Kobiety zawodniczki w Rajdzie Dakar 2011

Po raz 32. na starcie największego i najtrudniejszego rajdu terenowego świata stanęło kilkuset zawodników z całego globu. Po raz trzeci wyruszył on z Buenos Aires w dwutygodniową "podróż" po terenach Argentyny i Chile. Nie mogło tam również zabraknąć kobiet. W tym roku jest ich 13.

1 stycznia na starcie w stolicy Argentyny zameldowało się sześć motocyklistek, jedna zawodniczka kierująca quadem, dwie panie prowadzące samochody i dwie pilotki. Jedna odważna kobieta pojedzie ciężarowym MAN’em, a druga jedzie w załodze w tej samej klasie, jako mechanik.

Ile pań brało udział w Rajdzie Dakar 2010? Kliknij tu.

 

Annie Seel kocha zarówno jazdę po asfalcie…
fot. Celestyna Kubus
… jednak zdecydowanie woli szuter.
fot. Celestyna Kubus

Motocykle
Wśród motocyklistek nie zabraknie najbardziej doświadczonej spośród całej stawki, Szwedki Annie Seel. W zeszłym roku ukończyła ona rajd najwyżej ze wszystkich startujących zawodniczek (45 miejsce w klasie motocykli). Dla popularnej „Dakar Rally Princess” to już piąty start w tym niezwykle trudnym rajdzie, w dodatku stawiła się na nim niebawem po kontuzji kolana. Motocyklistka jedzie na KTM EXC 525 z numerem 56 i obecnie plasuje się w swojej klasie powyżej miejsca 40.

Annie Seel z Krzysztofem Jarmużem.
fot. Celestyna Kubus

 

 

Annie Seel przed Rajdem Dakar 2011.
fot. dakar.com

Kolejną najbardziej doświadczoną zawodniczką Dakaru 2011 jest Holenderka, Mirjam Pol (Gesina Maria Pol).  Startuje na Hondzie CRF 450 X Dakar z numerem 58 i z całą pewnością będzie chciała zatrzeć niemiłe wspomnienia z poprzedniego rajdu; wówczas nie ukończyła go ulegając poważnemu wypadkowi. Dwa lata temu zajęła wysokie miejsce – 53. w klasie motocyklach – to do tej pory rekordowo wysokie dla niej miejsce. Tym razem zrobi wszystko, aby stanąć na mecie „pustynnego klasyku”. Obecnie lokuje się w okolicach 100 miejsca w klasie.

irjam Pol podczas rajdów terenowych.
fot. Celestyna Kubus

 

 

Mirjam trenuje przez cały sezon przed Dakarem.
fot. Celestyna Kubus

Na starcie po raz trzeci stanęła pochodząca z Hamburga Niemka, 38-letnia Christina Meier. Podczas swojego debiutu była zmuszona wycofać się z rajdu po pierwszych dwóch etapach. W kolejnym występie (2010 r.) zasłynęła pewnym incydentem: gdy jej Yamaha uległa uszkodzeniu i nie chciała odpalić, a zawodniczka nie mogła kontynuować jazdy, wskoczyła na konia i pogalopowała na nim po pomoc do biwaku serwisowego. Gdy wróciła do motocykla okazało się, że odpalił za pierwszym razem. Ostatecznie dojechała do mety w Buenos Aires, co było jej marzeniem. W tym roku startuje motocyklem 450 Sherco z numerem 100 i choć plasuje się w tej chwili na coraz lepszej pozycji (ze 140 miejsca po 1 etapie wskoczyła na 97 po 5. etapie), jej celem – co zapowiadała od początku rajdu – jest dojechanie do mety każdego odcinka bez uszkodzenia siebie i motocykla. Mimo takiego nastawienia, w duchu marzy o podium w klasyfikacji kobiet.

irjam Pol przed Rajdem Dakar 2011.
fot. dakar.com

 

 

Mirjam Pol podczas treningu.
fot. Celestyna Kubus

Również po raz trzeci w Rajdzie Dakar startuje także 38-letnia Włoszka, Silvia Giannetti, jadąca z numerem 71 na KTM EXC 525. Rok temu zyskała swoją najlepszą lokatę w stawce motocyklowej – 67 i choć zapowiadała przed rajdem ambicje na poprawienie wyniku, dziś już wiadomo, że „wyląduje” na pewno poniżej 100. miejsca.

Christina Meier
fot. motorradonline.de

 

 

Christina Meier
fot. dakar.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Z numerem 173 debiutuje w rajdzie Jenifer Morgan, 41-letnia Brytyjka pochodząca z Walli, która jedzie na Yamaha WR450 F. Swoją przygodę z motocyklami zaczęła w wieku 13 lat. Pierwszy raz usłyszała o zawodach w Dakarze, kiedy w mediach podano, że syn Magaret Thatcher zgubił się podczas rajdu. Od tej pory marzyła by wziąć udział w tych drakońskich zawodach, choć zajęło jej to dużo czasu, aby móc stanąć na starcie.

 

Silvia Giannetti
fot. dakar.com

 

 

Jenifer Morgan
fot. dakar.com

 

Jednak największe emocje wzbudza debiutantka (choć swój udział zapowiadała już w poprzednim roku), wielokrotna Mistrzyni Świata w Trialu, Laia Sanz, znana też jako Eulalia Sanz Pla-Gilibert, której najbardziej obawia się Annie Seel. W swojej dyscyplinie nie ma sobie równych od wielu lat, rywalizując głównie z mężczyznami. Jak radzi sobie podczas morderczego rajdu? Obecnie na 186 zawodników na motocyklach jest w okolicach 50. miejsca. Gdzie znajdzie się ostatecznie? Przekonamy się już 16 stycznia 2011. Laia startuje z numerem 44 na motocyklu Honda CRF 450 X w teamie Arcarons Rally Sport Tour.

Laia Sanz
fot. info prasowe

 

 

Laia Sanz
fot. dakar.com

 

 

 

 

 

Camelia Liparoti
fot. info prasowe

Quady
Podobnie jak w latach ubiegłych, jedyną kobietą w kategorii quadów w Rajdzie Dakar jest włoska dziennikarka, 42-letnia Camelia Liparoti, która startuje po raz trzeci. Tym razem jedzie na mocniejszym i większym Yamaha YFM 700 R w limitowanej wersji Black Blonde Storm (200 KM mocy, ogromny moment obrotowy) z numerem 259. Niech jednak wiek, niski wzrost, filigranowa budowa ciała tej zawodniczki nikogo nie zwiodą – Camelia po zdobyciu dwóch tytułów w Pucharze Świata Cross Country w 2009 i w 2010 roku oraz ukończeniu poprzedniego Dakaru, tegoroczny start traktuje jak ambitne wyzwanie. Chce zakończyć rajd w top 10 swojej kategorii i ponownie udowodnić, że może walczyć na równi z mężczyznami. Po 6 etapie jest 16 (jej najlepszy wynik w Rajdzie Dakar to 13 pozycja w 2010 roku).

amelia Liparoti
fot. dakar.com

 

 

Camelia Liparoti
fot. dakar.com

 

 


Samochody
Za kierownicą Buggy – Sadev Nissan z numerem 333 zasiadła najbardziej doświadczona zawodniczka w stawce, Francuzka Isabelle Patissier – jednocześnie dwukrotna mistrzyni świata we wspinaczce skałkowej. To już jej 11 start w dakarowych zmaganiach; przedostatnie zawody ukończyła na najwyższym w karierze 17. miejscu. Isabelle pilotuje Thierry Zotti Delli. Przez pierwsze etapy załoga zajmowała wysokie lokaty, w okolicach 22 miejsca. Niestety na 5 odcinku doszło do niewielkiej awarii auta i ekipa spadła o blisko 20 pozycji w klasie (41).

Isabelle Patissier
fot. dakar.com

 

 

Christine Favre
fot. dakar.com

Na prawym fotelu Toyoty HZJ 105 z numerem 343 zasiada 49-letnia Christine Favre, Francuzka pilotująca męża – Frederica Favre. To ich trzeci wspólny start; z roku na rok polepszają swoją pozycję na mecie; rok temu zajeli 24 lokatę w klasie samochodów. Niestety obecnie nie wiedzie im się najlepiej i pozycjonują się w okolicach 100 miejsca.

Za kierownicą pick-up’a Ford Raptor SVT z numerem 374 zasiada Sue Mead, 60-letnia, filigranowa Amerykanka. W 2000 roku zadebiutowała w Rajdzie Dakar jako pilotka Darrena Skiltona, tym razem to on jej dyktuje z prawego fotela. Sue to pasjonatka offroadu, uwielbiająca wielkie maszyny na bezdrożach pustyni. Sue uhoronowano tytułem zasłużonej dla terenowych sportów motorowych w 2007 roku (Off-Road Motorsports Hall of Fame). Amerykańska załoga obecnie plasuje się na 71 miejscu.

Sue Mead
fot. dakar.com

 

 

Katrien Boussier
fot. dakar.com

W groźnej przeróbce Range Rovera – Rallyrai 1 Desert Warrior – z numerem 387, dyktuje Holenderskiemu kierowcy, Peterowi Merceij, 46-letnia Belgijka Katrien Boussier. To już drugi start pilotki w Dakarze. Po 6 etapie załoga z Niderlandów plasuje się na 63 miejscu.

Ciężarówki
Niestety w tym roku nie zobaczymy sympatycznej Elisabety dos Santo Jacinto (o tej zawodniczce pisałyśmy już tutaj), która jako jedyna kobieta w historii ukończyła ten ciężki rajd jadąc w klasie ciężarówek za kierownicą. Dwa lata temu pechowo zakończyła swój start – jej MAN spłonął w wyniku wypadku.

W hiszpańskiej ekipie zobaczymy Finę Roman (45 lat) w MAN’ie TGA 26.480 z numerem 517, która jedzie – UWAGA – w charakterze mechanika! Wspiera tym samym kierowcę, Jordi Juvanteny oraz jego pilota Jose Luis Criado. Fina w klasie ciężarówek startuje już po raz piąty i za każdym razem ląduje razem z załogą na wysokich miejscach (w zeszłym roku na 9.). W tegorocznym rajdzie po 6 etapie Hiszpanie są 14.

Andrea Mayer
fot. dakar.com

 

 

Fina Roman
fot. dakar.com

 

 

 

 

W Rajdowym MAN’ie TGA 13 z numerem 563 za kierownicą zasiądzie z kolei symatyczna Niemka – Andrea Mayer (42 lata). Jej pierwsze doświadczenia z Dakarem to asystowanie i zajmowanie się częściami do BMW X3 w załodze jej chłopaka – Stephane Peterhansela! Zawodniczka startowała wcześniej na motocyklach (najlepsza kobieta w latach 1999-2002; w tym ostatnim roku zajęła 23 miejsce w klasie). Potem przesiadła się do samochodów (2003-2005), a w tegorocznym rajdzie postanowiła wystartować ciężarówką, choć przyznaje, że nie ma doświadczenia w jej prowadzeniu. Towarzyszą jej: Thomas Baumann – pilot oraz Philipp Beier, mechanik. Niemiecka ekipa Monster X-Raid zajmuje obecnie 54 miejsce.


Trzymamy kciuki za kobiety!

Rozkład jazdy Rally Dakar 2011 – Argentina – Chile

 

DATE

START

FINISH

01/01

Buenos Aires

Victoria

02/01

Victoria

Córdoba

03/01

Córdoba

San Miguel de Tucumán

04/01

San Miguel de Tucumán

San Salvador de Jujuy

05/01

San Salvador de Jujuy

Calama

06/01

Calama

Iquique

07/01

Iquique

Arica

08/01

Rest day

09/01

Arica

Antofagasta

10/01

Antofagasta

Copiapo

11/01

Copiapo

Copiapo

12/01

Copiapo

Chilecito

13/01

Chilecito

San Juan

14/01

San Juan

Córdoba

15/01

Córdoba

Buenos Aires

16/01

FINISH

 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze