Karolina Chojnacka

Mercedes EQE – zmniejszony EQS ze sporym zasięgiem. Co oferuje elektryczny odpowiednik Klasy E?

Mercedes zaprezentował kolejny model oparty na architekturze opracowanej specjalnie dla pojazdów elektrycznych - EQE. W zależności od wyposażenia i konfiguracji będzie on w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 660 kilometrów. Co jeszcze o nim wiemy?

Mercedes EQE to elektryczny odpowiednik Klasy E, który jest bardzo blisko spokrewniony z modelem EQS. EQE na rynku samochodów elektrycznych ma rywalizować między innymi z Teslą Model S czy przyszłym Audi A6 e-tron.

Mercedes EQE
Mercedes EQE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Mercedes EQE wygląda niemal identycznie, jak zaprezentowany kilka miesięcy temu EQS, choć jest odrobinę mniejszy, ma nieco krótszy rozstaw osi, krótsze zwisy i bardziej wgłębione boczne profile. Mercedes EQE ma 4934 mm długości i 3,1-metrowym rozstaw osi. Pojemność bagażnika to 430 litrów.

Mercedes EQE
Mercedes EQE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Zawieszenie nowego EQE, z czterowahaczową konstrukcją z przodu i układem wielowahaczowym z tyłu, jest spokrewnione z nową Klasą S. Na życzenie EQE będzie dostępny ze skrętną tylną osią. Do wyboru będą dwie wersje: z kątem skrętu tylnych kół do 4,5° i do 10°. W drugim przypadku średnica zawracania maleje z 12,5 do 10,7 metra.

Mercedes EQE – moc, zasięg, ładowanie

Początkowo kierowcy będą mieli do wyboru tylnonapędowego Mercedesa EQE 350 z silnikiem o mocy 293 KM i akumulatorem mieszczącym 90,6 kWh energii. Producent informuje, że w EQE zainstalowano akumulator litowo-jonowy z dziesięcioma modułami ogniw. W zależności od wyposażenia i konfiguracji EQE będzie w stanie przejechać na jednym ładowaniu nawet 660 kilometrów. Z czasem mają się pojawić kolejne odmiany elektryka.

EQE wyposażony jest w ładowarkę DC o mocy do 170 kW. W ciągu 15 minut stan naładowania akumulatora pojazdu można zwiększyć nawet o 35,55 kWh, co, według wstępnych danych uzyskanych przez producenta, odpowiada dodatkowemu zasięgowi WLTP sięgającemu 250 kilometrów.

Mercedes EQE

Mercedes EQE – design wnętrza

Nowy elektryczny Mercedes opcjonalnie może być wyposażony w kokpit Hyperscreen, gdzie zestaw ekranów ukryty jest pod taflą szkła i wygląda jak jeden, szeroki panel. Specjalna powłoka szklanej tafli MBUX Hyperscreen ma ułatwić czyszczenie ekranu. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu aluminium.

Mercedes EQE
Mercedes EQE, fot. materiały prasowe / Mercedes

12,3-calowy ekran OLED dla pasażera z przodu zapewni mu własny obszar wyświetlania informacji i obsługi różnych funkcji. Producent zapewnia, że pasażer będzie mógł oglądać dynamiczne treści, takie jak filmy i programy TV, czy przeglądać strony internetowe podczas jazdy. Jeśli specjalna kamera wykryje, że kierowca spogląda na wyświetlacz pasażera, dla określonych treści zostanie on automatycznie przyciemniony, by nie rozpraszać kierowcy i tym samym nie wpływać negatywnie na poziom bezpieczeństwa.

Mercedes EQE będzie wyposażony w specjalną nawigację dla samochodów elektrycznych, która będzie planować najszybszą i najwygodniejszą trasę, biorąc pod uwagę postoje na ładowanie. Uwzględni przy tym wiele czynników i będzie reagować np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX pojawi się wizualizacja wskazująca, czy dostępna pojemność akumulatora jest wystarczająca, aby dojechać do celu bez ładowania.

Mercedes EQE
Mercedes EQE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Mercedes EQE – ogranicza hałas, oferuje dwa krajobrazy dźwiękowe

W samochodzie elektrycznym bez typowego dźwięku układu napędowego do podróżujących dociera przede wszystkim hałas powodowany przez wiatr. By temu zapobiec liczne wnęki w karoserii wypełniono pianką akustyczną oraz udoskonalono uszczelki klamek, wsporników okien i lusterek bocznych. EQE wyposażono także w zwiększa pakiet obejmujący laminowane boczne przednie szyby oraz dodatkową izolację kabiny. Szereg owiewek, osłon i uszczelek o poprawionej geometrii zapewnia skuteczne tłumienie hałasu także w przypadku panoramicznego dachu.

Mercedes EQE
Mercedes EQE, fot. materiały prasowe / Mercedes

W kabinie EQE nie będzie jednak panować całkowita cisza. Model oferuje dwa tzw. krajobrazy dźwiękowe: Silver Waves, czyli „czysty dźwięk przeznaczony dla entuzjastów pojazdów elektrycznych” oraz Vivid Flux, który ma być „krystaliczny, syntetyczny, a jednocześnie po ludzku przyjazny”. Będzie można je wybierać lub wyłączać za pomocą centralnego wyświetlacza. Dodatkowy krajobraz dźwiękowy – Roaring Pulse, którego brzmienie ma przypominać potężne maszyny – będzie można aktywować w ramach bezprzewodowych aktualizacji.

Nowy model będzie miał swoją światową premierę na wrześniowych targach IAA w Monachium Mercedes EQE, a jego produkcja rozpocznie się w połowie 2022 roku w niemieckiej fabryce Mercedesa w Bremie.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze