
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta?
Tegoroczna lista to nie tylko liczba, ale przede wszystkim odzwierciedlenie głównych trendów: elektryfikacji oraz rosnącej siły chińskich producentów, którzy stają się główną siłą napędową innowacji i konkurencji.
Car of the year Polska 2026 – lista aut biorących udział w konkursie
Audi Q5
Audi A6
Bestune T77 Pro
Bestune B70
Bestune T90
BMW 2 Gran Coupe
BYD Atto 2
BYD Dolphin Surf
BYD Seal 5 DM-i
BYD Seal 6 DM-i
BYD Sealion 7
Chery Tiggo 7
Chery Tiggo 8
Citroen C3 / C3 Aircross
Cupra Tavascan
Cupra Terramar
Dacia Bigster
DS N8
Fiat Grande Panda
Ford Capri
GAC Hyptec HT
GAC Aion V
Geely EX5
Hyundai Inster
Hyundai Ioniq 9
Hyundai Staria
Kia EV3
Kia EV4
Leapmotor T03
Leapmotor C10
Mercedes CLA
MG ZS
MGS5
MG HS
MG Cyberster
Mitsubishi Outlander
Omoda 9
Opel Frontera
Opel Grandland
Peugeot 5008
Porsche Panamera
Porsche Taycan
Renault 4 E-Tech
Renault 5 E-Tech/ Alpine A290
Skoda Elroq
Subaru Forester
Toyota Land Cruiser
VW Tayron
Volvo EX90
Xpeng P7
Xpeng G6
Xpeng G9
Kraje pochodzenia koncernów: liczby i procenty
Przeanalizowaliśmy listę, grupując modele według krajów pochodzenia koncernów macierzystych. Wyniki są niezwykle wymowne i pokazują prawdziwą rewolucję na rynku.
- Chiny: 21 modeli (40,4%)
- BYD: 5 modeli (Atto 2, Dolphin Surf, Seal 5 DM-i, Seal 6 DM-i, Sealion 7)
- Geely Group: 4 modele (Geely EX5, Leapmotor T03, Leapmotor C10, Volvo EX90)
- SAIC Motor (MG): 4 modele (MG ZS, MGS5, MG HS, MG Cyberster)
- Chery: 3 modele (Chery Tiggo 7, Chery Tiggo 8, Omoda 9)
- GAC Group: 2 modele (GAC Hyptec HT, GAC Aion V)
- Xpeng: 3 modele (Xpeng P7, Xpeng G6, Xpeng G9)
- Niemcy: 10 modeli (19,23%)
- Volkswagen Group: 8 modeli (Audi Q5, Audi A6, Cupra Tavascan, Cupra Terramar, Porsche Panamera, Porsche Taycan, Skoda Elroq, VW Tayron)
- BMW Group: 1 model (BMW 2 Gran Coupe)
- Mercedes-Benz Group: 1 model (Mercedes CLA)
- Korea Południowa: 5 modeli (9,62%)
- Hyundai Motor Group: 5 modeli (Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 9, Hyundai Staria, Kia EV3, Kia EV4)
- Hyundai Motor Group: 5 modeli (Hyundai Inster, Hyundai Ioniq 9, Hyundai Staria, Kia EV3, Kia EV4)
- Francja: 5 modeli (9,62%)
- Renault Group: 3 modele (Dacia Bigster, Renault 4 E-Tech, Renault 5 E-Tech/Alpine A290)
- Stellantis (część francuska): 2 modele (Citroen C3 / C3 Aircross, DS N8)
- Japonia: 3 modele (5,77%)
- Toyota: 1 model (Toyota Land Cruiser)
- Mitsubishi: 1 model (Mitsubishi Outlander)
- Subaru: 1 model (Subaru Forester)
- Stany Zjednoczone: 1 model (1,92%)
- Ford: Ford Capri – model europejski, ale koncern amerykański
- Ford: Ford Capri – model europejski, ale koncern amerykański
- Holandia / Włochy: 4 modele (7,69%)**
- Stellantis (koncern z Holandii): 4 modele (Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Opel Grandland, Peugeot 5008)
Uwaga: Stellantis ma siedzibę w Amsterdamie. Fiat to marka o włoskich korzeniach, a Opel – niemieckich, jednak formalnie należą do tego samego, holenderskiego koncernu (Opla przejął koncern PSA, którego krajem macierzystym również jest Holandia).
- Stellantis (koncern z Holandii): 4 modele (Fiat Grande Panda, Opel Frontera, Opel Grandland, Peugeot 5008)
Nowy lider na rynku?
Dane nie pozostawiają wątpliwości. Chińskie koncerny motoryzacyjne są najliczniejszą i najbardziej zdywersyfikowaną grupą wśród nominowanych do nagrody Car of the Year Polska 2026. Z 21 modelami stanowią ponad 40 proc. całej stawki, wyraźnie dystansując tradycyjnie silne w Polsce niemieckie koncerny (ok. 20 proc.). To historyczny moment, który symbolicznie potwierdza koniec jednej i początek nowej ery w motoryzacji.
Plebiscyt Car of the Year Polska 2026 zapowiada się więc nie tylko jako fascynująca bitwa o miano najlepszego samochodu, ale także jako barometr zmieniających się preferencji polskich kierowców i ich otwarcia na globalne, a w szczególności dalekowschodnie, nowości technologiczne.
Najnowsze
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
Lexus LBX zachwyca designem i jakością wykonania. Ale pod tą elegancką powłoką kryje się dusza… Toyoty Yaris Cross. Czy japońska premium klasa kompaktowa to uzasadniony wydatek, czy najdroższe opakowanie wspólnej platformy GA-B? Sprawdzamy w naszym teście. -
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Zostaw komentarz: