Porsche wynalazcą hybrydy szeregowej
Hybryda szeregowa wywodzi się z poczatku XX wieku, a za jej pomysłodawcę uważa się Ferdynanda Porsche. Za najprostsze szeregowe hybrydy można uznać lokomotywy elektryczne czy też pojazd wyposażony w silnik elektryczny doładowywany agregatem spalinowym. Jednak i dziś ten rodzaj zasilania hybrydowego znajduje szerokie zastosowanie.
Przykład rozwiązania układu napędowego w francuskim wozie bojowym, który ma wejść do produkcji od 2020 roku |
Rys. Motocaina |
Przykładem współczesnych zastosowań hybrydy szeregowej będzie autobus miejski Mercedes Citaro czy wojskowe pojazdy AHED będące elementem amerykańskiego programu Future Combat System.
Prekursorem tego kierunku był Ferdynand Porsche, który już w 1900 roku skonstruował Lohner-Porsche Mixte: czterocylindrowy silnik o mocy 15 KM był połączony bezpośrednio z 80-woltowym dynamo. Wygenerowany prąd przepływał do silników elektrycznych przyłączonych do piast przednich kół lub był kierowany do baterii buforowej. Samochód ten jest uznawany za pierwsze seryjne auto hybrydowe na świecie.
Hybrydą szeregową nazywamy układ, w którym silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami auta i służy tylko do napędu generatora prądu elektrycznego, a do poruszania auta wykorzystuje się silnik (silniki) elektryczny. Przy takiej konfiguracji jednostka spalinowa może przez cały czas pracować w optymalnym zakresie obrotów (silniki elektryczne nie wymagają stosowania skomplikowanych skrzyń biegów).
Przeczytaj też o hybrydzie równoległej. Kliknij tu.
Najnowsze
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Właśnie zakończyła się tegoroczna edycja konkursu Car of the Year Polska. W tym roku zwycięzcą została Dacia Duster, zdobywając 69 punktów i najwyższe uznanie ośmiu jurorów. -
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
-
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Zostaw komentarz: