Małgorzata Socha i projekt "Kobiety prowadzą..." Skody w Berlinie - fotoreportaż

Małgorzata Socha i projekt "Kobiety prowadzą..." Skody w Berlinie - fotoreportaż

03 października 2015
85
W połowie czerwca na torze ADAC w Linthe pod Berlinem odbyło się szkolenie z bezpiecznej jazdy. Podczas zajęć uczestniczki miały okazję przećwiczyć hamowanie awaryjne na różnych powierzchniach oraz wychodzenie z poślizgu. Gościem wydarzenia była Małgorzata Socha, ambasadorka marki Škoda i twarz projektu „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają“.

Podczas wydarzenia zaprezentowano wyniki badania, przygotowanego wspólnie z domem badawczym Maison. Zgodnie z nim, kobiety prowadzą bezpiecznie (86% kobiet zapina pasy) i kulturalnie (79% przepuszcza pieszych), a także – wbrew stereotypom – czuje się za kierownicą pewnie i czerpie z jazdy przyjemność. Szkolenie na torze poprowadzili instruktorzy Škoda Auto Szkoły – Robert Szpindor i Andrzej Nagadowski. Panowie docenili umiejętności wszystkich Pań i chęć zdobywania nowego doświadczenia za kierownicą.

O akcji Skody „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają" pisałyśmy więcej tu.

Pozytywne emocje związane z jazdą
Przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison badanie ujawniło, że mężczyźni zawłaszczają sobie obszar „przyjemności z jazdy” jako typowo męski. Często uważa się, że kobiety prowadzą z konieczności, nie sprawia im to radości i gdyby mogły chętnie oddałyby kierownicę komuś innemu (jedynie 14% badanych uważa, że ważną korzyścią dla kobiet jest czerpanie przyjemności z jazdy, w porównaniu do 51% tych, którzy przypisują tę cechę mężczyznom).

Przyjemne z pożytecznym
Wyniki badania nie potwierdziły tych opinii – aż 43% przebadanych kobiet kierowców wskazało właśnie przyjemność z jazdy jako jedną z 3 najważniejszych korzyści związanych z prowadzeniem samochodu. Zarówno dla panów, jak i pań, przyjemność z jazdy jest trzecią w kolejności korzyścią związaną z prowadzeniem samochodu – tuż po „ułatwieniu codziennego życia” i „wygodzie”. Dla podobnego procentu kobiet jak i mężczyzn, kierowanie samochodem to sposób na odstresowanie się i relaks. W czasie badań jedna z respondentek wypowiedziała się w kwestii wyjazdów służbowych - „Jak tylko wychodzę z domu i mam iść do pociągu, to od razu czuję się jak w pracy. Natomiast w samochodzie przez całą podróż czuję się, jakbym wciąż była w domu”.  Zdecydowana większość kobiet lubi swój samochód i czerpie przyjemność z jego prowadzenia. Jedynie 1% kobiet kierowców przyznaje, że prowadzenie samochodu to dla nich źródło frustracji. Inne badania przeprowadzone przez Instytut Badawczy ARC  Rynek i Opinia wykazały, że dla połowy kobiet auto jest przede wszystkim miejscem, w którym lubią spędzać czas i zaledwie 24% uważa samochód jedynie za środek transportu. Pokazuje to, że pozytywne nastawienie oraz radość z jazdy jest w takim samym stopniu bliska kobietom, jak mężczyznom.          

Pozytywne emocje
Jak wynika z badania DBM dla mężczyzn przyjemność odczuwana podczas prowadzenia jest częściej powiązana z szybkością. Niektóre kobiety także uwielbiają szybką jazdę, ale jazda to dla nich również miły czas spędzony z rodziną – pewne „przedłużenie domu”, okazja do przyjrzenia się otoczeniu, moment do przemyśleń, ale także możliwość pobycia sama ze sobą.

Wrzuć na luz
Dodatkowo kobiety za kierownicą są mniej nerwowe i agresywne. Jak powiedziała Dorota Kobylińska, doktor psychologii Uniwersytetu Warszawskiego: „Mężczyźni częściej reagują agresją. Należy pamiętać, że agresja to nie tylko złość i wściekłość, ale także podejście rywalizacyjne”. Większe opanowanie za kierownicą wśród kobiet wynika z ich empatycznego nastawienia oraz wyrozumiałości wobec innych. Dla mężczyzn samochód to w dużej mierze narzędzie do rywalizacji. Chcą wykazać się własnymi umiejętnościami, szybciej odjechać spod świateł, wymusić zjechanie im z drogi poprzez trąbienie, podjeżdżanie bardzo blisko tylnego zderzaka, miganie światłami czy wykonywanie agresywnych gestów rękami.

Zakorkowani
Z tego względu szczególnie często do sytuacji stresowych dochodzi podczas stania w korku. Problem polega również na błędnym przypisywaniu intencji – często wydaje się nam, że kierowca jadący przed nami specjalnie utrudnia nam jazdę np. złośliwie jedzie wolno lub w ostatniej chwili zmienia pas, a  takie zachowania mogą wynikać z innych przyczyn, jak chociażby szukanie miejsca parkingowego, nieorientowanie się w terenie czy problem techniczny z samochodem. Dodatkowo sytuacja przebywania w samochodzie daje złudzenie anonimowości i bezkarności, przez co hamulce kulturowe słabną – mamy poczucie, że nikt nas nie słyszy, nie zna, nie zidentyfikuje.

Hamuj agresję na drodze
W niektórych krajach agresywna jazda pojawia się nawet w zapisach prawnych. W Stanach Zjednoczonych tak zwana „road rage”, czyli wściekłość na drodze została zdefiniowana jako kombinacja wykroczeń, które powodują zagrożenie osoby lub jej mienia podczas jazdy i traktowana jest jako napaść. Co ciekawe, niektórzy psychologowie twierdzą, że wściekłość na drodze jest formą choroby psychicznej lub syndromu, na który składają się określone reakcje emocjonalne. Złośliwe zachowania innych kierowców często skłaniają do agresywnych reakcji, a to wpływa na sposób zachowania na drodze. Aż 90% kierowców zgadza się, że samopoczucie kierowcy (np. złość, zmartwienie) w danej chwili mogą wpływać na jego sposób prowadzenia samochodu. Skutki agresji na drodze są bardzo niebezpieczne. Zachowania agresywne mogą̨ bowiem zwiększać́ ryzyko kolizji oraz wypadków, niejednokrotnie śmiertelnych.

Spokojna jazda
Eksperci radzą, aby nie pozwolić się sprowokować, nie wchodzić w dyskusje, ustąpić lub przeprosić, tak aby nie nakręcać spirali agresji. Życzliwy uśmiech i okazanie kultury osobistej zazwyczaj skłania do refleksji i łagodzi emocje nadpobudliwej osoby. Dobrze też odpowiednio zaplanować dzień i wychodzić wcześniej z domu, aby obawa przed spóźnieniem nas dodatkowo nie stresowała. Oczywiście problemu agresji nie można przypisywać jedynie mężczyznom, kobietom też puszczają nerwy za kółkiem. Skłonność do tego typu reakcji wydaje się mocno związana z cechami osobowości – niezależnymi od płci na poziomie jednostkowym – takimi jak: impulsywność, poczucie mniejszej wartości, brak równowagi emocjonalnej, zbytnia pewność́ siebie. Wydaje się, że agresywna jazda to w pewnym stopniu element stereotypu dotyczącego mężczyzn kierowców, gdyż aż 63% osób przypisuje mężczyznom tego typu zachowania, jednak jedynie 11% mężczyzn przyznaje się do agresywnych zachowań za kierownicą, a 2% z nich deklaruje, że jazda stanowi dla nich źródło frustracji, choć można przypuszczać, że nie wszyscy badani przyznali się do tego typu społecznie nieaprobowanych reakcji emocjonalnych.

    Komentarze

    Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!