzwi, uruchomienie silnika i obsługę bez fizycznego klucza za pośrednictwem odpowiednich smartfonów z systemem Android. Cyfrowy klucz umożliwia także bezpieczne udostępnianie wirtualnych kluczy rodzinie i znajomym.

Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze

Arkady Fiedler „Pod prąd. Elektrycznym autem przez Afrykę” – nowa książka podróżnicza

Zdaniem wielu kierowców samochód elektryczny nie nadaje się do długich podróży. Boją się zaryzykować jazdę takim autem nawet w krajach, gdzie dostęp do prądu jest niemal wszędzie. Arkady Fiedler, jako pierwszy człowiek na świecie, przemierzył elektrycznym samochodem Afrykę - kontynent, gdzie prąd wciąż jest dobrem luksusowym. Swoje wrażenia z podróży zawarł w książce.

Arkady Paweł Fiedler, wnuk jednego z najsłynniejszych polskich podróżników, to pierwszy człowiek na świecie, który przejechał Afrykę elektrycznym samochodem, o czym szerzej pisałyśmy tu. Swoją niezwykłą, czasem ryzykowną wyprawę opisuje w nowej książce. Reportaż „Pod prąd. Elektrycznym autem przez Afrykę” to zapis podróży od gniazdka do gniazdka. Przez bezkresne pustkowia, szutrowe drogi pośród buszu, afrykańskie wioski i zgiełk wielkich miast – w poszukiwaniu źródeł prądu, aby naładować towarzysza podróży – Nissana Leaf. Bo najważniejsze dla trwania tej wyprawy było regularne „karmienie” baterii, co na Czarnym Lądzie wcale nie jest łatwe. Książka pojawi się w księgarniach 25 marca. 

Trasa podróży przebiegała z południa na północ Afryki. Arkady Paweł Fiedler pokonał ponad 15 tysięcy kilometrów, odwiedzając czternaście państw, m.in. Nigerię, Benin, Mali, Senegal i Mauretanię. Dla swojego wyjazdu nie wybrał specjalnie przygotowanego superauta, a zwyczajnego elektrycznego nissana, którego można spotkać na ulicach wielu miast.

Polski samochód elektryczny – prototyp z Lublina
FSE 01 – elektryczny samochód z Polski

Książka opisuje niezwykłą i pionierską podróż, oraz niesamowite przygody związane z przemieszczaniem się samochodem na prąd przez kontynent, gdzie energii elektrycznej jest  jeszcze mało. Podróżnik szukał jej czasem jak wody na pustyni. Wymagająca droga nie raz spowolniała i utrudniała przeprawę. Szybko okazało się, że to ludzie odgrywają w wyprawie najważniejszą rolę – to właśnie od nich zależało powodzenie całego projektu. Reportaż to zapis ponad kilkudziesięciu fascynujących anegdot o mieszkańcach Afryki – wielu z nich gościło podróżnika w swoich progach, oprowadzało po nieznanych miejscach, zapraszało na wykłady w największych miastach i pomagało przekraczać granice kolejnych krajów. Zdarzali się jednak oszuści, którzy próbowali wykorzystać uzależnienie Fiedlera od ich energii elektrycznej.

Polski samochód elektryczny. Czego oczekują kierowcy?
Konkurs na polski samochód elektryczny rozstrzygnięty

W tej opowieści drogi nie mniej ważna jest oczywiście afrykańska sceneria. I to jej autor, baczny obserwator, poświęca wiele miejsca. Nie tylko bujna przyroda. Wrażliwy na lokalny koloryt, podpatruje – a wraz z nim czytelnik – proste życie mieszkańców, rozmawia o ich problemach i zagrożeniach związanych z wewnętrznymi konfliktami, przechadza się po największym w zachodniej Afryce słynnym targu Dantokpa, podziwia magiczne talizmany i fetysze… 40-stopniowy upał, chaos wielkich miast, ubogie wioski. Całości tego obrazu dopełnia, o zgrozo!, jeszcze jeden afrykański motyw – morze plastikowych śmieci w przydrożnych rowach. Przerażający znak czasów.
 

Z oczu spływają mi krople łez, będące przeobrażonym zjednoczeniem emocji, zmęczenia, stresu, radości, setek obrazów, odczuć i pięknych chwil, które przeżyłem na Czarnym Lądzie dzięki elektrycznemu samochodowi. Stał się on moim sprzymierzeńcem, moją radością i obsesją – pisze Fiedler, u kresu tej wyczerpującej podróży, która była zarazem osobistym wyzwaniem i spełnieniem marzeń. Ta relacja z drogi przez Afrykę porusza wyobraźnię czytelników i może stanowić inspirację do realizacji własnych podróżniczych pomysłów.

Przewodnik „Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Pireneje”
„Najpiękniejsze podróże motocyklowe – Chorwacja” przewodnik

Arkady Paweł Fiedler – wnuk wybitnego pisarza, dziennikarza i podróżnika Arkadego Fiedlera. Pasjonat podróży samochodowych, producent filmów podróżniczych. Od wielu lat oddaje się pasji odkrywania świata i kultywowania tradycji podróżniczych Fiedlerów. Pomysłodawca i organizator dalekich wypraw samochodowych oraz projektu filmowo-podróżniczego – PoDrodze. 2009 r. – Maluchem wzdłuż granic Polski, 2014 r. – Maluchem przez Afrykę (projekt nominowany do nagrody TRAVELERY National Geographic), 2016 r. –  Maluchem przez Azję. Organizator projektu Electric Explorer African Challenge 2018 – pierwszej w historii podróży samochodem elektrycznym wzdłuż kontynentu afrykańskiego (projekt nominowany do nagrody TRAVELERY National Geographic). Książka „Maluchem przez Afrykę”, ukazała się nakładem wydawnictwa MUZA w 2016 roku.

Raporty o koronawirusie:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Najnowsze