Subaru Outback Boxer Diesel CVT – pierwsza jazda

W dniach 23-24 kwietnia odbyły się pierwsze jazdy testowe w niemieckim Schwarzwaldzie nowym modelem Subaru Outback z silnikiem Boxer Diesel ze skrzynią lineartronic CVT, w których uczestniczyła Motocaina.

Kiedy w 1995 roku pojawił się pierwszy Outback (w Europie od roku 1996), wielu fanów japońskiej marki ucieszyło się, że będzie mieć okazję łączyć pasję do sportów motorowych i chęć „ambitnej” jazdy z potrzebami, które zwykle występują w przeciętnej rodzinie z dzieckiem. Oto pojawił się crossover, który miał sprostać oczekiwaniu kierowców lojalnych Subaru, którzy musieli przesiąść się do aut bardziej ekomomicznych (od 2008 roku w Outbacku montuje się jednostkę Boxer Diesel) i wygodnych w prowadzeniu np. w miejskich korkach (stąd pomysł na wprowadzenie skrzyni lineartronic CVT). Oczywiście zalety stałego napędu wszystkich kół Symmetrical AWD musiały pozostać.

Więcej o technice nowego Subaru Outback, parametrach i danych przeczytasz w obszernym materiale tu.

Galeria zdjęć z prezentacji Subaru Outback tu.

Subaru Outback 2013 – rodzinne auto z charakterem.
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Podczas prezentacji prasowej w Niemczech podstawiono do testów najnowszy model Outbacka, który przeszedł nieznaczny facelifting. Najważniejszą modernizacją jest jednak montaż pod maską jednostki wysokoprężnej (poziomy – przeciwsobny silnik wysokoprężny) w połączeniu ze skrzynią CVT – Subaru Lineartronic (bezstopniowa CVT). Outback z silnikiem wysokoprężnym i sześciobiegową skrzynią manualną (6MT) znalazł się w ofercie Subaru już w roku 2009, ale tym razem pojawi się właśnie z bezstopniówką.

Subaru Outback 2013
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl
Najważniejsze zmiany Subaru Outback w roczniku 2013
• W zestawie przyrządów zastosowano wyświetlacz ciekłokrystaliczny.
• Dla lepszej ergonomii obsługi zmieniono położenie przełączników elektromechanicznego hamulca postojowego i systemu SI-DRIVE.
• Dźwignia kierunkowskazów wymaga teraz tylko jednego dotknięcia.
• Zastosowano nawigację kolejnej generacji. Charakteryzuje się ona lepszymi funkcjami informacyjnymi i rozrywkowymi, usprawnieniem funkcji sieciowych systemu, a także możliwością aktualizacji map przy użyciu karty pamięci SD.

Na czym polega ta nowość? Na nowym sterowaniu skrzyni biegów, płynnym przełączaniu się biegów pomiędzy bezstopniową i stopniową zmianą przełożeń – co dzieje się w odpowiedzi na użycie pedału gazu.
Skrzynia Lineartronic dostosowana jest do przenoszenia bardzo wysokiego momentu napędowego – zaletą takiego sparowania silnika i skrzyni biegów jest możliwość utrzymywania płynnego przyspieszania samochodu bez zmiany prędkości obrotowej silnika. Jest to korzystne szczególnie wobec zwykle niewielkiego użytecznego zakresu obrotów silników wysokoprężnych, które zazwyczaj wymagają od kierowcy częstych zmian biegów. W przypadku skrzyni bezstopniowej system nieustannie wybiera optymalne przełożenie spośród dostępnej nieskończonej liczby „biegów”.

Subaru Outback 2013 – deska rozdzielcza z nowym wyświetlaczem i nawigacją.
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Zwykła jazda (ze skrzynią biegów ustawioną w pozycji „D”) powoduje wykorzystanie bezstopniowej zmiany biegów, natomiast mocne naciśnięcie pedału gazu aktywuje stopniową zmianę przełożeń z wykorzystaniem ustalonych wartości wirtualnych „biegów”. Skrzynia pracuje wtedy tak jak podczas przyspieszania autem z tradycyjną skrzynią automatyczną. Ciekawe rozwiązanie, które w praktyce sprawdza się znakomicie.

Sterownik redukcji biegów podczas hamowania dobiera za każdym razem niższe przełożenie odpowiednie dla hamowania silnikiem, jednocześnie jest gotowy do żwawego przyspieszania gdy kierowca znowu naciśnie na pedał gazu.

Subaru Outback 2013 – kufer przerasta rozmiarem Chiny 😉
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

 

Dla wersji Outbacka z silnikiem BOXER DIESEL i skrzynią biegów Lineartronic.
Zastosowano odpowiednio dostosowane zegary, uwzględniające wymagania techniczne wersji z silnikiem wysokoprężnym i bezstopniową skrzynią Lineartronic.
• Dodano lampki kontrolne „Temperatura oleju w skrzyni biegów” i „AWD”.
• Zrezygnowano z lampki kontrolnej zbyt wysokich obrotów wału silnika wysokoprężnego
• Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 4400 obr/min (w przypadku skrzyni manualnej przy 4700 obr/min).
• Zrezygnowano ze wskaźnika załączonego biegu, który znajdował się w prędkościomierzu.
• Dodano wyświetlacz załączonego wirtualnego biegu w skrzyni CVT.

Nowy model został też lepiej wyciszony niż poprzednik; rzeczywiście, jazda nim – zwłaszcza na niskich prędkościach obrotowych silnika – to sama przyjemność dla ucha. Również spod maski nie dochodzą nieprzyjemne dźwięki. Zmieniono też pokrycie siedzeń i zastosowano luminescencyjne zegary z wyświetlaczem wielofunkcyjnym.

Subaru Outback 2013
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Ciekawostką jest też to, że wraz z debiutem Outbacka IV generacji, całkowicie zmieniono konstrukcję mocowania silnika i zespołu napędowego. Była to w tym zakresie pierwsza zmiana od czasów Subaru 1000 – kompaktowego Subaru, które zadebiutowało w roku 1966. Zmiana polega na tym, że zamiast mocować silnik bezpośrednio do nadwozia, zespół napędowy mocowany jest do ramy pomocniczej (kołyski podsilnikowej), która dopiero mocowana jest elastycznie do karoserii samochodu. Rozwiązanie to daje istotne korzyści w zakresie komfortu jazdy, zachowania samochodu na drodze i bezpieczeństwa zderzeniowego.

Subaru Outback 2.0D
• pojemność skokowa: 2,0 l, 4 cylindry, DOHC BOXER DIESEL turbo
• maksymalna moc: 110 kW (150 KM)/ 3 600 obr/min
• maksymalny moment obrotowy: 350 Nm / 1 600 – 2 400 obr/min
• układ zmiany kątów rozrządu (AVCS) zaworów  wylotowych

Subaru Outback z powyższym silnikiem pojawi się w maju w polskich salonach. Na razie krajowy importer nie podał cen tego modelu.

Konkurenci: Mazda CX-5, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe, Volvo XC60, Volkswagen Passan Alltrack, Audi A4 Allroad

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze