Pionierki za kierownicą

W pierwszych dekadach XX wieku nie brakowało kobiet, które kochały samochody i pragnęły dzielić się tą pasją z innymi. Prezentujemy kilka ciekawostek historycznych z tego okresu.

Jeśli interesują Cię pionierki motoryzacji, polecamy lekturę naszych sekcji:

1. kobiety i samochody na kartach historiikliknij tu.

2. kobiety i motocykle na kartach historiikliknij tu.

W 1910 roku 5% licencjonowanych kierowców było płci żeńskiej.

Dostęp do możliwości prowadzenia pojazdu stał się dla kobiet dużo prostszy po 1912 roku, kiedy to Karol Franklin Kettering opracował rozrusznik samochodowy w zastępstwie dotychczasowego korbowego mechanizmu rozruchowego.

Aktorka Florence Lawrence jako pierwsza wpadla na pomysł prototypu obecnego kierunkowskazu. Gwiazda filmu niemego była też wielbicielką motoryzacji. Dawała temu wyraz na ekranie, stając się inspiracją dla wielu kobiet. O samochodach mówiła „są dla mnie niemal ludzkie, reagują na zrozumienie, czułość i troskę. Dokładnie tak jak my”.

Florence Lawrence
fot. materiały prasowe

Jednym z elementów walki sufrażystek o prawa kobiet były wyprawy po kraju: działaczki wynajmowały auta, ozdabiały hasłami i jeździły, gdzie tylko się dało, stojąc na tylnym siedzeniu i wygłaszając płomienne mowy. Takie akcje, dzisiaj naturalny element każdej kampanii politycznej, wówczas budziły sensację, ale również ogromne zainteresowanie.

W 1916 roku Alice Burke i Nell Richardson przemierzyły 10,700 mil w ciągu siedmiu miesięcy. Podczas podróży zajmowały się propagowaniem prawa kobiet do głosowania, demonstrując również praktycznie równość kobiet i mężczyzn za kierownicą.

Alice Burke i Nell Richardson
fot. materiały prasowe

W 1914 roku nie brakowało zmotoryzowanych kobiet we francuskich i brytyjskich oddziałach Czerwonego Krzyża. W Stanach wolontariuszki, wśród nich pisarka Gertrude Stein, nie tylko prowadziły auta, ale również dbały o ich wyposażenie i konserwację, nierzadko samodzielnie dokonując napraw.

Gertrude Stein
fot. materiały prasowe

W 1915 Wilma Russey została pierwszą kobietą w Nowym Jorku zawodowo zajmującą się prowadzeniem taksówki. Była również znakomitym mechanikiem.

W 1916 roku skautki opracowały specjalną odznakę sprawności samochodowej, przydzielaną dziewczynom wykazującym się umiejętnościami za kierownicą, naprawą samochodów i znającym zasady pierwszej pomocy.

W latach 20. odbyła się seria edukacyjnych wypraw samochodowych: kobiety odwiedzały odległe farmy, udzielając wykładów z ekonomii domowego życia i prowadzenia gospodarstwa. Dla kobiet żyjących w izolacji było to jak „odrobina Nieba zstępująca w Tin Lizzie” (jak nazywano Forda T).

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze