Karina Konys

Czy hamulec postojowy elektryczny jest lepszy od mechanicznego?

Elektryczny hamulec postojowy stał się bardzo popularny i szybko podbił serca kierowców. Uważany jest za bezpieczniejszy i wygodniejszy od klasycznego rozwiązania, ale czy jest bez wad? Czy rzeczywiście jest lepszy od hamulca mechanicznego?

Elektryczny hamulec postojowy (EPB – Electric Parking Brake) pełni dokładnie tę samą funkcję i działa niemal tak samo, co jego mechaniczna wersja. Jednak jego „zaciągnięcie” nie wymaga od nas użycia siły. Ma kilka wygodnych funkcji, które zwiększają komfort podczas jazdy autem. Czy to sprawia, że jest lepszy? Czy to tylko kwestia gustu?

Jak działa elektryczny hamulec ręczny?

Możemy wyróżnić dwa rodzaje elektrycznych hamulców. Pierwsza wersja różni się od tradycyjnej tylko tym, że nie ciągniemy za dźwignię, tylko naciskamy przycisk. Po jego naciśnięciu uaktywnia się elektryczny siłownik, który zaciąga linkę hamulca, a reszta procesu wygląda dokładnie tak samo, jak w wersji konwencjonalnej. Natomiast drugi rodzaj wykorzystuje elektryczne silniki w zaciskach tylnych hamulców, które za pomocą przekładni przesuwają tłoczek, ściskając jednocześnie klockami hamulcowymi tarczę.

Zalety elektrycznego hamulca postojowego – czy tylko estetyczne?

Oczywistą zaletą hamulca elektrycznego jest brak wystającej dźwigni z tunelu środkowego. Zwiększa to estetykę, ale zarazem sprawia, że jest więcej miejsca na dodatkowe schowki lub uchwyty na kubki. Elektryczny hamulec ręczny jest też prosty w obsłudze, ponieważ wymaga od nas jedynie wciśnięcia przycisku – w przeciwieństwie do tradycyjnego rozwiązania, w którym trzeba użyć trochę siły.

Czy EPB jest bezpieczniejszy od tradycyjnego hamulca ręcznego?

W tym punkcie zdania mogą być podzielone, ponieważ wszystko zależy od danej sytuacji i modelu pojazdu. System elektryczny podczas awaryjnego hamowania przy wysokiej prędkości wykorzystuje układ hydrauliczny, dzięki czemu hamuje wszystkimi czterema kołami. W dodatku hamowanie jest bezpieczniejsze i stabilniejsze, ponieważ uaktywnia się podczas niego system ABS, przez co nie dochodzi do zablokowania kół.

Ale skoro hamulec wykorzystuje układ hydrauliczny, to co się stanie, jeżeli wycieknie płyn hamulcowy? Na szczęście jest to rzadka sytuacja, a wręcz nie spotykana. Jednak, jeżeli doszłoby do takiej sytuacji to system zadziała na jeden sprawny obwód hamulca. Natomiast w krytycznej sytuacji, gdyby nie działał żaden obwód, to zadziała system mechaniczny z linkami lub zaciskami. I właśnie tu pojawia się problem. O ile system z linką zadziała skutecznie, to system z zaciskami nie wyhamuje tak szybko. Ta wersja hamulca służy do zatrzymywania pojazdu przy niewielkiej prędkości i nie poradzi sobie przy wyższej prędkości, ponieważ jest za słaby.

Pod tym względem lepszy jest hamulec mechaniczny, ponieważ zadziała zawsze, niezależnie od prędkości – chyba, że linka jest słabo naciągnięta lub zerwana. Ale z drugiej strony, jeżeli nie doszło do wycieku płynu hamulcowego – zaznaczam jest to rzadka sytuacja – to lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem jest EPB, ponieważ wykorzystuje do hamowania wszystkie koła oraz system ABS nie pozwala na blokowanie kół.

Elektryczny hamulec ręczny – funkcje

Hamulec postojowy elektryczny ma dwie bardzo przydatne i wygodne funkcje. Pierwszą z nich jest system auto hold. Działa w ten sposób, że hamulec postojowy włącza się automatycznie po zatrzymaniu się auta. Jest to szczególnie wygodne dla kierowców samochodów z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ podczas postoju nie muszą ciągle trzymać pedału hamulca. Hamulec zwalnia się zaraz po wciśnięciu pedału gazu.

Drugi przydatny system to tzw. hill assist, który działa tak samo jak system auto hold, ale w innej sytuacji oraz jest dostępny w samochodach z tradycyjnym hamulcem ręcznym. Polega na tym, że po puszczeniu pedału hamulca, zaciski jeszcze przez chwilę działają – utrzymywane jest ciśnienie w układzie hamulcowym. Jest to przydatne zwłaszcza przy ruszaniu na wzniesieniu, ponieważ nie trzeba powolnie zwalniać hamulca ręcznego jednocześnie operując sprzęgłem i pedałem przyspieszenia, tylko można bezstresowo ruszyć z miejsca, tak jakby żadnego wzniesienia nie było.

W tej konkurencji również ciężko wyłonić zwycięzcę. W przypadku systemu auto hold jest on przydatny szczególnie kierowcom automatów, bo kierowcy manualnych skrzyń nie muszą ciągle trzymać hamulca podczas postoju. Natomiast system hill assist mógłby dać przewagę elektrycznemu hamulcowi, ale system jest również dostępny w pojazdach z mechanicznym hamulcem ręcznym.

Czy hamulec elektryczny zadziała, gdy zabraknie prądu?

Jak sama nazwa hamulca mówi, jest to hamulec elektryczny, czyli potrzebuje prądu. Jeżeli dojdzie np. do rozładowania akumulatora, to nie ruszymy auta z miejsca. W takiej sytuacji będziemy zmuszeni odblokować hamulec ręcznie, a procedura jak tego dokonać znajduje się w instrukcji obsługi. W tym zestawieniu hamulec elektryczny przegrywa z mechanicznym, ponieważ pomimo braku prądu możemy go zwolnić.

Hamulec elektryczny – eksploatacja

W porównaniu z klasycznym hamulcem ręcznym jego elektryczna wersja przysparza więcej awarii oraz jego części szybciej się zużywają. Problemy najczęściej dotykają bardziej wyeksploatowanych hamulców w okresie zimowym. Dochodzi wtedy do ich zamarzania lub psuje się elektryka, co uniemożliwia odblokowanie hamulca. Sposobem na zabezpieczenie się przed taką sytuacją jest profilaktyczny serwis, który skontroluje i nasmaruje cały mechanizm. Koszt takiej usługi wyniesie ok. 200 złotych, ale pomoże nam uniknąć nieprzyjemnej sytuacji.

Poważniejszym problemem jest naprawa zużytego elektrycznego silnika zaciągającego linkę, bądź siłowników instalowanych w zaciskach. Regeneracja silnika może nas trochę zaboleć, ponieważ na jego naprawę będziemy musieli wydać ok. 500 złotych, a dodatkowo ok. 400 złotych na profilaktyczną wymianę linki i pancerza.

I w tym przypadku hamulec elektryczny również przegrywa z mechanicznym. EPB wymaga specjalistycznej obsługi oraz nie wiadomo, kiedy dojdzie do jego usterki. Natomiast awarie hamulca tradycyjnego dotyczą najczęściej jego słabego działania lub braku działania, czyli naprawy wymaga jedynie linka. Ponadto nie działający hamulec ręczny nie przeszkadza w dalszej jeździe.

Podsumowując – elektryczny hamulec postojowy ma wiele zalet, ale ma również wady. Jeżeli zależy nam na większym komforcie to lepszy dla nas będzie hamulec elektryczny, ale jeśli nie chcemy martwić się o drogie naprawy oraz mamy dryg do sportowej jazdy – lepszy jest dla nas hamulec mechaniczny. Dlaczego sportowej jazdy? Ponieważ mając hamulec elektryczny nie zawrócimy spektakularnie na ręcznym.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze