
Porsche chce ocalić silniki spalinowe. W tym celu buduje fabrykę na końcu świata
Choć wycofanie silników spalinowych z samochodów sprzedawanych w Europie wydaje się już przesądzone, to niektórzy producenci jadą pod prąd. Alternatywą dla samochodów elektrycznych mogą być paliwa syntetyczne, nazywane też e-paliwami.
Paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) to szansa na przetrwanie tradycyjnych silników benzynowych. E-paliwa mogłyby rozwiązać narastający problem emisji CO2.
Do wyprodukowania e-benzyny potrzeba trzech składników: wody, dwutlenku węgla i energii. Z wody, poprzez proces hydrolizy, uzyskuje się wodór i tlen. Wodór w połączeniu z dwutlenkiem węgla tworzy metanol, z którego powstaje e-benzyna o właściwościach podobnych do bezołowiowej znanej ze stacji.
Porsche razem z szerokim gronem firm z branży energetycznej (m. in. Siemens Energy, AME, Enel i ENAP) rozpoczęło właśnie budowę fabryki e-paliw o nazwie Haru Oni w Chile. Na razie zakład z jedną turbiną wiatrową wygląda dość skromnie, ale plany są ambitne.

W fazie pilotażowej, już w 2022 roku, ma powstać około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 roku i ok. 550 milionów dwa lata później.
Porsche przekonuje, że e-paliwa gwarantują wyższe parametry silnika i w całkowitym rozrachunku (wliczając produkcję i dystrybucję) są o 90% bardziej ekologiczna. Fabryka Haru Oni wykorzystuje do tego wyłącznie energię wiatrową oraz technologię pozyskiwania dwutlenku węgla bezpośrednio z powietrza, dzięki czemu bilans jest jeszcze lepszy.
Porsche, będące inicjatorem tego projektu, początkowo będzie wykorzystywało uzyskane paliwo w swoim programie wyścigowym. Nowa benzyna ma jednak szybko trafić na rynek komercyjny.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Zostaw komentarz: