Karolina Chojnacka

Powstaje pierwsza na świecie fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu. Motoryzacja staje się „bio”?

W Chile powstaje pierwsza na świecie zintegrowana, komercyjna fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu, a Formuła 1 opracowała paliwo zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.

Chile – ze swoimi doskonałymi warunkami klimatycznymi do produkcji energii wiatrowej i związanymi z tym niskimi kosztami prądu – ma bardzo duży, międzynarodowy potencjał, jeśli chodzi o wytwarzanie, eksport i lokalne wykorzystanie „zielonego” wodoru. Aby go wyprodukować, do dysocjacji wody na tlen i wodór elektrolizery wykorzystują siłę wiatru. W drugim etapie plany przewidują odfiltrowywanie CO2 z powietrza, a następnie połączenie go z „zielonym” wodorem celem utworzenia syntetycznego metanolu. W efekcie powstaje odnawialny metanol; przy użyciu techniki MTG (Methanol To Gasoline) – która ma być licencjonowana i wspierana przez ExxonMobil – można go będzie przekształcić w paliwo przyjazne dla klimatu.

Siemens Energy wspólnie z producentem samochodów sportowych Porsche oraz szeregiem międzynarodowych firm rozwija i wdraża w Chile projekt pilotażowy, który ma doprowadzić do powstania pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) na przemysłową skalę. W fazie pilotażowej, już w 2022 r., powstanie około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 r. i ok. 550 mln dwa lata później. Głównym odbiorcą „zielonego” paliwa będzie Porsche. Partnerami projektu są także: firma energetyczna AME, chilijski koncern naftowy ENAP oraz włoska firma energetyczna Enel.

Powstaje pierwsza na świecie fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu

Przeczytaj też: Wkrótce pojawi się więcej ciężarówek na wodór!

Pilotażowy projekt Haru Oni, prowadzony w prowincji Magallanes, wykorzystuje doskonałe warunki wietrzne, jakie panują na południu Chile, do produkcji neutralnego dla klimatu paliwa przy pomocy energii wiatrowej. Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii ogłosiło, że w ramach krajowej strategii Niemiec na rzecz popularyzacji wodoru Siemens Energy otrzyma dotację na wsparcie projektu w wysokości około 8 milionów euro.

Siemens Energy jest współtwórcą projektu Haru Oni (znanego również jako projekt HIF) i pełni funkcję integratora systemów obejmującego cały łańcuch wartości – od wytwarzania energii z turbin wiatrowych Siemens Gamesa przez produkcję „zielonego” wodoru aż po konwersję na paliwo syntetyczne. Do wykorzystania lotnej energii wiatru doskonale nadaje się elastyczna w swoich zastosowaniach elektroliza Siemens Energy typu PEM (PEM = Proton Exchange Membrane).

Christian Bruch, dyrektor generalny Siemens Energy, wyznał:

Stworzenie zrównoważonej gospodarki energetycznej będzie wymagało ponownego przemyślenia pewnych kwestii. Energia odnawialna nie będzie już produkowana jedynie tam, gdzie jest potrzebna, ale tam, gdzie zasoby naturalne, takie jak wiatr i słońce, są dostępne na masową skalę. Na całym świecie powstaną więc nowe łańcuchy dostaw, które będą przesyłać energię odnawialną z jednego regionu do drugiego. Jest to szczególnie ważne dla Niemiec, które – podsumowując – muszą importować energię, jeśli mają zaspokoić swoje ogólnokrajowe zapotrzebowanie. Coraz większą rolę w magazynowaniu i transporcie energii będzie odgrywał wodór, dlatego poparcie niemieckiego rządu dla tego projektu stanowi ważny sygnał.

Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, dodał:

Elektromobilność ma w Porsche najwyższy priorytet. E-paliwa do samochodów są tu wartościowym uzupełnieniem – o ile produkuje się je w tych częściach świata, w których dostępna jest nadwyżka zrównoważonej energii. Stanowią one dodatkowy element na drodze do dekarbonizacji. Ich zalety tkwią w łatwości stosowania: e-paliwa mogą być używane w autach spalinowych i hybrydach plug-in, a do tego mogą wykorzystywać istniejącą sieć stacji paliw. Dzięki nim jesteśmy w stanie dodatkowo przyczynić się do ochrony klimatu. Jako producent wysokowydajnych i efektywnych silników dysponujemy szeroką wiedzą techniczną. Dokładnie wiemy, jakich parametrów paliwa potrzebują nasze silniki, by mogły pracować przy minimalnym wpływie na klimat. Nasze zaangażowanie w pierwszą na świecie komercyjną, zintegrowaną fabrykę e-paliw wspiera rozwój paliw alternatywnych przyszłości.

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii wspiera projekt typu beacon w ramach krajowej strategii popularyzacji wodoru Peter Altmaier, minister gospodarki Niemiec, powiedział:

Wodór jest składnikiem kluczowym dla skutecznego przeprowadzenia transformacji energetycznej w każdym sektorze. Dlatego w ramach narodowej strategii wodorowej dążymy do wykorzystania możliwości, jakie wodór oferuje dla polityki klimatycznej, energetycznej i gospodarczej. Wiemy, że nie będziemy w stanie pokryć naszego krajowego zapotrzebowania wyłącznie z lokalnej produkcji i będziemy potrzebować międzynarodowych partnerstw. Dlatego bardzo się cieszę, że Siemens Energy i Porsche rozwijają moce produkcyjne w zakresie ekologicznego wodoru oraz jego pochodnych produktów w innych krajach, w połączeniu z importem struktur. Dzięki wykorzystaniu niemieckiego know-how innowacje z laboratorium po raz pierwszy na świecie znajdą zastosowanie w zintegrowanej, komercyjnej fabryce.

Jako główny użytkownik paliwa Porsche w pierwszej fazie planuje wykorzystać e-paliwa z Chile w projektach typu beacon. Obejmują one używanie e-paliwa w samochodach Porsche przeznaczonych do aktywności w sporcie motorowym oraz użytkowanych w centrach Porsche Experience Center, a perspektywicznie – także w seryjnych autach sportowych. Producent rozpocznie od początkowej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro.

Zrównoważone paliwo jest przyszłością sportów motorowych, ale Porsche ma sporą konkurencję ponieważ gigant sportów motorowych, Formuła 1 opracowała paliwo zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, a pierwsze próbki zostały już wysłane producentom jednostek napędowych.

Formuła 1 nie zamierza się w pełni elektryfikować i pozostanie przy silnikach hybrydowych. Władze serii, uważają, że zamiast prądu, korzyści środowisku przyniesie rozwój biopaliw. FIA zapowiedziała, że coraz większy udział komponentów „bio” będzie wymagany już w krótkiej perspektywie czasu, a F1 dąży do tego, by samochody napędzane były w pełni zrównoważonym paliwem.

Formuła 1 stworzyła właśnie drugą generację biopaliw, powstałych poprzez rafinację bioodpadów, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi lub zwierzęta.

Ross Brawn, dyrektor ds. sportowych F1, powiedział:

Formuła 1 od dawna służy jako platforma do wprowadzania nowinek w przemyśle motoryzacyjnym.

Jesteśmy zachwyceni postępem rozwoju paliw zrównoważonych, które doskonale wpisują się w nasz plan osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku. Naszym głównym priorytetem w zakresie zrównoważonego rozwoju jest teraz wyznaczenie mapy drogowej dla silnika hybrydowego, który obniży emisję i przyniesie korzyści w samochodach drogowych.

Wierzymy, że mamy okazję osiągnąć to dzięki silnikom nowej generacji, łączącym technologię hybrydową ze zrównoważonymi paliwami.

Przeczytaj też: Mercedes inicjuje specjalny program na rzecz zwiększenia różnorodności i integracji. Czy zapewni wsparcie kobietom pracującym w motorsporcie?

Producenci silników obecnie w Formule 1 zostali poproszeni o sprawdzenie i walidację tej technologii, aby upewnić się, iż jest ona możliwa do użycia w wyścigach samochodowych.

Myślicie, że czeka nas teraz wyścig „zbrojeń” samochodów w biopaliwa, w którym będzie rywalizować Formuła 1 i Porsche?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze