Poznań Motor Show 2015 – relacja i galeria

Targi Motor Show to nie tylko największe, ale również najbardziej prestiżowe wydarzenie motoryzacyjne w Polsce. W tym roku, w dniach 10-12 kwietnia, Poznań ponownie znalazł się w centrum uwagi wszystkich miłośników motoryzacji. To właśnie tu raz do roku większość importerów aut obecnych na polskim rynku odsłania swoje wszystkie „karty”.

Jak co roku walka o uwagę zgromadzonych gości była twarda i zaciekła. W tym celu importerzy samochodów i motocykli wytoczyli swoje najmocniejsze działa. Jedni zachwycali nowościami, inni próbowali się wyróżnić rozmachem ekspozycji. Jedno jest pewne – Motor Show to wyjątkowe wydarzenie, które warto zobaczyć na własne oczy.

Grupa Volkswagen przygotowała najwięcej niespodzianek. I tak ze stajni Porsche zgromadzeni goście mogli podziwiać drapieżne Porsche Cayman GT4, do którego budowy wykorzystano elementy i rozwiązania stosowane w Porsche 911 GT3. Auto napędzane 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 3,8 litra dysponuje mocą 385 KM. Pierwszą setkę osiąga w czasie 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 295 km/h.

Volkswagen z dumą prezentował Passata ósmej generacji. Powody do dumy są tym większe, że samochód ten uzyskał niedawno zaszczytny tytuł Samochodu Roku 2015. Główną atrakcją była jednak hybrydowa odmiana tego modelu – Passat GTE. Silnik auta dysponuje mocą 218 KM. Producent deklaruje zużycie na poziomie 2 litrów na 100 km, a całkowity zasięg ma wynosić nawet 1000 km. Podobnymi osiągami ma się pochwalić również hybrydowy Golf GTE napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM oraz silnikiem elektrycznym o mocy 102 KM (w sumie 204 KM). Zasięg auta z napędem elektrycznym wynosi 50 km, a łącznie około 940 km. Nie zabrakło również rodzinnego Volksagena Sharan, który właśnie przeszedł facelifting oraz zyskał nową gamę silników. Wszystkie jednostki zostały wyposażone w bezpośredni wtrysk oraz turbosprężarkę. W ofercie znajdą się 2 silniki benzynowe TSI (150 oraz 220 KM) oraz 3 jednostki wysokoprężne o mocy 115 KM, 150 KM oraz 184 KM. Ważą premierą w świecie aut dostawczych jest również nowy Volkswagen Caddy.

Seat, zarówno dla miłośników sportowej jazdy jak i tych doceniających przestrzeń, przygotował kompromis w postaci modelu Leon ST Cupra. Na pozór to zwykłe rodzinne kombi, które można już zobaczyć na ulicach miast. Ale pod jego maską bije serce dzikiego zwierza – silnik 2.0 TFSI, który będzie dostępny w dwóch wariantach mocy: 265 KM lub 280 KM. Pierwszą „setkę” auto osiąga po 6 sekundach. Prędkość maksymalna w przypadku obu wariantów silnikowych to 250 km/h, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm.

Bardzo ważną premierą na Motor Show była nowa Skoda Superb – flagowa limuzyna czeskiego producenta. To już trzecia generacja tego modelu, która będzie wyposażona m.in. w napęd na obie osie oraz dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię DSG. Obok najnowszej odsłony odwiedzający targi mogli podziwiać Skodę Superb z 1939 roku. Model występował jako elegancka limuzyna z 3 rzędami siedzeń, a ze względu na swoje przeznaczenie była produkowana zazwyczaj w czarnym kolorze. Prezentowany egzemplarz został odkupiony przez Muzeum Skody od prywatnego kolekcjonera.

Producent z Ingolstadt przygotował prawdziwą ucztę dla fanów SUV-ów. Po raz pierwszy w Polsce został zaprezentowany model Audi Q7. Masa największego Audi został zmniejszona o 325 kg, co ma się przyczynić do niższego zużycia paliwa. Samochód będzie można kupić z silnikiem 3.0 TDI o mocy 272 KM lub benzynowym 3.0 TFSI o mocy 333 KM. Ten kolos będzie się rozpędzał do pierwszej „setki” w czasie 6,1 sekundy (TFSI) lub 6,3 sekundy (TDI). Po raz pierwszy w Polsce zostało również pokazane Audi TT Roadster, który jest oferowany z dwoma czterocylindrowymi, turbodoładowanymi silnikami: TDI (184 KM) i  TFSI (230 KM).

BMW przed zgromadzonymi odkryło swoją najmocniejszą stronę, czyli modele spod znaku M. Na stoisku zagościło BMW M3, M4 Coupe i M4 Cabrio. Najbardziej wyczekiwanymi gośćmi były jednak najnowsze X5 M oraz X6 M. Oba modele, mimo pokaźnych gabarytów, rozpędzają się do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy. Są wyposażone w sportową, automatyczną, 8-biegową skrzynię M Steptronic. Ich prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Silnik TwinPower Turbo opracowany z myślą o obydwu modelach, to najmocniejszy silnik jaki BMW kiedykolwiek zastosowało w samochodzie z napędem na obie osie. Na targach pojawiły się również modele BMW i3 oraz BMW i8.

Stoisko Forda przede wszystkim promieniało blaskiem legendarnego Mustanga. Ten długo wyczekiwany przez wszystkich muscle car będzie oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych: Fastback i Convertible. Do wyboru będą również dwie jednostki napędowe: 2.3 EcoBoost i 5.0 V8. Ta pierwsza jednostka, dzięki turbodoładowaniu, ma moc 317 KM oraz moment obrotowy 434 Nm. Druga to już pokaźne 421 KM oraz 524 Nm momentu obrotowego. Samochód będzie dostępny zarówno z automatyczną jak i manualną skrzynią biegów. Polską premierę miał również Ford C-MAX i Grand C-MAX, które zyskały wyróżnienie DEKRA za najwyższą niezawodność w swojej klasie. Obydwa modele zostały wyposażone w szereg systemów wspomagających kierowcę podczas codziennego użytkowania oraz zwiększających bezpieczeństwo na drodze.

Polską premierę zaplanowała również Toyota. Japoński producent pokazał nową Auris po gruntownym faceliftingu oraz zupełnie odmieniony model Avensis. Pod maską odświeżonej Auris po raz pierwszy znajdzie się turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy 1.2 Turbo o mocy 116 KM. Nowa Toyota Avensis zyskała nie tylko odmienione nadwozie, ale również zmodyfikowaną kabinę pasażerską, reflektory w technologii LED oraz paletę nowych silników diesla: 1.6 D-4D o mocy 112 KM i 2.0 D-4D o mocy 143 KM.

Grupa PSA przedstawiła nowego członka swojej luksusowej marki DS. Teraz do oferty, obok Citroena DS3 oraz DS5, dołączył również Citroen DS4. Nie mniej ważnym był model C4 Cactus, a dla wielbicieli sportowych emocji Peugeot 308 GT. Samochód jest wyposażony w silnik o pojemności 1.6 THP 205 KM z maksymalnym momentem obrotowym 285 Nm, dostępnym w zakresie 1750-4500 obr/min. – to najmocniejsza aktualnie oferowana jednostka w modelu 308. Wersja GT ma masę o 7 kg niższą w stosunku do regularnej wersji, oraz została wyraźnie poszerzona, dzięki specjalnym progom, i wyposażona w 18-calowe felgi. Drugą z nowości był Peugeot 508 RXH. Poza tym pojawiły się 4 popularne modele z serii specjalnej Style: Peugeot 208, crossover Peugeot 2008, kompaktowy Peugeot 308, oraz kompaktowy crossover Peugeot 3008.

Renault zaprezentowało nowego przedstawiciela w segmencie crossover-ów. Renault Kadjar będzie można zakupić z napędem na obie osie lub tylko na przednią. Dzięki niedużym rozmiarom nadwozia ma być propozycją do poruszania się głównie w mieście (4,45 m dł. x 1,84 m szer.). Dla bardziej wymagających klientów Renault również przygotowało propozycje, w postaci potężnego Renault Espace. Samochód został wyposażony m.in. w układ 4 Control (cztery skrętne koła) i sterowane zawieszenie.

Nissan, zdecydował się pokazać w Poznaniu jedyny na świecie egzemplarz swojego koncepcyjnego samochodu Sway. To pierwsze miejsce w Eurpoie, po Genewie, w którym Nissan zdecydował się na ten ruch. Wprawdzie został zbudowany według tych samych wytycznych, co Quashqai i Juke, ale ma dokonać prawdziwej rewolucji na rynku hatchbacków z segmentu B, m.in. tak odważnym rozwiązaniem jak kamerki zamiast lusterek bocznych, które pewnie nie zostaną wdrożone w seryjnej wersji auta. Można było również podziwiać model Juke w wersji Nismo RS. Jego silnik 1.6 DIG-T rozwija moc 218 KM, a w połączeniu z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu jest obietnicą naprawdę mocnych wrażeń za kierownicą.

Swój przedpremierowy pokaz miało również Mitsubishi L200, łączące w sobie cechy samochodu do ciężkiej pracy z samochodem osobowym. Producent uzbroił najnowszą generację w napęd Super Select 4WD II (z reduktorem) i bardziej sztywną ramę podwozia. Poprawiono również trwałość samochodu poprzez wzmocnienie nadwozia i zabezpieczenia go przed korozją.

Kia na swoim stoisku pokazała bardzo egzotyczną propozycję. Niro to jak na razie tylko zwiastun auta, ale bardzo ciekawy. Samochód jest masywny jak czołg i tak właśnie wygląda. Wsiadanie do jego wnętrza odbywa się za pomocą drzwi unoszonych do góry, niczym skrzydła motyla. Jednostka napędową tego prototypu jest benzynowy silnik o pojemności 1.6 litra i mocy 160 KM, który przenosi napęd na przednią oś za pomocą dwusprzęgłowej, automatycznej, 7-stopniowej skrzyni biegów.

Na stoisku Hyundai’a można było podziwiać model Tucson. Nad jego wyglądem pracowały trzy centra projektowe, ale trzeba przyznać, że efekt końcowy jest imponujący. Ten koreański SUV może być napędzany silnikiem pochodzącym z bogatej oferty, w której skład wchodzą: 1.6 GDI (136 KM i 176 KM) oraz diesel 1.7 (115 KM), 2.0 (136 KM i 184 KM)

Jedną z największych atrakcji dla wszystkich zwiedzających targi był z pewnością Mercedes AMG GT. To rasowe coupe, które zostało zaprojektowane przy współudziale kierowców wyścigowych. Powstał według najlepszych wytycznych ze świata motorsportu. Ma niewielką masę, nisko położony środek ciężkości, skrzynię biegów umieszczoną przy tylnej osi, aktywne zawieszenie, blokadę tylnego dyferencjału oraz silnik 4.0 V8 biturbo o mocy 462 lub 510 KM. Wzrok skutecznie przykuwała również klasa A 45 AMG. Ten niewielki samochód został uzbrojony w turbodoładowany silnik 2.0 generujący moc 360 KM, 7-biegową, automatyczną przekładnię i napęd na cztery koła. Agresywne spojlery skutecznie zwracają uwagę, a przyspieszenie 4,6 sekudny do pierwszej setki z pewnością może pozostawiać niezapomniane wrażenia kierującemu.

Nie zabrakło również luksusu w postaci samochodów ze stajni Land Rover’a i Jaguar’a. Land Rover Discovery Sport, otrzymał od Euro NCAP maksymalną ocenę pięciu gwiazdek , najwyższą w kategorii bezpieczeństwa nagrodę  „Best in class” przyznawaną najbezpieczniejszym  modelom minionego roku. Jaguar XE to propozycja dla najbardziej wymagających klientów. Ma klasyczny napęd na tylną oś oraz bardzo lekka konstrukcję. Najmocniejsza wersja, XE S, wyposażona jest w doładowany silnik V6 o mocy 3.0 litrów. Osiąga 340 KM mocy i 450 Nm momentu obrotowego. Silnik jest skonfigurowany z 8-biegową przekładnią automatyczną sterowaną łopatkami przy kierownicy. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu jedynie 5,1 sekundy.

W Poznaniu nie zabrakło również gorących premier ze świata motocykli. Yamaha pokazała najnowszą odsłonę swojego motocykla klasy Supersport: YFZ-R1. Masa tej 200-konnej maszyny to jedynie 199 kilogramów. Na stoisku błyszczały także modele: YZF-R125, MT-09 Tracer, MT-07 (z wersją Moto Cage) oraz motocykle z segmentu Sport Heritage, a wśród nich najnowszą generację rasowego japońskiego nakeda – XJR1300, klasyczną SR400 produkowaną w niemal niezmienionym stanie od 35 lat czy bobbera w stylu neo-retro XV950. W sobotę Yamaha zaprosiła wszystkich na emocjonujące pokazy freestyle’u motocyklowego w wykonaniu trzykrotnego mistrza świata Rafała Pasierbka, znanego jako Stunter13.

BMW wystawiło takie modele, jak R1200 R, S 1000 RR czy R1200 RS. Nie zabrakło również ekspozycji z ubraniami, obuwiem oraz kaskami.

Harley-Davidson wyróżniał swoje motocykle z serii Dark Custom oraz Road Glide, ale i jeden z najnowszych i najtańszych modeli marki – Street 750. Na odrębnej ekspozycji znalazły się customy przygotowane do konkursu Battle of Kings, czyli bitwy poszczególnych dilerstw o tytuł najlepszego customizera w Europie. Imponujące stoisko grzmiało od muzyki serwowanej przez DJ’a, a odwiedzający mogli codziennie wygrywać nagrody – markowe bluzy, czapki, czy koszulki.

Poza dużymi stoiskami wyżej wymienionych marek wyróżniała się również pomarańczowa ekspozycja KTM z pełną oferną motocykli Duke i enduro. Poza tym można było podziwiać nowości marek: Aprilla, Triumph, Ducati, MV Agusta, Piaggio, Kawasaki, Suzuki, Indian, Victory, Romet i Junak. W odrębnej hali zorganizowano ekspozycję niesamowitych motocykli custom.

Wielbiciele samochodów ciężarowych mogli cieszyć swoje oczy niecodziennym widokiem. Na powierzchni jednej z hal zgromadziły się najpiękniej pomalowane ciężarówki, jakie można tylko sobie wyobrazić. W większości z nich na wyglądzie zewnętrznym się jednak nie kończyło; miały równie wyszukane wnętrze. Dominowały wzory i motywy od królika Buggsa zaczynając a na „Piratach z Karaibów” kończąc. Wszyscy, którzy dotarli do Poznania w sobotę, mogli być również świadkami turnieju Mobil Delvac Strong Traker – najbardziej prestiżowych zawodów w siłowaniu się na rękę dla kierowców ciężarówek. Rywalizacja była ostra, bo turniej był otwarty dla każdego pełnoletniego posiadacza prawa jazdy. Również w sobotę (ale także w niedzielę) trwała sesja zdjęciowa dla pięknych kobiet kochających styl pin-up. Była ona zwieńczeniem konkursu Pin-Up Motor Show 2015, który trwał w internecie na stronie www.pinuppoland.pl oraz na portalu facebook. Finał konkursu, oraz sesja, były prawdziwym świętem kobiecości.

Po raz pierwszy na Motor Show w Poznaniu pojawiła się „Hala Sław”, gdzie maniacy samochodów z całej Polski będą mogli prezentować swoje nietuzinkowe wizje, głównie tuningowe.

Z kobiecych akcentów na tarhach pojawiła się Anna Jackowska (podróżniczka motocyklowa), Ewa Pieniakowska (pokazy stuntu motocyklowego), Weronika Kwapisz (podróżniczka motocyklowa).

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Było świetnie w tym roku na targach. Doskonała relacja!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze