Karolina Chojnacka

Samochód przyszłości powstanie… dzięki grze komputerowej?

Przy opracowywaniu i testowaniu inteligentnego, skomunikowanego ze światem samochodu jutra pomaga szeroka gama rozwiązań technicznych. Poza sztuczną inteligencją kluczową rolę odgrywają tu silniki gier komputerowych.

Rozwiązania z branży gier sprawdzają się w rozwoju motoryzacji. Porsche Engineering realizuje projekt inteligentnego pojazdu przyszłości z pomocą silników gier komputerowych. Pozwalają one generować fotorealistyczne obrazy i uzyskiwać fizycznie poprawne zachowanie obiektów w grach wideo.

Porsche wykorzystuje pakiety oprogramowania między innymi do wirtualnego opracowywania oraz testowania funkcji jazdy wysoce zautomatyzowanej. Producent ze Stuttgartu zapewnia, że skraca to czas projektowania, ogranicza koszty i zwiększa bezpieczeństwo mobilności. 

Porsche Engineering opracowuje inteligentny pojazd przyszłości z pomocą silników gier komputerowych

Przeczytaj też: Jechał 210 km/h za kierownicą Porsche. Auto zostało skonfiskowane i trafi na licytację!

Algorytmy systemów wspomagających wymagają licznych szkoleń i walidacji – a jednak nie każde zdarzenie wymagające sprawdzenia ma miejsce podczas „prawdziwych” jazd próbnych. Jazdy symulowane za pomocą silników gier komputerowych mają tę zaletę, że można je powtarzać tak często, jak potrzeba, oraz modyfikować w najdrobniejszych szczegółach. Oprócz rzeczywistych i wirtualnych testów Porsche Engineering korzysta także z form mieszanych, gdy prawdziwy samochód może reagować na wirtualne obiekty.

Dirk Lappe, dyrektor Porsche Engineering ds. technicznych, powiedział:

Przy opracowywaniu i testowaniu inteligentnego, skomunikowanego ze światem samochodu jutra pomaga szeroka gama rozwiązań technicznych. Poza sztuczną inteligencją kluczową rolę odgrywają tu silniki gier komputerowych – z pomocą syntetycznych danych z czujników „szkolą” systemy wspomagające kierowcę. Dzięki temu można szczegółowo przeanalizować każdy scenariusz i każdą ewentualność.

Zastosowanie silników gier komputerowych sprowadza się nie tylko do „szkolenia” systemów wspomagających. Pomaga też w ograniczeniu liczby rzeczywistych prototypów podczas testowania samochodów, a tym samym pozwala oszczędzać pieniądze. Porsche Engineering korzysta w tym zakresie z samodzielnie opracowanego narzędzia Visual Engineering Tool, które może służyć między innymi do szybkiego i efektywnego kosztowo ustalenia optymalnego rozmieszczenia komponentów – na bazie danych CAD i rozszerzonej rzeczywistości (AR) lub przy pomocy gogli wirtualnej rzeczywistości (VR).

Porsche Engineering opracowuje inteligentny pojazd przyszłości z pomocą silników gier komputerowych

Przeczytaj też: Porsche 911 jako terenówka? Musicie to zobaczyć!

W przyszłości silniki gier komputerowych mogą też poprawić komfort zakupów. Porsche testuje obecnie tzw. konfigurator samochodów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości – klienci Porsche Centrów po założeniu gogli VR zobaczą niemal fotorealistyczną, trójwymiarową symulację skonfigurowanego pojazdu.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nissan X-Trail w przyszłym roku trafi do Europy. Na razie zadebiutował w Chinach

Latem przyszłego roku do gamy crossoverów Nissana w Europie dołączy X-Trail.

Nowy Nissan X-Trail to czwarta generacja popularnego rodzinnego SUV-a, która zachowuje sprawdzone rozwiązania poprzednich generacji i oferuje kierowcom uniwersalne wnętrze z licznymi możliwościami konfiguracji oraz najnowsze technologie.

Nissan X-Trail

Przeczytaj też: Nissan Ariya – opinia, dane techniczne, cena. Zobacz nasz film z prezentacji statycznej

Wymiary samochodu to 4,65 m długości i 2,71 m rozstawu osi. Nowy model jest więc o ok. 4 cm krótszy przy rozstawie osi wydłużonym o 5 mm. Od poprzednika odróżnia go nowa, bardziej kanciasta stylistyka.

Wewnątrz wzrok przykuwa deska rozdzielcza z zabudowanym wysoko 9-calowym ekranem centralnym, 12,3-calowym wyświetlaczem wskaźników za dopłatą i 10,8-calowym, kolorowym wyświetlaczem head-up.

Nissan X-Trail

Samochód został zbudowany na nowej platformie CMF-C, wspólnej z nowym Qashqaiem, zaprojektowanej z myślą o zastosowaniu zespołu napędowego e-POWER. Cechą systemu e-POWER jest wykorzystanie silnika benzynowego tylko do wytwarzania energii elektrycznej, natomiast koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że jednostka benzynowa może zawsze działać w optymalnym zakresie obrotów, co zapewnia niższe zużycie paliwa oraz obniżenie emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Nissan X-Trail

Dzięki wersji z napędem na obie osie, nowy X-Trail ma być idealny dla żądnych przygód rodzin, którym spodoba się jego wytrzymałość, uniwersalność oraz zaawansowany system napędu na wszystkie koła z możliwością konfiguracji na śnieg, szuter lub błoto, który daje pewność prowadzenia w trudnych warunkach – zarówno na drodze, jak i poza nią.

Przeczytaj też: Nissan, czyli dzieło słońca. Zobaczcie, jak zmieniał się logotyp marki na przestrzeni

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Mercedes EQB – elektryk dla rodziny, z akumulatorem prosto z… Polski!

EQB to drugi w pełni elektryczny kompaktowy Mercedes-EQ po EQA 250. Mocny i efektywny napęd elektryczny, wielostopniowa rekuperacja ma zachęcić do jego kupna tych, którzy szukają praktyczności zbliżonej do minivana, ale w nadwoziu SUVa, i dodatkowo na prąd.

EQB interpretuje koncepcję progresywnego luksusu Mercedes-EQ na swój sposób – charakterny i niepozbawiony kantów. Model wyróżnia typowa dla marki czarna osłona chłodnica z centralnie umieszczoną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą wzornictwa całkowicie elektrycznych Mercedesów-EQ jest nieprzerwany pas świetlny, zarówno przodu, jak i z tyłu.

Mercedes EQB

Mercedes EQB, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych Auto Shanghai 2021, gdy dotrze do Europy będzie oferował kierowcom kilka wariantów z napędem na przednie i wszystkie koła o różnej mocy, w tym ponad 200 kW (272 KM). Użyteczna pojemność akumulatora (netto) w europejskiej odmianie modelu wynosi 66,5 kWh. Pojemność akumulatora (netto) w europejskiej odmianie modelu wynosi 66,5 kWh. Akumulatory te będą produkowane w fabrykach Daimlera w Kamenz w Niemczech oraz.. w Polsce, a dokładnie w Jaworze. Zużycie energii elektrycznej w przypadku wersji EQB 350 4MATIC w Europie w mieszanym cyklu WLTP wynosi 19,2 kWh/100 km, a zasięg – 419 kilometrów. Mercedes zapowiada, że na drogi wyjedzie też wersja o większym zasięgu.

Mercedes EQB

Przeczytaj też: Mercedes EQS i panel ekranów na ponad 1,41 metra! Zobaczcie, jak wygląda wnętrze elektryka

Korzystając z ładowarki pokładowej, EQB można ładować z mocą do 11 kW prądem przemiennym (AC) – w domu albo na publicznych stacjach ładowania. Jest też możliwość jeszcze szybszego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od stanu naładowania i temperatury wysokonapięciowego akumulatora EQB ładuje się na odpowiedniej stacji z mocą do 100 kW. W takim przypadku czas potrzebny na uzupełnienie poziomu energii z 10 do 80% ma wynosić niewiele ponad 30 min. Na potrzeby ładowania AC oraz DC w Europie i USA model EQB jest standardowo wyposażony w złącze CCS (Combined Charging Systems) w prawym tylnym błotniku.

Nowy EQB ma podobne wymiary, jak jego spalinowy odpowiedni – 4684 mm długości, 1834 mm szerokości i 1667 mm wysokości oraz rozstaw osi równy 2829 mm. Rozstaw osi, podobnie jak szerokość, jest identyczny z GLB, natomiast na długość EQB jest o 5 cm większy. Jest też odrobinę wyższy od swojego spalinowego odpowiednika (1658 mm). Po GLB, EQB „odziedziczył” także pojemne wnętrze oraz trzeci rząd foteli z dwoma dodatkowymi, pojedynczymi siedzeniami.

Co istotne, na elektryfikacji nie ucierpiał bagażnik SUVa, o pojemności od 495 do 1710 l lub od 465 do 1620 l (odpowiednio, odmiany 5- lub 7-osobowa). Kanapa standardowo ma kilkustopniowo regulowane pochylenie oparć, a na życzenie jest oferowana z regulacją wzdłużną w zakresie 140 mm. Umożliwia to powiększenie bagażnika nawet o 190 l.

Mercedes EQB

Przeczytaj też: MBUX Hyperscreen – cyfrowy „kręgosłup” Mercedesa EQ

Opcjonalny  w Europie trzeci rząd z dwoma pojedynczymi siedzeniami oferuje przestrzeń dla osób o wzroście do 1,65 m. Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in. pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia na wszystkich zewnętrznych miejscach oraz kurtyny powietrzne obejmujące także pasażerów w trzecim rzędzie. Łącznie w drugim i trzecim rzędzie siedzeń można zamontować do czterech fotelików dziecięcych plus jeszcze jeden na fotelu pasażera z przodu.

Mercedes EQB

Mercedes EQB powinien pojawić się na europejskich drogach już w tym roku. Jego ceny nie są na razie znane.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Ptak zaatakował kierowcę ciężarówki. Czy mogło dojść do tragedii?

Oglądaliście film „Ptaki” w reżyserii Alfreda Hitchcocka?

Czy kontynuacja tego, co wydarzyło się w 1963 roku? Niczego nie podejrzewający kierowca ciężarówki w Północnej Karolinie padł ofiarą ataku bombowego, przeprowadzonego przez niezidentyfikowany ptaka drapieżnego.

Ładunek, czyli niezidentyfikowana jeszcze przez nas ryba średniej wielkości, uderzył w przednią szybę z siłą 1,45 G, gdy ciężarówka jechała przez most z prędkością 101 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=vmdH2JRo6t8

Przeczytaj też: Kierowca samochodu zwyzywał listonosza, który wszedł mu pod auto. To wina nowych przepisów?

Jak pokazuje przerażające wideo powyżej, kierowca zwolnił i zjechał na pobocze, z pewnością ciesząc się, że przeżył atak i opłakiwał śmierć niewinnej ryby w szponach ptasiego bombowca.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Elektryczne Ferrari. Koszmar miłośników motoryzacji staje się rzeczywistością

Elektromobilność to przyszłość motoryzacji, przed którą nikt nie ucieknie. Nikt. Nawet taka legenda jak Ferrari. I ta wiadomość z pewnością złamie serca niektórym wielbicielom marki.

Rok 2013. Ówczesny szef Ferrari, Luca di Montezemolo, zarzeka się na wszystkie świętości, że fabryka w Maranello nigdy nie wyprodukuje samochodu elektrycznego.

Rok 2016. Sergio Marchionne mów, że koncepcja elektrycznego Ferrari jest nieprzyzwoita.

Rok 2021. To już oficjalne. Pierwsze w pełni elektryczne Ferrari zadebiutuje w 2025 roku. Ta data to koniec pewnej ery i początek czegoś zupełnie nowego.

Przeczytaj też: Ferrari 812 GTS Stallone – wyjątkowo „dziki” projekt od Mansory. Prędkość maksymalna? 345 km/h

Dyrektor generalny Ferrari, John Elkann, na corocznym zebraniu generalnym zapowiedział kierunki rozwoju Ferrari. I choć w Maranello nie spieszą się z elektryfikacją, to już za cztery lata na drogach pojawi się Ferrari z napędem elektrycznym. Jak twierdzi Elkann, będzie to najlepszy samochód elektryczny jaki kiedykolwiek powstał:

Będzie tu wszystko, co można tylko sobie wymarzyć dla tak przełomowej propozycji w naszej historii.

Nie ma co ukrywać, że to koniec pewnej epoki. Dzięki elektrycznemu modelowi, Ferrari chce zaszczepić miłość do swoich samochodów młodszym pokoleniom, bo te zwracają większą uwagę na troskę o środowisko, neutralność klimatyczną i ekologię. 

Przeczytaj też: Ferrari 812 GTS po tuningu Novitec szokuje mocą i osiągami! Od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 2,8 sekundy!

Cóż… wygląda na to, że młode pokolenia przestały rysować czerwone samochody, bo jak to powiedział kiedyś Enzo Ferrari:

Poproś dziecko, by narysowało samochód, a na pewno będzie czerwony.

Najnowsze