Ford Focus – pierwsza jazda

Pojawił się w 1998 roku i zawojował serca wielu Polaków - i nie tylko; do dziś sprzedano na świecie 12 milionów tych aut. Z globalnej produkcji to właśnie ten model stanowił 50 procent sprzedaży wszystkich Fordów. Właśnie na polski rynek wjeżdża nowy model. Jaki jest?

Nowy Ford Focus jest zbudowany na płycie podłogowej dla aut segmentu C, na bazie której powstają również modele C-Max i Grand C-Max. Najnowsze dziecko amerykańskiego producenta dodatkowo odmłodniało. I jest to spora odnowa, bo Focus bardzo upodobnił się do Mondeo. Zarówno przód nadwozia oddaje najnowszą linię wszystkich Fordów (nowa maska, pas przedni ze zintegrowaną osłoną chłodnicy, nowy wzór reflektorów), ale i wnętrze coraz bardziej zbliża się do wyżego segmentu. Na pierwszy rzut oka samochód prezentuje się jakby szerzej niż poprzednik i zadaje się być nieco niższy. Na karoserii znalazło się sporo chromowanych detali, co ma podkreślać elegancką stylizację. Z tyłu pojawił się przeprojektowany tylny pas i węższe lampy. Focus jest obecnie dostępny w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej i kombi.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

A co zmieniono we wnętrznościach? Przede wszystkim poprawiono sztywność przedniej części nadwozia, zmodyfikowano geometrię zawieszenia (także zmieniono amortyzatory) i działanie wspomagania kierowicy.

Przyjemność przebywania
W środku Focusa zrobiło się bardziej przejrzyście, ale – co najważniejsze – wszelkie funkcje deski rodzielczej obsługuje się teraz intuicyjnie i szybko. Poprzednio mnogość przycisków na panelu centralnym konsternowała większość osób po raz pierwszy zasiadających we wnętrzu auta. Teraz wszystko jest wyjątkowo łatwe w obsłudze. Wygodne – przynajmniej na krótki dystansach – fotele, obite zostały w przyjemny materiał, który wydaje się być odporny na zabrudzenia. Producent uległ pokusie ozdabiania, wstawiając w niektóre miejsca chromowane elementy, jednak nie tworzy to w tym przypadku przepychu; raczej daje poczucie podróżowania autem z wyższego segmentu. Między przednimi siedzeniami są dwukomorowe podstawki pod napoje lub butelki (mieszczą się litrowe butelki lub 0,4-litrowy kubek), a schowek nakryty przesuwnym podłokietnikiem zmieści nawet sporą kosmetyczkę.

Focus jest pierwszym modelem Forda w Europie wyposażonym w system komunikacji SYNC 2 z 8-calowym kolorowym ekranem dotykowym oraz kontrolą głosową. Dzięki temu sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych stało się proste i przyjemne. Także sama nawigacja została zmodyfikowana: teraz podzielony wyświetlacz pokazuje skrzyżowania, ma funkcję odczytywania na głos nazw ulic, widok 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz… może mieć zainstalowany przewodnik Michelin. Teraz szybciej wprowadza się dane nawigacyjne i korzysta z komend głosowych (np. chcąc odtworzyć utwory wskazanego artysty, znaleźć listę pobliskich restauracji).

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Technologia uprzyjemniania jazdy
Po ruszeniu (obojętnie czy autem napędzanym silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym) słychać… No właśnie – niewiele słychać. Osiągając prędkość przelotową na poziomie 140 km/h swobodnie można rozmawiać bez podnoszenia głosu, a jeśli nie, to podróżować w przyjemnym komforcie akustycznym. To zasługa zastosowania we wnętrzu np. grubszych dywaników, grubszych bocznych szyb, lepszego wygłuszenia komory silnika, ale też montowania innych osłon przednich nadkoli, paneli drzwiowych, czy akustycznych uszczelnień systemu wentylacji, uchwytów lusterek i pokrywy bagażnika, które lepiej absorbują hałasy. Do kabiny nie przenoszą się denerwujące wibracje czy drgania, przez co łatwo docenić relaksujący sposób prowadzenia, ale też – niestety – usłyszeć niedomagania montowanego w standardzie audio. Oczywiście to ostatnie producent proponuje w zdecydowanie lepszej opcji – warto zainteresować się wariantem z nagłośnieniem Sony (w wyposażeniu Trend Sport 3500 złotych).

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

Cieszy możliwość sterowania zmianą biegów za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą (opcja z przekładnią automatyczną oraz przekładnią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych). Gdy chcemy jechać bardziej dynamicznie, praca skrzyni ucieszy niejednego kierowcę ze sportowymi ambicjami.

Czuć także zmiany w układzie kierowniczym – zmodyfikowano elektryczne wspomaganie układu EPAS, przez co kierowca otrzymuje więcej informacji ze styku kół z nawierzchnią. W efekcie można zredukować siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.

Nowy Mercedes-Benz Klasy S. Przegląd najważniejszych cyfrowych systemów bezpieczeństwa

W razie, gdyby jednak kierowca przedobrzył – pomoże mu wybrnąć z opresji system ETS (Enhanced Transitional Stability) analizujący dane dotyczące stabilności pojazdu oraz monitorujący reakcje kierowcy. W przypadku wykrycia prawdopodobieństwa utraty przyczepności aktywuje elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy – układ określa moment, w którym samochód może wpaść w poślizg, bazując na danych dotyczących prędkości jazdy, położenia koła kierownicy oraz prędkości obrotu kierownicą. Jeśli system wykryje ryzyko poślizgu zaaplikuje hamowanie poszczególnych kół – często zanim kierowca zorientuje się, że może dojść do niebezpiecznej sytuacji.

Co jednak uraduje tych, którzy zbyt długo czasu poświęcają na parkowanie? Nowiutki systemem wspomagający również parkowanie – poza równoległym – także prostopadłe! Wszystko to bez konieczności dotykania kierownicy. To absolutny hit i warto za niego dopłacić (Trend – 2300 zł, Trend Sport i Titanum – 1500 zł; dostępne również w pakietach). System wyszuka odpowiednie miejsce parkingowe wykorzystując czujniki ultradźwiękowe i automatycznie zaparkuje pojazd – kierowca musi jedynie operować skrzynią biegów oraz pedałami gazu i hamulca. Co więcej, zostaniemy ostrzeżeni podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe. Dodatkowo Park-Out Assist pomoże podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego: po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, układ odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedał gazu i hamulca. Pomyślano nawet o tym, żeby zabezpieczyć krawędzi drzwi na parkingach; przy pomocy ruchomego elementu gumowego, aktywowanego przy otwarciu drzwi, można zapobiec przypadkowym uszkodzeniom rantów karoserii.

Także w korku Ford stara się chronić pasażerów Focusa – układ zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, Active City Stop, w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h, podczas gdy wcześniej, w poprzedniku, granica prędkości wynosiła 30 km/h. W przypadku poruszających się obiektów zadziała z kolei Active Braking – daje większy obszar wykrywania innych pojazdów (prędkość jazdy od 8 do 180 km/h), wspierając kierowcę podczas jazdy z wysokimi prędkościami, na przykład na autostradzie, poprzez wyemitowanie ostrzeżeń i w razie konieczności uruchomienie układu hamulcowego.

A jak przy jeździe autostradowej jesteśmy to warto wspomnieć, że teraz w Focusie pojawił się tempomat pozwala na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu, nawet wówczas, gdy ten pojazd jedzie wolniej, niż wynosi prędkość zaprogramowana przez prowadzącego – można też ustawić preferowany dystans do pojazdu jadącego z przodu. Jak się za bardzo zbliżymy do poprzedzającego auta, system wyemituje wizualne ostrzeżenie w trzech kolorach – szarym, żółtym i czerwonym (w zależności od odległości).

No i jest coś dla rodziców – Focusa można wyposażyć w inteligentny kluczyk MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa na przykład, gdy kierowca udostępnia swój pojazd innej osobie, czyli np. własnemu dziecku.

Silniki
Nowy Ford Focus nadal dostępny będzie ze 100-konnym silnikiem 1,0 l EcoBoost oraz z wersją 125 KM tego silnika. Warto jednak podkreślić pojawienie się nowej jednonstki benzynowej 1,5 l EcoBoost (150 KM oraz 182 KM) dostępnej z nową, sześciobiegową przekładnią automatyczną lub sześciobiegową skrzynią manualną (zastępuje silnik 1,6 l EcoBoost o identycznej mocy). Także w jednostkach wyspokoprężnych pojawia się nowinka: silnik 1,5 l litra TDCi o mocy 120 KM z automatyczną przekładnią sześciobiegową PowerShift. Odmiana 150-konna z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach – jak chwali się producent – jest o 15 procent wydajniejsza od poprzedniego modelu z silnikiem o mocy 140 KM. Znany silnik 2,0 l TDCi został poddany modyfikacjom (ma teraz wyższą moc i moment obrotowy).

Dla sportowych maniaków – dobra wiadomość! Ford wprowadzi również do oferty Forda Focusa ST (debiut podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii) ze zmodyfikowanym podwoziem, przeprojektowanym zawieszeniem, zmodernizowanym układem kierowniczym, a także specjalnie dobranym ogumieniem. Po raz pierwszy ST pojawi się w dwóch wersjach – z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym. Na rynek wjedzie również Ford Focus RS – stworzony przez zespół o nazwie Ford Performance (połączenie światowych zespołów Team RS, Ford SVT oraz Ford Racing).

Ford Focus jest dostępny od 57 990 zł za odmianę Trend z silnikiem benzynowym 1.6 Ti-VCT 85 KM i manualną, 5-biegową skrzynią.
Za najtańszego diesla musimy zapłacić 68 990 złotych (1.6 TDCi 95 KM z -biegowym manualem).

Ford Focus – cennik pobierz tu: {{ download(32) }}

Wersja kombi – dopłata do ceny wersji 5-cio drzwiowej – 3000 złotych
Wersja sedan – dopłata do ceny wersji 5-cio drzwiowej – 1000 złotych

Konkurenci: Volkswagen Golf, Peugeot 308, Citroen C4, Renault Megane, Skoda Octavia, Toyota Auris

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze