motocaina.pl logo
Katarzyna Frendl
Redaktor

Marzena Chrostek będzie bić rekord prędkości na słonym jeziorze Bonneville!

16 listopada 2018
1
Ta niesamowita wieść dotarła do nas kilka miesięcy temu, a dziś wreszcie możemy ją potwierdzić! Zawodniczka supermoto i współpracowniczka motocaina.pl będzie bić rekord prędkości na słynnym, słonym jeziorze Bonneville, podczas kultowego wydarzenia Speed Week w stanie Utah.

Marzenę Chrostek do niedawna znali jedynie fani supermoto*. Dyscypliny niszowej, ale bardzo widowiskowej. To sport motocyklowy, który łączy motocross z wyścigami na torach asfaltowych. Rywalizacja odbywa się zwykle na dwóch rodzajach nawierzchni - jest część szutrowa i szosowa. Zawody rozgrywają się najczęściej na torach motocyklowych lub kartingowych. W Polsce odbywają się takie wyścigi pod egidą Polskiego Związku Motorowego i to właśnie w Pucharze Polski w 2017 roku Marzena Chrostek zajęła 4 lokatę, startując swoim KTMem EXC 450 z ramienia Automobilklubu Radomskiego, jako jedyna kobieta - zawodniczka w stawce 21 mężczyzn! Warto dodać, że jest to z jednej strony niebezpieczna dyscyplina sportu motorowego, a z drugiej - wymagająca ponadprzeciętnej kondycji. Motocykle wchodzą w zakręty pod bardzo dużym kątem, a podczas rywalizacji często dochodzi do spektakularnych upadków. Tym bardziej wyczyn Marzeny jest godny podziwu! Zresztą zobaczcie sami, jak wygląda jazda motocyklem supermoto po torze.



Od ponad roku Marzena Chrostek współpracuje z motocaina.pl. Przetestowała już dla was - naszych czytelniczek i czytelników - kilkanaście jednośladów. Uczestniczy z ramienia redakcji w wielu wydarzeniach związanych zarówno z motocyklami, samochodami (pierwsze jazdy), czy sportem motorowym. Z pewnością fani profilu motocaina.pl na Facebooku kojarzą Marzenę z jej relacji z wyjazdów motocyklowych, eventów, zawodów. Marzena pomaga również w sesjach foto-wideo kolegom ze znanego portalu motocyklowego; ostatnio wzięła także udział jako dubler - kaskader w polskim filmie akcji, który ma być naszym rodzimym remake'iem "Szybkich i wściekłych". Jej profile na portalach społecznościowych pod nazwą She Moto szybko zdobywają fanów, a każdy post pęcznieje od lajków.

Połączenie pięknej, odważnej i profesjonalnej zawodniczki, z osobą, która staje się coraz bardziej popularna w social media, zaowocowało niecodzienną propozycją. Właściciel firmy UNIKAT - wrocławskiego warsztatu zajmującego się customingiem motocykli w stylu cafe racer i scrambler (wywiad z Grzegorzem Korczakiem przeczytasz tu), zaoferował Marzenie bicie rekordu prędkości specjalnie skonstruowaną na tę okazję maszyną. Do podjęcia takiej decyzji, zainspirowało Grzegorza Korczaka zdjęcie, przedstawiające Irenę Latasiównę na motocyklu SHL w 1938 roku. Wówczas postanowił, że idealną kandydatką na kierowcę jednośladu bijącego rekord w 2020 roku w Bonneville będzie właśnie Marzena.


Kobiety (najczęściej zawodniczki równych dyscyplin sportów motorowych) bijące prędkość w przeróżnych pojazdach - zarówno motocyklowych, jak i samochodowych - także na słonym jeziorze Bonneville, nie są rzadkością. Z różnych powodów. Jednym z najczęściej wymienianych - poza siłą, odpornością na wiele niedogodności, czy stres - są zwykle bardziej "kompaktowe" wymiary białogłowy (w przeważającej większości to filigranowe kobiety), ale przede wszystkim ich lekkość. Tu każdy gram jest na wagę złota.

Unikat Motorworks zaprojektuje więc i zbuduje pierwszy polski motocykl, który wystartuje na Bonneville Speed Week w 2020 roku. Bazą będzie silnik rodzimej konstrukcji, autorstwa inżyniera Wiesława Wiatraka. To właśnie ta jednostka, o pojemności 174 cm³ i dźwięcznej nazwie „Wiatr”, stanie się punktem wyjścia do tuningu i modyfikacji. Nadrzędnym celem całego projektu będzie ultra lekka konstrukcja z aluminium i tytanu. Startując w kategorii 175 Vintage Blown Fuel, ekipa Unikatu, w której składzie znalazła się Marzena Chrostek, ma zamiar ustanowić rekord Polski. Być może pobiją także rekord Świata?

- To niesamowite, że zaproponowano mi udział w tak spektakularnym i historycznym projekcie! - podsumowuje Marzena Chrostek.  - Czuję się nie tylko wyróżniona, ale i doceniona. Cieszę się, że mogę być częścią profesjonalnego, ambitnego zespołu, którego celem jest coś, co do tej pory wydawało się być nieosiągalne - wskrzeszenie polskiej myśli inżynierskiej, w połączeniu z chęcią osiągnięcia historycznego wyniku podczas kultowego Bonneville! Wierzę, że wspólnymi siłami nam się uda! Dołożę wszelkich starań, aby przygotować się do tego przedsięwzięcia na dwieście procent!

- Zanim wejdziemy na nasz ”Mount Everest” - mówi Grzegorz Korczak - zespół czeka dużo pracy i wyrzeczeń. Marzenę treningi kondycyjne, treningi na torze, testowanie motocykla. Nas - budowa motocykla, udoskonalanie go, dostosowanie pod sylwetkę i preferencje Marzeny. W grę nie wchodzi tylko jakość pojazdu, ale i zdrowie, a nawet życie motocyklistki. Przedsięwzięcie jest ciężką pracą, a sztuką jest pracować efektywnie i z uśmiechem na twarzy - to da nam tak zgrany zespół, jaki tworzymy, w składzie Marzena Chrostek, Grzegorz Korczak, Marcin Gajek, Tomasz Podgórski, Michał Pamuła, Jakub Sypuła. Tylko wtedy uda się stworzyć nową legendę. Unikat Motorworks zbiera środki na realizacje tego przedsięwzięcia i zaprasza do współpracy - podsumowuje pomysłodawca projektu.

Marzena będzie drugą Polką startującą w Bonneville. W 2008 roku Zoffia Pedy-Proffit z Gostynia pobiła samochodowy rekord, osiągając prędkość 448.8 km/h. Dzięki temu jest jedną z 15 kobiet, które zostały przyjęte w poczet Bonneville 200 mph Club, zrzeszającego najlepszych kierowców tej rywalizacji. Zoffia pozostaje - jak dotychczas - jedyną osobą z Polski w tym klubie. Tak szybko nie jechał samochodem żaden Polak, ani żadna kobieta w Europie. Poprzedni amerykański rekord w tej klasie pobiła o ponad 100 km/h, po niemal 40 latach.

Teraz czas na Marzenę! Pierwszą Polkę, która wystartuje w Bonneville na motocyklu! Marzena wystartuje pod patronatem medialnym motocaina.pl. Trzymamy mocno kciuki i będziemy was informować o postępach przygotowań do tego spektakularnego przedsięwzięcia.

Więcej o biciu prędkości w Bonneville i zasadach rywalizacji już wkrótce na motocaina.pl.

Marzena Chrostek na Facebooku
Marzena Chrostek na Instagramie
Unikat na Facebooku
Unikat na Instagramie
 

Przeczytaj też o innych kobietach, które biły rekordy prędkości w Bonneville
Valerie Thompson bije rekord BMW na Bonneville
Valerie Thompson: 300 mil do emerytury
Valerie Thompson najszybszą motocyklistką!
Erin Hunter - rekordzistka prędkości na motocyklu. Film
Jessi Combs pobiła rekord prędkości na lądzie sprzed 48 lat!
Erin Hunter bije rekord prędkości
Do trzech razy Leslie
Marcia Holley - pierwsza dama szybkości
Valerie Thompson bije motocyklowy rekord prędkości


* Motocykle supermoto są fabrycznie lub indywidualnie modyfikowanymi motocyklami typu enduro lub cross. Główna różnica polega na zastosowaniu "małych kół" o średnicy 17 cali lub 16,5 cali, z szerokimi oponami z drogowych motocykli sportowych, poprawie układu hamulcowego i zmiany ustawień zawieszeń. Strój zawodników wygląda podobnie jak w motocrossie, lecz zamiast tekstylnych ubrań jest stosowany skórzany kombinezon.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!