Dwóch osiłków z Punto chciało wyjaśnić innemu kierowcy, jak według nich jeździ się po rondach

Można powiedzieć ironicznie, że jest to film ku przestrodze. Jeśli sądzicie, że skłonność do zajeżdżania innym drogi oraz „pogaduszek” na środku ulicy, to domena właścicieli dużych niemieckich samochodów, to możecie srogo się pomylić.

Kierowca auta z kamerą chciał zmienić pas ronda na prawy, ponieważ planował opuścić je na kolejnym zjeździe. W tym samym momencie na rondo, sądząc że prawy pas jest pusty, wjechał kierujący Fiatem Punto. Obaj zorientowali się, co się stało, zahamowali w porę i bezpiecznie pojechali dalej.

Wjechała w ciężarówkę na rondzie, ale jest niewinna, bo była na rondzie. Tak, też tego nie rozumiemy

Niedługo potem kierowca Punto dogonił autora nagrania, zajechał mu drogę i wysiadł. Po chwili wygramolił się też jego kolega, ale konflikt został zażegnany. Według autora nagrania, kierujący Fiatem zarzucał mu zbyt wczesną zmianę pasa. Nie miał oczywiście racji.

Kierowca Matiza pojechał pod prąd na rondzie. Na rondzie turbinowym!

Nas tylko zastanawia, czy autor nie zapomniał o kierunkowskazie. Film jest bez dźwięku, więc nie słuchać tego, ale w Punto odbijają się światła auta z kamerą i migacza w odbiciu nie widać. Gdyby autor nagrania nie sygnalizował zmiany pasa, to wjechanie Punto na rondo i późniejsze pretensje, miałyby uzasadnienie.

Najnowsze

Spokojnie oraz bez nerwów zaparkował i uciekł policji. Znowu kompromitacja?

Policja ostatnio coś nie ma dobrej passy. Co prawda tym razem obyło się bez dramatycznej akcji oraz strzałów, ale i tak poniższa sytuacja nie stawia policji w dobrym świetle.

Nie znamy okoliczności tego zdarzenia, które miało miejsce niedawno w Krakowie. Patrol policji chciał z jakiegoś powodu zatrzymać kierowcę BMW. Po kilku sekundach nagrania widać, jak błyskają niebieskie światła.

Policjanci zablokowali uciekającego kierowcę i oddali ponad 20 strzałów! A on i tak im uciekł

Tymczasem kierowca BMW wycofał pasem do skrętu w lewo (radiowóz stał przed nim), przejechał przez dwa pasy, między stojącymi na nim samochodami i zjechał na trawnik. Następnie zamknął szybę od strony kierowcy (jakby nie mógł tego zrobić wcześniej, ale chyba wiedział, że ma czas), wysiadł z samochodu i uciekł.

Zniszczyła autem stację benzynową, a policjanci nie wiedzieli co robić! Kolejna kompromitacja?

Od pojawienia się cofającego BMW w kadrze do wyjścia podejrzanego z pojazdu, minęło 20 sekund. Tyle miała czasu na reakcję załoga radiowozu. A jak zareagowała? Nijak. Policjant siedzący za kierownicą nie zdołał nawet zjechać z pasa do skrętu w lewo. Zwykły kierowca dał radę, a on w pojeździe uprzywilejowanym sobie nie poradził. W pieszą pogoń rzuciła się policjantka, a funkcjonariusz w radiowozie ciągle próbował jakoś zaparkować. Czy tylko my mamy wrażenie, że przynajmniej część policjantów nie wie jak reagować, kiedy ktoś nie chce słychać ich poleceń?

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Formuła 1 kontra plastikowe butelki, czyli koniec z zaśmiecaniem środowiska

Musimy być szczere, Formuła 1 to nie jest najbardziej ekologiczna seria wyścigowa na świecie. Niektóre organizacje zajmujące się ochroną środowiska już nie raz pokazały co sądzą na temat zanieczyszczania atmosfery przez bolidy królowej sportów motorowych. Ale Formuła 1 stara się zmienić...

W sezonie 2021 Formuła 1 rezygnuje z używania jednorazowych, plastikowych butelek na napoje. W dłuższej perspektywie, do 2025 roku wszystkie jednorazowe butelki i opakowania plastikowe mają zostać kompletnie wyeliminowane z wyścigowych weekendów. Do 2030 roku Formuła 1 chce osiągnąć neutralność węglową.

Przeczytaj też: Jak matematyka i Formuła 1 mogą wspierać kobiety? Znamy odpowiedź na to pytanie

Na początek jednak małe kroczki i rezygnacja z plastikowych butelek. Ekologiczna inicjatywa Formuły 1 wejdzie w życie już podczas przedsezonowych testów w Bahrajnie. Zamiast butelek, postawione zostaną specjalne poidła, , gdzie każdy będzie mógł uzupełnić zapas wody. Operatorzy kamer i inne osoby pracujące na torze otrzymają tzw. camelbaki z ilością wody wystarczającą na cały dzień.

Kolejnym krokiem w stronę bycia eko przez Formułę 1 będą przepustki i identyfikatory z „odzysku”. Wszystkie przepustki i identyfikatory na sezon 2021 dla pracowników zespołów, mediów, gości i (potencjalnych) kibiców zostaną wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu ponad 143 tysięcy butelek.

Przeczytaj też: Władze Bahrajnu zaproponowały szczepionki przeciw COVID-19 pracownikom F1. Formuła 1 nie zamierza skorzystać z oferty

Najnowsze

Tarczowy układ hamulcowy – budowa, działanie, eksploatacja

Regularna wymiana części i płynów eksploatacyjnych jest niezbędnym minimum dla długiego i bezproblemowego funkcjonowania samochodu. Dotyczy to przede wszystkim części układu hamulcowego, a więc klocków i tarcz, a także płynu hamulcowego. Ich kondycja jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa podróżowania samochodem. Zaniedbanie któregoś z wymienionych elementów może w łatwy sposób doprowadzić do wypadku. Jak działa tarczowy układ hamulcowy? Z czego jest zbudowany? Jakie są rodzaje płynów hamulcowych? O tym w dzisiejszym artykule!

Tarczowy układ hamulcowy – jak działa? Z czego jest zbudowany?

We współczesnych samochodach wyróżnić możemy dwa podstawowe typy układów hamulcowych:

  • Tarczowy układ hamulcowy
  • Bębnowy układ hamulcowy

Dziś zajmiemy się omówieniem pierwszego z nich. Układ tarczowy złożony jest z trzech podstawowych elementów, czyli zacisku, klocków hamulcowych oraz tarcz hamulcowych. W tym układzie tarcza hamulcowa zamocowana jest bezpośrednio na piaście koła. Oznacza to, że kręci się ona razem z obracającym się kołem samochodu. Do jej wyhamowania służą klocki hamulcowe. Znajdziemy je po obu stronach każdej z tarcz. Same klocki umieszczone są we wnętrzu zacisku. Pod wpływem nacisku pedału hamulca przez kierowcę, płyn hydrauliczny wciska tłoczek umieszczony we wnętrzu zacisku. To z kolei prowadzi do stopniowego zaciskania się klocków hamulcowych na powierzchni tarczy. Wytworzona w ten sposób siła tarcia spowalnia, a następnie zatrzymuje samochód.

Klocki hamulcowe – budowa

Jak zbudowane są klocki hamulcowe? Z czego się składają? Jak nie trudno się domyślić, klocki hamulcowe, w przeciwieństwie do tarcz, nie stanowią jednego całego elementu. Złożone są z kilku pomniejszych części, takich jak:

  • Płytka nośna
  • Międzywarstwa
  • Materiał cierny

Płytka nośna to podstawa klocka hamulcowego. To właśnie od niej zależy dobre wpasowanie się tego elementu do zacisku, głośność hamulców podczas ich pracy oraz prawidłowy docisk klocka do tarczy. Międzywarstwa to część klocka, która tłumi wibracje oraz zapobiega przegrzaniu hamulców. Połączona jest z płytką nośną i materiałem ciernym przy pomocy specjalnego kleju. Materiał cierny to cześć robocza klocka. Stworzona ze specjalnych mieszanin materiałów ciernych bierze czynny udział w procesie hamowania. W zależności od producenta oraz typu klocków hamulcowych, do ich produkcji stosowane mogą być lepsze lub gorsze mieszaniny materiałów ciernych. Ich jakość rzutować będzie na trwałości i skuteczności tych podzespołów. Z tego powodu warto wybierać jedynie markowe klocki znanych producentów, a nie ich tańsze zamienniki. Markowe klocki hamulcowe w sklepie motochemia.pl zamówimy bez problemu, a wybierać możemy wśród znanych producentów takich jak ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar czy TRW.

Tarcze hamulcowe – budowa

Tarcze hamulcowe stanowią jeden nierozbieralny element. Wykonane są ze specjalnych stopów metali, które zapewniają im trwałość i wytrzymałość mechaniczną, a także wysoką tolerancję cieplną. Posiadają one kształt metalowego dysku z uwypukloną wewnętrzną częścią. Podstawowy typ tarcz hamulca nazywamy monolitycznymi. Są to tarcze pełne, które niestety są bardzo podatne na przegrzewanie się. Z tego powodu nie stosuje się ich w sportach motorowych. Kolejnym typem tarcz są tarcze wentylowane. Podzespoły tego typu posiadają otwory, dzięki którym znacznie zwiększa się ich chłodzenie, co zauważalnie poprawia ich wydajność. Niestety tarcze tego typu są zazwyczaj znacznie droższe od ich podstawowych odpowiedników. Ostatnim rodzajem tarcz są tarcze nawiercane i nacinane. Te stosuje się najczęściej w sportach motorowych. Jak nietrudno zgadnąć, odprowadzają one ciepło najlepiej spośród całej trójki. Ze względu na działanie wysokich temperatur sięgających 500 stopni Celsjusza oraz innych warunków zewnętrznych (w tym soli i wilgoci), warto stosować tarcze renomowanych marek. Zaoszczędzi nam to nerwów spowodowanych uszkodzeniem czy odkształceniem tarczy, a przede wszystkim zapewni całkowite bezpieczeństwo podczas podróży. Sklep motoryzacyjny motochemia.pl posiada bogatą ofertę tarcz hamulcowych. Podobnie jak w przypadku klocków, także i w tym przypadku wybierać możemy spośród cenionych marek, do których należą ATE, Brembo, Delphi, Kraft, Textar i TRW.

Co to jest płyn hamulcowy? Do czego służy?

Płyn hamulcowy to nic innego jak olej hydrauliczny, który pozwala na sprawne działanie układu hamulcowego. Płyn ten poprzez przewody hamulcowe przenosi wszystkie ciśnienia hydrauliczne tego układu. Oznacza to, że bez niego niemożliwe byłoby wprawienie w ruch układu hamulcowego. Płyny hamulcowe mogą się różnić od siebie temperaturą wrzenia, lepkością, ściśliwością oraz składem chemicznym. To właśnie te parametry pozwoliły producentom płynów eksploatacyjnych na pogrupowanie płynów hamulcowych w grupy. Podział ten obejmuje:

  • Płyny hamulcowe DOT 3
  • Płyny hamulcowe DOT 4
  • Płyny hamulcowe DOT 5
  • Płyny hamulcowe DOT 5.1

Serwisowanie tarczowego układu hamulcowego

Kiedy wymienić klocku hamulcowe? W nowoczesnych samochodach o konieczności ich wymiany mogą nas poinformować dwa czujniki. Elektroniczny lub akustyczny. Czujnik elektroniczny po prostu wyświetli odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. Czujnik akustyczny natomiast da o sobie znać w trakcie hamowania. Jeśli w naszym samochodzie nie posiadamy żadnego z powyższych, możemy sami ocenić ich stan. Musimy wcześniej dowiedzieć się jakiej marki klocki są zamontowane w naszym samochodzie, a następnie sprawdzić zalecenia tego producenta co do minimalnej ich grubości. Jeśli grubość klocka jest mniejsza niż zalecana, należy je wymienić.

Kiedy wymienić tarcze hamulcowe? W przypadku tarcz sugerujemy się przede wszystkim grubością tarczy i ich stanem. Tutaj tak jak w przypadku klocków, producenci jasno określają minimalną grubość tarcz zdatnych do użytkowania. Jeśli ich grubość będzie mniejsza niż sugerowana przez producenta, należy je wymienić. Innym powodem do wymiany tarczy może być ich zły stan. Nadmierna korozja, pęknięcia, a nawet znaczne wgłębienia na ich powierzchni kwalifikują je do natychmiastowej wymiany.

Kiedy wymienić płyn hamulcowy? Tutaj najczęściej kierowcy robią przysłowiowe wielkie oczy. Niestety mało kto wie, kiedy wymieniać płyn hamulcowy i zazwyczaj większość kierowców nigdy tego nie robi. Tymczasem płyn hamulcowy, tak jak olej silnikowy, stanowi jeden z płynów eksploatacyjnych samochodu. Oznacza to, że podlega on regularnej wymianie. Jak często należy wymieniać płyn hamulcowy? Ogólne interwały jego wymiany przyjmuje się w granicach 40-50 tys. km lub co 2 lata. Warto o tym pamiętać, gdyż stan tego płynu w znacznym stopniu wpływa na nasze bezpieczeństwo.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych? Na 5000 sposobów!

Zanim jakakolwiek część zostanie umieszczona w pojeździe musi ona zostać dokładnie przetestowana. Producent musi wiedzieć, jak wpłynie ona na bezpieczeństwo pasażerów pojazdu. Jest to szczególnie ważne w przypadku akumulatorów i zestawów akumulatorów do pojazdów elektrycznych, które są sercem elektromobilnej rewolucji.

Volkswagen spędził ostatnie kilka lat na opracowywaniu testów, których wyniki odpowiedzą na wszelkie możliwe pytania. W ten sposób producent chce mieć pewność, że jego akumulatory spełniają standardy, których właściciele pojazdów elektrycznych oczekują dziś, a także… w przyszłości:

Volkswagen testuje prawie każdy możliwy przypadek, który mógłby wpłynąć na układ akumulatorów podczas całego okresu eksploatacji pojazdu – od wypadków po ekstremalne temperatury.

Każdy wariant akumulatora EV, w tym oprogramowanie, musi udowodnić, że jest bezpieczny w ponad 5000 indywidualnych testach.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Przeczytaj też: Audi R8 ma być teraz elektryczne? Ale jak to? I czemu akumulatory zapewniające zasięg na tysiące kilometrów niedługo przejdą do historii?

Złożoność systemu akumulatorów do pojazdów elektrycznych wymaga kilku poziomów testów w trakcie produkcji. Najważniejsze są bezpieczeństwo i funkcjonalność. Jak więc testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Testy Volkswagena obejmują między innymi wstrząsy mechaniczne, spowodowane  na przykład przez przez krawężniki, przejazdy kolejowe lub odłamki kamieni. W dwutygodniowym teście wibracyjnym inżynierowie symulują cykl życia pojazdu o długości prawie 201168 kilometrów. W innych testach akumulator musi wytrzymać ekstremalne szoki temperaturowe i jest sprawdzany pod kątem wytrwałości w różnych warunkach klimatycznych. Na koniec każdy system akumulatorów jest demontowany i sprawdzany.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Elektronika baterii musi spełniać wysokie standardy bezpieczeństwa. W platformie pojazdu elektrycznego MEB akumulator znajduje się w dolnej środkowej części pojazdu, między szynami ramy, z metalową osłoną ochronną , która chroni go w razie wypadku.

Podobnie jak inni producenci samochodów, Volkswagen oferuje również bezpłatne materiały dla ratowników, zawierające wskazówki, jak bezpiecznie odłączyć przewody zasilające wokół akumulatora i gdzie unikać przecięcia pojazdu:

Jeśli poduszka powietrzna odpali, system akumulatorów jest automatycznie wyłączany. Można go uruchomić i ponownie naładować dopiero po sprawdzeniu bezpieczeństwa.

Jak testuje się akumulatory do samochodów elektrycznych?

Volkswagen buduje nowe laboratorium testowe akumulatorów w Chattanooga, które będzie testować ogniwa i pakiety zasilające montowane w USA wersje SUV-a ID.4, którego produkcja rozpocznie się w przyszłym roku.

Przeczytaj też: 7 mitów o akumulatorach

Najnowsze