Akcja Skody „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” – jest konkurs!

Wydaje się, że samochody to męski świat... czy na pewno? Raport przeprowadzony na zlecenie Skody temu przeczy i Motocaina się pod tym podpisuje! Akcja czeskiej marki, poza budową pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców, to również konkurs, w którym do wygrania są przydatne w samochodzie kubki!

Historycznie pogląd o „męskim świecie motoryzacji” jest mocno zakorzeniony i między innymi w nim można szukać źródeł stereotypu „baby za kierownicą”. Czasy się jednak zmieniły. Problem ze stereotypami jest taki, że najczęściej powstają na podstawie niepełnej wiedzy lub fałszywych przekonań i bardzo trudno je zmienić. Dodatkowo, każda sytuacja niezgodna ze stereotypem (np. kobieta, która wygrywa wyścig samochodowy), jest odbierana jako wyjątek potwierdzający regułę. Škoda postanowiła sprawdzić, jak to naprawdę wygląda i jakie są kobiety za kierownicą. Dom Badawczy Maison na zlecenie czeskiej maski przeprowadził obszerne badania tej kwestii. W efekcie powstał raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają”. Dane z raportu* zostały opracowane w formie 6 tematów, z których każdy dotyczy innego aspektu prowadzenia samochodu przez kobiety.

Strona główna kampanii to kobietyprowadza.pl

Motocaina popiera akcję Skody!
Wreszcie! Jeden importer – z ponad trzydziestu wiodących na polskim rynku – zdecydował się na walkę ze stereotypami, podobnie jak niegdyś Motocaina. Skoda Polska – dziękujemy za tę odwagę i ciekawą akcję. A o co właściwie chodzi? Celem jest budowa pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców. Chcemy, aby kobiety-kierowcy uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje za kierownicą.
Co najważniejsze, tu nie chodzi o prowadzenie wojny płci! Wielokrotnie publikowane na Motocaina.pl przykłady i historie kobiet, które świetnie prowadzą samochód, odnoszą sukcesy jako kierowcy, także zawodowi, wyścigowi czy rajdowy, a także podróżniczki (linki poniżej) pokazują, że takie panie nie stanowią już wyjątku od reguły – jest nas coraz więcej!

Jak przeprowadzono badanie?
Badanie składało się z 3 etapów.

1. Badanie jakościowe
Przeprowadzono wywiady z 6 grupami fokusowymi  kierowców, zróżnicowanymi wg płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz opinii o kobietach za kierownicą. Wypowiedzi uczestników wykorzystano następnie do stworzenia kwestionariusza.

2. Badanie ilościowe
Za pomocą kwestionariusza internetowego (CAWI) przebadano 1113 kierowców obu płci. Pytania dotyczyły m.in. opinii o kierowcach-kobietach i kierowcach-mężczyznach oraz oceny swojego stylu jazdy i zachowania za kierownicą.

3. Wywiady z ekspertami
W celu pogłębienia tematu przeprowadzono 5 wywiadów ze specjalistami, którzy skomentowali wyniki dwóch wcześniejszych etapów zgodnie ze swoją wiedzą ekspercką i doświadczeniem. Specjaliści: psycholog transportu, neuropsycholog, policjant, pracujący w drogówce, ekspert ubezpieczeniowy oraz instruktor jazdy.

Jakie są wyniki raportu?
– Połowa badanych określa styl jazdy kobiet jako ostrożny i uważny.
– Kobietom 4 razy częściej niż mężczyznom przypisywana jest spokojna i opanowana jazda i ponad 2 razy częściej bezpieczna jazda.
– 73% kobiet deklaruje, że przestrzega dozwolonej prędkości (mężczyzn – 57%)
– W 2013 r. kobiety spowodowały zaledwie 1 na 5 wypadków drogowych.**
– Kultura na drodze ponad 4 razy częściej uznawana jest za charakterystykę kobiecego stylu jazdy. Przejawia się to m.in. w ustępowaniu pierwszeństwa pieszym (79% kobiet), w umożliwianiu włączenia się do ruchu pojazdom z drogi podporządkowanej (55%) i braku agresji słownej.
– 53% badanych uważa, że kobiety ustępują pierwszeństwa pieszym uczestnikom ruchu, jedynie 37% przypisuje to zachowanie mężczyznom.
– 60% badanych uważa, że kobiety przestrzegają dozwolonej prędkości, w porównaniu do 21%, którzy przypisują to zachowanie mężczyznom.
– Istotnie więcej badanych uważa, że kobiety jeżdżą zgodnie z przepisami ruchu drogowej niż mężczyźni (różnica na poziomie 27%).
– Zarówno dla mężczyzn jak i kobiet jazda samochodem to w pierwszej kolejności ułatwienie codziennego życia oraz wygoda.
– Zaledwie 14% kierowców uważa, że kobiety czerpią przyjemność z jazdy. Tymczasem 41% kobiet twierdzi, że jeździ dla przyjemności, a zaledwie 7%, że z obowiązku.
– Kobietom częściej niż mężczyznom jazda samochodem daje poczucie niezależności (42% vs. 23%).
– Kiedyś zdecydowanie mniej kobiet robiło prawo jazdy, aktualnie coraz więcej kobiet i to w każdym wieku, przychodzi na kursy – tak wynika z obserwacji instruktora jazdy.
– Aż 48% badanych przypisuje kobietom niepewność za kierownicą. Tymczasem jedynie 5% kobiet określa swój sposób prowadzenia jako niepewny.
– Kobiety i mężczyźni tak samo dobrze oceniają swoje umiejętności za kierownicą. Natomiast mężczyźni częściej twierdzą, że jeżdżą lepiej w porównaniu do innych kierowców (K 34%, M 41%).

Jest konkurs!
Zrób selfie i napisz w czym jesteś najmocniejsza za kierownicą – na przykład na kartce z manifestem wskazującym na Twoją mocną stronę jako kobiety-kierowcy. Oznacz zdjęcie profilem @skodapolska oraz tagiem (hasztagiem) #kobietyprowadza i wrzuć na swojego instagrama. Regulamin konkursu na http://bit.ly/kobietyprowadza lub poniżej do pobrania.
{{ download(87) }}
Przykład takiego zdjęcia (na górze lub poniżej) obrazuje aktorka Małgorzata Socha – wspierająca akcję Skody jako jej ambasadorka. Najciekawsze prace co miesiąc zostaną nagrodzone lifestylowymi kubkami na zimne napoje do samochodu.
Śledź Skodę na Instagramie i na Facebooku.

Odświeżone Audi SQ7 i SQ8 z silnikiem benzynowym V8 TFSI

Źródło*: Raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” 2015, badanie przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Škoda Polska

**Źródło: Raport „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 r.” Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

https://www.youtube.com/watch?v=kNjfpZSCWOI

Przeczytaj też:
Moto-zawody: kobieta taksówkarz
Moto-zawody: kobieta mechanik samochodowo-motocyklowy – Monika Spuziak i Aleksandra Kun.
O kobietach w sportach motorowych, w różnych dyscyplinach, dowiesz się tu.
Artykuły o zawodniczkach i ciekawych kobietach w motoryzacji przeczytasz także tu.

Najnowsze

Sebastien Ogier drugi raz triumfuje w Lotos 72. Rajdzie Polski

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia kontynuują zwycięską passę w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Załoga Volkswagena Polo R WRC powtórzyła swój ubiegłoroczny sukces i odniosła pewne zwycięstwo w Lotos 72. Rajdzie Polski.

W drodze do wygranej Francuzi triumfowali na ośmiu odcinkach specjalnych. Dzięki temu Ogier do 29 podniósł liczbę zwycięstw w cyklu WRC. Pod tym względem wyprzedzają go tylko dwaj zawodnicy – Marcus Grönholm (30) oraz Sébastien Loeb (78). To już piąta w tym sezonie wygrana liderów ekipy Volkswagen Motorsport. Po pasjonującej walce na dziewiętnastu odcinkach specjalnych Francuzi o 11,9 sekundy wyprzedzili zespołowych kolegów Andreasa Mikkelsena i Olę Fløene. Najniższy stopień podium przypadł załodze M-Sport World Rally Team Ott Tänak/Raigo Molder. Estończycy stoczyli bół o trzecie miejsce z Jari-Matti Latvalą, który na finałowym odcinku specjalnym wypadł z drogi i uszkodził samochód.

Zgodnie z regulaminem Rajdowych Mistrzostw Świata czołowe załogi przystąpiły do niedzielnej rywalizacji w odwróconej kolejności. Listę startową otwierał korzystający z systemu Rally 2 Brytyjczyk Elfyn Evans (Ford Fiesta RS WRC). Lider LOTOS 72. Rajdu Polski po siedemnastu odcinkach specjalnych, Sébastien Ogier pojawił się na trasie jako czternasty. „Wreszcie nie będę musiał czyścić drogi. Warunki na trasie będą takie same dla wszystkich” – podkreślał na sobotniej konferencji prasowej aktualny mistrz świata. 

Niedzielny harmonogram zakładał podwójny przejazd liczącego niespełna 15 km odcinka „Baranowo”, który za drugim razem stanowił premiowany bonusowymi punktami Power Stage. Podczas pierwszego przejazdu zgodnie z przewidywaniami najlepszy czas uzyskał Sébastien Ogier, który do ponad 8 sekund powiększył przewagę nad Andreasem Mikkelsenem. Trzeci czas Jariego-Matti Latvali sprawił, że do zaledwie 1,1 sekundy zniwelował on stratę do trzeciego w klasyfikacji Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC). Jedynym kierowcą z czołówki, który na zlokalizowanym w pobliżu Mikołajek „Baranowie” miał kłopoty był Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC). „Na dość wolnym zakręcie zbyt mocno przyciąłem zakręt i samochód dachował. Na szczęście udało mi się pojechać dalej” – relacjonował 27-letni Belg.

Na finałowej próbie nie doszło do niespodzianki. W pełni zdeterminowany Sébastien Ogier nie wypuścił zwycięstwa z rąk i wygraną w LOTOS 72. Rajdzie Polski przypieczętował szóstym w tym roku triumfem na Power Stage. „To jeden z moich ulubionych rajdów w kalendarzu. Mówiąc szczerze lubię go bardziej niż Finlandię. Rajd Polski być może jest łatwiejszy dla kierowcy, ale jazda po tych drogach – wychwalał LOTOS 72. Rajd Polski jego zwycięzca. Warto wspomnieć, że po uzyskaniu najlepszego czasu na pierwszym sobotnim oesie „Mazury” Ogier świętował 350 oesowe zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Na drugim przejeździe „Baranowa” doszło do kilku dramatów. Największym pechowcem był walczący o trzecią lokatę Jari-Matti Latvala. Pod koniec próby Fin wypadł z drogi na szybkim lewym łuku i po uderzeniu w drzewo uszkodził chłodnicę w swoim Volkswagenie Polo R WRC. Latvali udało się jednak dotrzeć do mety, ale o najniższym stopniu podium nie było już mowy. Zajął je zwycięzca aż sześciu odcinków specjalny Ott Tänak, który podkreślał, że to jego najlepszy występ w karierze. „Jestem wdzięczny szefowi M-Sportu Malcolmowi Wilsonowi, że dał mi drugą szansę. Samochód spisywał się perfekcyjnie. Jestem bardzo zadowolony” – cieszył się na mecie estoński kierowca. Na finałowej próbie kapcia w prawym tylnym kole złapał Robert Kubica, który w efekcie stracił siódmą pozycję na rzecz Krisa Meeke (Citroën DS3 WRC). 

Po siedmiu rundach i pięciu wygranych w tym roku na czele klasyfikacji z 161 punkatmi na koncie znajduje się Sébastien Ogier. Dzięki zdobyciu drugiego miejsca wiceliderem punktacji ponownie został Andreas Mikkelsen, który o 14 „oczek” wyprzedza Madsa Østberga. Podczas LOTOS 72. Rajdu Polski Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) zajęli ósmą lokatę, co jest ich najlepszym tegorocznym rezultatem w cyklu WRC.

W kategorii WRC 2 niemal od startu do mety stawce przewodził zwycięzca Rajdu Polski z 2012 roku Esapekka Lappi, dla którego było to pierwsze zwycięstwo w tej kategorii za kierownicą Skody Fabii R5. Simone Tempestini triumfował w WRC 3 i JWRC.

Liderzy LOTOS 72. Rajdu Polski
OS 1: Ogier
OS 2: Mikkelsen
OS 3-6: Tänak
OS 8-19: Ogier

Zwycięzcy odcinków specjalnych LOTOS 72. Rajdu Polski
Ogier: 8
Tänak: 6
Mikkelsen: 2
Latvala: 1
Prokop: 1

LOTOS 72. Rajd Polski – klasyfikacja generalna:
1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC 2:26:11.5   
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Flene (NOR) Volkswagen Polo R WRC + 11.9
3. Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC + 23.0
4. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC + 44.7    
5. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC + 1:14.6
6. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC + 1:44.5 
7. Kris Meeke (GB)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC + 1.57.7
8. Robert Kubica (POL)/Maciej Szczepaniak (POL) Ford Fiesta RS WRC + 2:08.3
9. Mads Østberg (N)/Jonas Andersson (S) Citroën DS3 WRC + 2:18.2
10. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Hyundai i20 WRC + 2:48.4

Klasyfikacja kierowców po siedmiu rundach Rajdowych Mistrzostw Świata.
1.    Sébastien Ogier – 161
2.    Andreas Mikkelsen – 83
3.    Mads Østberg – 69
4.    Jari-Matti Latvala – 68
5.    Thierry Neuville – 58
6.    Kris Meeke – 53
7.    Elfyn Evans – 53
8.    Hayden Paddon – 42
9.    Ott Tänak – 40
10.    Dani Sordo – 39

Sobotni etap Rajdu Polski 2015 – podsumowanie dnia
Piątkowy etap Rajdu Polski 2015 pod dyktando kierowców Volkswagena
Sebastien Ogier liderem superoesu „Mikołajki” w Rajdzie Polski
Sebastien Ogier najszybszy, Robert Kubica drugi na odcinku testowym Rajdu Polski

Wypowiedzi przedrajdowe czołowych kierowców Rajdu Polski 2015
Zawodniczki Rajdu Polski 2015 – dowiesz się o nich tutaj.
Portrety zawodników w strefie serwisowej Rajdu Polski 2015 zobaczysz tu
.
Przedrajdowe testy Roberta Kubicy obejrzysz na zdjęciach tu.
Galerię zdjęć z testów zespołów Skody i Volkswagena zobaczysz tu
.
Testy Jari-Matti Latvala przed Rajdem Polski tutaj.
Testy Andreasa Mikkelsena przed Rajdem Polski 2015 – fotoreportaż tu.
Wypowiedzi Roberta Kubicy i Krzysztofa Hołowczyca przed Rajdem Polski 2015 przeczytasz tu.
Jakimi autami poza WRC rywalizowali zawodnicy Rajdu Polski? Dowiesz się tu.
O serii JWRC na Rajdzie Polski oraz harmonogramie relacji w Polsacie przeczytasz tu.

Najnowsze

Gosia Rdest w pierwszej dziesiątce na Lausitzringu

Kierowcy Volkswagen Golf Cup mają za sobą gorący weekend na torze Lausitzring. Rywalizacja o punkty z każdą kolejną rundą staje się coraz bardziej zacięta, tym razem trudność wyścigu podniosła dodatkowo pogoda - temperatura w samochodach przekraczała 60 stopni. W tych warunkach dobrze poradziła sobie Gosia Rdest. Zarówno w sobotę jak i niedzielę finiszowała jako 9 zawodnik.

Jedyna kobieta w pucharowym Golfie dobrze poradziła sobie podczas treningów. Podczas drugiej sesji odbywającej się bez użycia push-to-passów po raz kolejny wykręciła trzeci czas. Jednym z kluczy do sukcesu są kwalifikacje, podczas których zawodniczka Gosia wywalczyła czternaste i dwunaste pole startowe. Postawiła więc na odrabianie strat podczas wyścigów. W sobotę przebiła się o pięć pozycji i finiszowała na dziewiątym miejscu. W niedzielę awansowała o trzy oczka kończąc zawody również na dziewiątym miejscu.

– Biorąc pod uwagę liczbę wyprzedzeń jestem bardziej zadowolona z pierwszego wyścigu, podczas którego odrobiłam pięć oczek. Przebiłam się z czternastego pola na dziewiąte. W drugim wyścigu startowałam dwunasta, ukończyłam również dziewiąta. To bardzo dobrze dowiezione punkty, nie brakowało też ciekawych pojedynków. Było bardzo gorąco. Trzeba było walczyć z zachowaniem koncentracji i utrzymaniem stałej temperatury wody w samochodzie. Nie można było doprowadzić do przegrzania i wprowadzenia samochodu w tryb awaryjny, z tym również dałam radę. Problemem były też bardzo szybko przegrzewające się opony, czego doświadczyłam w drugim wyścigu. Mimo tego, jestem bardzo zadowolona z weekendu na Lausitzringu i z utęsknieniem czekam już na kolejną rundę, która odbędzie się dopiero pod koniec sierpnia – mówi Gosia Rdest.

Najnowsze

Sobotni etap Rajdu Polski 2015 – podsumowanie dnia

Po dwóch etapach i siedemnastu odcinkach specjalnych Sébastien Ogier pilotowany przez Juliena Ingrassię (Volkswagen Polo R WRC) znajdują się na prowadzeniu w LOTOS 72. Rajdzie Polski. Robert Kubica siódmy.

Aktualni mistrzowie świata zaledwie o 5,6 sekundy wyprzedzają swoich zespołowych kolegów  Andreasa Mikkelsena i Olę Fløene. Trzecia lokata należy do rewelacyjnie spisującego się Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC), który do tej pory wygrał sześć (tyle samo co Ogier) odcinków specjalnych.

W sobotę zawodnicy mieli do przejechania osiem odcinków specjalnych o łącznej długości niemal 130 km. Czołowe załogi startowały do prób w identycznej kolejności, jak podczas piątkowego etapu. Na inaugurującym dzień odcinku „Mazury” najszybszy okazał się lider rajdu Sébastien Ogier, dla którego było to 350 oesowe zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Drugi czas uzyskał spisujący się rewelacyjnie podczas czerwcowego Rajdu Sardynii Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC). Robert Kubica obrócił się na jednym ze skrzyżowań i stracił sporo czasu. W efekcie tego zdarzenia wyprzedził go lider ekipy Hyundai Shell WRT Thierry Neuville, który awansował na szóste miejsce. 

Kolejny w programie był odcinek „Wieliczki”, który w porównaniu z ubiegłym rokiem przebiegał w nieco innej konfiguracji. Warto nadmienić, że w 2014 roku właśnie na tej próbie Andreas Mikkelsen uzyskał średnią prędkość 136,88 km/h – pod tym względem to rekordowy wynik w historii startów ekipy Volkswagen Motorsport w cyklu WRC. Tym razem Norweg musiał jednak uznać wyższość estońskiego kierowcy Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC), który był również najszybszy na odcinku „Świętajno”. Pecha miał natomiast jego kolega z ekipy M-Sport WRT, Elfyn Evans, który po awarii pompy wody wycofał się z etapu na odcinku dojazdowym przed próbą „Wieliczki”. 

Pierwszą sobotnią pętlę kończył najdłuższy tego dnia odcinek „Paprotki”, którego fragment był przejeżdżany w przeciwnym kierunku również w piątek. Na transmitowanej na żywo próbie po raz kolejny formą błysnął Sébastien Ogier, dla którego było to piąte oesowe zwycięstwo w LOTOS 72. Rajdzie Polski. „Jestem bardzo zadowolony ze swojego tempa. Nie popełniłem żadnego błędu. Dobrze dobrałem również opony. Po raz kolejny musiałem otwierać trasę i celem było nie stracenie zbyt wiele czasu. Okazało się, że nawet udało mi się powiększyć przewagę nad konkurencją” – cieszył się po trzynastu próbach aktualny mistrz świata. 

„Na pierwszym oesie dnia nie miałem żadnych szans z Ogierem. Jechaliśmy w dwuminutowych odstępach i przede mną w zalesionych partiach unosił się kurz, co w dużym stopniu ograniczało widoczność. Później organizatorzy zwiększyli odstępy między załogami do trzech minut, za co jestem im bardzo wdzięczny. Cały czas jestem w kontakcie z liderem, to najważniejsze” – relacjonował Andreas Mikkelsen, który na pierwszej sobotniej pętli nie wygrał ani jednego odcinka specjalnego. 

Dwukrotnie ta sztuka udała się Ottowi Tänakowi, który przed popołudniową pętlą awansował na trzecią pozycję wyprzedzając Jariego-Matti Latvalę zaledwie o 0,1 sekundy. „Ott wykonał fantastyczną pracę. Jego tempo było niewiarygodne. Żałujemy, że z walki odpadł Elfyn Evans. Mamy nadzieję, że wróci do niej podczas niedzielnego etapu” – podsumował początkową pętlę sobotniego etapu szef zespołu M-Sport WRC, Malcolm Wilson. 

To nie był zbyt szczęśliwy poranek dla kierowców Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Na czterech początkowych próbach dnia zarówno Kris Meeke, jak i Mads Østberg nie zanotowali czasu w czołowej piątce. „Po wypadku na odcinku testowym straciłem pewność siebie i motywację. Podobnie było w ubiegłym roku. Moja szybkość jest odpowiednia, ale nadal nie mam podejścia do czołówki. Mam nadzieję, że przed Rajdem Finlandii przeprowadzimy odpowiednie testy” – mówił podczas przegrupowania Kris Meeke.

W kategorii WRC 2 po serii oesowych zwycięstw podczas piątkowego etapu lider klasyfikacji Esapekka Lappi (Skoda Fabia R5) nieco zwolnił. Pierwszy oes dnia wygrał Karl Kruuda (Citroën DS3 R5), a trzy kolejne zespołowy kolega Lappiego Pontus Tidemand. Dzięki temu Szwed zniwelował do nieco ponad pół minuty stratę do 24-letniego Fina. W klasie WRC 3 oraz JWRC nadal stawce przewodził brytyjski zawodnik Osian Pryce (Citroën DS3 R3T), który o prawie pół minuty wyprzedzał włoskiego kierowcę Simone Tempestiniego. Wśród kierowców zgłoszonych do Drive DMACK Fiesta Trophy na czele znajdował się Brytyjczyk Tom Cave (Ford Fiesta R2). 

Druga sobotnia pętla nie rozpoczęła się zgodnie z planem. W początkowej sekcji odcinka „Mazury” znalazło się zbyt wiele niesubordynowanych osób, które nie stosowały się do poleceń służb bezpieczeństwa. Ze względu na bezpieczeństwo kibiców oraz startujących załóg odcinek został odwołany a samochody rajdowe zostały skierowane na start kolejnego oesu trasą alternatywną.

Kolejny przejazd próby „Wieliczki” został już rozegrany zgodnie z harmonogramem, choć ze względu na zwiększony ruch na odcinku dojazdowym został on opóźniony o 8 minut. Najszybszy na nim okazał się Andreas Mikkelsen, który zaledwie o 0,1 sekundy wyprzedził Haydena Paddona. 

Lider rajdu, Sébastien Ogier zanotował dopiero piąty rezultat, przez co jego przewaga nad Mikkelsenem stopniała do 5,8 sekundy. „Bardzo żałuję odwołania odcinka. Liczyłem, że zostanie rozegrany zgodnie planem. Jeżeli mam myśleć o dogonieniu Ogiera, potrzebuję jak najwięcej oesowych kilometrów” – mówił na mecie próby „Wieliczki” Andreas Mikkelsen. Norweg wygrał z Ogierem również drugi przejazd najdłuższego w pętli odcinka „Świętajno”. „Na trasie było sporo kurzu. Jechałem na maksimum i straciłem kilka sekund w miejscach, gdzie widoczność była słaba” – dodał Mikkelsen przed trzecim przejazdem superoesu „Mikołajki”. 

Na tej próbie Mikkelsena wyprzedził jednak jego kolega z ekipy Volkswagen Motorsport Jari-Matti Latvala i przede wszystkim Ott Tänak, który o niemal 3 sekundy wyprzedził Fina i umocnił się na trzecim miejscu. „Widoczność była słaba. W wielu miejscach nic nie widziałem i musiałem podejmować ryzyko. Jutro należy się spodziewać niezłego widowiska. To dobrze, że ktoś próbuje nawiązywać walkę z Volkswagenami” – mówił z przekąsem na mecie „Świętajna” 27-letni Estończyk. 

Podobnie jak w czwartek i piątek, również sobotni etap zakończył przejazd superoesu „Mikołajki” gdzie po raz kolejny najszybszy był Sébastien Ogier, który do sześciu podniósł liczbę oesowych triumfów w LOTOS 72. Rajdzie Polski.

Po dwóch etapach na czele klasyfikacji WRC 2 znajduje się Esapekka Lappi (Skoda Motorsport). W WRC 3 oraz JWRC stawce przewodzi Simone Tempestini.

Po przejechaniu siedemnastu odcinków specjalnych na zawodników czeka już tylko niedzielny etap LOTOS 72. Rajdu Polski. 5 lipca załogi dwukrotnie pokonają liczący niespełna 15 km oes „Baranowo” zlokalizowany w pobliżu parku serwisowego. Podczas drugiego przejazdu będzie on klasyfikowany jako tzw. Power Stage, gdzie kierowcy będą mogli zdobyć bonusowe punkty. Zwycięzcę imprezy poznamy tuż po godz. 12.00, zaś uroczyste zakończenie rajdu będzie miało miejsce o godz. 14.00 na rynku w Mikołajkach. 

Liderzy LOTOS 72. Rajdu Polski
OS 1: Ogier
OS 2: Mikkelsen
OS 3-6: Tänak
OS 8-17: Ogier

Zwycięzcy odcinków specjalnych LOTOS 72. Rajdu Polski
Ogier: 6
Tänak: 6
Mikkelsen: 2
Latvala: 1
Prokop: 1

LOTOS 72. Rajd Polski – wyniki po OS 17:
1. Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Volkswagen Polo R WRC 2:12:23.2   
2. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ole Flene (NOR) Volkswagen Polo R WRC + 5.6
3. Ott Tänak (EST)/Raigo Molder (EST) Ford Fiesta RS WRC + 17.6
4. Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC + 19.1    
5. Hayden Paddon (NZ)/John Kennard (NZ) Hyundai i20 WRC + 55.7
6. Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai i20 WRC + 1:15.1 
7. Robert Kubica (POL)/Maciej Szczepaniak (POL) Ford Fiesta RS WRC + 1:29.2
8. Kris Meeke (GB)/Paul Nagle (IRL) Citroën DS3 WRC + 1.39.4
9. Mads Østberg (N)/Jonas Andersson (S) Citroën DS3 WRC + 1:56.0
10. Dani Sordo (E)/Marc Marti (E) Hyundai i20 WRC + 2:17.1

Piątkowy etap Rajdu Polski 2015 pod dyktando kierowców Volkswagena
Sebastien Ogier liderem superoesu „Mikołajki” w Rajdzie Polski
Sebastien Ogier najszybszy, Robert Kubica drugi na odcinku testowym Rajdu Polski

Wypowiedzi przedrajdowe czołowych kierowców Rajdu Polski 2015
Zawodniczki Rajdu Polski 2015 – dowiesz się o nich tutaj.
Portrety zawodników w strefie serwisowej Rajdu Polski 2015 zobaczysz tu
.
Przedrajdowe testy Roberta Kubicy obejrzysz na zdjęciach tu.
Galerię zdjęć z testów zespołów Skody i Volkswagena zobaczysz tu
.
Testy Jari-Matti Latvala przed Rajdem Polski tutaj.
Testy Andreasa Mikkelsena przed Rajdem Polski 2015 – fotoreportaż tu.
Wypowiedzi Roberta Kubicy i Krzysztofa Hołowczyca przed Rajdem Polski 2015 przeczytasz tu.
Jakimi autami poza WRC rywalizowali zawodnicy Rajdu Polski? Dowiesz się tu.
O serii JWRC na Rajdzie Polski oraz harmonogramie relacji w Polsacie przeczytasz tu.

Najnowsze

Nowy Fiat 500

4 lipca jest od zawsze ważnym dniem dla Fiata 500: w 1957 roku został przedstawiony „mały, wielki samochód", symbol masowej motoryzacji we Włoszech, który został sprzedany w ilości ponad 3,8 mln egzemplarzy i tym samym na stałe zagościł w wyobraźni społeczeństwa. Dziś Fiat prezentuje jego nową odsłonę.

Pięćdziesiąt lat później, w 2007 roku narodził się nowy Fiat 500. Po ośmiu latach i z ponad 1,5 miliona sprzedanych egzemplarzy, pałeczkę teraz przejmuje nowy Fiat 500.

Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, zewnętrzne i wewnętrznie odświeżony projekt jest bez wątpienia Fiatem 500, za to o wiele bardziej atrakcyjnym. Nie jest większy gabarytowo, ale przedstawia bogatszą ofertę w zakresie technologii, układów napędowych i możliwości indywidualizacji.

Dostępny w wersji hatchback i kabriolet, nowy Fiat 500 w dniu premiery dostępny będzie w dwóch wersjach: Pop i Lounge. Pierwsza z nich proponuje w standardzie: siedem poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, system Uconnect Radio 5″ z sześcioma głośnikami, porty AUX-IN i USB, wielofunkcyjną kierownicę i światła do jazdy dziennej LED. Wersja Lounge jest wzbogacona o wyrafinowane detale, takie jak panoramiczny szklany dach, felgi aluminiowe 15″, system Uconnect Radio LIVE 5” z ekranem dotykowym oraz skórzaną kierownicę z przyciskami, które pozwalają – dzięki integracji z smartfonem – korzystać z różnych aplikacji w systemie pokładowym, tak by móc być stale połączonym.

Nowy Fiat 500 będzie wyposażony w silniki benzynowe TwinAir o pojemności 0.9  (o mocy 85 KM lub 105 KM) oraz silnik o pojemności 1.2 i o mocy 69 KM, a także w silnik dwupaliwowy zasilany benzyną/LPG o pojemności 1.2 i o mocy 69 KM. W szczególności, silnik dwucylindrowy może pochwalić się rekordową wydajnością z poziomem emisji CO2: 90 g/km dla silnika o mocy 85 KM i 99 g/km dla silnika o mocy 105 KM. Po premierze dostępne będą także wersje z silnikami o pojemności 1.3 Multijet o mocy 95 KM i silnik o pojemności 1.2 o mocy 69 KM w konfiguracji „ECO”, która ogranicza emisję CO2 do 99 gramów na kilometr.

Nowe są reflektory ze światłami do jazdy dziennej LED, światła tylne, kolory, deska rozdzielcza, kierownica, materiały.

Na światową premierę nowego Fiata 500 zostało wybrane nie przez przypadek Lingotto w Turynie, miejsce symboliczne, które podobnie jak Fiat 500 w poszanowaniu własnych tradycji dostosowywało się do nowych czasów i rozwijało się. Otwarty w 1923 roku zakład Fiata, wciąż jest podziwiany za nowoczesność i elegancję zabudowy, za utworzony na dachu tor do jazd testowych, który wzbudził podziw Le Corbusier, jednej z najbardziej wpływowych osób w historii architektury.

Najnowsze