Daria Mikólska

Kolejny statek z samochodami zatonął. Katastrofa u wybrzeży Iranu

Z powodu złych warunków na wodzie statek Al Samy 6 pochylił się na prawą burtę, a następnie zatonął.

Kilka tygodni po zatonięciu ogromnego samochodowca Felicity Ace, podobny los spotkał kolejną jednostkę pływającą.

Statek Al Samy 6 miał blisko 140 metrów długości, 22 metry szerokości i ważył 16 021 ton brutto. Jednostkę pływającą pod banderą Zjednoczonych Emiratów Arabskich zbudowano w 1983 roku.

Zobacz: Emirates SkyWheels – transport samochodu samolotem

Transport z samochodami na pokładzie wypłynął 17 marca z portu w Dubaju i zmierzał w kierunku Umm Kasr w Iraku. Jednak po drodze maszyna trafiła na bardzo złą pogodę. Według lokalnych raportów meteorologicznych wiał bardzo mocny wiatr przez co tworzyły się wysokie fale.

Dlaczego statek zatonął?

Niedługo po opuszczeniu portu zaczęły się problemy. Z powodu wysokich fal statek przechylił się na bok, a następnie zaczął tonąć. Eksperci oceniają, że do katastrofy mógł się przyczynić nieodpowiednio zabezpieczony ładunek.

Samochody na pokładzie przemieściły się podczas przechyłu i zmieniły rozkład mas. Jedna z hipotez mówi również o nieprawidłowym napełnieniu zbiorników balastowych.

Na pokładzie była 30-osobowa załoga. Podczas akcji ratunkowej część osób podjęto ze statku, a druga część znajdowała się już na wodzie w szalupach ratunkowych. Jednej osoby nie udało się znaleźć.

Statek Al Samy 6 zatonął w Zatoce Perskiej, około 50 kilometrów od wybrzeży Iranu. Właściciel statku poinformował lokalne media, że odbywał się na nim transport samochodów. Nie podano natomiast więcej szczegółów na temat ładunku.

Zobacz: Zatonął statek Felicity Ace. Na pokładzie prawie 4000 aut

To już kolejna katastrofa morska z udziałem transportowca w ciągu ostatnich dni. Zupełnie niedawno u wybrzeży Azorów zatonął po poważnym pożarze samochodowiec Felicity Ace. Na pokładzie miał 4 tys. samochodów wyprodukowanych przez Grupę Volkswagen.

Komentarze:

Marek - 23 marca 2022

„Jedna z hipotez mówi również o nieprawidłowym napełnieniu zbiorników balastowych przez co środek ciężkości znajdował się powyżej środka wyporu.”

Na statkach środek ciężkości *zawsze* znajduje się ponad środkiem wyporu. Jak już to spadła wysokość metacentryczna poniżej bezpiecznej.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze