Rowerzyści i piesi, przejścia dla pieszych i przejścia sugerowane – różnice są istotne!
Rowerzyści i piesi wspólnie korzystają z dróg. Poniższe zasady warto zapamiętać, by uniknąć kłopotów.
Spis treści
- Rowerzyści i piesi – czy droga dla rowerów jest przejściem dla pieszych?
- Rowerzyści i piesi – przejście sugerowane, co to takiego?
- Rowerzyści i piesi – przejście dla pieszych, a przejście sugerowane – różnice
Rowerzyści i piesi to również uczestnicy ruchu. Cieplejsze miesiące roku to dla wielu z nas doskonała okazja do spacerów czy rowerowych wypraw. Pamiętajmy jednak, że nie każde miejsce na drodze dla rowerów jest przejściem dla pieszych. Eksperci z Wydziału Ruchu Drogowego KSP wyjaśniają kwestie związane z przejściami dla pieszych i przejściami sugerowanymi.
Rowerzyści i piesi – czy droga dla rowerów jest przejściem dla pieszych?
Nie. Zgodnie z art. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym przejście dla pieszych to powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska, przeznaczona do przekraczania tych części drogi przez pieszych oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi.
Zatem, jeżeli na jezdni, czy drodze dla rowerów nie ma powyższych znaków to dany fragment jezdni czy drogi dla rowerów nie jest przejściem dla pieszych!
Rowerzyści i piesi – przejście sugerowane, co to takiego?
Przejście sugerowane to przejście nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, ale niebędące przejściem dla pieszych. Rowerzyści i piesi mogą z nich korzystać, ale warto zrozumieć różnice.
Rowerzyści i piesi – przejście dla pieszych, a przejście sugerowane – różnice
Zgodnie z załącznikiem nr 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, pkt. 5.2.6.1 znak D-6 „przejście dla pieszych” stosuje się w celu oznaczenia miejsca przeznaczonego do przechodzenia pieszych w poprzek drogi. Powierzchnię przejścia stanowi część drogi wyznaczona znakiem poziomym P-10.
Natomiast zgodnie z pkt. 5.2.6.3 powyższego rozporządzenia, znak D-6 należy stosować przy wszystkich przejściach dla pieszych. Jeżeli nawierzchnia jezdni nie nadaje się do umieszczenia znaku poziomego oznaczającego przejście dla pieszych (czyli potocznie „pasów”), a istnieje potrzeba ustalenia przejścia, przejście to można wyznaczyć tylko znakami D-6, umieszczając je po obu stronach drogi. Zaleca się, aby były to znaki dwustronne.
Jak możemy zauważyć powyżej, różnicą w obu tych przejściach jest to, że przejście sugerowane nie jest oznaczone znakami drogowymi pionowymi. W konsekwencji pieszy nie ma w tym miejscu pierwszeństwa! Pamiętajmy o tym przechodząc przez drogę dla rowerów.
Pamiętajmy też, że zgodnie z art. 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym pieszemu zabrania się wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych. Z kolei kierujący rowerem czy innym pojazdem (hulajnogą, UTO itp.) zgodnie z art. 26 PRD:
„…zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście…”
art. 26 Ustawy Prawo o ruchu drogowym
Najnowsze
-
Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?
Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu. -
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
-
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
Zostaw komentarz: