Nowy standard ładowania elektryków pozwoli na korzystanie z mocy ponad 500 kW!

Gwałtowny rozwój rynku pojazdów elektrycznych przekłada się również na rozwój stacji ładowania oraz standardów w nich wykorzystywanych. Najnowszy z owych standardów ma pozwolić na niezwykle szybkie ładowanie akumulatorów.

Stowarzyszenie CHAdeMO (zrzeszającym japońskich producentów) we współpracy z Chińską Radą Elektryczności (China Electricity Council) pracowała nowy standard ładowania samochodów elektryczny, nazwany CHAdeMO 3.0. Według pierwotnych zapewnień, miał on pozwalać na ładowanie z mocą nawet 900 kW. Teraz, już po prezentacji, mówi się o mocy „ponad” 500 kW, co i tak robi duże wrażenie.

Elektryki są bardziej czyste od aut spalinowych? Ujawniamy prawdę

Pierwsze samochody zgodne z nowym protokołem mają się pojawić w przyszłym roku, ale mowa tu raczej o pojazdach wyposażonych w nowy rodzaj wtyczki, a nie mogących wykorzystać prąd o takiej mocy. Obecnie rekordzistą jest Porsche Taycan, który przyjmie maksymalnie 270 kW, co pozwala w przeciągu 5 minut zwiększyć zasięg o 100 km. Najmocniejsze obecnie ładowarki (dopiero pojawiające się w pojedynczych miejscach Europy) pozwalają ładować z mocą 350 kW.

Tesla ponownie zrewolucjonizuje auta elektryczne? Wkrótce pokaże „superbaterie”

Jak wspomnieliśmy, nowy standard ma swoją własną wtyczkę, co oczywiście będzie rodzić kolejne problemy. W Europie oraz Ameryce Północnej standardem jest łącze CCS, ale już Chiny czy Japonia mają swoje standardy. Inną wtyczkę stosuje także Tesla, więc właściciele modeli tego producenta muszą często posiłkować się przejściówkami. Warto jednak zwrócić uwagę, że standard CHAdeMO 3.0 ma o wiele mniejszą wtyczkę, niż CCS oraz cieńszy kabel. To dobra wiadomość, ponieważ obecnie podpięcie auta do ładowarki na prąd stały wymaga trochę siły. Ale jest i zła wiadomość – nowa wtyczka nie ma funkcji blokady. Jeśli więc podłączymy samochód i gdzieś pójdziemy, ktoś w tym czasie może „ukraść” nam kabel i naładować swoje auto. Niezbyt to przemyślane.

Nowy standard i jego możliwości pokazują jak szybko rozwija się technologia związana z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Niedługo problem z czasem uzupełniania energii w elektrykach może przejść do historii. Oby tylko przy okazji opracowano baterie, które przyjmą taką moc i nie będą się nadawały do wymiany na przykład po roku szybkiego ładowania. Dobrze byłoby też dążyć do standaryzacji wtyczek. Żeby się nie okazało za jakiś czas, że zaradny właściciel elektryka będzie musiał wozić w bagażniku cały zestaw przejściówek.

Kobieta „kradnie” kabel ładującej się Tesli

Najnowsze

Kia przedłuża gwarancję na auta na całym świecie

Kia Motors Corporation ogłosiła przedłużenie akcji „Kia Promise” – globalnego programu przedłużenia gwarancji samochodów.

Dzięki programowi „Kia Promise” klienci, którzy nie mogą przemieszczać się z powodu pandemii wirusa COVID-19, mogą być spokojni o gwarancję samochodu.

Program „Kia Promise” obejmuje 142 kraje na świecie i wszystkie samochody objęte gwarancją, która wygasła lub wygasa między 1 lutego a 31 maja 2020 roku. Program dotyczy wszystkich krajów w Europie, w których Kia oferuje 7-letnią gwarancję lub do przebiegu 150.000 km. „Kia Promise” przedłuża gwarancję wszystkich kwalifikujących się aut do 30 czerwca 2020 roku.

Wiele krajów i firm podejmuje środki zapobiegawcze w celu przeciwdziałania skutkom pandemii wirusa COVID-19. Program „Kia Promise” jest jednym z nich i obejmuje również tych klientów, którzy nie są w stanie skorzystać z bezpłatnego serwisu (lub przeglądu opłaconego w ramach pakietu serwisowego, oferowanego przez markę Kia) z powodu ograniczenia w przemieszczaniu się, które obowiązuje w związku ze stanem epidemicznym.

Najnowsze

Hyundai Elantra N Line – zobaczcie jak się prezentuje na pierwszych zdjęciach

Hyundai opublikował pierwsze zdjęcia oraz film zapowiadające nowego sedana Elantra N Line.

Wersja N Line będzie po raz pierwszy dostępna w tym kompaktowym sedanie. Wiadomo już, że będzie wyposażona w sportowe elementy stylistyczne, turbodoładowany silnik, zmodyfikowany układ napędowy i zawieszenie.

Hyundai Elantra N Line - zobaczcie jak się prezentuje na pierwszych zdjęciach

Sugeruje się, że pod maską może znajdzie się silnik o pojemności 1,6 litra generujący 200 KM i moment obrotowy 270 Nm. Na poniższym materiale możemy zauważyć, że Elantra będzie wyposażona w skrzynię biegów automatyczną, przyjrzyjcie się – widać łopatki do zmiany biegów przy kierownicy. 

Chociaż producent nie podaje dokładnej daty premiery tego modelu, możemy się jej spodziewać jeszcze w tym roku.

Hyundai Elantra N Line - zobaczcie jak się prezentuje na pierwszych zdjęciach

Najnowsze

Seat zaprasza na wirtualną przejażdżkę nowym Leonem po Barcelonie. Dzięki technologii VR

Wideo 360 stopni pozwala przenieść się do wnętrza samochodu i zobaczyć – deskę rozdzielczą z zaawansowanym cyfrowym kokpitem, system multimedialny i bardziej ergonomiczną przestrzeń dla podróżujących.

Branża motoryzacyjna coraz chętniej wykorzystuje technologię VR – nie tylko przy prezentowaniu klientom nowych modeli, ale także podczas procesu projektowania. Inżynierowie mogą dzięki niej testować rozwiązania bez konieczności budowy fizycznych prototypów. Dotyczy to zarazem bryły samochodu, jak i układ oraz ergonomii wnętrza. 

Film w 360 stopniach pozwala fanom motoryzacji doświadczyć przejażdżki najnowszym modelem marki po ulicach Barcelony – można dokładnie przyjrzeć się kabinie i sprawdzić, jakie wrażenie samochód robi w ruchu.

W interaktywnym wideo można przyjrzeć się znadującemu się na desce rozdzielczej 10-calowemu wyświetlaczowi, zapewniającemu dostęp do zaawansowanego systemu multimedialnego. Został on wyposażony w funkcję rozpoznawania gestów i poleceń głosowych, która znacznie ułatwia interakcję użytkownika z samochodem. 

Najnowsze

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Opel Vivaro-e jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem użytkowym niemieckiego producenta samochodów. Pojawia się na rynku właśnie w czasie kiedy bezemisyjna dostawa towarów i usług staje się koniecznością w wielu miejscach.

Przyjmowanie zamówień planowane jest od tego lata, a w ciągu roku mają zostać zrealizowane pierwsze dostawy. Vivaro-e jest produkowany w tym samym zakładzie, na tej samej linii produkcyjnej, co wersje z silnikami diesla.

Vivaro-e oferuje ładowność nawet 1275 kg, a więc prawie tak dużą, jak wersje z silnikiem spalinowym. Na przykład Furgon w rozmiarze Compact z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów, posiada maksymalną ładowność 1405 kg.

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Klienci Vivaro-e mogą wybierać pomiędzy dwoma wariantami akumulatorów litowo-jonowych, w zależności od potrzeb: 75 kWh z zasięgiem do 330 km lub, w przypadku mniej intensywnego codziennego użytkowania pojazdu, 50kWh z zasięgiem do 230 km.

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Akumulatory składają się odpowiednio z 27 i 18 modułów. Ponieważ od początku planowano elektryczną wersję, są one umieszczone pod przestrzenią ładunkową w taki sposób, aby nie ograniczały możliwości jej użytkowania. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosząca 130 km/h umożliwia jazdę z prędkością autostradową, przy jednoczesnym zachowaniu elektrycznego zasięgu.

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Funkcja „Charge My Car” z aplikacji „Free2Move Services” umożliwia dostęp do ponad 140 000 punktów ładowania w całej Europie, łącznie z płatnościami. Dzięki praktycznemu otworowi ładunkowemu FlexCargo, umieszczonemu po stronie pasażera z przodu, pojemność ładunkowa najkrótszej wersji Compact wynosząca 4,6 m3 wzrasta do 5,1 m3. Umożliwia to również transport przedmiotów o długości do 3,32 m.

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Oprócz wyświetlacza projekcyjnego Head Up Display, Vivaro-e wyposażone jest w system wspomagania utrzymania pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, układ ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, tempomat adaptacyjny hamujący silnikiem, alarm kolizji przedniej i automatyczne hamowanie awaryjne.

Opel Vivaro-e – wjeżdża na rynek dostawczych elektryków

Systemy multimedialne Multimedia i Multimedia Navi Pro, oferowane w Vivaro-e, wyposażone są w duży 7,0-calowy ekran dotykowy. Oba można zintegrować z telefonem poprzez aplikacje Apple CarPlay i Android Auto. System Multimedia Navi Pro wyposażony jest dodatkowo w europejską nawigację z widokiem 3D.

Najnowsze