System e-TOLL. Rząd ogłasza sukces, a kierowcy płacą kary

Rząd ogłasza sukces i podsumowuje dotychczasowe działanie systemu e-TOLL. Tysiąc kar dla kierowców w ciągu miesiąca to faktycznie powód do domy?

1 grudnia 2021 roku z państwowych, płatnych odcinków autostrad A2 Konin- Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica zniknęły bramki. Od tego dnia każdy kierowca, wjeżdżający na autostradę samochodem o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5t lub motocyklem, zobowiązany jest posiadać ważny bilet autostradowy. W przeciwnym razie grozi mu mandat 500 złotych.

System e-TOLL. Rząd ogłasza sukces

Rząd podsumował dotychczasowe działanie systemu e-TOLL. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury, które odbyło się w środę 12 stycznia, Magdalena Rzeczkowska, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów oraz szefowa Krajowej Administracji Skarbowej, przedstawiła rządowy punkt widzenia na wdrożenie systemu e-TOLL.

Wdrożenie e-TOLL kosztowało 285 milionów złotych (planowo ma być to 448 milionów złotych), a koszt miesięcznego utrzymania systemu to 10,5 miliona złotych. Dla porównania, jak poinformowała Magdalena Rzeczkowska, poprzedni system – viaTOLL – został wdrożony za ok. 1,5 miliarda złotych, a koszt miesięcznego utrzymania przekraczał 20 milionów złotych.

Do dnia 10 stycznia 2022 roku w systemie e-TOLL zarejestrowanych było 1,6 milionów pojazdów, z czego 81% to te o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. W bazie jest ponad 300 tysięcy samochodów osobowych i 643 tysięcy zarejestrowanych kont. Pojazdy ciężarowe i auta osobowe przejechały już, korzystając z systemu, ponad miliard kilometrów.

Z przedstawionych przez rząd danych wynika, że od 1 grudnia 2021 roku przeprowadzono 17,6 tysięcy kontroli wniesienia przez kierowców samochodów osobowych opłaty za autostrady zarządzane przez GDDKiA. Stwierdzono 1143 wykroczenia, a każdy z przyłapanych kierowców musiał zapłacić 500 złotych kary. Łączna wartość kar wyniosła ponad 570 tysięcy złotych.

W większości przypadków kary zostały nałożone na osoby, które się nie zarejestrowały i nie wykupiły biletu. W 43 przypadkach powodem wręczenia kary było zasłaniane tablic rejestracyjnych.

System e-TOLL. Aplikacja negatywnie oceniana przez kierowców

System poboru opłat powinien być jak najmniej uciążliwy i jak najbardziej intuicyjny dla kierowców, a pod tym względem e-TOLL jest zdecydowanie daleko od ideału. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, do tej pory zanotowano 976 tysięcy pobrań aplikacji e-TOLL oraz 273 tysięcy pobrań aplikacji e-TOLL Bilet PL.

Aplikacja do rozliczania z wykorzystaniem GPS wymaga, by ją uruchomić podczas jazdy płatnym odcinkiem, a ta do zakupu jednorazowego biletu nie umożliwia zwrotu w przypadku rezygnacji z pokonania części płatnego odcinka.

Aplikacja e-TOLL, która służy do płacenia za przejazd autostradami A2 i A4, jest jedną z najgorzej ocenianych aplikacji przez użytkowników. Internauci nie pozostawili suchej nitki na e-TOLL-u. Na co narzekają kierowcy? Z komentarzy użytkowników e-TOLL wynika, że kierowcy narzekają przede wszystkim na skomplikowany proces rejestracji oraz niestabilne działanie aplikacji.

System e-TOLL. Łatwiejszy zakup papierowego biletu na autostradę

Resort finansów zapowiada, że chce poprawić dostępność punktów zakupu papierowego biletu na autostradę. Obecnie e-bilet autostradowy można kupić stacjonarnie na 234 stacjach sieci PKN Orlen. Trwają rozmowy z siecią BP i na tych stacjach niebawem też mają być rozprowadzane bilety.

Rozbudowa systemu dystrybucji biletów to istotny krok, ponieważ dane pokazują, że do tej pory aż 40% biletów kupowano na stacjach paliw. Służąca do tego rządowa aplikacja e-TOLL Bilet przekonała około 20% kierowców.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze