Quantcast

Mapa kontroli jakości paliw. Kierowcy łatwo sprawdzą, gdzie lepiej nie tankować

Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od lat publikuje dane z kontroli stacji paliw. Z roku na rok jakość paliw, które kierowcy leją do baków swoich samochodów jest coraz lepsza. Wciąż jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. Skąd mieć pewność, że wlewamy do baku produkt właściwej jakości?

UOKiK właśnie zmienił sposób informowania o wynikach kontroli jakości paliw. Mało czytelna tabelka została zastąpiona interaktywną mapą, która pozwoli zaplanować tankowanie na trasie.

Nowa mapa UOKiK-u może być dla kierowców cenną wskazówką podczas podróży. Dzięki interaktywnej mapie można łatwo sprawdzić, czy na zaplanowanej przez nas trasie znajdują się stacje, które sprzedają paliwo niewłaściwej jakości. W prosty sposób można dowiedzieć się, czy na danej stacji odbyła się już kontrola i czy oferuje ona produkt zgodny z polskimi normami.

Mapa kontroli jakości paliw. Kierowcy łatwo sprawdzą, gdzie lepiej nie tankować
Mapa kontroli jakości paliw. Kierowcy łatwo sprawdzą, gdzie lepiej nie tankować, fot. UOKiK

Zielony symbol podniesionego w górę kciuka oznacza, że przeprowadzone badanie zakończyło się pozytywnym wynikiem. Czerwony kciuk w dół to znak, że kontrola wykazała nieprawidłowości. Póki co w 20222 roku czerwonych oznaczeń jeszcze nie ma.

Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?

Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze