Ewa Kania

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym – kto ma pierwszeństwo? Co w sytuacji awarii sygnalizacji?

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym występuje dość często. Panują na nim zasady, przez które wiemy, kto i kiedy może jechać. Mimo to zdarzają się pewne wyjątki, kiedy kierowcy muszą sami to określić. Największy problem jest w sytuacji, kiedy sygnalizacja przestanie działać.

Spis treści

Pod określeniem skrzyżowanie o ruchu kierowanym kryje się najczęściej skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. To ona określa którzy uczestnicy ruchu mogą jechać, a którzy muszą zaczekać na swoją kolej.

Myli się jednak ten, kto uważa, że zielone światło zawsze oznacza pierwszeństwo. Przykładowo sygnalizator S-1 (jednolite światła bez wpisanych w nie strzałek) oznacza, że możemy swobodnie jechać prosto. Lecz kiedy skręcamy w lewo, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka, zgodnie z ogólnymi zasadami.

Podobnie skręcając w prawo, musimy uważać na pieszych oraz rowerzystów – oni też w takiej sytuacji mają zielone światło, a my przecinając ich tor ruchu, musimy ustąpić im pierwszeństwa.

Dopiero sygnalizator S-3, a więc taki ze strzałkami, wskazuje że skręcając na przykład w lewo, nie musimy się obawiać, że z naprzeciwka nadjedzie inny pojazd i będziemy musieli ustąpić mu pierwszeństwa.

Gdy właśnie przejeżdżamy skrzyżowanie o ruchu kierowanym, to warto zwrócić uwagę, czy jest na nim też sygnalizator S-2, czyli taki z zieloną strzałką. Pozwala ona na warunkowy skręt w prawo (chociaż bardzo rzadko można tez spotkać strzałkę do warunkowego skrętu w lewo), a więc jeśli ustąpiliśmy pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu – pieszym, rowerzystom oraz pojazdom. To polscy kierowcy zwykle wiedzą. Nie chcą tylko pamiętać, że przed zieloną strzałką trzeba się najpierw zatrzymać, a dopiero potem decydować o możliwości wykonania manewru.

Skrzyżowanie o ruchu kierowanym przez policjanta

Ruch na skrzyżowaniu może być także kierowany przez osobę kierującą ruchem – najczęściej policjanta. Także wówczas mówimy właśnie o skrzyżowanie o ruchu kierowanym. W takiej sytuacji to Policjant decyduje, z którego kierunku pojazdy mogą aktualnie jechać. Kierowcy często są wtedy zdezorientowani, bo nie znają dokładnego znaczenia gestów kierującego ruchem. Warto przyswoić sobie poniższą listę:

  • Zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek drogi – kierujący ruchem zwrócony jest bokiem do nadjeżdżających pojazdów.
  • Zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi – kierujący ruchem zwrócony jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów.
  • Zmiana kierunku ruchu – kierujący ruchem skierowany jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, jedną rękę ma podniesioną, a drugą opuszczoną. Dla kierowców jest to znak, że za chwilę nastąpi zmiana kierunku ruchu i powinni przygotować się do jazdy.
  • Przywołanie – policjant wykonuje ruch ręką po łuku w płaszczyźnie poziomej, a następnie całą dłonią skierowaną w dół wskazuje kierowcy miejsce na skrzyżowaniu, w którym powinien się zatrzymać.
  • Zatrzymanie się pojazdów z prawej lub lewej strony – gest podniesienia jednej ręki przez policjanta oznacza dla nadjeżdżających pojazdów z prawej lub lewej strony nakaz zatrzymania się.
  • Zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem – ręka osoby kierującej ruchem wyciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub na odcinek drogi za osobą kierującą pojazdem.
  • Uwaga! Pojazd uprzywilejowany – jeżeli do skrzyżowania zbliża się pojazd uprzywilejowany, kierujący ruchem powinien zapewnić mu bezpieczny przejazd, czyli zatrzymać ruch pojazdów i pieszych. W tym celu daje kilka sygnałów gwizdkiem, z jednoczesnym podniesieniem prawej ręki do góry, dając sygnał „uwaga”.

Kto więc może kierować ruchem, gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie o ruchu kierowanym?

Kto może kierować ruchem?

Napisaliśmy, że najczęściej ruchem kierują policjanci, ale uprawnienia takie posiadają funkcjonariusze różnych służb. Są to:

  • żołnierze Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego
  • funkcjonariusze Straży Granicznej w strefie nadgranicznej
  • inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego
  • umundurowani inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusze celni
  • strażnicy gminni (miejscy)
  • pracownicy kolejowi na przejeździe kolejowym
  • pracownicy zarządu drogi lub inne osoby wykonujące roboty na drodze na zlecenie, lub za zgodą zarządu drogi
  • osoby nadzorujące bezpieczne przejście dzieci przez jezdnię, w wyznaczonym miejscu
  • kierowcy autobusów szkolnych w miejscach postoju związanych ze wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci
  • ratownicy górscy podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
  • strażacy Państwowej Straży Pożarnej i członkowie ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej

Kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu przy awarii sygnalizacji?

Wiemy już jak się zachować, gdy wjeżdżamy na skrzyżowanie o ruchu kierowanym. Jednak nie każdy kierowca wie jak się zachować w niestandardowej sytuacji, takiej jak awaria sygnalizacji świetlnej. Kto ma wtedy ma pierwszeństwo? Przypomnijmy co określa pierwszeństwo przejazdu, zaczynając od najważniejszych:

  • polecenia osoby kierującej ruchem
  • sygnalizacja świetlna
  • znaki drogowe
  • ogólne zasady ruchu

Czyli jeśli ktoś kieruje ruchem, zwracamy uwagę tylko na jego polecenia. Jeśli na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna, to stosujemy się do jej sygnałów. Gdyby sygnalizacja przestała działać, wtedy zwracamy uwagę na znaki, określające pierwszeństwo przejazdu. W sytuacji gdy takich znaków nie ma, traktujemy skrzyżowanie jako równorzędne, czyli takie na którym pierwszeństwo ma kierujący z naszej prawej strony.

Jak widać, skrzyżowanie o ruchu kierowanym nie jest czymś wyjątkowym w Polsce i musimy znać zasady, ale także wyjątki, które na nim panują – wszystko po to, aby podróżowało nam się bezpieczniej.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze