Porsche wynalazcą hybrydy szeregowej
Hybryda szeregowa wywodzi się z poczatku XX wieku, a za jej pomysłodawcę uważa się Ferdynanda Porsche. Za najprostsze szeregowe hybrydy można uznać lokomotywy elektryczne czy też pojazd wyposażony w silnik elektryczny doładowywany agregatem spalinowym. Jednak i dziś ten rodzaj zasilania hybrydowego znajduje szerokie zastosowanie.
Przykład rozwiązania układu napędowego w francuskim wozie bojowym, który ma wejść do produkcji od 2020 roku |
![]() |
Rys. Motocaina |
Przykładem współczesnych zastosowań hybrydy szeregowej będzie autobus miejski Mercedes Citaro czy wojskowe pojazdy AHED będące elementem amerykańskiego programu Future Combat System.
Prekursorem tego kierunku był Ferdynand Porsche, który już w 1900 roku skonstruował Lohner-Porsche Mixte: czterocylindrowy silnik o mocy 15 KM był połączony bezpośrednio z 80-woltowym dynamo. Wygenerowany prąd przepływał do silników elektrycznych przyłączonych do piast przednich kół lub był kierowany do baterii buforowej. Samochód ten jest uznawany za pierwsze seryjne auto hybrydowe na świecie.
Hybrydą szeregową nazywamy układ, w którym silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami auta i służy tylko do napędu generatora prądu elektrycznego, a do poruszania auta wykorzystuje się silnik (silniki) elektryczny. Przy takiej konfiguracji jednostka spalinowa może przez cały czas pracować w optymalnym zakresie obrotów (silniki elektryczne nie wymagają stosowania skomplikowanych skrzyń biegów).
Przeczytaj też o hybrydzie równoległej. Kliknij tu.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: