Supertest Ekonomii
W najbliższą sobotę odbędzie się VIII Supertest Ekonomii organizowany przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Tym razem na trasie o długości 300 kilometrów, 13 aut będzie walczyło o miano najoszczędniejszego.
Trasa prowadzić będzie z Warszawy do Puław, następnie Radomia, aby ostateczie zakonczyć się w na warszawskiej Agrykoli, gdzie odbywać się będzie piknik (o którym pisałysmy tutaj).
W dotychczasowych 7 Supertestach Ekonomii wystartowało 75 samochodów 22 marek obecnych na polskim rynku. Zdecydowanie dominowały samochody osobowe, ale dwukrotnie na starcie stanęły pojazdy dostawcze, a raz autobus. Najczęściej tankowanym paliwem był olej napędowy, zdecydowanie rzadziej benzyna, a okazjonalnie LPG i CNG.
Jak pokazuje doświadczenie wśród zwycięzców najwięcej jest samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W Superteście triumfowały:
Toyota Yaris 1.4 |
fot. Toyota
|
Fiat Panda 1.3 MultiJet |
fot. Fiat |
Peugeot 107 1.4 HDi |
fot. Peugot
|
Skoda Fabia II 1.4 TDI |
fot. Skoda
|
Volkswagen Passat BlueMotion |
fot. Volkswagen |
Toyota Prius 1.5 |
fot. Toyota |
W ubiegłym roku zaskoczył nas zasilany gazem ziemnym Opel Zafira 1.6 CNG. Zwycięskie samochody spalały średnio od 2.77l/100 km ( Yaris w 2004 r.) do 3.20l/100 km ( Fabia II w 2008r).
Opel Zafira 1.6 CNG |
fot. Opel
|
Wyniki z poszczególnych lat są jednak nieporównywalne , bo zostały uzyskane na różnych trasach, przy różnych przeciętnych prędkościach choć zawsze w warunkach normalnego ruchu drogowego i przy założeniu jazdy zgodnej z przepisami. Rosnące z roku na rok średnie spalanie wynika w znacznej części z wprowadzania do trasy imprezy odcinków dróg z wyższą dopuszczalną prędkością.
Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które były praktycznie w każdym przypadku niższe od wartości katalogowego, średniego zużycia o blisko 30 procent. I taka jest skala oszczędności , które każdy z nas może uzyskać podczas wakacyjnych podrózy, stosując się do zasad ekonomicznej jazdy . Upraszczając, można sprowadzić je do 3 elementów : sprawny samochód , zaplanowana, przemyślana trasa oraz inteligentny, przewidujący i respektujący przepisy ruchu drogowego kierowca. Dodatkowo mniejsze spalanie, to mniej substancji szkodzących środowisku emitowanych przez układy wydechowe, w tym dwutlenku węgla powodującego efekt cieplarniany. Unikamy ponadto stresujących sytuacji , gwałtownych manewrów czy ryzykownych momentów i – co też nie jest bez znaczenia – mandatów. W sumie same korzyści.
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: