Akcja Skody „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” – jest konkurs!

Wydaje się, że samochody to męski świat... czy na pewno? Raport przeprowadzony na zlecenie Skody temu przeczy i Motocaina się pod tym podpisuje! Akcja czeskiej marki, poza budową pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców, to również konkurs, w którym do wygrania są przydatne w samochodzie kubki!

Historycznie pogląd o „męskim świecie motoryzacji” jest mocno zakorzeniony i między innymi w nim można szukać źródeł stereotypu „baby za kierownicą”. Czasy się jednak zmieniły. Problem ze stereotypami jest taki, że najczęściej powstają na podstawie niepełnej wiedzy lub fałszywych przekonań i bardzo trudno je zmienić. Dodatkowo, każda sytuacja niezgodna ze stereotypem (np. kobieta, która wygrywa wyścig samochodowy), jest odbierana jako wyjątek potwierdzający regułę. Škoda postanowiła sprawdzić, jak to naprawdę wygląda i jakie są kobiety za kierownicą. Dom Badawczy Maison na zlecenie czeskiej maski przeprowadził obszerne badania tej kwestii. W efekcie powstał raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają”. Dane z raportu* zostały opracowane w formie 6 tematów, z których każdy dotyczy innego aspektu prowadzenia samochodu przez kobiety.

Strona główna kampanii to kobietyprowadza.pl

Motocaina popiera akcję Skody!
Wreszcie! Jeden importer – z ponad trzydziestu wiodących na polskim rynku – zdecydował się na walkę ze stereotypami, podobnie jak niegdyś Motocaina. Skoda Polska – dziękujemy za tę odwagę i ciekawą akcję. A o co właściwie chodzi? Celem jest budowa pozytywnego wizerunku kobiet-kierowców. Chcemy, aby kobiety-kierowcy uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje za kierownicą.
Co najważniejsze, tu nie chodzi o prowadzenie wojny płci! Wielokrotnie publikowane na Motocaina.pl przykłady i historie kobiet, które świetnie prowadzą samochód, odnoszą sukcesy jako kierowcy, także zawodowi, wyścigowi czy rajdowy, a także podróżniczki (linki poniżej) pokazują, że takie panie nie stanowią już wyjątku od reguły – jest nas coraz więcej!

Jak przeprowadzono badanie?
Badanie składało się z 3 etapów.

1. Badanie jakościowe
Przeprowadzono wywiady z 6 grupami fokusowymi  kierowców, zróżnicowanymi wg płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz opinii o kobietach za kierownicą. Wypowiedzi uczestników wykorzystano następnie do stworzenia kwestionariusza.

2. Badanie ilościowe
Za pomocą kwestionariusza internetowego (CAWI) przebadano 1113 kierowców obu płci. Pytania dotyczyły m.in. opinii o kierowcach-kobietach i kierowcach-mężczyznach oraz oceny swojego stylu jazdy i zachowania za kierownicą.

3. Wywiady z ekspertami
W celu pogłębienia tematu przeprowadzono 5 wywiadów ze specjalistami, którzy skomentowali wyniki dwóch wcześniejszych etapów zgodnie ze swoją wiedzą ekspercką i doświadczeniem. Specjaliści: psycholog transportu, neuropsycholog, policjant, pracujący w drogówce, ekspert ubezpieczeniowy oraz instruktor jazdy.

Jakie są wyniki raportu?
– Połowa badanych określa styl jazdy kobiet jako ostrożny i uważny.
– Kobietom 4 razy częściej niż mężczyznom przypisywana jest spokojna i opanowana jazda i ponad 2 razy częściej bezpieczna jazda.
– 73% kobiet deklaruje, że przestrzega dozwolonej prędkości (mężczyzn – 57%)
– W 2013 r. kobiety spowodowały zaledwie 1 na 5 wypadków drogowych.**
– Kultura na drodze ponad 4 razy częściej uznawana jest za charakterystykę kobiecego stylu jazdy. Przejawia się to m.in. w ustępowaniu pierwszeństwa pieszym (79% kobiet), w umożliwianiu włączenia się do ruchu pojazdom z drogi podporządkowanej (55%) i braku agresji słownej.
– 53% badanych uważa, że kobiety ustępują pierwszeństwa pieszym uczestnikom ruchu, jedynie 37% przypisuje to zachowanie mężczyznom.
– 60% badanych uważa, że kobiety przestrzegają dozwolonej prędkości, w porównaniu do 21%, którzy przypisują to zachowanie mężczyznom.
– Istotnie więcej badanych uważa, że kobiety jeżdżą zgodnie z przepisami ruchu drogowej niż mężczyźni (różnica na poziomie 27%).
– Zarówno dla mężczyzn jak i kobiet jazda samochodem to w pierwszej kolejności ułatwienie codziennego życia oraz wygoda.
– Zaledwie 14% kierowców uważa, że kobiety czerpią przyjemność z jazdy. Tymczasem 41% kobiet twierdzi, że jeździ dla przyjemności, a zaledwie 7%, że z obowiązku.
– Kobietom częściej niż mężczyznom jazda samochodem daje poczucie niezależności (42% vs. 23%).
– Kiedyś zdecydowanie mniej kobiet robiło prawo jazdy, aktualnie coraz więcej kobiet i to w każdym wieku, przychodzi na kursy – tak wynika z obserwacji instruktora jazdy.
– Aż 48% badanych przypisuje kobietom niepewność za kierownicą. Tymczasem jedynie 5% kobiet określa swój sposób prowadzenia jako niepewny.
– Kobiety i mężczyźni tak samo dobrze oceniają swoje umiejętności za kierownicą. Natomiast mężczyźni częściej twierdzą, że jeżdżą lepiej w porównaniu do innych kierowców (K 34%, M 41%).

Jest konkurs!
Zrób selfie i napisz w czym jesteś najmocniejsza za kierownicą – na przykład na kartce z manifestem wskazującym na Twoją mocną stronę jako kobiety-kierowcy. Oznacz zdjęcie profilem @skodapolska oraz tagiem (hasztagiem) #kobietyprowadza i wrzuć na swojego instagrama. Regulamin konkursu na http://bit.ly/kobietyprowadza lub poniżej do pobrania.
{{ download(87) }}
Przykład takiego zdjęcia (na górze lub poniżej) obrazuje aktorka Małgorzata Socha – wspierająca akcję Skody jako jej ambasadorka. Najciekawsze prace co miesiąc zostaną nagrodzone lifestylowymi kubkami na zimne napoje do samochodu.
Śledź Skodę na Instagramie i na Facebooku.

Odświeżone Audi SQ7 i SQ8 z silnikiem benzynowym V8 TFSI

Źródło*: Raport „Kobiety prowadzą, stereotypy wysiadają” 2015, badanie przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na zlecenie Škoda Polska

**Źródło: Raport „Wypadki drogowe w Polsce w 2013 r.” Wydział Ruchu Drogowego Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji

https://www.youtube.com/watch?v=kNjfpZSCWOI

Przeczytaj też:
Moto-zawody: kobieta taksówkarz
Moto-zawody: kobieta mechanik samochodowo-motocyklowy – Monika Spuziak i Aleksandra Kun.
O kobietach w sportach motorowych, w różnych dyscyplinach, dowiesz się tu.
Artykuły o zawodniczkach i ciekawych kobietach w motoryzacji przeczytasz także tu.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze