Karolina Chojnacka

Nowe grafiki w F1. Wizualny koszmar czy atrakcja?

F1 w sezonie 2020 zadebiutuje z nowymi grafikami telewizyjnymi, między innymi przedstawiającymi osiągi samochodu czy porównującymi kierowców. Formuła 1 we współpracy z Amazon Web Service, odpowiadającym za nowe grafiki, chce w ten sposób urozmaicić kibicom telewizyjne transmisje wyścigów.

Pierwsze nowe grafiki pojawią się już przy okazji rozpoczynającego sezon Grand Prix Austrii. Będą one wyświetlane na podstawie danych z ponad 300 czujników. W dalszej części sezonu sukcesywnie będą pojawiać się kolejne nowe grafiki, zapewniające lepszy wgląd w akcję na torze.

Nowe grafiki w F1 mają być podzielone na kilka bloków tematycznych:

  • Osiągi samochodu – ocena będzie wydana na podstawie danych z czterech podstawowych parametrów: jazdy w wolnych zakrętach, jazdy w szybkich zakrętach, prędkości na prostych i właściwości jezdnych;
  • Porównanie najwyższej prędkości kierowców – pozwoli na porównanie prędkości obecnych kierowców z tymi z przeszłości. Zakres dostępnych danych będzie sięgał do 1983 roku;
  • Zachowanie auta w szybkich i wolnych zakrętach – będzie informować o prędkości, z jaką kierowcy pokonują zarówno szybkie, jak i wolne zakręty;
  • Rating umiejętności kierowców – ma oceniać umiejętności kierowców, aby pomóc ustalić, kto jest najlepszym „kompletnym” kierowcą na torze. Ocena nastąpi na podstawie takich czynników, jak kwalifikacje, starty, tempo wyścigu, zarządzanie oponami oraz style wyprzedzania i obrony;
  • Rozwój i forma samochodu oraz zespołu w trakcie sezonu– dzięki tej grafice kibice będą obserwować rozwój tempa zespołu przez cały sezon na podstawie danych z poszczególnych wyścigów;
  • Przewidywania na kwalifikacje i wyścig – będzie zbierać dane z treningów i okrążeń kwalifikacyjnych, aby przewidzieć, który zespół osiągnie najlepsze wyniki podczas kwalifikacji i wyścigu.

Przeczytaj też: #WeRaceAsOne – nowa inicjatywa Formuły 1 w walce z globalną nierównością

Jednym z odpowiedzialnych za opracowanie grafik jest były inżynier Williamsa, Rob Smedley:

W ciągu ostatnich dwóch lat Formuła 1 korzystała z usług AWS do przeprowadzania intensywnej i dynamicznej analizy danych. Wgląd w świat F1, który wspólnie dostarczamy, przybliża fanów do akcji na torze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej i odblokowuje nieznane dotąd historie i spostrzeżenia zza pit wall.

Cieszymy się, że możemy rozwinąć tę udana współpracę, aby zapewnić jeszcze więcej wglądu w życie na torze, umożliwiając fanom głębsze spojrzenie na wiele sposobów, w jaki kierowcy i zespoły współpracują ze sobą, by osiągnąć sukces.

Ale czy na pewno tak będzie?

Pod koniec zeszłego sezonu, F1 we współpracy z Amazon Web Service wprowadziła grafikę przedstawiającą osiągi opon. Miała ona pokazywać porównawczą żywotność opon między samochodami, aby spróbować pokazać, który z kierowców ma przewagę. Problem w tym, że grafiki te był bardzo mylące. Mimo, że liczby na nich przedstawione były oparte na rzeczywistych danych, przedstawiciel Pirelli powiedział, że są one niedokładne i wprowadzające fanów w błąd. Wielu kibiców uznało, że grafiki te są koszmarne i miało nadzieję, że znikną wraz z końcem sezonu 2019.

Przeczytaj też: Dwa wyścigi F1 w Chinach? Kibice: „To chyba żart!”

Z tego powodu wielu fanów jest negatywnie nastawionych do pomysłu nowych grafik. Obawiają się, że tak jak te z poprzedniego sezonu, będą one ukazywać kompletnie niewiarygodne i nic nie wnoszące do rywalizacji dane. Wielu kibiców wprost pisze, że nie można ocenić umiejętności kierowcy na podstawie danych, a jest zbyt wiele zmiennych, by spróbować wykazać, czy samochód ma z natury więcej podsterowności niż inny.

A nawet jeśli grafiki będą pokazywać wiarygodne dane, to pojawia się pytanie – jaka liczba grafik to już za dużo? Ekrany zaśmiecone informacjami mogą być mylące i rozpraszające, odwracające uwagę, próbujących rozszyfrować je kibiców, od akcji na torze.

Poza tym czy oglądając wyścig nie zależy nam na tej lekkiej dozie niepewności i tajemnicy dotyczącej strategii zespołu i działań kierowcy na torze? Jak kibic ma ekscytować się niespodziewanym manewrem wyprzedzania czy nietypową strategią wyścigową, jeśli przez poprzednie 10 okrążeń na ekranie pojawiało się mnóstwo danych z informacją, że to się stanie?

Wszystkie te wątpliwości wyjaśnią się, gdy grafiki zadebiutują na ekranie. Wtedy okaże się, czy podbiją one serca kibiców, czy też ci będą musieli przypomnieć włodarzom F1, że mniej znaczy więcej.

Najnowsze

Nissan zachęca do śpiewania w samochodzie. Stworzył specjalną playlistę, która ułatwi powrót do „normalności”

Projektanci z międzynarodowego zespołu Nissan Design Europe, odpowiedzialni za nowego crossovera Juke, przygotowali playlistę złożoną z utworów, których sami słuchali, pracując przez ostatnie miesiące z domu.

Ta eklektyczna i inspirująca kolekcja brzmi wyjątkowo dzięki zaprojektowanemu specjalnie do modelu Juke systemowi audio Bose Personal Plus.

Nissan zachęca do śpiewania w samochodzie. Stworzył specjalną playlistę, która ułatwi powrót do

Specjalna playlista, nawiązująca do trzech opcji personalizacji wnętrza Nissana Juke, zachęca kierowcę i pasażerów do wyrażania radości wspólnym śpiewaniem przebojów z różnych gatunków muzyki:

  • Odpowiednikiem czarno-białego wnętrza Urbanizer są najnowsze i najpopularniejsze utwory dostępne w transmisji strumieniowej.
  • Do całkowicie czarnego wystroju Midnight nawiązuje kolekcja finezyjnej i stylowej klasyki chilloutu w sam raz na nocne podróże.
  • Nie zabrakło oczywiście także najlepszej europejskiej muzyki tanecznej, świetnie komponującej się z energetyzującym pomarańczowo-czarnym wnętrzem Juke.

Nissan zachęca do śpiewania w samochodzie. Stworzył specjalną playlistę, która ułatwi powrót do

Muzyka bardzo skutecznie poprawia samopoczucie. Odpowiedni utwór może zmienić cały dzień lub przywołać piękne wspomnienia. Ćwicząc, zwykle cały czas czegoś słuchamy. To mój najlepszy sposób na naładowanie pozytywną energią siebie i osób wokół mnie. Śpiewanie zmienia tę pozytywną energię w zapał do dalszego treningu i jednoczy ludzi. Na tym jednak nie koniec: podśpiewujemy też w samochodzie i pod prysznicem. — powiedział ekspert i mówca motywacyjny Danny Bent.

Link do playlisty: https://open.spotify.com/playlist/1XaUHTstctT3tXP0GsV8B7?si=puFeKTcATuCv5fe1orrGaA

Najnowsze

Nowa skrzynia biegów z systemem „clutch by wire”. Znamy szczegóły!

Nowa mechaniczna skrzynia biegów została zaprojektowana z myślą o zastosowaniu w gamie samochodów hybrydowych tzw. mild-hybrid (MHEV). Będą to pierwsze auta na świecie, w których jednocześnie zostaną wykorzystane zalety układu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V oraz przekładni z systemem „clutch-by-wire”.

Kia Motors zaprezentowała dziś więcej szczegółów na temat nowej mechanicznej skrzyni biegów.Dzięki połączeniu tych technologii sprawność zespołu napędowego modeli mild-hybrid marki Kia będzie jeszcze większa, natomiast emisja dwutlenku węgla – mniejsza niż dotychczas. Kierowca w dalszym ciągu, jeśli będzie miał na to ochotę, może ręcznie zmieniać przełożenia, podobnie jak w wypadku tradycyjnych mechanicznych skrzyń biegów. Przekładnia iMT wzmacnia pozycję marki Kia w segmencie tzw. zelektryfikowanych samochodów za przystępną cenę.

Jak to działa – krok po kroku

  • Kierowca puszcza pedał przyspieszenia, zostawiając włączony bieg i samochód zaczyna się swobodnie toczyć, delikatnie zwalniając (np. na zakręcie, przed skrzyżowaniem lub w czasie jazdy w korku)
  • Przy włączonym biegu, iMT wysyła sygnał elektroniczny zarówno do skrzyni biegów, jak i do MHSG, aby umożliwić płynne wyłączenie silnika i rozłączenie sprzęgła
  • Przy wyłączonym silniku samochód kontynuuje jazdę bez obciążenia, a rozłączone sprzęgło ogranicza hamowanie silnikiem i pozwala autu maksymalnie wykorzystać energię kinetyczną
  • Gdy kierowca ponownie wciska pedał przyspieszenia, aby zwiększyć prędkość lub wciska sprzęgło, aby zmienić bieg, MHSG ponownie uruchamia silnik na wybranym wcześniej biegu lub na biegu jałowym (z rozłączonym sprzęgłem)
  • Energia elektryczna pochodząca zarówno z MHSG, jak i 48-woltowego akumulatora natychmiast dostosowuje prędkość obrotową silnika i przekładni do prędkości jazdy
  • Jeśli samochód zwolni poniżej określonej prędkości, silnik uruchomi się ponownie przy pomocy układu MHEV, jednak z rozłączonym sprzęgłem, aby uniknąć pracy silnika na bieżącym, zbyt wysokim biegu

Chociaż wraz z przekładnią iMT debiutuje nowy system „clutch-by-wire”, który odpowiada za  sterowanie pracą sprzęgła – zamiast mechanicznego połączenia między pedałem sprzęgła a sprzęgłem – obsługa zmiany biegów i radość z jazdy są identyczne, jak w przypadku tradycyjnej mechanicznej skrzyni biegów. Pedał sprzęgła działa w taki sam sposób, jak w samochodach wyposażonych w klasyczną przekładnię mechaniczną, a elektromechaniczne sterowanie pracą sprzęgła zapewnia płynną zmianę biegów i łatwe wyczucie momentu zesprzęglenia.

Przekładnia iMT debiutuje w dwóch liniach modelowych wyposażonych w najnowsze silniki z rodziny „Smartstream” i po raz pierwszy oferowanych w wersji mild-hybrid. Pierwszą z nich jest rodzina modeli Ceed, już dostępna na wielu europejskich rynkach z nowymi wersjami układów napędowych z rodziny „EcoDynamics+”, napędzanymi 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym CRDi. Nowa przekładnia z system „clutch-by-wire” będzie również oferowana w Rio po faceliftingu w wersjach EcoDynamics+. Samochód pojawi się w sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku i będzie dostępny z nowym, benzynowym, 1,0-litrowym silnikiem T-GDi w połączeniu z układem typu mild-hybrid. Nowa skrzynia biegów będzie stosowana w wielu przyszłych modelach marki Kia, które na rynku pojawią się jeszcze w 2020 roku i będą oferowane z nowymi silnikami i układami typu mild-hybrid do wyboru.

Najnowsze

Straszliwy karambol – ciężarówka zmiażdżyła samochody

Auta osobowe nie mają najmniejszych szans z siłą, jaką dysponuje rozpędzona ciężarówka. To wideo pokazuje to aż nazbyt dosadnie.

Do karambolu doszło na drodze pod Czelabińskiem. Na nagraniu widać, jak pojazdy zatrzymują się na remontowanym odcinku drogi. W pewnym momencie nadjeżdża ciężarówka, która nie zwalnia, tylko wpada na stojące osobówki, całkowicie je miażdżąc.

Auto zatrzymało się na czerwonym. Ciężarówka nie

Powodem tego tragicznego zdarzenia miała być awaria układu hamulcowego. Staranowanych zostało pięć samochodów, dwie osoby zginęły, a siedem zostało rannych.

Ciężarówka wpadła w stojące w korku samochody

To nagranie pokazuje jak ważna w takich sytuacjach jest obserwacja sytuacji z tyłu. Nigdy nie wiadomo, czy nie nadjedzie jakiś pojazd, prowadzony przez kierowcę, który zasnął, zasłabł, jest pijany, albo nie patrzy na drogę. Nie można też wykluczyć usterki technicznej. Po lewej stronie był wolny pas, na który można było próbować uciec. Niestety żaden kierujący nie zareagował w porę.

Najnowsze

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Przez ostatnie dni niemiecki producent zdradzał coraz więcej szczegółów na temat swojego nowego crossovera. Nowa Mokka będzie dostępna z napędem spalinowym oraz czysto elektrycznym. Czy skradnie serca młodych kierowców swoim "trendy" designem?

Mimo nieco dłuższego rozstawu osi (+2 mm), nowa Mokka jest o 12,5 cm krótsza od poprzedniej generacji, a jednocześnie oferuje pięciu pasażerom podobną przestrzeń ładunkową do 350 litrów w przedziale bagażowym. Jej całkowita długość, wynosząca zaledwie 4,15 metra, sprawia, że jest nią bardzo łatwo manewrować oraz parkować w mieście i terenach podmiejskich.

Nowy Opel Mokka posiada w pełni cyfrowy kokpit nowej generacji: odpowiednio Opel Vizor i Opel Pure Panel. Żadnych analogowych wyświetlaczy, ani fantazyjnych, bezużytecznych, dekoracyjnych animacji: Użytkowanie jest proste i przejrzyste, a przekazywane informacje koncentrują się na tym, co naprawdę jest potrzebne.

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Nowa Mokka jest oparta na nowej wersji wysoko wydajnej wieloenergetycznej platformy CMP (Common Modular Platform). Ten lekki i wydajny system modułowy oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów i pozwala na zastosowanie w pełni akumulatorowego napędu elektrycznego, jak również silników spalinowych. Silnik elektryczny oferuje moc 136 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest dostępny od razu po uruchomieniu.

Kierowcy mogą wybierać pomiędzy trzema trybami jazdy – Normal, Eco i Sport – w zależności od swoich preferencji. Elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 150 km/h, co pozwala zachować energię zgromadzoną w akumulatorze o pojemności 50 kWh oraz zasięg.

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Rozciągający się na całą przednią część pojazdu pod maską, Opel Vizor jest eleganckim modułem, który otacza w poziomie charakterystyczne elementy marki, w tym najnowszej generacji reflektory matrycowe IntelliLux LED® oraz typowy motyw w kształcie skrzydeł diodowych świateł do jazdy dziennej, rozdzielonych w środku poprzez wyeksponowane legendarne logo Opla w kształcie błyskawicy.

Dwa szerokie ekrany o przekątnej do 10 i 12 cali witają pasażerów; centralny ekran jest celowo odchylony w stronę kierowcy, a wloty powietrza są odsunięte na drugi plan w celu zwiększenia uwagi. 

Nowy Opel Mokka bez kamuflażu jest zwinny i energetyczny. Zobaczcie zdjęcia!

Kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto systemy multimedialne są wyposażone w zintegrowane sterowanie głosem. Nowa Mokka oferuje również usługę OpelConnect. Nawigacja Online z informacjami o ruchu drogowym oraz bezpośrednie połączenie z pomocą w razie awarii i systemem eCall sprawiają, że podróż staje się jeszcze bardziej relaksująca dla kierowców i pasażerów. Jeśli podczas wypadku aktywują się poduszki powietrzne lub napinacze pasów bezpieczeństwa, system eCall automatycznie skontaktuje się z lokalnym punktem przyjmowania zgłoszeń o wypadkach (Public Safety Answering Point – PSAP).

Mokka będzie dostępna w sprzedaży od późnego lata 2020 roku, a w salonach dealerskich pojawi się na początku 2021 roku. 

Najnowsze