Karolina Chojnacka

Jak kobieta uratowała silnik Rolls-Royce’a?

Beatrice Shilling znana jest ze swoich modyfikacji silnika Merlin.

Firma Skinners Union Carburetter Company jest najbardziej znana ze swoich dokonań w branży motoryzacyjnej, ale podczas II wojny światowej SU wstrzymała produkcję gaźników samochodowych, aby pomóc w wysiłku wojennym. Ta zmiana kierunku doprowadziła SU do sukcesu w gaźnikach lotniczych, a ich jednopunktowa pompa wtryskowa stała się standardowym wyposażeniem silnika Rolls-Royce Merlin.

Silnik Merlin był szeroko stosowany w myśliwcach Hurricane i Spitfire, ale gdy bitwy powietrzne stały się bardziej powszechne, stało się oczywiste, że podczas tzw. „nurkowania” silnik będzie cierpieć z powodu „kłaczków” spowodowanych chwilowym brakiem paliwa. Pod koniec 1940 roku inżynier Beatrice Shilling wprowadziła modyfikację, która pozwoliła silnikowi Merlin rozwiązać ten problem.

Miss Beatrice Shilling, przez przyjaciół nazywana Tilly, była niezwykle utalentowaną kobietą, którą kiedyś opisywano jako „płonącą odkrywczynię kobiecego libido”. Urodzona w 1909 roku, w latach 30. XX wieku zdobyła złotą gwiazdę za pokonanie toru w Brooklands na swoim motocyklu Norton 500 z prędkością ponad 161 km/h.

Później Beatrice otrzymała tytuł inżyniera na Uniwersytecie w Manchesterze i została zatrudniona jako pracownik naukowy przez Royal Aircraft Establishment (RAE). Podczas swojej kariery w RAE prowadziła badania dotyczące aquaplaningu samolotów podczas startu i lądowania na mokrych pasach startowych. Stanowisko to piastowała aż do przejścia na emeryturę w 1969 roku.

Beatrice Shilling

Przeczytaj też: Sześć niezwykłych kobiet w Automotive Hall of Fame

Beatrice na równi z karierą naukową kontynuowała swoją pasję do prędkości, ścigając się Lagonda 1935 na Silverstone. Brała także udział w wyścigach samochodów sportowych w Goodwood w latach pięćdziesiątych, ale na zawsze pozostanie najbardziej znana ze swoich modyfikacji silnika Merlin.

Samoloty Spitfire i Hurricane używane we wczesnych fazach wojny miały zamontowany silnik Rolls-Royce Merlin III, do czasu aż 100-oktanowe paliwo stało się dostępne, pozwoliło na zwiększenie doładowania, zwiększając moc do 1310 KM. W tym czasie wszystkie silniki Hurricane i Spitfire były wyposażone w gaźnik SU AVT35 / 135.

W miarę nasilania się bitew powietrznych uwidocznił się problem z gaźnikiem SU. Podczas tzw. „nurkowania” silnik Merlina cierpiał z powodu „kłaczków”, spowodowanych chwilowym wyrzuceniem poziomu paliwa w dyszach na szczyt pływaka komory. Pomimo tego, że była to potencjalnie katastrofalna sytuacja, gaźniki były w stanie normalnie działać po odzyskaniu kontroli przez pływaki.

Rozwiązanie tego problemu zostało opracowane przez Beatrice Shilling w laboratoriach RAE, która zaoferowała prewencyjną modyfikację dopasowaną do wszystkich samolotów. Rozwiązanie przypisywane Tilly’emu składało się z ogranicznika (lub płytki kryzowej) ze skalibrowanym otworem pośrodku, który był przymocowany do przewodu paliwowego przed gaźnikiem. Ograniczyło to przepływ paliwa do objętości tylko nieznacznie mniejszej, niż wymagał silnik przy pełnej mocy i chociaż nie zatrzymało chwilowego, słabego wahania, zapobiegło 1,5-sekundowemu odcięciu od paliwa.

SU Merlin

Przeczytaj też: Kobieta za sterami Dreamlinera? „O, znowu baba! I co? Też będziesz płakać? Jak na babsko, to ujdzie” – czyli co wciąż słyszą polskie lotniczki od instruktorów

Beatrice Shilling jest dla wielu młodych kobiet inspiracją, ponieważ nie tylko była inżynierem pierwszej klasy, ale także kochała prędkość i była szybka zarówno na dwóch, jak i czterech kołach. I w niczym nie ustępowała meżczyznom. 

Komentarze:

Bogusław Iwanowski - 8 grudnia 2021

Wreszcie jakieś konkrety o silniku Merlin.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze