Laia Sanz: „Kocham to co robię!” Wywiad przed Rajdem Dakar 2014

Oto Laia Sanz - najbardziej wszechstronna zawodniczka motocyklowa świata.

Laia Sanz – trzynastokrotna Mistrzyni Świata w Trialu, zdobywczyni Pucharu Świata w Rajdach Enduro oraz w SuperEnduro. Za kilka dni stanie po raz czwarty na starcie Rajdu Dakar w Rosario (Argentyna). Mimo wciąż napiętego grafiku, znalazła chwilę między treningami, aby podzielić się z nami swoimi oczekiwaniami przed zbliżającym się wielkimi krokami startem w najtrudniejszym rajdzie terenowym świata – Rajdzie Dakar.

Laia Sanz szykuje się do Rajdu Dakar 2014.
fot. z archiwum zawodniczki

Jak wyglądają Twoje ostatnie przygotowania przed startem?
Wszystko wygląda świetnie, jestem dobrze przygotowana, mam nowy, bardzo dobry motocykl Honda CRF 450 Rally. Zaczęłam na nim treningi dość późno, ale mimo wszystko czuję się gotowa na Dakar.

Co jest najważniejsze podczas tych ostatnich tygodni przed startem?
Najważniejsze to trzymać się wyznaczonego planu i wciąż ciężko trenować, być zdrowym i dużo odpoczywać. Nie jest to łatwe, gdyż w tym czasie mamy wiele spotkań i eventów związanych z promocją teamu oraz naszych sponsorów.

Laia Sanz została ostatnio odznaczona na gali FIM w Monte Carloczytaj o tym tutaj.

Cel na Dakar 2014?
Po pierwsze go ukończyć, co nigdy nie jest łatwe. Po drugie mam apetyt na lepszy rezultat niż w ubiegłym roku, kiedy zajęłam 39 miejsce w klasyfikacji generalnej. Chciałabym zająć miejsca między 25 a 30, to byłby spory sukces.

Wystartujesz Hondą CRF 450 Rally, powiedz coś więcej o tym motocyklu?
To niesamowita maszyna, tak naprawdę najlepszy motocykl na jakim miałam okazję do tej pory startować. Lekki, mocny, łatwy w prowadzeniu. Jestem niezwykle szczęśliwa, że mam szansę jechać właśnie tym modelem.

Wywiad z Polką, która startowała w Rajdzie Dakar w 2009 roku z Grzegorzem Baranem w 10-tonowym MAN’ie przeczytasz tu.

Wystartujesz w Rajdzie Dakar po raz czwarty – z czym masz największy problem podczas tych dwóch ostatnich tygodni?
Nie ma jednej trudnej rzeczy, ale jest ich wiele. Przede wszystkim, jest to bardzo trudny rajd, podczas którego spędzamy wiele godzin na motocyklu, przez wiele dni, nie mając tak naprawdę chwili na odpoczynek.  Brak czasu na odnowę i sen powoduje, że ten rajd jest jeszcze trudniejszy.

Laia Sanz podczas prezentacji – Rajd Dakar 2014
fot. z archiwum zawodniczki

Co z jazdą na dużych wysokościach? Wielu zawodników narzeka na związane z tym problemy.
Zgadza się, jazda na dużych wysokościach w górach jest bardzo męcząca, wszystko staje się jeszcze bardziej skomplikowane, motocykl ma mniej mocy. Dlatego aby przygotować się jak najlepiej do takiej jazdy sporo trenuję w górach.

Jak oceniasz trasę rajdu Dakar 2014?
Myślę, że ten rajd będzie wyjątkowo trudny: więcej etapów enduro, kilka odcinków tylko i wyłącznie dla motocykli, no i oczywiście dwa etapy maratońskie oraz Boliwia, której zupełnie nie znamy. Do tego jazda na sporych wysokościach – nie będzie łatwo.

Dlaczego rajd Dakar, co ma w sobie tak niesamowitego?
Nie wiem tak do końca. Ale każdy kto znajdzie się tam raz chce wrócić. Myślę, że chodzi o to, że to taki miks: rajd, przygoda, niesamowite miejsca i niezwykła trudość w jednym.

Zawodniczki w Rajdzie Dakar, a wśród nich Laia Sanz – zostały opisane u nas skrzętnie opisane.
Kobiety w Radzie Dakar 2013kliknij tu.
Kobiety w Rajdzie Dakar 2012kliknij tu.
Zobacz ile kobiet startowało w Dakarze 2011tutaj, i jakie miały wyniki tu.
Ile pań brało udział w Rajdzie Dakar 2010? Kliknij tu

Myślisz, że kobieta ma szansę wygrać Rajd Dakar w kategorii motocykli?
W 2001 roku Jutta Kleinschmidt wygrała w kategorii samochodów, jednak w przypadku motocykli dużo większe znaczenie ma przygotowanie fizyczne. Mam nadzieję, że kiedyś kobieta wygra Dakar na dwóch kółkach, jednak w tej chwili wydaje mi się, że jest to niezwykle skomplikowane. Pod względem fizycznym różnimy się bardzo od mężczyzn, a to ma ogromne znaczenie w przypadku tego rajdu. Możemy być świetnie przygotowane fizycznie i walczyć, jednak to wciąż będzie za mało.

Co motywuje Cię do ciężkiej pracy?
Zawsze wyznaczam sobie małe cele, a to motywuje mnie do ich osiągania i do ciężkiej pracy. A to co najbardziej mnie motywuje to to, że kocham swoją pracę i mam szczęście, że robię coś, co daje mi wiele satysfakcji!

O kobiecie, która ciężarówką przejechała niejeden Rajd Dakar, przeczytasz tu.

Trial, Enduro, Cross Country Rallies, czasami możemy zobaczyć Cię również jak ścigasz się samochodami. Czy masz czas na coś innego poza sportem?
Nie za wiele jest tego wolnego czasu, ale oczywiście, że czasami muszę zająć się czymś innym. Lubię spotykać się z przyjaciółmi, wychodzić z moim chłopakiem. Ważne jest, aby umieć to ze sobą wszystko połączyć.

Co Laia Sanz robi dla relaksu?
Dużo sportu i książki!

Plany na rok 2014?
Jeszcze o tym nie myślę, najważniejszy jest start w Rajdzie Dakar, 100 procent koncentracji!

Najnowsze

Motocyklowe prezenty pod choinkę od Kawasaki

W polskim sklepie Kawasaki roi się od gadżetów, które można uznać ze dobre pomysły na gwiazdkowe prezenty.

Zestaw obiadowy Kawasaki dla maluchów.
fot. Kawasaki

Dla najmłodszych
Plecak dziecięcy z nadrukiem przedstawiającym motocyklistę. Dużo łatwo dostępnych kieszeni, szkolny fason. Dobry i na wycieczkę i na co dzień. Cena: 87,27 złotych

Kolorowy zestaw obiadowy zachęci do jedzenia niejednego marudę. Składa się z talerza, miseczki, kubka i sztućców. Wygląda zawodowo. Cena: 78,88 złotych

Maskotki Kawasaki – miłe, puszyste, przyjazne dzieku. Ciekawy design i dobre wykonanie.
Cena – Miś Kawasaki – 77,07 złotych
Cena – Maskotka Kawasaki – 63,59 złotych

Motocyklowy zestaw smoczków dla każdego przyszłego kierowcy motocykla. Cena: 29,41 złotych

Bluza z kapturem dla kobiety
fot. Kawasaki

Dla niej
Bluza z kapturem – miękka, miła w dotyku, w dwóch kontrastujących ze sobą kolorach. Idealna na zimowe wieczory. Cena: 221,56 złotych

Zapowiedź lata w środku zimy, czyli klasyczna sukienka dla motocyklistki. Zielono – biała, taliowana, z kołnierzykiem. Cena: 284,76 złotych

Zielone słuchawki, idealne do biegania, na przejażdżki motocyklem. Cena: 31,84 złotych

Dla niego
Karbonowy zegarek Kawaski Racing Team. Zegarek kwarcowy o sportowym charakterze wykonany ze stali nierdzewnej. Do wyboru dwa gumowe paski – czarny lub zielony. Tarczę chorni szkło mineralne, zarónow od góry jak i od doły, dzięki czemu widoczny jest mechanizm zegarka. Wodoodporny do 10ATM. Cena: 1046,61 złotych

Plecak motocyklowy Kawasaki
fot. Kawasaki

Plecak motocyklowy Kawasaki. Sztywny i pełen pratycznych schowków na drobiazgi. Popielate logo Kawasaki pełni funkcję odblasku. Cena: 433,46 złotych

Czarna bluza Kawasaki z zielonymi akcentami i o sportowym kroju. Cena: 344,10 złotych

Najnowsze

Znika WRC, będzie RC1 – zmiany w rajdach w 2014 roku

Z początkiem grudnia zapadły decyzje Światowej Rady Sportów Motorowych FIA, dotyczące przyszłego sezonu w rajdach samochodowych. Uwzględnione zostały niektóre propozycje zespołów rajdowych.

Regulacje dotyczące rozgrywania rajdów
Uwzględniając propozycje zespołów podjęto decyzję o kolejności startowej zawodników. Pierwszego dnia kierowcy priorytetu P1 i P2 wystartują zgodnie z aktualną klasyfikacją mistrzostw, natomiast drugiego i trzeciego dnia – stawka ta będzie startować odwrotnie względem klasyfikacji rajdu.

Załogi korzystające z systemu Rally 2 (kontynuujące rajd po wycofaniu) zostaną ustawione następnego dnia za kierowcami P1 i P2. Takie zmiany mają poprawić atrakcyjność widowiska. Zespoły nie muszą już nominować jednego, stałego kierowcy na cały sezon – wystarczy, że określą go na 10 rund.

Aby ułatwić promocję rajdów i zachować ich spójność wytyczony został stały harmonogram każdej rundy mistrzostw. Rajd WRC musi rozpocząć się w czwartek, a zakończyć do południa w niedzielę (w przypadku rund europejskich). Ostatnią próbą będzie widowiskowy i minimum 10-cio kilometrowy Power Stage. Jak wcześniej, trzech najszybszych kierowców na tym odcinku otrzymuje dodatkowe punkty do klasyfikacji generalnej (3-2-1).

Nowe nazwy klas, nowe puchary
Używana od wielu lat nazwa najpotężniejszej kategorii WRC zniknie, a zastąpi ją określenie RC1. Niższe grupy zostaną nazwane z użyciem liczb wyższych, czyli: RC2-RC5. Ma to na celu większe ujednolicenie nazewnictwa.

Zawodnicy punktujący w cyklach WRC, WRC2 i WRC 3 będą mieli specjalne naklejki identyfikujące na przednich szybach rajdówek.

W Rajdowych Mistrzostwach Europy wprowadzono nowe puchary: Puchar FIA ERC Producentów, Puchar FIA ERC Producentów 2WD oraz Puchar FIA ERC Producentów Samochodów Seryjnych. Punktowane będą po dwa najszybsze samochody danego producenta na rajdzie; zrezygnowano z tytułów w klasyfikacji teamów.

W ramach ERC odbędą się mistrzostwa juniorów, aby stworzyć młodym talentom drabinkę pomiędzy ERC a WRC. Seria dla kierowców do 25 lat ma być dostępna i opłacalna oraz ma obejmować samochody klasy R2. Przewidziano siedem rund, a w tym jedna szutrowa lub zimowa. Rajdowy Puchar Europy od przyszłego roku będzie nosił nazwę – European Rally Trophy.

Obrady FIA
fot. FIA

Najnowsze

Nowe ambasadorki komisji kobiet w FIA

Powołano dwie nowe ambasadorki komisji kobiet FIA. Są to: Hiszpanka Silvia Bellot, która jest komisarzem na wyścigach F1 i Brytyjka indyjskiego pochodzenia Leena Gade – inżynier samochodów Le Mans.

Ambasadorki mają za zadanie zachęcać więcej kobiet do działania i osiągania sukcesów w administracji, organizacji sportów motorowych, a także samych startów w różnych dyscyplinach sportu samochodowego.

Silvia Bellot, biorąc za wzór swojego tatę, od 16 roku życia zdobywała kolejne szczeble kariery w FIA. Kilka razy startowała za kierownicą w zawodach samochodowych, jednak rodzina sprzeciwiała się takiej pasji.

Potrzebę adrenaliny zaspokoiła pracując przy wielu seriach wyścigowych min. GP2, GP3, WSR, WRC i DTM. W 2011 rroku zadebiutowała przy organizacji wyścigu F1 w Istambule; teraz robi to regularnie. Jej praca stewarda została nagrodzona na Gali FIA w 2012 roku. Bellot jest także pierwszą absolwentką programu treningowego FIA dla stewardów F1.

Silvia Bellot odbiera nagrodę FIA
fot. FIA

Leena Gade pochodzi z Indii. Jej rodzice postanowili osiedlić się w Wielkiej Brytanii, aby dać szansę dzieciom na dobre wykształcenie. Nie ukierunkowali Leeny, więc nigdy nie usłyszała, że to, co chce robić – nie jest dla dziewczynek. W wieku 12 lat wiedziała, że chce być inżynierem, podobnie jak jej młodsza siostra Teena.

Pozostałe ambasadorki FIA poznasz tu.

Kończąc studia inżynierskie, siostry Gaade wysyłały setki aplikacji do zespołów sportów motorowych z prośbą o przyjęcie. Zaczynały pracę w roli mechaników. Dziś Leena jest szefem inżynierów Audi Sport Team w wyścigach endurance, a jej siostra Teena w Skoda Motorsport.

Leena Gade
fot. archiwum Leeny Gaade

Nowe ambasadorki i cała Komisja Kobiet FIA ma, nie tylko promować udział kobiet w sportach motorowych, ale pomagać wprowadzać do szkół programy edukacyjne: „F1 w szkołach” i „Formuła Student”. Na ich życzenie, FIA została sygnatariuszem Deklaracji Brighton z 1994 roku, która powstała przy okazji pierwszej konferencji, dotyczącej udziału kobiet w sporcie.

Najnowsze

Test Mazda 2 1.3l. 86 KM

Do redakcji trafiła 5-drzwiowa Mazda 2 z silnikiem 1.3 KM o mocy 86 KM, z 5-biegową, manualną skrzynią, w wersji wyposażeniowej Exclusive, cena egzemplarza testowego 53 400 złotych.

Najnowsze