Narwany kierowca Audi przypadkiem pokazał, co jest nie tak z przejściami dla pieszych

Narwany kierowca Audi przypadkiem pokazał, co jest nie tak z przejściami dla pieszych

20 marca 2020
1
21
Kamera samochodowa zarejestrowała bardzo niebezpieczną sytuacje z udziałem pieszych. Nieszczęścia udało się jednak uniknąć, a cała sprawa mocno daje do myślenia w kontekście bezpieczeństwa na pasach.
Loading module...

Kierowca auta z kamerą chciał skorzystać z możliwości jazdy torowiskiem i wyprzedzić jadące przed nim samochody. Już miał zjechać na lewo, ale musiał pozostać na swoim pasie, bo ubiegł go kierujący Audi. Autor nagrania ruszył za nim i mimowolnie nagrał bardzo niebezpieczną sytuację.

Pojazdy na prawym pasie jechały powoli i hamowały, ponieważ pierwszy z nich zatrzymał się, aby wpuścić pieszych na przejście. Kierowca Audi wykazał się dobrym refleksem i obserwacją otoczenia, ale jechał wyraźnie szybciej od innych. Zatrzymał się, ale z piskami opon i już na przejściu. Na szczęście piesi dopiero wchodzili na pasy, choć do potrącenia niewiele brakowało.

Nagraniem z tej sytuacji zainteresowała się szczecińska policja. Dotarła ona do świadków zdarzenia oraz do kierowcy Audi, którzy przyznał się do winy i zgodził na grzywnę w wysokości 1500 zł o raz sześciomiesięczny zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. O ostatecznym wymiarze kary zadecyduje sąd.

Nas jednak, bardziej od zachowania kierowcy Audi, zatrwożyło samo przejście dla pieszych. Przejście przez cztery pasy ruchu w tym dwa pełniące również rolę torowisk. Jaki dystans musi pokonać pieszy i jak wiele zagrożeń tu na niego czeka. Wystarczy, że jeden kierowca wpuści pieszego na pasy (zgodnie z panującą modą, a wbrew jeszcze obowiązującym przepisom), a tak naprawdę ruch na pozostałych trzech pasach powinien nagle zatrzymać się. W tym stanąć powinny nawet dwa tramwaje. Na tym nagraniu zawinił kierowca Audi, ale przecież autor też chciał wyprzedzić auta przed nim. Niewiele brakowało, a to on mógłby czekać teraz na rozprawę.

Pisaliśmy jakiś czas temu dlaczego planowanie wprowadzenia pierwszeństwa dla pieszych jeszcze przed przejściami to chybiony pomysł. Uważamy tak nie dlatego, że poruszamy się wyłącznie samochodami i motocyklami, a piesi w naszym mniemani powinni uciekać nam z drogi i nie przeszkadzać w jeździe. Chodzi o to, że w całej Polsce roi się od przejść przez dwa pasy w jednym kierunku, co samo w sobie rodzi niebezpieczne sytuacje. A są przecież przejścia przez trzy lub nawet cztery pasy (zwykle kiedy pojawia się dodatkowy pas do skrętu). Są też takie aberracje, jak na opisywanym wcześniej nagraniu. Jedno auto zwalania, a nagle kierowcy na trzech pozostałych pasach mają to natychmiast zauważyć i domyślić się, że samochód nie zwalnia, bo na przykład będzie skręcał, tylko wpuszcza pieszego, który stawiając nogę na pasach nabywa pierwszeństwo. Za dużo jest tu miejsca na błąd ludzki i przekonania, że każdy kierujący ma oczy dookoła głowy i analizuje zachowania wszystkich uczestników ruchu. Rząd powinien zrobić porządek z tego typu przejściami, a nie wprowadzać przepisy, które mogą de facto pogorszyć tylko sytuację.

Przeczytaj także:
Koronawirus spowodował ogromne korki na granicach. Zobaczcie nagranie

Sprawdź najważniejsze informacje dla kierowców, dotyczące koronawirusa

W ramach walki z koronawirusem państwo może zabrać ci auto!

Koronawirus w drive-thru? Na świecie można, a w Polsce?

Koronawirus zlikwidował korki? Nie wszędzie

Gwałtowne spadki cen ropy naftowej – czy paliwo na stacjach będzie tańsze?

Volkswagen wstrzymuje produkcję! Również w Polsce

Sprzątasz wnętrze samochodu? Uważaj na drobnoustroje! Czytaj o tym tutaj.

Kierownica brudniejsza, niż… sedes w publicznej toalecie? Czytaj o tym tu.

Loading module...

Komentarze

20 marca 2020 13:34
Często widzę na mieście takie dynamiczne manewry :) Z reguły kończą się podobnie albo stłuczką. Ciekawe ile musi czasu upłynąć, żeby ludzie skumali, że w mieście o sprawnym przemieszczaniu się nie decyduje prędkość a płynność. Potem przez takiego osła tworzą się korki, bo albo w coś przydzwoni, albo stanie w poprzek zaskoczony sytuacją.
Szybki Lopez > Tom
21 marca 2020 12:25
A potem robia sie korki, bo stada robia zdjecia na fejsa.
Dynamika w miescie. O kurcze zielone. Gdzie ja mialem pierwszy bieg hmm.. i przez skrzyzowanie przejezdzaja 2 auta w minute.
Oko > Tom
21 marca 2020 19:48
Tu chodzi o bezpieczeństwo pieszych a nie o płynność ruchu, ale ty najwyraźniej nie widzisz problemu w złym przejsciu dla pieszych. Zgroza.
23 marca 2020 21:58
Ja wiem o co chodzi. Ale szybki ale bezpieczny nie widzi znaków poziomych i pionowych (co prawda te są lekko wytarte) i często nawet asfaltu pomalowanego na czerwono, bo jedzie zbyt szybko aby ogarnąć głową, która najczęściej służy jedynie do jedzenia.
Giancarlo
20 marca 2020 20:08
To proste
A. N
21 marca 2020 09:55
Popieram!
.A.
21 marca 2020 09:55
Popieram!
Dj
21 marca 2020 09:59
Autor artykułu nie nie zna przepisów drogowych o których pisze
Ola > Dj
21 marca 2020 13:40
Których konkretnie?
Stan > Ola
22 marca 2020 00:57
Nie dowiesz się, piszą aby pisać, a jak zapytasz cisza
undefined > Stan
22 marca 2020 14:36
Od redakcji
których konkretnie przepisów nie znamy?
22 marca 2020 14:37
Dzień dobry, jestem naczelną motocainy - których konkretnie przepisów nie znamy?
Michał Hyla > Katarzyna Frendl
26 marca 2020 18:00
Np. tego że znak informujący o przejściu nawet na filmie jest widoczny. A czy wolno wyprzedzać przed przejściem to już zapraszam do kodeksu Pani Katarzyno, Pani Olu. Proszę policzyć ile aut wyprzedził. To nie były ciężarówki które zasłoniłyby znak. Pozdrawiam.
Dziękuję Panie Michale za ten merytoryczny komentarz. Oczywiście nie wolno wyprzedzać na przejściach i bezpośrednio przed nimi. Niewykluczone, że gdyby nie piesi, to audi wyprzedziłoby jakieś auto na przejściu, co jest wykroczeniem. Z drugiej strony, gdyby kierowcy na prawym pasie nie zatrzymali się (nie mieli takiego obowiązku), może audi by wyprzedziło ich już za przejściem. Faktem jest, że cały manewr kierowcy audi był niebezpieczny. W tekście podkreślamy jedynie, że mimo to kierowca obserwował otoczenie i zareagował na pieszych. Nie znaczy to jednak, że uważamy szybką jazdę i wyprzedzanie w takich miejscach za właściwe zachowanie.

Bezpiecznej drogi!
CC
21 marca 2020 18:52
Szczeciniani z " koziej wólki" jeszcze się nie nauczył życia ( i jazdy) w mieście. Po swojej wsi jeżdził " szybko ale bezpiecznie" gdyż na drodze poruszał się jedynie sołtys i proboszcz. KMIOTEK!
Oko
21 marca 2020 19:46
I to jest chore, 4 pasy ruchu i przejście dla pieszych bez sygnalizacji. Dodajcie sobie jeszcze do tego brak odpowiedniego oświetlenia przejścia.
Iva
21 marca 2020 23:51
Cztery pasy i to z torowiskami na takiej szerokości??
Obywatel
23 marca 2020 15:43
Czego wymagać. Jak ktoś przepłaca za auto bo mu wmówią że jest premium to jest idiotą. Potem widać na drogach.
Jo > Obywatel
25 marca 2020 16:23
Zazdrość aż kipi z tego komentarza, przykro nam że Ciebie stać jedynie na golfa 3
John
26 marca 2020 09:35
Co chce zyskać autor?...ze kto w złomie siedzi ten bezpieczniejszy ....zlikwidować przejścia dla pieszych...zezłomować auta...i konie kupić...to zaraz ekolodzy ze za dużo co2....to moze jak u angoli kiedyś....człowieczek z chorągiewką niech zapierdziela i ostrzega innych....
BMWM2
29 marca 2020 13:54
Dożywotni zakaz prowadzeni pojazdów dla kierowcy audi.