Karina Konys

Świece zapłonowe – jak sprawdzić ich stan zużycia

Od ich prawidłowego działania zależy praca silnika, dlatego powinniśmy regularnie sprawdzać świece zapłonowe. W przeciwnym razie możemy napotkać problemy z m.in uruchomieniem silnika.

Świeca zapłonowa jest ostatnim elementem układu zapłonowego. Odpowiedzialna jest za wytworzenie iskry, która spowoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Zazwyczaj zapomina się o ich wymianie, a to one odpowiadają za sprawność silnika, moc, a nawet zużycie paliwa.

Jakie świece zapłonowe wybrać?

Świece różnią się między sobą wymiarem, rodzajem gwintu oraz połączeniem z fajką. Dlatego też, powinniśmy dobrać odpowiednie świece samochodowe do konkretnego silnika. Informacje jakie świece powinniśmy zamontować znajdziemy w instrukcji obsługi auta oraz w katalogach producentów świec.

Co ile wymienia się świece zapłonowe?

Na rynku znajdziemy trzy rodzaje świec o różnej żywotności. Najtańszym produktem jest świeca niklowa, która wytrzymuje od 20 do 30 tys. km. Natomiast za najlepsze świece zapłonowe uważa się świece irydowe i platynowe, które są również najdroższymi produktami. Jednak wraz z ceną wiąże się wytrzymałość świec, tak więc mogą one wytrzymać co najmniej dwa razy więcej niż świece niklowe. Najczęściej wytrzymują one od 60-100 tys. kilometrów.

Jakie są objawy zużycia świec zapłonowych?

Po pierwsze zauważymy nierównomierną pracę silnika. Objawia się to m.in. pracą na nie wszystkich cylindrach oraz szarpaniem podczas nagłego przyśpieszenia. Objawy te nasilają się zazwyczaj podczas deszczu oraz przy niskich temperaturach. Sygnałem zużytych świec może być również zwiększone spalanie paliwa, spadek mocy oraz trudność z odpaleniem silnika.

Przeczytaj także: Brakuje paliwa? Nie czekaj, aż zapali się lampka ostrzegawcza!

Jak samodzielnie sprawdzić stan świec zapłonowych?

Stan świec zapłonowych możemy stwierdzić już po samym ich obejrzeniu – dobre świece zapłonowe powinny być suche, a elektrody powinny mieć kolor jasnobrązowy. Natomiast, jeśli na świecy zauważymy czarny nagar lub olej to oznacza, że świeca wymaga wymiany. Ponadto niedziałająca świeca będzie znacząco różnić się temperaturą – będzie ona od pozostałych świec zimniejsza. Zbadać to możemy tylko i wyłącznie zaraz po zgaszeniu silnika, ponieważ po kilku minutach temperatura pozostałych świec również spadnie.

Następnie należy sprawdzić odstęp pomiędzy elektrodą środkową a masową. Odstęp powinien wynosić od 0,4 do 0,8 mm. W przeciwnym razie może to uniemożliwić przeskok iskry. Stan świecy możemy sprawdzić również poprzez włożenie jej do tzw. fajki i oprzeć o metalowy element silnika. Następnie należy włączyć zapłon i poprzez ciągnięcie za pasek klinowy obracać wał korbowy. Po pełnym takim obrocie powinniśmy usłyszeć charakterystyczny dźwięk, a nawet można zauważyć iskrę. Jeśli nie usłyszmy dźwięku, to jest to znak, że świeca jest już zużyta.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze