Supertest Ekonomii

W najbliższą sobotę odbędzie się VIII Supertest Ekonomii organizowany przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Tym razem na trasie o długości 300 kilometrów, 13 aut będzie walczyło o miano najoszczędniejszego.

Trasa prowadzić będzie z Warszawy do Puław, następnie Radomia, aby ostateczie zakonczyć się w na warszawskiej Agrykoli, gdzie odbywać się będzie piknik (o którym pisałysmy tutaj).

W dotychczasowych 7 Supertestach Ekonomii wystartowało 75 samochodów 22 marek obecnych na polskim rynku. Zdecydowanie dominowały samochody osobowe, ale dwukrotnie na starcie stanęły pojazdy dostawcze, a raz autobus. Najczęściej tankowanym paliwem był olej napędowy, zdecydowanie rzadziej benzyna, a okazjonalnie LPG i CNG.

Jak pokazuje doświadczenie wśród zwycięzców najwięcej jest samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W Superteście triumfowały:

Toyota Yaris 1.4
fot. Toyota
Fiat Panda 1.3 MultiJet
fot. Fiat
Peugeot 107 1.4 HDi
fot. Peugot
Skoda Fabia II 1.4 TDI
fot. Skoda
Volkswagen Passat BlueMotion
fot. Volkswagen
Toyota Prius 1.5
fot. Toyota

W ubiegłym roku zaskoczył nas zasilany gazem ziemnym Opel Zafira 1.6 CNG. Zwycięskie samochody spalały średnio od 2.77l/100 km ( Yaris w 2004 r.) do 3.20l/100 km ( Fabia II w 2008r).

Opel Zafira 1.6 CNG
fot. Opel

Wyniki z poszczególnych lat są jednak nieporównywalne , bo zostały uzyskane na różnych trasach, przy różnych przeciętnych prędkościach choć zawsze w warunkach normalnego ruchu drogowego i przy założeniu jazdy zgodnej z przepisami. Rosnące z roku na rok średnie spalanie wynika w znacznej części z wprowadzania do trasy imprezy odcinków dróg z wyższą dopuszczalną prędkością.

Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które były praktycznie w każdym przypadku niższe od wartości katalogowego, średniego zużycia o blisko 30 procent. I taka jest skala oszczędności , które każdy z nas może uzyskać podczas wakacyjnych podrózy, stosując się do zasad ekonomicznej jazdy . Upraszczając, można sprowadzić je do 3 elementów : sprawny samochód , zaplanowana, przemyślana trasa oraz inteligentny, przewidujący i respektujący przepisy ruchu drogowego kierowca. Dodatkowo mniejsze spalanie, to mniej substancji szkodzących środowisku emitowanych przez układy wydechowe, w tym dwutlenku węgla powodującego efekt cieplarniany. Unikamy ponadto stresujących sytuacji , gwałtownych manewrów czy ryzykownych momentów i – co też nie jest bez znaczenia – mandatów. W sumie same korzyści.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze