Jakość paliw w 2021 roku. Paliwo było droższe, ale lepsze – rekordowo dobry wynik kontroli

Rok 2021 większość kierowców zapamięta jako czas wyjątkowo wysokich cen paliw. Choć to być może mało pocieszające dla kierowców, to lali oni do baków paliwo lepszej jakości niż przed rokiem. UOKiK opublikował dane z kontroli stacji paliw.

Dlaczego po tankowaniu należy zabierać paragon? W razie kłopotów z silnikiem będzie on podstawą do wszelkich roszczeń. Bo choć ryzyko zatankowania paliwa o parametrach niezgodnych z przepisami jest w Polsce niewielkie, to zdarzają się jednak stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z kontroli paliw przeprowadzonych na polskich stacjach w 2021 roku. Na 1554 próbki pobrane pomiędzy 18 stycznia a 20 grudnia 2021 roku tylko w 16 przypadkach stwierdzono odstępstwa od norm jakości paliwa określonych polskimi przepisami. Oznacza to, że nieprawidłowości dotyczyły 1,03% próbek.

Większość wykrytych nieprawidłowości dotyczyła oleju napędowego. Zazwyczaj parametry niezgodne z normami stwierdzano też na małych stacjach paliw. Odstępstwa od norm stwierdzono tylko na dwóch stacjach działających pod szyldem dużych sieci paliwowych.

Punkty, na których stwierdzono nieprawidłowości:

  • Firma handlowo-usługowa Zbigniew Legutko, woj. kujawsko-pomorskie, Chełmża, ul. Dworcowa 26A — olej napędowy, stabilność oksydacyjna
  • Nestar, woj. opolskie, Brzeg, ul. Chocimska — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Auchan, woj. wielkopolskie, Poznań, ul. Głogowska 432 — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Komtex, woj. warmińsko-mazurskie, Sulimy 23A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Harpia CPN, woj. wielkopolskie, Opalenica, ul. 5-go Stycznia 22 — benzyna, zaniżona liczba oktanowa
  • Greener, woj. śląskie, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna (trzy badania)
  • KAMA, woj. kujawsko-pomorskie, Skępe, ul. Warszawska 1 — benzyna, zbyt wysoka zawartość związków organicznych zawierających tlen, za wysoka zawartość etanolu
  • Hernik, woj. mazowieckie, Kolonia Skrzyńsko 2A — olej napędowy, zaniżona temperatura zapłonu
  • Tadeusz Pranczyk, woj. pomorskie, Sierakowice, ul. Piwna 17 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
  • Circle K, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Gryfińska 60 — olej napędowy, zaniżona stabilność oksydacyjna
  • Komplet (partner BP), woj. śląskie, Pyrzowice, ul. Transportowa 2 — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna (dwa badania)
  • Józef Zmudczyński Stacja Paliw, woj. warmińsko-mazurskie, Iłowo-Osada, ul. Jagiellońska 28A — olej napędowy, niewłaściwa stabilność oksydacyjna, zaniżona temperatura zapłonu (dwa badania)

Wynik kontroli z 2021 roku jest rekordowo dobry. W 2020 roku UOKiK zakwestionował 1,7 % pobranych próbek paliw, co było pogorszeniem sytuacji z 2019 roku (1,1%nieprawidłowości), ale warto pamiętać, że nie tak dawno odsetek stacji sprzedających paliwa niespełniające norm był znacznie wyższy. W 2018 roku wyniósł on 3,9%, w 2017 roku 2,3%, w 2016 roku 3,3%, a w 2015 roku aż 5,3%.

Ceny paliw przekraczają już 5 zł za litr w całym kraju. Czy jest szansa na tańsze tankowanie?

Czym grozi zatankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach?

Długotrwałe tankowanie benzyny czy oleju napędowego o niewłaściwych parametrach przyczynia się do skrócenia żywotności jednostki napędowej, a może też doprowadzić do powstania awarii.

Niewłaściwy skład frakcyjny benzyny może wpływać na podniesienie temperatury spalania, co ma przełożenie na żywotność elementów silnika. Zbyt wysoka zawartość siarki powoduje przyspieszoną korozję, a za niska liczba oktanowa może prowadzić do spalania stukowego. W przypadku oleju napędowego niewłaściwy skład frakcyjny przekłada się na szybsze powstawanie nagaru.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze