![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2023!2F02!2F2F20212F082FmpcktkqTURBXy85MTY5YzViNjNiOTg5Y2QzMWUxZjJjZjJhNTI3YTQ5My5qcGVnkZUDAMyCzRDAzQls-scaled-1.jpg)
Kierowco, nie rób tak korytarza życia. Mandat będziesz mieć jak w banku
Obowiązek tworzenia korytarza życia figuruje w polskich przepisach już od kilku lat. Nadal jednak wielu kierowców albo źle tworzy korytarz życia, albo nigdy nie miała okazji go tworzyć. Właściwa wiedza na ten temat jest ważna nie tylko ze względu na potencjalny mandat, ale także to, że korytarz, jak sama nazwa wskazuje, ma pomagać ratować ludzkie życie.
Co to jest korytarz życia?
Korytarzem życia zwykło się nazywać miejsce, jakie robią kierowcy samochodów stojących w korku, aby mogły z niego skorzystać służby. Mamy z nim do czynienia na drogach szybkiego ruchu, zwykle w razie wypadku. Tworzą się wtedy wielokilometrowe korki, przez które pogotowie ratunkowe czy straż pożarna raczej się nie przecisną.
Jak utworzyć korytarz życia
Tworzenie korytarza życia odbywa się poprzez zjechanie do krawędzi drogi (lewej lub prawej), tak aby pośrodku znalazło się miejsce pozwalając przejechać nawet dużym wozom strażackim. Brzmi prosto, prawda? Niestety ciągle zdarzają się błędy podczas jego tworzenia.
Jakie są błędy podczas tworzenia korytarza życia?
Podstawowy błąd podczas tworzenia korytarza życia, to niestworzenie go. Zdarza się, że kierowcy zwyczajnie stoją w korku i czekają na rozwój zdarzeń. Dopiero gdy nadjedzie karetka czy straż pożarna, zaczynają gorączkowo rozglądać się, gdzie mogą zjechać, co poważnie opóźnia akcję ratunkową.
Nowe, znacznie skuteczniejsze fotoradary już działają w Polsce. Znamy lokalizacje
Inny błąd to nie tworzenie korytarza życia od razu. Kierowcy zatrzymują się, często bardzo blisko siebie i dopiero po chwili dociera do nich, że utworzył się długi korek, przez który służby nie będą miały jak w razie potrzeby przejechać. Wtedy może okazać się, że mamy zbyt mało miejsca manewru, żeby prawidłowo utworzyć korytarz życia.
Problemy kierowcom sprawiają także drogi wielopasmowe, mające więcej niż dwa pasy w jednym kierunku. Ci z lewego jadą do lewej krawędzi, ci z prawego do prawej, ale gdzie powinni pojechać ci z pasa środkowego? Oni z kolei dojeżdżają jak najbliżej aut z prawej strony.
Pamiętajcie też, że mówimy nie o krawędzi pasa, ale całej drogi. Jeśli z prawej strony znajduje się pobocze to również je wykorzystujemy. Chodzi o to, by stworzyć jak najszerszy korytarz, aby służby szybko i bezpiecznie mogły dotrzeć do poszkodowanych.
Jaki mandat za brak korytarza życia?
Niestosowanie się do obowiązku tworzenia korytarza życia zagrożone jest mandatem od 500 do 2500 zł oraz 6 punktami karnymi. Konkretna wysokość zależy więc od tego, na ile poważne utrudnienia spowodowaliśmy.
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: