Karolina Chojnacka

Powstaje pierwsza na świecie fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu. Motoryzacja staje się „bio”?

W Chile powstaje pierwsza na świecie zintegrowana, komercyjna fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu, a Formuła 1 opracowała paliwo zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju.

Chile – ze swoimi doskonałymi warunkami klimatycznymi do produkcji energii wiatrowej i związanymi z tym niskimi kosztami prądu – ma bardzo duży, międzynarodowy potencjał, jeśli chodzi o wytwarzanie, eksport i lokalne wykorzystanie „zielonego” wodoru. Aby go wyprodukować, do dysocjacji wody na tlen i wodór elektrolizery wykorzystują siłę wiatru. W drugim etapie plany przewidują odfiltrowywanie CO2 z powietrza, a następnie połączenie go z „zielonym” wodorem celem utworzenia syntetycznego metanolu. W efekcie powstaje odnawialny metanol; przy użyciu techniki MTG (Methanol To Gasoline) – która ma być licencjonowana i wspierana przez ExxonMobil – można go będzie przekształcić w paliwo przyjazne dla klimatu.

Siemens Energy wspólnie z producentem samochodów sportowych Porsche oraz szeregiem międzynarodowych firm rozwija i wdraża w Chile projekt pilotażowy, który ma doprowadzić do powstania pierwszej na świecie zintegrowanej, komercyjnej fabryki produkującej paliwa syntetyczne neutralne dla klimatu (tzw. e-paliwa) na przemysłową skalę. W fazie pilotażowej, już w 2022 r., powstanie około 130 tys. litrów e-paliw. W dwóch kolejnych fazach wydajność zakładów ma wzrosnąć do ok. 55 milionów litrów e-paliw do 2024 r. i ok. 550 mln dwa lata później. Głównym odbiorcą „zielonego” paliwa będzie Porsche. Partnerami projektu są także: firma energetyczna AME, chilijski koncern naftowy ENAP oraz włoska firma energetyczna Enel.

Powstaje pierwsza na świecie fabryka produkująca paliwo neutralne dla klimatu

Przeczytaj też: Wkrótce pojawi się więcej ciężarówek na wodór!

Pilotażowy projekt Haru Oni, prowadzony w prowincji Magallanes, wykorzystuje doskonałe warunki wietrzne, jakie panują na południu Chile, do produkcji neutralnego dla klimatu paliwa przy pomocy energii wiatrowej. Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii ogłosiło, że w ramach krajowej strategii Niemiec na rzecz popularyzacji wodoru Siemens Energy otrzyma dotację na wsparcie projektu w wysokości około 8 milionów euro.

Siemens Energy jest współtwórcą projektu Haru Oni (znanego również jako projekt HIF) i pełni funkcję integratora systemów obejmującego cały łańcuch wartości – od wytwarzania energii z turbin wiatrowych Siemens Gamesa przez produkcję „zielonego” wodoru aż po konwersję na paliwo syntetyczne. Do wykorzystania lotnej energii wiatru doskonale nadaje się elastyczna w swoich zastosowaniach elektroliza Siemens Energy typu PEM (PEM = Proton Exchange Membrane).

Christian Bruch, dyrektor generalny Siemens Energy, wyznał:

Stworzenie zrównoważonej gospodarki energetycznej będzie wymagało ponownego przemyślenia pewnych kwestii. Energia odnawialna nie będzie już produkowana jedynie tam, gdzie jest potrzebna, ale tam, gdzie zasoby naturalne, takie jak wiatr i słońce, są dostępne na masową skalę. Na całym świecie powstaną więc nowe łańcuchy dostaw, które będą przesyłać energię odnawialną z jednego regionu do drugiego. Jest to szczególnie ważne dla Niemiec, które – podsumowując – muszą importować energię, jeśli mają zaspokoić swoje ogólnokrajowe zapotrzebowanie. Coraz większą rolę w magazynowaniu i transporcie energii będzie odgrywał wodór, dlatego poparcie niemieckiego rządu dla tego projektu stanowi ważny sygnał.

Oliver Blume, dyrektor generalny Porsche, dodał:

Elektromobilność ma w Porsche najwyższy priorytet. E-paliwa do samochodów są tu wartościowym uzupełnieniem – o ile produkuje się je w tych częściach świata, w których dostępna jest nadwyżka zrównoważonej energii. Stanowią one dodatkowy element na drodze do dekarbonizacji. Ich zalety tkwią w łatwości stosowania: e-paliwa mogą być używane w autach spalinowych i hybrydach plug-in, a do tego mogą wykorzystywać istniejącą sieć stacji paliw. Dzięki nim jesteśmy w stanie dodatkowo przyczynić się do ochrony klimatu. Jako producent wysokowydajnych i efektywnych silników dysponujemy szeroką wiedzą techniczną. Dokładnie wiemy, jakich parametrów paliwa potrzebują nasze silniki, by mogły pracować przy minimalnym wpływie na klimat. Nasze zaangażowanie w pierwszą na świecie komercyjną, zintegrowaną fabrykę e-paliw wspiera rozwój paliw alternatywnych przyszłości.

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Energii wspiera projekt typu beacon w ramach krajowej strategii popularyzacji wodoru Peter Altmaier, minister gospodarki Niemiec, powiedział:

Wodór jest składnikiem kluczowym dla skutecznego przeprowadzenia transformacji energetycznej w każdym sektorze. Dlatego w ramach narodowej strategii wodorowej dążymy do wykorzystania możliwości, jakie wodór oferuje dla polityki klimatycznej, energetycznej i gospodarczej. Wiemy, że nie będziemy w stanie pokryć naszego krajowego zapotrzebowania wyłącznie z lokalnej produkcji i będziemy potrzebować międzynarodowych partnerstw. Dlatego bardzo się cieszę, że Siemens Energy i Porsche rozwijają moce produkcyjne w zakresie ekologicznego wodoru oraz jego pochodnych produktów w innych krajach, w połączeniu z importem struktur. Dzięki wykorzystaniu niemieckiego know-how innowacje z laboratorium po raz pierwszy na świecie znajdą zastosowanie w zintegrowanej, komercyjnej fabryce.

Jako główny użytkownik paliwa Porsche w pierwszej fazie planuje wykorzystać e-paliwa z Chile w projektach typu beacon. Obejmują one używanie e-paliwa w samochodach Porsche przeznaczonych do aktywności w sporcie motorowym oraz użytkowanych w centrach Porsche Experience Center, a perspektywicznie – także w seryjnych autach sportowych. Producent rozpocznie od początkowej inwestycji w wysokości około 20 milionów euro.

Zrównoważone paliwo jest przyszłością sportów motorowych, ale Porsche ma sporą konkurencję ponieważ gigant sportów motorowych, Formuła 1 opracowała paliwo zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju, a pierwsze próbki zostały już wysłane producentom jednostek napędowych.

Formuła 1 nie zamierza się w pełni elektryfikować i pozostanie przy silnikach hybrydowych. Władze serii, uważają, że zamiast prądu, korzyści środowisku przyniesie rozwój biopaliw. FIA zapowiedziała, że coraz większy udział komponentów „bio” będzie wymagany już w krótkiej perspektywie czasu, a F1 dąży do tego, by samochody napędzane były w pełni zrównoważonym paliwem.

Formuła 1 stworzyła właśnie drugą generację biopaliw, powstałych poprzez rafinację bioodpadów, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi lub zwierzęta.

Ross Brawn, dyrektor ds. sportowych F1, powiedział:

Formuła 1 od dawna służy jako platforma do wprowadzania nowinek w przemyśle motoryzacyjnym.

Jesteśmy zachwyceni postępem rozwoju paliw zrównoważonych, które doskonale wpisują się w nasz plan osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku. Naszym głównym priorytetem w zakresie zrównoważonego rozwoju jest teraz wyznaczenie mapy drogowej dla silnika hybrydowego, który obniży emisję i przyniesie korzyści w samochodach drogowych.

Wierzymy, że mamy okazję osiągnąć to dzięki silnikom nowej generacji, łączącym technologię hybrydową ze zrównoważonymi paliwami.

Przeczytaj też: Mercedes inicjuje specjalny program na rzecz zwiększenia różnorodności i integracji. Czy zapewni wsparcie kobietom pracującym w motorsporcie?

Producenci silników obecnie w Formule 1 zostali poproszeni o sprawdzenie i walidację tej technologii, aby upewnić się, iż jest ona możliwa do użycia w wyścigach samochodowych.

Myślicie, że czeka nas teraz wyścig „zbrojeń” samochodów w biopaliwa, w którym będzie rywalizować Formuła 1 i Porsche?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Bugatti Chiron Pur Sport – pierwsze jazdy testowe w Dubaju już za nim! Przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,3 sekundy

Państwo i miasto superlatywów, Dubaj. Największe miasto Zjednoczonych Emiratów Arabskich nad Zatoką Perską to synonim luksusu i ekstrawagancji – a także dom dla wielu klientów Bugatti.

Bugatti po raz pierwszy zaprezentował nowy Chiron Pur Sport w Dubaju. Stephan Winkelmann, prezes Bugatti, wyznał:

Chcieliśmy osobiście zaprezentować Chiron Pur Sport naszym lojalnym klientom w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, pomimo pandemii COVID-19.

Najbardziej zwinny członek rodziny Chiron wymaga czegoś więcej niż tylko teoretycznego wyjaśnienia za pośrednictwem strumienia wideo lub cyfrowej wideokonferencji. Klienci muszą jeździć Chiron Pur Sport i osobiście doświadczyć niesamowitej mocy i bocznej dynamiki.

Bugatti Chiron Pur Sport

Przeczytaj też: Bugatti Chiron Pur Sport – wkrótce ruszy produkcja hipersportowego samochodu

Bugatti skalibrował Chiron Pur Sport pod kątem zwinności, prowadzenia i wydajności jazdy. Oprócz ogromnej mocy i najwyższego komfortu oferuje również wysoki stopień codziennej użyteczności. Jest napędzany 8,0-litrowym silnikiem W16 o mocy 1500 KM i 1600 Nm momentu obrotowego.

Chiron Pur Sport rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,3 sekundy, do 200 km/h w zaledwie 5,5 sekundy, a do 300 km/h w nie więcej niż dwanaście sekund.

Bugatti Chiron Pur Sport

Projekt jest ekstrawagancki. Szerokie wloty powietrza z przodu zapewniają jeszcze bardziej efektowny wygląd, zapewniając jednocześnie idealny przepływ powietrza. Podstawowe linie biegną w poprzek wylotów powietrza na przednich skrzydłach jak ścięgna mięśni. Bugatti Chiron Pur Sport wydaje się bardziej płaski, szerszy i bardziej sportowy niż jego poprzednik.

Bugatti wyprodukuje tylko 60 sztuk Chiron Pur Sport. Wycenione na 3 miliony euro (netto) samochody są przeznaczone dla klientów, podekscytowanych możliwością pokonywania zakrętów w bocznym zakresie limitu dynamiki. 

Najnowsze

MBUX Hyperscreen – cyfrowy „kręgosłup” Mercedesa EQ. Kiedy zadebiutuje?

Czy dzięki AI MBUX Hyperscreen wywinduje obsługę funkcji pojazdu oraz wyświetlanie treści z zakresu informacji, rozrywki i komfortu na zupełnie nowy poziom?

Duży, zakrzywiony ekran nadaje wnętrzu wyjątkową estetykę i rozciąga się na całej jego szerokości, przed kierowcą i pasażerem z przodu – sprawiając, że cyfrowe wrażenia są dla nich zarówno intuicyjne, jak i emocjonujące. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) Hyperscreen, który po raz pierwszy będzie opcjonalnie dostępny w całkowicie elektrycznej luksusowej limuzynie EQS, reprezentuje „inteligencję emocjonalną” całego samochodu i ma duże zdolności uczenia się. Globalna premiera MBUX Hyperscreen nastąpi w czwartek 7 stycznia 2021 roku o godzinie 14:00. 

MBUX Hyperscreen i jego liczne aspekty wspólnie zaprezentują Ola Källenius, Prezes Zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG, Vera Schmidt, szefowa działu Advanced Digital Design (z ang. zaawansowany cyfrowy design) Mercedes-Benz, oraz Sajjad Khan, dyrektor technologiczny i Członek Zarządu Mercedes-Benz AG. Od obsługi funkcji poprzez design aż po szczegóły techniczne – widzowie będą mogli dowiedzieć się interesujących informacji na temat systemu, zapoznać się z jego unikalnymi cechami i prześledzić proces rozwoju.

 

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Schumachera czeka niełatwy debiut w Formule 1

Oczy całego świata będą skierowane na syna legendarnego Michaela Schumachera.

W przyszłym sezonie nazwisko Schumacher ponownie pojawi się w Formule 1. Mick Schumacher, syn siedmiokrotnego mistrza świata Michaela, będzie reprezentował ekipę Haasa, zespół ściśle współpracujący z Ferrari.

Mattia Binotto, szef zespołu Ferrari, przewiduje, że przed młodym Schumacherem wyjątkowo trudny debiutancki rok w barwach Haasa:

Myślę, że na początku będzie to dla niego bardzo trudne. Jeśli spojrzy się na jego wcześniejsze występy w F2 i F3, zwykle pokazuje lepszą formę w drugim sezonie.

Wydaje mi się, że Mick wiele uczy się w pierwszym roku i staje się mocny w drugim. Dlatego też, dwa lata będą dla niego ważne. W drugim sezonie spodziewam się sporego postępu względem pierwszego.

Oczekuję, że udowodni swoją prędkość w F1, zarówno w kwalifikacjach, jak i w wyścigu. Powinien pokazać odpowiednie tempo na długim dystansie i konsekwencję w zdobywaniu dobrych pozycji.

Przeczytaj też: Mick Schumacher będzie ścigać się w Formule 1!

Zgadzacie się z Binotto, że debiutancki sezon w F1, będzie wyjątkowo trudny dla młodego Schumachera?

Najnowsze

„Przewaga dzięki technice” – kultowe hasło z reklamy Audi ma już 50 lat. Ale czas leci!

Audi Tradition wydało właśnie kolejną edycję e-booka pt. „Najważniejsze dla Audi daty roku 2021”. Wydawnictwo to dostarcza wiedzy na temat marki Audi i historii pojazdów przez nią produkowanych.

W sierpniu 1969, Auto Union GmbH z Ingolstadt i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm połączyły się i utworzyły Audi NSU Auto Union AG. Gama modelowa produkowanych przez nową korporację samochodów charakteryzowała się ogromnym zróżnicowaniem technicznym. W roku 1971 Hans Bauer – pracownik działu reklamy Audi NSU – zastanawiał się nad tym, jak można przekazać tę różnorodność jako przewagę konkurencyjną. Rezultat jego pracy był równie prosty, co genialny: „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice”! Słynne obecnie na całym świecie hasło reklamowe Audi pojawiło się po raz pierwszy w dwustronicowej reklamie Audi NSU w styczniu 1971 roku.

Od 1982 roku „Vorsprung durch Technik” było konsekwentnie używane w połączeniu z ówczesnym logo – owalem Audi. Co ciekawe, w reklamie międzynarodowej, na przykład w Wielkiej Brytanii czy w USA, hasło to było często używane w wersji oryginalnej – w języku niemieckim. Techniczną nowością, która rzec można zapowiadała „Vorsprung durch Technik”, był zaprezentowany dziewięćdziesiąt lat temu model DKW F1. Był to pierwszy seryjnie produkowany niemiecki samochód z napędem na przednią oś. Modele DKW F stały się przed drugą wojną światową podstawą gamy modelowej Auto Union AG, poprzednika Audi. Zanim fabryka Audi w Zwickau z powodu wojny przestała wytwarzać samochody, wyprodukowano ich prawie 270 000 egzemplarzy. Z kolei 65 lat temu Auto Union GmbH po raz pierwszy dostarczyło nowo powstałym niemieckim siłom zbrojnym pojazd terenowy marki DKW.

Było to duże zamówienie, które zabezpieczyło przyszłość firmy i zakładów w Ingolstadt. Prezentacja Audi Cabriolet, która odbyła się trzydzieści lat temu, ugruntowała pozycję marki Audi jako producenta pojazdów sportowych. Klientom dostarczono aż 71 510 egzemplarzy tego modelu. AUDI AG może również dumnie poszczycić się historią produkcji motocykli zwyciężających w wielu niemieckich i międzynarodowych wyścigach. Osiemdziesiąt pięć lat temu Cztery Pierścienie zdobyły nie tylko kilka mistrzostw Niemiec w wyścigach motocyklowych, ale również dwa wicemistrzostwa świata, przyznane Ewaldowi Kluge i H.P. Mülllerowi. Dodatkowo w tym czasie motocykle DKW ustanowiły czternaście nowych rekordów świata.

Najnowsze