Subaru Outback 2013 – dane techniczne, silnik, układ napędowy

Oto wszelkie dane techniczne Subaru Outback 2013.

O pierwszej jeździe Subaru Outback 2013 przeczytasz tu.

Poniższe dane pochodzą z materiałów prasowych Subaru Import Polska

 Przestrzeń w kabinie
Zwiększenie wysokości i szerokości nadwozia oraz rozstawu osi miało na celu stworzenie bardziej obszernej kabiny pasażerskiej. W porównaniu z Outbackiem III generacji wysokość wnętrza wzrosła o 40 mm, odległość pomiędzy prawymi i lewymi fotelami o 30 mm, a odległość między przednimi i tylnymi siedzeniami o 62 mm. Dla poprawy komfortu podróżowania zastosowano większe fotele, dzięki którym udało się powiększyć przestrzeń wokół wszystkich pasażerów.

 Doskonałe pole widzenia i łatwiejsze manewrowanie
Zewnętrzne wymiary nadwozia nie ograniczają (tradycyjnie już dobrego) w samochodach Subaru pola widzenia i nie powodują wzrostu średnicy zawracania, która wynosi 11 m. Projekt nadwozia, które jest zarówno poręczne, jak i obszerne wewnątrz powoduje, że Outbackiem można łatwo manewrować, a mimo tego kabina ma sporą przestrzeń wewnętrzną.

 Otwarte pole widzenia dla wszystkich
Dołożono starań, by stworzyć dobrze oświetloną i wygodną przestrzeń nie tylko dla kierowcy, ale również dla wszystkich pasażerów. Profile okien i układ słupków służą przede wszystkim temu, by umożliwić osobom zajmującym tylne siedzenia łatwą obserwację sytuacji wokół samochodu. Nowe drzwi z ramkami szyb zezwoliły na zwiększenie tylnych otworów drzwiowych, a w konsekwencji ułatwiły wsiadanie i wysiadanie na tylne siedzenia.

 Bardzo dobre własności jezdne
Prześwit podwozia o wartości 200 mm powoduje, że Outback zbliża się prawie do własności jezdnych samochodu terenowego. Możliwa jest więc sprawna jazda nawet po bardzo nierównych drogach lub w głębokim śniegu.

 Wymiary zewnętrzne
Długość całkowita (mm) 4790
Szerokość całkowita (mm) 1820
Wysokość całkowita (mm) 1605
Rozstaw osi (mm) 2745

OUTBACK: WŁASNOŚCI UŻYTKOWE
Własności użytkowe Outbacka wzrosły dzięki zwiększeniu wymiarów bagażnika i całej przestrzeni ładunkowej.

 Praktyczne rozwiązanie – zwiększenie wymiarów bagażnika
Zwiększono szerokość i wysokość bagażnika, natomiast jego głębokość (długość) pozostała bez zmian, co ułatwia jego łatwe zaaranżowanie bez zmuszania użytkownika do niewygodnego sięgania na dużą odległość. Rozwiązanie to jest bardzo praktyczne w codziennym użytkowaniu auta. Otwarcie pokrywy bagażnika wymaga zaledwie lekkiego dotknięcia elektromagnetycznego przełącznika.

 Pojemność bagażnika
Pojemność bagażnika według VDA (litry) 526

 Funkcje regulacyjne foteli
Fotele Outbacka są komfortowe i wygodne, także przy podróżowaniu na długich trasach, a zakres ich regulacji umożliwia swobodne dopasowanie pozycji dla każdej podróżującej Outbackiem osoby. Wyjątkową uwagę zwrócono na wykonanie szwów pokrycia foteli, jako że ma to znaczenie dla odbioru auta przez klientów i wzmacnia jego sportowego charakter i wizerunek.
• W Outbacku 13MY poprawiono jakość materiałów, z których wykonano pokrycia foteli.
• Tylne płaszczyzny oparć przednich foteli zostały głęboko wyprofilowane, aby zwiększyć przestrzeń dla kolan pasażerów tylnych siedzeń.
• Fotel kierowcy może być wyposażony opcjonalnie w elektryczną regulację pozycji w pięciu płaszczyznach (włącznie z podparciem odcinka lędźwiowego kręgosłupa). To wygodne rozwiązanie jest wyposażeniem standardowym w wersji 2.5i, a opcjonalne w 2.0D.
• Wraz z opcjonalnym, skórzanym wykończeniem wnętrza, oferowana jest funkcja pamięci ustawienia fotela kierowcy. Zapamiętać można dwa ustawienia (np. dla dwóch kierowców). Funkcja pamięci jest opcją dla wszystkich wersji samochodu.
• We wszystkich wersjach samochodu siedzenie pasażera z przodu wyposażone jest w ręczne ustawienie wysokości.
• Jeżeli samochód wyposażony jest w bezkluczykowe uruchamianie silnika, zapamiętane ustawienie siedzenia kierowcy można powiązać z kluczem/pilotem bezkluczykowego dostępu do kabiny. Po zapamiętaniu ustawień fotela i powiązaniu go z konkretnym egzemplarzem klucza, siedzenie automatycznie powróci do zapamiętanej pozycji (nawet gdy w międzyczasie pozycja fotela zostanie zmieniona), gdy drzwi zostaną odblokowane tym właśnie kluczem. Funkcja ta jest opcjonalna we wszystkich wersjach Outbacka.
• Aby zwiększyć komfort podróżowania na tylnych siedzeniach, we wszystkich wersjach samochodu standardem jest regulacja kąta pochylenia oparć tylnych foteli. Oparcia są również składane w proporcjach 60:40. Można je złożyć jednym ruchem dźwigni – także od strony bagażnika.

 Schowki
• Podwójna konsola centralna zawiera dużą kieszeń z tacką. Jest ona wyposażona w gniazdko 12V oraz złącze wejściowe audio AUX. W zależności od typu skrzyni biegów stosuje się dwa rodzaje podłokietników. Niższy podłokietnik występuje wraz ze skrzynią manualną 6MT, natomiast wyższy wraz ze skrzynią Lineartronic.
• W przedniej części konsoli centralnej umieszczono obok siebie dwa wygodne uchwyty do kubków.
• We wszystkich kieszeniach drzwi można umieścić półlitrową plastikową butelkę, a w kieszeniach przednich drzwi także inne przedmioty o grubości do 5 cm.
• W schowku dachowym znajduje się skrytka na okulary i/lub inne małe przedmioty.
• W tylnym centralnym podłokietniku znajdują się wbudowane uchwyty na kubki.

 Inne wyposażenie
• Elektrycznie regulowaną szybę w oknie kierowcy wyposażono w funkcję automatycznego podnoszenia/opuszczania. Funkcja automatycznego odwrócenia kierunku ruchu (anti–trap) zapobiega ewentualnym wypadkom w czasie podnoszenia szyby.
• Opcjonalnym wyposażeniem we wszystkich wersjach Outbacka jest odchylane do góry i przesuwane elektrycznie okno dachowe. Także i w tym przypadku zastosowano funkcję anti-trap, która dzięki automatycznemu odwróceniu kierunku ruchu po napotkaniu oporu, zapobiega ewentualnym wypadkom.
• Automatyczne włączanie i wyłączanie przednich reflektorów jest standardem we wszystkich wersjach Outbacka. Jest to funkcja która automatycznie uruchamia i wyłącza reflektory w zależności od poziomu oświetlenia wokół samochodu.
• Czujnik deszczu dla wycieraczek przedniej szyby jest także standardem we wszystkich wersjach Outbacka. Ta funkcja wykrywa krople deszczu na szybie i automatycznie włącza wycieraczki.
• Bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika przyciskiem działa następująco: gdy użytkownik samochodu ma przy sobie zdalny klucz, drzwi można wygodnie odblokować dotykając czujnika umieszczonego w przedniej części klamki. Drzwi można zablokować przy użyciu przycisku znajdującego się na klamce. Silnik uruchamia się bez konieczności użycia klucza od stacyjki, naciskając odpowiedni przycisk. Rozwiązanie to jest opcjonalne we wszystkich wersjach Outbacka.
• Podgrzewanie przednich siedzeń jest standardem w modelu 2.5i i opcją w 2.0D.

OUTBACK: NADWOZIE
ODŚWIEŻONY OUTBACK 13MY
Nowe, powiększone lampy przeciwmgłowe sprawiają, że Outback zyskuje więcej indywidualności, potwierdzając swą mocną postawę. Zmienione akcenty stylizacji nadwozia wspierają obraz samochodu o surowym i sportowym charakterze, tak jak spodziewają się tego odbiorcy.

Stylizacja zewnętrzna
Tematami przewodnimi oryginalnej stylizacji nadwozia Outbacka były „drapieżność” i „indywidualność”. Projekt skupiał się na sportowym charakterze samochodu, poczuciu stabilności wynikającym z użycia napędu Symmetrical AWD, wytrzymałości SUV-a, obszernym wnętrzu i doskonałej funkcjonalności. W nowym modelu 13MY kształty nadwozia częściowo zmieniono, w większym stopniu podkreślając wytrzymałość Outbacka i poprzez formę próbując odwzorować wysoki status posiadacza. Funkcjonalność ucieleśniona jest takimi usprawnieniami, jak większe światła przeciwmgłowe i bardziej sportowa przednia część samochodu.

 Atrapa chłodnicy
Stylizacja z motywem wielu skrzydeł podkreśla mocną osobowość Outbacka. Sześciokątny grill wyraża przynależność do rodziny Subaru.

 Przednie reflektory
Obrysowe światła dzienne w kształcie litery „C” optycznie akcentują szerokość samochodu i podkreślają poczucie stabilności.

 Nadkola
Typowe dla Subaru perfekcyjne własności jezdne, powiązane bezpośrednio z napędem Symmetrical AWD są wyrażone przez masywne profile nadkoli.

 Mocna dolna część nadwozia i płynne linie kabiny
Dolną część nadwozia zaprojektowano z minimalnym użyciem wyraźnych krawędzi, tak aby podkreślić jej solidność i nawiązać do spokojnego, pewnego stylu jazdy. Natomiast kabinę nakreślono płynnymi liniami, kojarzącymi się z zaawansowanym i sportowym charakterem auta.

 Odświeżona stylizacja tylnej części nadwozia
W przeciwieństwie do projektu ze złączonymi szybami bocznymi i tylnymi, jaki był udziałem Outbacka poprzedniej generacji, tym razem podkreślono obecność i kształt słupka D. Taki projekt nawiązuje do charakterystycznej już formy Outbacka, ale jednocześnie przynosi powiew nowości. Indywidualność i głębię projektu tylnej części nadwozia podkreśla także połączenie dużych tylnych lamp zespolonych udekorowanych elementami w kolorze nadwozia, ze zderzakiem pozbawionym wycięcia na wylot tłumika.

 Pozostałe wyposażenie seryjne
• Walory użytkowe Outbacka zwiększa zastosowanie relingów dachowych, do których można bezpośrednio mocować bagaże.
• Boczne lusterka z kierunkowskazami diodowymi są składane elektrycznie.

 Kolory nadwozia
• Przewidziano osiem kolorów nadwozia, są to: Crystal Black Silica, Ice Silver Metallic, Satin White Pearl, Sage Green Metallic, a także nowe kolory – Burnished Bronze Metallic, Deep Sea Blue Pearl, Venetian Red Pearl, Dark Gray Metallic.

OUTBACK: KABINA

Założenia projektu kabiny
Kabina Outbacka oferuje wiele przestrzeni i wysoką jakość wykończenia.

Tematami przewodnimi podczas projektowania wnętrza auta były „aktywność” i „wysoka jakość”. Nie poszukiwano wyłącznie przestrzeni. Outback dostarcza funkcjonalności i wygody nie tylko kierowcy, ale dla wszystkich pasażerów. Poświęcono wiele uwagi przyjaznym funkcjom użytkowym oraz dobremu układowi wyświetlaczy.
Wnętrze Outbacka wykończono w dwóch kolorach – kości słoniowej oraz zbliżonym do czarnego. Powierzchnia środkowego panelu ma szczotkowaną fakturę, podkreślającą metalizowane wykończenie.

Najważniejsze zmiany w roczniku 2013
• W zestawie przyrządów zastosowano wyświetlacz ciekłokrystaliczny.
• Dla lepszej ergonomii obsługi zmieniono położenie przełączników elektromechanicznego hamulca postojowego i systemu SI-DRIVE.
• Dźwignia kierunkowskazów wymaga teraz tylko jednego dotknięcia.
• Zastosowano nawigację kolejnej generacji. Charakteryzuje się ona lepszymi funkcjami informacyjnymi i rozrywkowymi, usprawnieniem funkcji sieciowych systemu, a także możliwością aktualizacji map przy użyciu karty pamięci SD.

 Środkowy panel, przednia konsola, zestaw przełączników na kierownicy.
• Wykończenie tych elementów zmieniono ze srebrnego na metalizowane czarne, co nadaje wnętrzu sportowe zacięcie.

 Materiał pokryć foteli
• Tkaniny*1 Glorious i Sandy: ich układ włókien sprawia, że są miękkie w dotyku
*1 Siedzenia pokryte prawdziwą skórą nie uległy zmianom.

 Kierownica i przełączniki na kierownicy
• Zmieniono wygląd koła kierownicy, a także kolor manetek zmiany biegów. Obecnie jest to kolor czarny, taki sam jak kolor zdalnego przełącznika umieszczonego na kierownicy.
• Zmianie układu elementów umieszczonych na kierownicy towarzyszy również korekta kształtu przełączników.

 Kierunkowskaz działa po pojedynczym dotknięciu
• Po lekkim naciśnięciu dźwigni kierunkowskazów, migają one trzy razy.

Włącznik elektromagnetycznego hamulca postojowego (pomocniczego)
Włącznik hamulca postojowego przeniesiono w bardziej naturalne miejsce – na centralną konsolę. Dzięki temu obsługa hamulca jest bardziej przyjazna i ergonomiczna, tak jak obsługa innych funkcji samochodu.

Elektroluminescencyjny wskaźnik z wyświetlaczem pokazującym wiele informacji
W centrum zespołu zegarów umieszczono 3,5-calowy, kolorowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, na którym przedstawiany jest obraz czterech wirtualnych wskaźników. Rozwiązanie to atrakcyjnie i nowoczesne oraz poprawia widoczność wskaźników na tablicy przyrządów. Zmieniono także grafikę poszczególnych ekranów, informacji i ostrzeżeń pojawiających się na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Jest ona teraz bardziej czytelna i intuicyjna. Dla podkreślenia przyjaznych rozwiązań urządzeń samochodu, na wyświetlaczu pojawiają się teraz ekrany “powitalne”, “otwierania funkcji” i “pożegnalne”. Funkcje te są opcjonalne w wersji 2.0D i standardowe w 2.5i.

 Ważne aspekty wyposażenia Outbacka
• Duży wyświetlacz ciekłokrystaliczny umieszczony w centrum zestawu przyrządów, poprawia jego przejrzystość i sprawność w przekazywaniu informacji.
• Zegary przykryte są teraz przyciemnianymi szybami, co powoduje interesujące wrażenie “zaciemnienia” po wyłączeniu zapłonu.
• Dzięki wprowadzeniu funkcji powitalnych pojawiających się na ekranach wyświetlaczy po zajęciu miejsca w aucie, kontakt samochodu z jego użytkownikiem jest teraz bardziej przyjazny i atrakcyjny.
• Poprawiono widoczność i czytelność informacji ekologicznych, pojawiających się w górnej części kolorowego wyświetlacza ciekłokrystalicznego.

 Dla wersji Outbacka z silnikiem BOXER DIESEL i skrzynią biegów Lineartronic.
Zastosowano odpowiednio dostosowane zegary, uwzględniające wymagania techniczne wersji z silnikiem wysokoprężnym i bezstopniową skrzynią Lineartronic.
• Dodano lampki kontrolne „Temperatura oleju w skrzyni biegów” i „AWD”.
• Zrezygnowano z lampki kontrolnej zbyt wysokich obrotów wału silnika wysokoprężnego
• Czerwone pole na obrotomierzu zaczyna się przy 4400 obr/min (w przypadku skrzyni manualnej przy 4700 obr/min).
• Zrezygnowano ze wskaźnika załączonego biegu, który znajdował się w prędkościomierzu.
• Dodano wyświetlacz załączonego wirtualnego biegu w skrzyni CVT.

Tradycyjne wskaźniki
Prócz nowych wskaźników i zegarów na wyświetlaczu, pozostawiono także tradycyjną wersję zegarów, które ulepszono. Znajdują się one w podstawowej wersji Outbacka z silnikiem 2.0D.

OUTBACK: KOMFORT
Poprawa komfortu i dobrze zaprojektowane wnętrze współgrają z bardzo bogatym wyposażeniem nowej wersji Outbacka.

Klimatyzacja
• We wszystkich wersjach Outbacka zastosowano dwustrefową, w pełni automatyczną klimatyzację. Urządzenie wykorzystuje sprawny i wydajny system z kondensatorem cieczy z dochładzaczem (sub-cooler).
• We wszystkich wersjach Outbacka zastosowano kanały ciepłego powietrza prowadzące w rejon tylnych siedzeń. W niektórych wersjach samochodu użyto komfortowego rozwiązania wentylacji tylnych siedzeń. To wyposażenie jest opcjonalne w wersji 2.5i
• Silnik wysokoprężny ma tak wysoką sprawność cieplną, że podczas normalnej eksploatacji temperatura cieczy chłodzącej nie wzrasta szybko do wysokich wartości. Wymaga to użycia dodatkowego układu ogrzewającego (nagrzewnica PTC), który przyspiesza działanie ogrzewania kabiny wkrótce po uruchomieniu silnika i wspomaga je w regionach, gdzie występują bardzo niskie temperatury.

System audio i nawigacja
 System audio z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 4,3” i funkcjami SRS CS Auto*2, odtwarzaczem CD oraz 6 głośnikami (standardowy we wszystkich wersjach Outbacka)
Funkcje SRS CS Auto służą do wzmocnienia realistycznego odsłuchu muzyki. Sześć głośników wysokiej jakości umieszczono optymalnie dla czystego i dynamicznego odtwarzania dźwięków. Sterowanie systemem audio we wszystkich wersjach Outbacka znajduje się na kole kierownicy, co umożliwia bezstresową i bezpieczną obsługę w czasie jazdy. System ten jest zgodny z popularnym odtwarzaczem muzyki iPod, oraz może się łączyć z zewnętrznymi urządzeniami za pomocą sieci Bluetooth*3.
Kolejnym urządzeniem zwiększającym wygodę użytkowania samochodu jest kamera cofania. Po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji biegu wstecznego, na wyświetlaczu systemu audio pojawia się obraz obszaru za samochodem, filmowanego przez kamerę umieszczoną w pokrywie bagażnika. Na ten obraz nałożone są linie przedstawiające szerokość samochodu, a odległość od przedmiotów otaczających samochód można ocenić w ten sam sposób, jak czynimy to korzystając z lusterka wstecznego. Zwykłe światła cofania rozjaśniają ten obraz wystarczająco, gdy manewrujemy np. nocą.

 Złącze wejściowe USB, dla danych dźwiękowych i graficznych
• Gniazda wejściowe dla różnych urządzeń zastąpiono uniwersalnym gniazdem USB i gniazdem typu mini jack, które pozwalają bezproblemowo połączyć Outbacka z z najnowszymi urządzeniami przenośnymi, np. ze smartfonami.
*2 SRS Circle Surround Automotive jest znakiem handlowym SRS Labs, Inc.
*3 Bluetooth jest zarejestrowanym znakiem handlowym Bluetooth SIG, Inc.

 Nawigacja pobierająca dane z karty pamięci SD*4, oraz system audio z SRS CS Auto*5, odtwarzaczem CD i 6 głośnikami.
System ten dostarcza użytecznych i atrakcyjnych funkcji multimedialnych i nawigacyjnych. Wiele z tych funkcji zostało usprawnionych. Są między nimi informacje drogowe w czasie rzeczywistym, rozpoznawanie komend głosowych, możliwość podłączenia zewnętrznych urządzeń multimedialnych przez USB lub Bluetooth®, możliwość podłączenia iPoda, a także wsparcie dla cyfrowych kanałów informacyjnych.

 Funkcje wyświetlania ekranu kamery cofania
• Na wyświetlaczu systemu audio pojawia się obraz obszaru za samochodem, filmowanego przez kamerę umieszczoną w pokrywie bagażnika. Na ten obraz nałożone są linie przedstawiające szerokość samochodu, a odległość od przedmiotów otaczających samochód można ocenić w ten sam sposób, jak czynimy to korzystając z lusterka wstecznego. Zwykłe światła cofania rozjaśniają ten obraz wystarczająco, gdy manewrujemy np. nocą.

 Złącze wejściowe USB, dla danych dźwiękowych i graficznych
• Gniazda wejściowe dla różnych urządzeń zastąpiono uniwersalnym gniazdem USB, oraz gniazdem wtyczki mini jack.
*4 Wyposażona w 7” centralny ekran VGA
*5 SRS Circle Surround Automotive jest znakiem handlowym SRS Labs, Inc.

OUTBACK: SILNIK
W modelu 13MY silnik benzynowy o pojemności 2.5 l został całkowicie przekonstruowany.

OFERTA SILNIKÓW
Silnik w układzie bokser, poziomy – przeciwsobny, czterocylindrowy, benzynowy o pojemności 2.5 l i z układem rozrządu DOHC 16V.
• Pojemność skokowa – 2498 cm3
• Moc maksymalna kW(KM) – 127(173) przy 5600 obr/min
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 235 przy 4100 obr/min
• Skrzynia biegów – bezstopniowa Lineartronic
Silnik w układzie bokser, poziomy – przeciwsobny, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2.0 l z układem rozrządu DOHC 16V
• Pojemność skokowa – 1998 cm3
• Moc maksymalna kW(KM) – 110(150) przy 3600 obr/min
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 350 przy 1600 – 2400 obr/min
• Skrzynia biegów – sześciobiegowa manualna lub bezstopniowa Lineartronic

SUBARU BOXER: poziomy – przeciwsobny silnik 3. generacji (z rodziny FB), czterocylindrowy, benzynowy, o pojemności 2,5 l.
Silnik 3. generacji (z rodziny FB) wraz ze skrzynią biegów Lineartronic nowej generacji wprowadzono, aby spełnić wymagania co do zmniejszenia zużycia paliwa i ekologicznego zachowania samochodu. Nowa jednostka napędowa charakteryzuje się lepszym momentem obrotowym w niskim i średnim zakresie obrotów, a dzięki temu samochód zachowuje się lepiej w zakresie prędkości podróżnych, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa i lepszymi osiągami.

1. OPIS OGÓLNY
W silnikach rodziny FB wzrost momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów uzyskano w różny sposób. W jednostce o pojemności 2.5 l zastosowano standardowy układ zmiany kątów rozrządu zaworów dolotowych, plus zawór zawirowujący ładunek w kolektorze dolotowym (AVCS +TGV). W jednostce
o pojemności 2.0 l zastosowano dodatkowo układ zmiany kątów rozrządu (AVCS) zaworów wylotowych. W obu przypadkach efekt jest podobny – mniejsze zużycie paliwa i wysoka moc jednostki.

2. GŁÓWNE ELEMENTY SILNIKA
 Uszczelnienia olejowe wału korbowego
• Zmieniono obróbkę powierzchni czopów wału korbowego w obszarze, w którym współpracują one ślizgowo z uszczelniaczami. W rezultacie zmniejszono opory tarcia, a zatem także zużycie paliwa.
 Dystanse płaszcza cieczy chłodzącej
• Wprowadzenie warstwy dystansowej między cylindrem a płaszczem cieczy chłodzącej spowodowało, że wzrosła temperatura pracy tulei cylindra. Efektem jest zmniejszenie tarcia między tłokiem i pierścieniami tłokowymi a wewnętrzną powierzchnią cylindra, a zatem zmniejszenie zużycia paliwa.
 Łańcuch rozrządu o wysokiej wytrzymałości
• Zastosowano wzmocnione wewnętrzne płytki łańcucha rozrządu, wzmocniono także ich połączenia. Zmniejszenie powierzchni tarcia pomiędzy łańcuchem a jego prowadnicami skutkuje ograniczeniem oporów tarcia.
 Czujnik poziomu oleju
• Zastosowano czujnik zbyt niskiego poziomu oleju i lampkę kontrolną ostrzegającą kierowcę o tym, że poziom oleju jest niższy niż dopuszczalny. Rozwiązanie to zabezpiecza przed bardzo poważnym uszkodzeniem silnika, które mogłoby wyniknąć z eksploatacji pojazdu ze zbyt małą ilością oleju.

3. ELEMENTY OSPRZĘTU SILNIKA: UKŁAD DOLOTOWY I WYLOTOWY
 Mechanizm zmiany kątów rozrządu (AVCS) zaworów dolotowych w silniku 2.5 l
• Po stronie zaworów dolotowych zastosowano standardowy mechanizm AVCS. Opowiada on za zwiększenie sprawności napełniania cylindrów, a więc za zwiększenie osiągów jednostki, w górnym zakresie obrotów.

SUBARU BOXER DIESEL
W marcu 2008 roku Subaru zaprezentowało pierwszy silnik wysokoprężny w układzie bokser, przeznaczony do masowo produkowanych samochodów osobowych. Ta unikalna jednostka napędowa nazwana „SUBARU BOXER DIESEL” stosowana jest także w najnowszej specyfikacji modelu Outback. Jednostka ta w specyfikacji 13MY zachowuje te same podstawowe parametry, co w 12MY. Usprawniono jedynie elementy, które odpowiadają za instalację nowej, dostosowanej do przenoszenia wysokich momentów skrzyni biegów Lineartronic. Połączenie turbodoładowanego silnika wysokoprężnego typu bokser z nową odpowiednio wzmocnioną bezstopniową skrzynią biegów Lineartronic, pozwala jeszcze skuteczniej wykorzystać zalety układu z takim właśnie silnikiem, który charakteryzuje się niskim położeniem środka masy i niewielkimi wibracjami. Nowy układ napędowy skonfigurowano w ten sposób, by kierowca mógł w łatwy sposób wybrać albo płynną jazdę z wykorzystaniem bezstopniowej zmiany przełożeń, albo powrócić do klasycznych odczuć podczas stopniowej zmiany biegów, tak jak przy użyciu zwykłej, automatycznej skrzyni. Wybór między tymi trybami pracy następuje poprzez zmianę intensywności użycia pedału gazu, gdy skrzynia biegów cały czas pracuje w ustawieniu Drive. W ten sposób kierowca będzie łatwo dostosowywał pracę mechanizmów do swojego aktualnie wybranego stylu jazdy.

I. WŁAŚCIWOŚCI I ZALETY UKŁADU NAPĘDOWEGO OUTBACKA
 Niewielkie drgania i hałas
Ruchy tłoków położonych naprzeciw siebie powodują, że każda ich para likwiduje wewnętrznie drgania wywołane siłami bezwładności tzw. drugiej harmonicznej (drgania o dwa razy większej częstotliwości niż częstotliwość obrotów wału korbowego). Dzięki tej naturalnej własności silnika przeciwsobnego, pasażerowie samochodu nie odczuwają dyskomfortu. Silnik taki jak SUBARU BOXER DIESEL nie potrzebuje układu wałków wyrównoważających, stosowanych zwykle w czterocylindrowych jednostkach rzędowych lub w silnikach w układzie V. Silnik przeciwsobny ma także bardzo zwarty i sztywny wał korbowy, a ponieważ znajduje się on pomiędzy dwoma sztywnymi kadłubami, hałas i drgania są efektywnie tłumione aż do najwyższych obrotów.
 Dobra reakcja silnika na dodanie gazu i niskie zużycie paliwa
Brak dodatkowych wałków wyrównoważających i stosunkowo niewielka masa wału korbowego sprawiają, że bezwładność układu korbowego w ruchu obrotowym i opory wewnętrzne silnika są niewielkie. Skutkiem tego jest wyjątkowo dobra reakcja na naciśnięcie pedału gazu i niewielkie zużycie paliwa.
 Wpływ budowy silnika na prowadzenie się samochodu
Odległość między osiami cylindrów została w benzynowych silnikach 3. generacji zmniejszona. W związku z tym oba kadłuby utrzymujące wał korbowy tworzą wyjątkowo sztywną konstrukcję, szczególnie w porównaniu do tradycyjnych silników rzędowych. Pozwala to na użycie aluminium jako materiału konstrukcyjnego kadłubów, a to z kolei prowadzi do ograniczenia masy silnika. W rezultacie prowadzenie samochodu zależy w mniejszym stopniu od masy układu napędowego.
Kolejną zaletą tego układu jest niskie położenie środka masy. Co więcej, ciężki element jakim jest turbosprężarka (w wysokoprężnym silniku turbodoładowanym) umiejscowiony jest pod silnikiem, a zatem znowu środek masy całego silnika znajduje się najniżej jak można.

II. MECHANIZMY

(1) Układ chłodzenia
Wydajność i trwałość układu napędowego zwiększono, dodając do jego wyposażenia powietrzną chłodnicę oleju pracującego w bezstopniowej skrzyni biegów.

(2) Kompletny kadłub silnika
 Kadłub silnika
Materiałem, z którego wykonano kadłub silnika jest aluminium, którego niska masa właściwa jest ważnym czynnikiem pozwalającym wykorzystać zalety silnika w układzie bokser.
Optymalne dla silnika wysokoprężnego spalanie uzyskano dzięki zastosowaniu „kwadratowych” (86 mm x 86 mm) wymiarów – średnica cylindra x skok tłoka. Kadłub silnika ma budowę tzw. częściowo zamkniętą (semi – closed). Oznacza to, że tak jak w mocno wysilonych benzynowych silnikach Subaru, płaszczyzny na których znajdują się uszczelki podgłowicowe w znacznej mierze korzystnie usztywniają i łączą ze sobą oba cylindry każdego kadłuba. Obudowy wszystkich pięciu łożysk głównych wału korbowego są wzmocnione wkładkami z twardego metalu, umieszczonymi tam w procesie odlewania. Te odporne na naciski i drgania elementy mają taki sam współczynnik rozszerzalności jak materiał, z którego wykonano wał korbowy.
Pomiędzy otworami cylindrów wykonano dodatkowe szczeliny, przez które przepływa ciecz chłodząca. Dzięki temu powiększono wydajność chłodzenia silnika.
 Tłoki
Do ich wykonania użyto materiału o bardzo wysokiej wytrzymałości, dzięki temu są odporne na duże ciśnienia spalania występujące w silniku wysokoprężnym. Wewnątrz ścianek tłoków znajdują się kanały chłodzące, przez które przepływa olej natryskiwany odpowiednimi dyszami.
Kształt koron tłoków uległ zmianie. Poprawiono też przepływ gazów w komorze spalania, co zwiększyło efektywność spalania paliwa i ograniczyło emisję cząstek stałych (sadzy) w spalinach.
 Korbowody
Stopy korbowodów dzielone są asymetrycznie. Rozwiązanie to zwiększa precyzję montażu i dokładność wykonania (w formie idealnego okręgu) obudów łożysk korbowych, a więc ogranicza tarcie w obszarze tych łożysk. Także dzięki temu rozwiązaniu stopa korbowodu potrzebuje w ruchu obrotowym mniej miejsca wewnątrz kadłuba, co pozwala na zaprojektowanie wału korbowego o nieco dłuższym wykorbieniu (korzystnie dla pracy silnika wysokoprężnego).
 Wał korbowy
Wał korbowy w silniku BOXER DIESEL jest krótszy i lżejszy w porównaniu do wału typowego czterocylindrowego silnika rzędowego. Wynika to z faktu, że przeciwległe cylindry obu rzędów silnika bokser znajdują się prawie w tej samej osi. Zmniejsza to moment gnący działający na wał korbowy skutkiem oddziaływania sił gazowych, a w rezultacie mniejszy jest hałas generowany przez silnik przy wysokich obrotach wału. Wał korbowy silnika BOXER DIESEL został poddany szczególnej obróbce powierzchniowej, zwiększającej odporność na wysokie naciski wynikające z dużych ciśnień spalania charakterystycznych dla silników wysokoprężnych.
 Świece żarowe
Zmieniono budowę świec żarowych z tzw. metalowych na ceramiczne. Pozwoliło to na podniesienie ich maksymalnej temperatury, a więc na poprawę rozruchu silnika w niskich temperaturach i zwiększenie stabilności ruchu zimnego silnika.

(3) Układ rozrządu, układ dolotowy i wylotowy.
 Głowica
Głowice silnika wysokoprężnego mają odpowiednią budowę, odporną na wysokie ciśnienia spalania.
Zawory dolotowe i wylotowe otwierane są poprzez niewielkie jednostronne dźwignie, które współpracują z krzywkami wałków rozrządu poprzez zmniejszające tarcie rolki. Średnice zaworów, przede wszystkim dolotowych, dobrano tak aby zapewnić dobre napełnianie cylindrów i wysokie zawirowanie ładunku, co jest korzystne dla procesu spalania.
 Kanały dolotowe
Odpowiednia kombinacja średnic zaworów dolotowych i działania systemu zawirowującego w kanałach dolotowych, skutkuje znacznym i bardzo korzystnym zawirowaniem ładunku w cylindrze.
 Kolektor dolotowy
Materiałem, z którego wykonano kolektor dolotowy jest obecnie laminat z żywicy, a nie aluminium. Dzięki temu zmniejszono masę tej części o 1,5 kg. i poprawiono kształt kanałów, z korzyścią dla charakterystyki momentu obrotowego oraz zużycia paliwa.
 Napęd wałków rozrządu
W napędzie rozrządu zastosowano wyjątkowo wytrzymały łańcuch, który musi być odporny na dynamiczne obciążenia występujące w rozrządzie silnika wysokoprężnego.

(4) Układ wtrysku paliwa common-rail
Za wtrysk paliwa odpowiedzialny jest wydajny system typu common-rail. Paliwo podawane jest pod ciśnieniem 180 MPa (1800 barów).
Wtryskiwacze użyte w tym silniku mają specjalną konstrukcję. Są to wtryskiwacze elektromagnetyczne o wyjątkowo niewielkiej długości, dzięki której całkowita szerokość poziomego – przeciwsobnego silnika pozostaje taka jak jednostki benzynowej. Odpowiednie sterowanie procesu wtrysku wpływa na ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin.

(5) Turbosprężarka
Opracowano specjalną turbosprężarkę ze zmiennym ustawieniem kierownic spalin napędzających turbinę, co zapewnia dobre parametry jej pracy w całym zakresie obrotów użytkowych silnika. Turbosprężarka umieszczona jest pod silnikiem, a bezpośrednio do niej przymocowany jest zespół katalizatorów. Takie rozwiązanie jest korzystne dla działania układu katalitycznego, szybkości działania turbosprężarki po naciśnięciu pedału gazu, oraz sprzyja umieszczeniu jak najniżej środka masy silnika. Dobre sterowanie zespołu kierownic spalin jest ważne dla ograniczenia emisji szkodliwych składników gazów wydechowych, zatem turbosprężarkę wyposażono w dodatkowy czujnik ustawienia tych kierownic.

(6) Układ wydechowy
Układ wydechowy został dokładnie dostrojony do pracy z silnikiem wysokoprężnym. Zastosowano pojedynczy tłumik wydechu, dobrze zoptymalizowany z charakterystyką silnika i prawidłowo tłumiący hałas, a przy tym stosunkowo lekki. Dodatkowym elementem tłumiącym hałas i niewiele zwiększającym masę, jest elastyczna rura pochłaniająca drgania, umieszczona wewnątrz głównej rury wydechowej.

(7) System oczyszczania spalin
Głównym elementem układu oczyszczania spalin jest tzw. zamknięty filtr cząstek stałych. Cały system zgodny jest z obowiązującą w Europie normą czystości spalin Euro 5.
Filtr cząstek stałych wraz z turbosprężarką umieszczony jest pod silnikiem. Usprawnia to proces oczyszczania spalin i pomaga utrzymać nisko środek masy silnika, a zatem i całego samochodu. Jest to ważne ze względu na jakość prowadzenia auta, a w tym przypadku umożliwia to jeszcze lepsze wykorzystanie zalet napędu Symmetrical AWD.

 Katalizator utleniający
Ten konwerter katalityczny rozkłada niespalone paliwo na wodę i niegroźny dwutlenek węgla. Jest on stosunkowo niewielki, a zatem szybko się ogrzewa i zaczyna pracować wkrótce po uruchomieniu silnika. Gdy w określonych warunkach drogowych temperatura spalin wzrasta ponad 300°C, katalizator utleniający zaczyna wytwarzać cząsteczki dwutlenku azotu (NO2), które z kolei utleniają cząsteczki sadzy zmagazynowane w filtrze cząstek stałych (DPF).

 Zamknięty filtr cząstek stałych (DPF)
Filtr cząstek stałych działający w układzie zamkniętym nie ogranicza sprawności spalania silnika i przyczynia się do usunięcia cząstek stałych (sadzy), która jest składnikiem gazów wydechowych. Zbudowany jest on z wkładu filtrującego wykonanego z węglika krzemu. Kanały filtra są zablokowane naprzemiennie po obu stronach, więc przepływające przez nie spaliny przedostają się tylko przez mikroskopijne pory w ściankach tych kanałów. Czyniąc to odfiltrowują cząstki sadzy i osadzają je właśnie w owych porach.
Zebrane cząstki sadzy są okresowo spalane (produktem spalania jest nietrujący dwutlenek węgla CO2), gdy temperatura wewnątrz filtra rośnie powyżej 600°C. Następuje to samoczynnie, gdy silnik jest odpowiednio mocno obciążony. Jeżeli przez dłuższy czas niewielkie obciążenie silnika nie pozwala na samoczynny wzrost temperatury, układ czujników i sterownik wykrywają wzrost ciśnienia spalin przed filtrem, a wtedy paliwo zostaje automatycznie dawkowane w ten sposób, by temperatura spalin odpowiednio wzrosła.

 System recyrkulacji spalin (EGR)
System EGR zastosowano by spełnić wymogi normy Euro 5, dotyczącej składu emitowanych spalin. W określonym zakresie obciążeń silnika znaczna część wcześniej ochłodzonych spalin kierowana jest z powrotem do układu dolotowego i do komór spalania. Powoduje to zmniejszenie temperatury spalania i ograniczenie emisji NOx, czyli tlenków azotu. W nowej wersji silnika BOXER DIESEL powiększono chłodnicę spalin dla EGR, co spowodowało zmniejszenie emisji NOx.

OUTBACK: SKRZYNIE BIEGÓW

Nowa skrzynia biegów Lineartronic
Skrzynia biegów Lineartronic, ustawiona podłużnie i w swym działaniu wykorzystująca łańcuch klinowy, była pierwszym* takim zespołem przeznaczonym dla masowo produkowanych samochodów osobowych wyposażonych w napęd AWD. Debiut tej skrzyni nastąpił w roku 2009. Z Outbackiem 13MY sparowano nową generację tej skrzyni. Największą zaletą skrzyń biegów Lineartronic jest zdolność do efektywnego wykorzystania w każdej sytuacji najbardziej korzystnego zakresu obrotów silnika spalinowego. Przy prawidłowej pracy skrzyni Lineartronic kierowca odnosi wrażenie płynnej jazdy, podczas której wszelkie zmiany w układzie napędowym następują liniowo, a nie skokowo. Ponadto kierowca zauważa, że samochód zachowuje się zgodnie z jego intencjami i żywo reaguje na przekazywane mu polecenia.
* Stwierdzenie oparte na analizie Subaru.

Outback 13MY występuje w połączeniu z dwoma rodzajami bezstopniowych skrzyń biegów – CVT. Pierwsza skrzynia, to Lineartronic przystosowany do przenoszenia dużych momentów napędowych i wyposażony w sprzęgło dla zmiennego rozdziału momentu pomiędzy osie (VTD*), sterowane za pomocą zmian ciśnienia oleju hydraulicznego. Ten układ VTD zastosowano po raz pierwszy w napędzie AWD. Druga skrzynia Lineartronic to urządzenie przeznaczone dla odmian samochodu z benzynowymi, wolnossącymi silnikami, w wersji standardowej, lekkiej i zwartej.
* Variable Torque Distribution: jest to system składający się z centralnego mechanizmu różnicowego dokonującego podstawowo nierównego podziału momentu napędowego przód/tył – 45/55 proc. Uzupełnieniem jest tu elektronicznie sterowana blokada (sprzęgło aktywowane hydraulicznie) odpowiednio zwiększająca tarcie w mechanizmie różnicowym.

 Wysoka sprawność, zwarta budowa
W skrzyniach Lineartronic, w mechanizmie zmiany przełożenia/momentu napędowego (wariatorze), składającym się z dwóch par stożkowych kół, do przenoszenia tego momentu stosowany jest klinowy łańcuch. Jest to najbardziej istotna różnica pomiędzy skrzynią Lineartronic a tradycyjną skrzynią bezstopniową (w której w tym celu stosowany jest stalowy, giętki pas cierny). Zaletami klinowego łańcucha są: możliwość realizowania przez wariator większego całkowitego przełożenia, a także mniejsze o ok. 5% straty tarcia, szczególnie przy granicznych przełożeniach.
W skrzyni Lineartronic obie pary stożków wariatora umieszczone są tak by nie były zanurzone w oleju, co powodowałoby szkodliwe straty pompowania. Ograniczono przy tym tarcie łańcucha, oraz dopasowano ciśnienie w systemie hydraulicznym do przenoszonego momentu. W rezultacie skrzynia ta pozwala uzyskać niewielkie zużycie paliwa.

 Rozmieszczenie elementów skrzyni Lineartronic
Skrzynia bezstopniowa, w której do zmiany przełożeń wykorzystuje się dwie pary kół stożkowych, musi mieć (przy założeniu określonego całkowitego przełożenia) większy przekrój poprzeczny od tradycyjnej skrzyni z kołami zębatymi. Jest to istotne szczególnie przy podłużnym ustawieniu układu napędowego, gdy większa wysokość i szerokość skrzyni stwarza kłopoty przy projektowaniu nadwozia. Tymczasem w skrzyni Lineartronic można było, dzięki zastosowaniu łańcucha klinowego, zminimalizować średnice współpracujących kół stożkowych. Co więcej, dodatkowa przekładnia zębata pozwoliła umieścić wejściową parę kół stożkowych ponad osią wału korbowego silnika, co w efekcie, dzięki zmniejszeniu szerokości skrzyni, ułatwiło wygospodarowanie odpowiedniej ilości miejsca na stopy kierowcy i pasażera.

 Duży zakres przełożeń skrzyni Lineartronic
Zmniejszona odległość między osiami par kół stożkowych wariatora pozwoliła na osiągnięcie znacznego zakresu przełożeń, większego niż w zwykłej skrzyni CVT. Wynosi on 6,3 w skrzyni modelu 2.5i oraz 6,4 w skrzyni modelu 2.0D. Dokonano tego zwiększając różnicę pomiędzy największą i najmniejszą średnicą kół stożkowych. Efektem jest poprawa sprawności i osiągów zespołu napędowego, a w rezultacie zmniejszenie zużycia paliwa.

 Tryb manualny dla poprawy własności jezdnych
Przełożenia dostępne w skrzyni Lineartronic zostały w określonych miejscach „zamrożone”, tak aby uzyskać manualny tryb zmiany biegów z sześcioma lub siedmioma wirtualnymi biegami. Zastosowano cały pakiet technologii sterowania skrzyni z użyciem elektroniki, osiągając znaczną kontrolę nad zmianami przełożeń i ograniczając czas zmiany przełożenia do maksimum 100 milisekund. W efekcie możliwe stało się uzyskanie prawie sportowych parametrów tej przekładni. Liczbę 6 lub 7 wirtualnych przełożeń wybrano po licznych
próbach drogowych. Ich celem było osiągnięcie odpowiednich parametrów hamowania i przyspieszania bez nadmiernej liczby zmian biegów. W praktyce manualna zmiana biegów przy użyciu manetek przymocowanych do koła kierownicy jest bardzo prosta i szybka. Również czteropozycyjna dźwignia wyboru przełożeń działająca w jednej linii, umieszczona na tunelu samochodu, umożliwia niekłopotliwą obsługę skrzyni Lineartronic.

Skrzynia Lineartronic dla wersji samochodu z wolnossącymi silnikami benzynowymi
Wolnossące silniki benzynowe skojarzone są z nową wersją skrzyni Lineartronic opartą na lekkiej i zwartej skrzyni tego typu stosowanej już w modelu Impreza. Pozwala ona ograniczyć zużycie paliwa oraz nieprzyjemne drgania układu napędowego.
• Użycie bezstopniowej skrzyni biegów przekazującej napęd za pomocą łańcucha, pozwoliło na uzyskanie dużego zakresu przełożeń w niewielkiej konstrukcji. Pozwala to na dobór najbardziej właściwego zakresu obrotów wału silnika do aktualnych warunków jazdy, a zatem na uzyskanie dobrej kombinacji zużycia paliwa i osiągów samochodu.
• Nowa skrzynia biegów Lineartronic charakteryzuje się typowym dla skrzyń CVT płynnym działaniem, wolnym od szarpnięć występujących przy zmianach biegów za pomocą skrzyni manualnej. Sterowanie skrzynią jest szybkie, a jej odpowiedzi na komendy kierowcy – przewidywalne. Niezależnie od warunków prowadzenie samochodu staje się wygodne, tak w ruchu miejskim jak i podczas przyspieszania i wyprzedzania innego samochodu.
• Zastosowanie skrzyni Lineartronic zwiększyło zakres przełożeń do 6,3. Jest to ponad półtorakrotny wzrost wobec poprzedniej, tradycyjnej, czterostopniowej automatycznej skrzyni biegów stosowanej w niektórych dawnych modelach Subaru, w której zakres przełożeń wynosił 4.
Większy zakres przełożeń pozwala na bardziej efektywne i sprawne wykorzystanie osiągów silnika, zmniejsza zużycie paliwa i umożliwia zaskakująco dynamiczne przyspieszanie, poczynając od każdych obrotów wału silnika.
• Ta sama skrzynia Lineartronic umożliwia użycie sześciobiegowego, manualnego trybu zmiany przełożeń.

Skrzynia biegów Lineartronic dla wersji Outbacka z silnikiem BOXER DIESEL
1. Zalety dla użytkownika
• Łatwość prowadzenia Skrzynia biegów Lineartronic umożliwia kierowcy łatwe prowadzenie samochodu. Odbywa się ono w komforcie i ciszy.
• Radość z jazdy i dobre własności jezdne Skrzynia tego typu umożliwia bardzo dobre przyspieszenie przy ruszaniu z miejsca. Zadowolenie kierowcy wynika z użycia adaptacyjnego sterowania skrzynią, podobnego do tego z tradycyjnych, stopniowych skrzyń automatycznych. Korzystna jest też możliwość użycia zmiennej, stopniowej zmiany biegów, bez rezygnacji z płynnego działania CVT.
• Wysoka stabilność działania i dynamiczne osiągi Użycie skrzyni biegów tego typu pozwala na sprawne unikanie groźnych sytuacji na drodze, przy zachowaniu spokoju kierowcy. Prowadzeniu Outbacka towarzyszy poczucie całkowitej kontroli podczas skrętów kierownicą i minimalne przechyły nadwozia, czyli stabilne zachowanie się na drodze.

(2) Skrzynia Lineartronic przystosowana do przenoszenia wysokiego momentu obrotowego
Nowa skrzynia Lineartronic opiera się na rozwiązaniach skrzyni 1. generacji, ale jest wzmocniona w ten sposób, aby przenosić wysoki moment napędowy dostarczany przez doładowany silnik wysokoprężny. Jej szczególne funkcje to adaptacyjne sterowanie podobne do znanego z tradycyjnych, stopniowych skrzyń automatycznych, a także możliwość użycia zmiennej, stopniowej zmiany biegów. Dostarcza ona wyjątkowych odczuć jakie występują przy towarzyszących temu zmianach obrotów wału silnika.
Ta skrzynia biegów jest także bardziej przyjazna ekologicznie, gdyż charakteryzuje się mniejszymi stratami wynikającymi ze zmian obrotów jej komponentów i z większego zakresu użytecznych przełożeń, a także mniejszym hałasem powodowanym przez łańcuch wewnętrznej pompy oleju.

(3) Przegląd zmian w nowej skrzyni Lineartronic
 Wzmocnienia obudowy skrzyni biegów wymagane ze względu na współpracę z silnikami generującymi wysoki moment obrotowy.
• Wprowadzono wzmocnienia obudowy konwertera i głównego korpusu skrzyni, wymagane na skutek większego momentu obrotowego silnika wysokoprężnego. Wzmocnienia obudów skrzyni sprawiają, że jest ona trwalsza, a także podnoszą odporność na drgania.
 Nowy hydrauliczny zmiennik momentu dostosowany do wymagań silnika generującego wysoki moment obrotowy
• Średnica torusa nowego hydraulicznego zmiennika momentu wynosi 246 mm (jest to średnica sprzęgła hydrokinetycznego). Odpowiada ona wysokiemu momentowi, jaki dostarczany jest przez silnik BOXER DIESEL. Zmieniono także własności płynu hydraulicznego, tak by odpowiadały one wymaganiom silnika wysokoprężnego.
• Także i blokada sprzęgła hydrokinetycznego ma teraz większą średnicę. Zastosowano też, dla zwiększenia wydajności tego urządzenia, inny materiał cierny z większym współczynnikiem tarcia. Towarzyszy temu nowa konstrukcja tłumika drgań w ruchu obrotowym. Jego sprężyny – wewnętrzna i zewnętrzna – działają teraz szeregowo, a więc pracują pewniej, pokrywają większy zakres drgań i hałasu przy niskich obrotach wału silnika i gdy silnik generuje największą moc.
 Zwiększona dynamika, ekologiczność i brak hałasu, a jednocześnie większy zakres przełożeń.
• Użycie łańcucha klinowego o krótkiej podziałce pozwoliło na zaprojektowanie skrzyni bezstopniowej o dużym zakresie przełożeń. W rezultacie można ograniczyć obroty wału silnika przy dużych prędkościach jazdy, co wpływa dobrze zarówno na zużycie paliwa, jak i na ograniczenie hałasu.
• Krótka podziałka łańcucha i wynikająca z tego większa liczba połączeń płytek łańcucha pozwoliły na zmniejszenie powierzchni styku każdego trzpienia łączącego elementy łańcucha.
• Zmiany te powodują ograniczenie siły wytwarzającej drgania podczas obrotu łańcucha i kół stożkowych, a zatem zmniejszają roboczy hałas łańcucha.
 Łańcuch klinowy o krótszej podziałce
• Krótsza podziałka (mniejsza długość każdego ogniwa) powoduje ograniczenie siły wytwarzającej drgania podczas obrotu łańcucha i kół stożkowych, a zatem zmniejsza roboczy hałas łańcucha.
 Specjalny płyn hydrauliczny dla skrzyń CVT, dostosowany do skrzyni biegów Lineartronic przenoszącej duże momenty obrotowe
• Zastosowano specjalny olej hydrauliczny, dostosowany do dużego momentu wejściowego, jaki generuje silnik wysokoprężny.

Sprawna i emocjonująca jazda

 Dynamiczne osiągi samochodu i dobre własności jezdne
Adaptacyjne sterowanie skrzyni Lineartronic podobne jest do znanego z tradycyjnych, stopniowych skrzyń automatycznych. Natomiast możliwość użycia zmiennej, stopniowej zmiany biegów sprawia, że samochód ma dobre własności jezdne i oferuje znaczną radość z jazdy, przy czym nie zmusza do rezygnacji z zalet bezstopniowej zmiany biegów.

 Tryb manualny z siedmioma wirtualnymi „stałymi” biegami
Prócz dużego zakresu przełożeń, skrzynia biegów Lineartronic stosowana w Outbacku 2.0D oferuje siedmiostopniowy tryb manualny. Sterownik silnika współpracuje w tym przypadku ze sterownikiem skrzyni zmieniającym wirtualne biegi. Pozwala to na szybszą zmianę biegów niż ma to miejsce w konwencjonalnych skrzyniach, a w rezultacie kierowca odczuwa jeszcze większą przyjemność z prowadzenia auta. System wykorzystuje także funkcję ruszania z „drugiego biegu”, która, tak jak w dawniejszych skrzyniach, pozwala sprawniej ruszać na drodze o niskim współczynniku tarcia, czyli np. na śniegu.

 Sterowanie adaptacyjne
Zastosowano nową procedurę sterowania, która powoduje zmianę przełożeń na najbardziej optymalne, z uwzględnieniem stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych.

1 Stopniowe zmiany biegów
Mocne naciśnięcie na pedał gazu przełącza tryb sterowania z bezstopniowego, na stopniowe. Taki sposób sterowania powala korzystać jednocześnie z płynnej jazdy typowej dla skrzyni bezstopniowej i odczuwać satysfakcję jaka towarzyszy zmianom biegów w zwykłej skrzyni biegów.

2 Kontrola podjazdu
Skrzynia biegów automatycznie redukuje przełożenie gdy samochód zaczyna jechać pod górę, dostosowując swą pracę do pochylenia drogi i prędkości, tak aby uniknąć konieczności głębszego wciskania pedału gazu.

3 Kontrola zjazdu
Skrzynia biegów automatycznie redukuje przełożenie gdy samochód zaczyna jechać w dół, dostosowując swą pracę do pochylenia drogi i prędkości, tak aby zapewnić odpowiednie hamowanie silnikiem.

4 Zachowanie podczas hamowania oraz utrzymywanie biegu na zakręcie
System przyjmuje, że kierowca prowadzi w sportowym stylu, gdy stwierdza mocne użycie hamulców. Następuje wtedy przełączenie na tryb stopniowej zmiany biegów. Aby samochód mógł swobodnie zacząć przyspieszać do swej pierwotnej prędkości, system redukuje przełożenie podczas hamowania, oraz pozostawia przełożenie niezmienione podczas pokonywania zakrętu.

5. Dopasowanie momentu obrotowego podczas zmiany biegu na wyższy
Sterowanie wydatkiem momentu obrotowego silnika ma miejsce podczas zmiany biegów na wyższe, gdy pedał gazu jest całkowicie wciśnięty. Następuje to zarówno w trybie stopniowej zmiany biegów przy ustawieniu Drive, jak i przy chwilowym trybie manualnym. Funkcja ta zapewnia szybkie i płynne zmiany biegów.

Manualna, sześciobiegowa skrzynia biegów
Z silnikiem 2.0 BOXER DIESEL w Outbacku może być też skojarzona lekka i zwarta sześciobiegowa skrzynia manualna.
• Skrzynię tę wyposażono w linkowy zewnętrzny mechanizm zmiany biegów oraz w węglowe synchronizatory 1. i 2. biegu. Charakteryzuje się ona dobrym wyczuciem precyzji zmiany biegów, niewielkimi siłami potrzebnymi do operowania dźwignią, a także cichą pracą. W rezultacie jej obsługa jest łatwa i zgodna z jakością działania wszystkich mechanizmów nowego Outbacka.
• Duży zakres przełożeń tej sześciobiegowej skrzyni sprzyja niewielkiemu zużyciu paliwa i dobrym własnościom jezdnym samochodu, a także cichej pracy układu napędowego przy wysokich prędkościach jazdy.
• Bieg wsteczny również wyposażono w synchronizator.
• Zaawansowane i zoptymalizowane smarowanie manualnej skrzyni biegów jest kolejnym czynnikiem obniżenia zużycia paliwa.
• Prawidłowe dopracowanie charakterystyk dwumasowego koła zamachowego i tłumika tarczy sprzęgła skutkuje wyeliminowaniem dudnienia, które mogłoby wystąpić podczas wolnej jazdy.

OUTBACK: UKŁAD NAPĘDOWY
Podstawową technologią układów napędowych Subaru jest stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD. Tradycyjnie przynosi on przyjemność z jazdy, ponadprzeciętne właściwości drogowe oraz wysoką trwałość mechanizmów.

Nowa generacja aktywnego podziału momentu napędowego AWD w samochodach 13MY (wersje 2.5i ze skrzyniami Lineartronic)
• Dokonano zmian wartości momentu wejściowego (od strony silnika), a także rozdziału momentu do obu mechanizmów różnicowych w zależności od prędkości obrotowych wszystkich czterech kół. Precyzja rozdziału momentu napędowego pomiędzy przednie i tylne koła uległa zwiększeniu, gdyż obecnie danych dla systemu sterującego dostarcza także układ VDC (stabilizujący tor jazdy). Układ ten korzysta z czujników kąta obrotu koła kierownicy, kąta obrotu samochodu wokół jego osi pionowej oraz bocznych przyspieszeń samochodu.
• Użycie tych danych poprawiło odpowiedź na skręt kierownicą przy wejściu w zakręt. Lepiej kontrolowane są także stłumione hałasy jakie powstają przy skręcaniu, oraz ograniczono tendencję do samoczynnego hamowania w ciasnych zakrętach.
• System kontrolujący przekazywanie momentu obrotowego ogranicza także poślizg kół przy ruszaniu na śliskiej nawierzchni (np. na śniegu). W efekcie po raz kolejny zwiększono skuteczność układu Symmetrical AWD, poprawiając przede wszystkim stabilność ruchu samochodu.

AWD ze zmiennym rozdziałem momentu (VTD) (w wersjach Outbacka 2.0D ze skrzyniami biegów Lineartronic)
W takiej konfiguracji za dostarczanie momentu napędowego do przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego odpowiada centralny planetarny mechanizm różnicowy, który rozdziela ten moment podstawowo w proporcji 45:55 przód:tył. Ten mechanizm różnicowy ma elektronicznie sterowane sprzęgło (aktywowane hydraulicznie), które działa jako zmienny mechanizm zwiększający tarcie wewnętrzne.
Opisany system rozdziału momentu faworyzuje zwiększoną kierowalność samochodu (większość momentu dostarczana jest na koła tylne), czyli sprzyja aktywnej jeździe z wykorzystaniem skrzyni Lineartronic.

AWD z symetrycznym centralnym mechanizmem różnicowym i wiskotycznym sprzęgłem, realizującym jego zwiększone tarcie (wersje Outbacka 2.0D z manualnymi skrzyniami sześciobiegowymi 6MT)
Ten system AWD wykorzystuje jako centralny mechanizm różnicowy symetryczny układ kół stożkowych (podział momentu 50:50), a za zwiększone tarcie mechanizmu odpowiada sprzęgło wiskotyczne (lepkościowe). Gdy choć jedno z napędzanych kół przednich lub tylnych ślizga się, sprzęgło wiskotyczne koryguje rozdział momentu i pomaga odzyskać napęd. To rozwiązanie występuje wyłącznie w połączeniu ze skrzyniami manualnymi 6MT.

VDC wspiera sprawną jazdę, we wszystkich wersjach Outbacka
System stabilizacji toru jazdy (VDC) zapobiega bocznym poślizgom kół. Jest on elementem aktywnych systemów bezpieczeństwa Subaru we wszystkich wersjach Outbacka. Stabilne utrzymanie toru jazdy realizowane jest dzięki monitorowaniu zachowania samochodu przy pomocy szeregu czujników. Sterownik VDC (sterowanie silnika i hamulców aby zapobiec poślizgom samochodu) zarządza elastycznie pracą ABS i funkcjami TCS (sterowanie pracy silnika i ewentualnie zwiększanie tarcia centralnego mechanizmu różnicowego [LSD] dla podtrzymania napędu).

OUTBACK: PODWOZIE I ZAWIESZENIE

CELE PRZYŚWIECAJĄCE PRZY KONSTRUOWANIU PODWOZIA
Nowego Outbacka konstruowano uwzględniając koncepcję „Dynamicznej Kontroli Podwozia Subaru” (Subaru DC3) i wynikające z niej założenie komfortowej i sprawnej pracy zawieszenia Subaru. W każdej sytuacji drogowej, od codziennej miejskiej przejażdżki po długie podróże, założeniem inżynierów Subaru było to, aby Outback był komfortowy, łatwy i przyjemny do prowadzenia, bezpieczny i przyjazny dla środowiska naturalnego oraz posiadał perfekcyjne właściwości trakcyjno-drogowe w niemal każdych warunkach.
Każdy element zawieszenia i współpracującego z nim nadwozia poddano modyfikacjom, by zapewnić stabilność i pewne reakcje auta na polecenia kierowcy – zarówno podczas jazdy po prostej drodze, jak i przy zmianie kierunku jazdy i manewrowaniu. Wszystkie te założenia zrealizowano, Outback żywo reaguje na polecenia kierowcy, zachowuje się stabilnie a jednocześnie porusza się płynnie i komfortowo.

Zawieszenie

 Przednie zawieszenie
Przednie zawieszenie jest typu kolumnowego (MacPherson). Uzyskano jego znaczną sztywność poprzeczną, mocując dolny wahacz do pomocniczej ramy kołyskowej. Zastosowanie ramy pomocniczej zwiększa też czułość układu kierowniczego, a jednocześnie ogranicza drgania i sprawia, że przednie zawieszenie pracuje cicho. Zwiększono średnicę stabilizatora, a zatem wzrosła odporność na przechyły boczne nadwozia, jednak nie kosztem usztywnienia sprężyn zawieszenia. Wynikiem jest lepsze prowadzenie w zakręcie, bez zmniejszenia komfortu pokonywania nierówności. Zwiększeniu szerokości bieżnika opon towarzyszy korzystne dla wzrostu przyczepności wydłużenie skoku zawieszenia i optymalizacja jego geometrii. Uderzenia pochodzące od nawierzchni drogi są tłumione wyjątkowo łagodnie, priorytetem w tym względzie jest komfort jazdy.

 Tylne zawieszenie
Tylne zawieszenie ma dwa poprzeczne wahacze z każdej strony, a jego budowa jest zwarta, aby nie ograniczać przestrzeni użytkowej samochodu. Hałasy i drgania izolowane są przez podwójny układ tłumiący. Wszystkie elementy zawieszenia oraz tylna przekładnia główna mocowane są do tylnej ramy pomocniczej poprzez gumowe elementy tłumiące (poduszki, tuleje metalowo-gumowe). Z kolei rama pomocnicza mocowana jest do nadwozia przez następne, duże poduszki gumowe. Dzięki temu istotne drgania i hałas nie przedostają się od strony drogi do nadwozia, z korzyścią dla komfortu jazdy.

 Poduszki gumowe – zmiany w samochodach rocznika 2013
• Zmodyfikowano wszystkie poduszki gumowe, chcąc jednocześnie podnieść stabilność prowadzenia i zmniejszyć hałas oraz drgania. We wszystkich wersjach Outbacka zastosowano:
(1) Twardy pierścień pośredni w poduszce gumowej przedniego ramienia zawieszenia
(2) Twarde poduszki ramy pomocniczej
(3) Twarde poduszki wahaczy wleczonych

 Przedni stabilizator przechyłów nadwozia – zwiększona średnica
• Zwiększona średnica stabilizatora poprawia stabilność prowadzenia samochodu

 Przednie amortyzatory
Zastosowano amortyzatory o niewielkim mechanicznym tarciu wewnętrznym, co poprawia prowadzenie auta i komfort jazdy. Zmiany w ich konstrukcji sprawiają, że charakterystyka tłumienia jest płynna, bez fragmentów „twardych” i powodujących nadmierne uderzenia. Zmiany kalibracji amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w samochodach 13MY
• Zmodyfikowano siły tłumienia amortyzatorów i sztywność sprężyn, czego celem było poprawienie stabilności prowadzenia nowego Outbacka.

 Tylne amortyzatory z funkcją samopoziomowania
W nowym Outbacku zastosowano bardziej skuteczną formę samopoziomowania, a zatem możliwe było zwiększenie ładowności samochodu. Amortyzatory z funkcją samopoziomowania zamontowane są w tylnym zawieszeniu. Zmiany kalibracji amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w samochodach 13MY
• Zmodyfikowano siły tłumienia amortyzatorów i sztywność sprężyn, czego celem było poprawienie stabilności prowadzenia nowego Outbacka.

 Dla wersji z silnikiem BOXER DIESEL i skrzynią biegów Lineartronic
Parametry silnika BOXER DIESEL i skrzyni Lineartronic wymagały specjalnej kalibracji tłumienia przednich amortyzatorów i zmiany charakterystyki mocowania kolumn zawieszenia do nadwozia. Elementy te muszą wykazywać odpowiednie reakcje podczas przechyłów nadwozia, konieczne dla zachowania pełnej stabilności jazdy i po to, by samochód zdolny był do manewrów pozwalających uniknąć wypadku.

Wyłącznik hill – holdera (funkcji wspomagania ruszania na wzniesieniu)
Do wyłącznika hill – holdera dodano funkcję pamięci ostatnich ustawień. W dotychczasowej konfiguracji ustawienia były resetowane po unieruchomieniu silnika, a więc nowe rozwiązanie ułatwia obsługę samochodu.

Konstrukcja, która poprawia wszelkie zachowania samochodu – kołyska do mocowania zespołu napędowego

Wraz z debiutem Outbacka IV generacji, całkowicie zmieniono konstrukcję mocowania silnika i zespołu napędowego. Była to w tym zakresie pierwsza zmiana od czasów Subaru 1000 – kompaktowego Subaru, które zadebiutowało w roku 1966.
Zmiana polega na tym, że zamiast mocować silnik bezpośrednio do nadwozia, zespół napędowy mocowany jest do ramy pomocniczej (kołyski podsilnikowej), która dopiero mocowana jest elastycznie do karoserii samochodu. Rozwiązanie to daje istotne korzyści w zakresie komfortu jazdy, zachowania samochodu na drodze i bezpieczeństwa zderzeniowego.

 Zmniejszenie hałasu i drgań, oraz zwiększenie komfortu jazdy
Elementy podtrzymujące zespół napędowy zostały dopasowane w ten sposób, by zminimalizować drgania silnika przenoszone do kabiny. W rezultacie zmniejszono drgania na biegu jałowym silnika, oraz hałas podczas przyspieszania. Główna poduszka zawieszenia silnika ma wewnętrzny tłumik hydrauliczny, a cały zespół napędowy podparty jest w czterech punktach. Drgania tłumione są dzięki temu, że owa główna poduszka silnika umieszczona jest z boku, przejmując reakcje wynikające z przekazywania momentu napędowego.
Do ramy pomocniczej (kołyski) mocowany jest nie tylko zespół napędowy, ale też przednie zawieszenie i przekładnia kierownicza z elektrycznym wspomaganiem. Dzięki temu drgania pochodzące od nawierzchni drogi nie przedostają się łatwo do nadwozia, a kabina pozostaje cicha i komfortowa.

 Bezpieczeństwo zderzeniowe
W razie czołowego zderzenia rama pomocnicza zgina się, a zespół napędowy zostaje przesunięty do tyłu i pod spód kabiny. Dzięki temu wzrasta zdolność do pochłaniania energii przez ramę podsilnikową i elementy przednich podłużnic nadwozia, a więc wzrasta bezpieczeństwo zderzeniowe.

 Własności jezdne
Większa sztywność punktów mocowań przedniego zawieszenia sprawia, że samochód reaguje jeszcze lepiej na skręty kierownicą.

 Więcej spawów na ramie kołyskowej
Celem zwiększenia sztywności elementów, a zatem stabilności prowadzenia samochodu, zwiększono ilość spawanych punktów ramy kołyskowej.

Hamulce
We wszystkich wersjach Outbacka stosowane są pewne i trwałe hamulce tarczowe czterech kół z ABS i EBD (elektronicznie sterowany rozdział sił hamowania).
Wspomaganie hamulców realizowane jest przez siłownik z cięgnem (a nie popychaczowy), dzięki czemu uniknięto zjawiska odkształcania korpusu serwomechanizmu. W rezultacie naciskaniu pedału hamulca towarzyszy odczucie sprawnego, liniowego wzrostu siły hamowania.
Wszystkie wersje Outbacka wyposażone są w VDC (stabilizację toru jazdy) oraz w tzw. asystenta hamowania. Funkcja ta wykrywa hamowanie awaryjne, poprzez określenie prędkości wciskania pedału hamulca. Nawet gdy siła nacisku na pedał nie jest wystarczająca, system samoczynnie zwiększa ciśnienie w układzie hydraulicznym hamulców, a więc zwiększa skuteczność hamowania.

 Dla wersji Outbacka z silnikiem BOXER DIESEL i skrzynią biegów Lineartronic
Te wersje wyposażono w 17” wentylowane hamulce tarczowe z przodu i 16” wentylowane hamulce tarczowe z tyłu. Takie hamulce zgodne są z osiągami auta z zespołem napędowym BOXER DIESEL + Lineartronic, zapewniając stabilność podczas hamowania i zdolność do unikania niebezpiecznych sytuacji drogowych.

 Elektromechaniczny hamulec pomocniczy
Przełącznik elektromechanicznego hamulca pomocniczego (postojowego) zamontowano na centralnej konsoli. Dzięki temu nie było konieczności stosowania tradycyjnego hamulca ręcznego z mechaniczną dźwignią, co pozwoliło odzyskać na konsoli sporo miejsca. Udało się np. umieścić tam obok siebie dwa uchwyty na kubki.
Hamulec postojowy zostaje zwolniony automatycznie, gdy kierowca naciska na pedał gazu.

 Działanie hill – holdera (asystenta ruszania na wzniesieniu)
Elektromechaniczny hamulec postojowy, prócz swej zwykłej funkcji, działa też jako asystent ruszania na wzniesieniu. Gdy kierowca naciśnie umieszczony obok przełącznika hamulca przycisk hill – holdera, system automatycznie uruchamia hamulce po zatrzymaniu auta na wzniesieniu o pochyleniu 5% lub większym, a następnie także automatycznie cofa działanie hamulców gdy auto zaczyna ruszać z miejsca. Funkcje te działają zarówno na podjeździe jak i na zjeździe. Dla zabezpieczenia przed pomyłką, funkcja ta nie działa dopóki wszystkie drzwi nie są zamknięte a pasy bezpi

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze