
Ty masz znak STOP, drugi kierowca ustąp pierwszeństwa. Który z was pojedzie pierwszy?
Na drodze można spotkać znaki drogowe pionowe, poziome, sygnalizację świetlną, a do tego jest jeszcze coś takiego, jak zasady ogólne. Niektórzy kierowcy mogą się gubić, próbując dociec, które znaki i sygnały są ważniejsze. Zasady wbrew pozorom są proste, ale trzeba je poznać i zapamiętać.
Wśród dylematów, które dopadają nie tylko początkujących kierowców, można wymienić ten – ważniejszy jest znak ustąp pierwszeństwa czy STOP? Jeśli spotkają się dwaj kierowcy z takimi znakami, to który z nich powinien pojechać pierwszy?
Co oznacza Znak A-7 ustąp pierwszeństwa?
Na to pytanie prawidłowo powinien odpowiedzieć nie tylko każdy kierowca, ale każdy inny uczestnik ruchu drogowego. Jednak dla porządku zacytujmy rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.
Sprawa jest więc prosta – jeśli widzimy taki znak, to oznacza, że znajdujemy się na drodze podporządkowanej i musimy ustąpić innym pierwszeństwa.
Co oznacza znak B-20 STOP?
Znak STOP stanowi rzadki przypadek znaku, na którym wprost napisano, co on oznacza – mamy się zatrzymać. Zasady dotyczące go są jednak bardziej rozbudowane:
1. Znak B-20 „stop” oznacza:
– zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem;
– obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.
2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku – w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.
3. Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony
Po pierwsze więc na widok znaku STOP musimy się zatrzymać, a potem ustąpić innym pierwszeństwa. Zatrzymanie się jest konieczne i nie możemy go pominąć, nawet jeśli widzimy, że droga jest pusta i moglibyśmy swobodnie kontynuować jazdę.
Najpierw pojedzie kierowca ze znakiem ustąp pierwszeństwa czy ze znakiem STOP?
Zanim odpowiemy na to pytanie, wyjaśnijmy jeszcze jedną istotną kwestię – hierarchia znaków i sygnałów drogowych. Prezentuje się ona następująco (zaczynając od najważniejszej):
- sygnały wydawane przez osobę kierującą ruchem
- sygnalizacja świetlna
- znaki drogowe
- ogólne zasady ruchu drogowego
Powyższą zasadę każdy powinien znać na pamięć. Przestawiona kolejność obowiązuje w każdej sytuacji i nie ma od niej odstępstw. Zawsze musimy kierować się najważniejszym sygnałem, jaki widzimy przed sobą. Jeśli więc dojeżdżamy do skrzyżowania i jest na nim znak STOP, ale również sygnalizacja świetlna i akurat mamy zielone światło, nie zatrzymujemy się – to chyba oczywiste. Ale jeśli sygnalizacja przestanie działać, to musimy zastosować się do tego znaku.
Co bardzo istotne, na tej liście nie ma rozróżnienia na znaki drogowe mniej lub bardziej ważne. Oznacza to, że wszystkie należy traktować równorzędnie. Dlatego ani znak „STOP”, ani „ustąp pierwszeństwa” nie jest ważniejszy. Kierowcy którzy mają je przed sobą, traktowani są na równi.
Jak więc rozwiązać dylemat z grafiki, umieszczonej na górze tekstu? To proste. Skoro obaj kierowcy są, według ustawionych znaków, w sytuacji równorzędnej względem siebie, zastosowanie mają przepisy ogólne. Zgodnie z nimi, należy przepuścić kierowcę po prawej stronie. Pierwsze pojedzie zatem auto żółte, a dopiero po nim czerwone.
Zostaw komentarz:
Najnowsze
-
TEST Jaguar F-Pace SVR 1988 Edition – TEST -prawdziwi sportowcy jeszcze istnieją
Długa nazwa tego modelu zdradza nam wiele na temat tego, z czym mamy do czynienia. Jaguar F-Pace SVR Le Mans 1988 Edition to SUV luksusowej marki, w swojej sportowej, najdrapieżniejszej odmianie, która w dodatku stanowi hołd dla jednego z najważniejszych sportowych osiągnięć koncernu. Takie auto nie może być nudne, a już na pewno nie z […] -
Wyniki rankingu najwyżej wycenianych firm motoryzacyjnych na świecie – sprawdź, czy dobrze zgadujesz
-
TEST Kia EV6 77,4 kWh RWD – minimalizm się opłaca?
-
1115 km na jednym tankowaniu! Opel Grandland Plug-in Hybrid w teorii ma taki zasięg. A realia?
-
Kto płaci mandat za prędkość w 2025 roku – pracownik czy pracodawca? Wyjaśniamy!
Komentarze:
K. Kolumb - 12 czerwca 2023
Ameryka odkryta