Renault Arkana E-Tech Hybrid – pierwsza jazda, dane techniczne, cena. SUV w sportowym wydaniu, który będzie strzałem w dziesiątkę?
SUV o smukłej sylwetce sportowego auta, który ma podbić serca kobiet oraz mężczyzn, spodobać się zarówno rodzinom jak i singlom, oraz spełnić oczekiwania osób, które lubią aktywnie spędzać czas, jak i tych, które preferują odpoczynek na kanapie... Czy to się może udać?
Francuzi twierdzą, że tak i przedstawiają nowe Renault Arkana – sportowego SUV-a, który wyłamuje się z obowiązujących kanonów. Renault jest jednym z pierwszych producentów popularnych samochodów, który proponuje w Europie SUVa z nadwoziem o wyglądzie coupé. Dotychczas takie wersje oferowały głównie marki premium.
Renault Arkana – design
Arkana umiejętnie łączy elegancję i sportową nutkę, dodatkowo podkreśloną w testowanej przez nas wersji R.S. Line. Auto ma felgi aluminiowe o średnicy 17” lub 18”, długość całkowitą 4568 mm i stosunkowo niewielką wysokość 1571 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2720 mm. Takie proporcje dodają sylwetce płynności.
Duży prześwit (199 mm), wysoka, atletyczna linia dolnej części nadwozia z mocno zarysowanymi nadkolami, idealnie wpisuje się w stylistykę tak lubianych przez kierowców SUVów. Wrażenie solidności wzmacniają osłony zderzaków z przodu i z tyłu nadwozia oraz poszerzenia nadkoli. Natomiast opadająca linia dachu współtworzy smukłą sylwetkę i podkreśla dynamikę, typową dla sportowych aut. I jeśli mam być szczera, to właśnie tył Arkany najbardziej mi się podoba. To on sprawia, że auto prezentuje się ciekawie i wyróżnia się na drodze.
Testowana przeze mnie wersja R.S. Line wizualnie czerpie z DNA dywizji Renault Sport. Wyrazistą stylistykę podkreśla kolor lakieru Pomarańczowy Valencia opracowany specjalnie dla tej wersji i wystrój w tonacji „black” z czarnymi lakierowanymi lub metalizowanymi ciemnymi elementami nadwozia, łącznie z listwą F1, inspirowaną rozwiązaniami ze świata Formuły 1. Wersja ma specjalny zderzak i obręcze kół Silverstone z czerwonymi akcentami kolorystycznymi. Na nadkolu widoczny jest emblemat R.S. Line, a z tyłu uwagę zwraca podwójna chromowana końcówka wydechu i osłona podwozia wykończona w ciemnym, metalizowanym kolorze, podobnie jak listwa F1 i przednia osłona podwozia.
Renault Arkana – wnętrze
Wersja R.S. Line ma specjalny wystrój wnętrza z „karbonowym” wykończeniem deski rozdzielczej i paneli drzwi oraz biegnącą w górnej części deski czerwoną listwą ozdobną. Ma także czarną podsufitkę. Na pokrytej perforowaną skórą kierownicy i tapicerce ze skóry łączonej z zamszem zobaczymy czerwone sportowe przeszycia, którymi ozdobione są również panele drzwi. Na pasach bezpieczeństwa pojawia się delikatna czerwona linia. Całości dopełniają aluminiowe pedały, dźwignia zmiany biegów „e-shifter” (w wersjach z napędem E-TECH Hybrid) i emblematy R.S. Line.
Nowe Renault Arkana jest wyposażone w cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej. Kolorowy ekran o przekątnej 4,2, 7 lub 10,25” (w zależności od wersji) pozwala na intuicyjną obsługę ustawień. Umieszczony obok środkowy ekran o przekątnej 7 lub 9,3” sprawia, że nowy model znajduje się w czołówce pod względem powierzchni wyświetlaczy w tej klasie. Na szczęście Renault nie zrezygnowało z tradycyjnych przycisków i pokręteł, które ułatwiają ustawienie odpowiedniej temperatury czy głośności muzyki.
Mi osobiście brakuje przycisku, czy to na konsoli czy kierownicy, zmiany trybu jazdy. Jeśli chcemy przełączyć się z trybu „Eco” na „Sport” jesteśmy zmuszeni klikać w ekran centralny, co po pierwsze trochę trwa, a po drugie nie wpływa pozytywnie na nasze bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
Renault Arkana – napęd hybrydowy
Nowe Renault Arkana to samochód, który występuje wyłącznie w wersjach zelektryfikowanych. Do wyboru jest benzynowy silnik 1.3 TCe 160 KM z układem mikrohybrydowym 12 V lub testowana odmiana E-TECH 145.
W skład tego napędu wchodzi 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 l. Rozwija 94 KM i jest wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – pierwszym mogącym napędzać koła (mocy 36 kW) i drugim pełniącym rolę rozrusznika z integrowanego z alternatorem (15 kW).
Hybrydowy zespół napędowy o mocy 143 KM co prawda nie pozwala nam na bardzo dynamiczną jazdę (od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 10,8 sekundy), ale odwdzięcza się więcej niż przyzwoitym spalaniem – przepisowa jazda z Iławy do Warszawy zaowocowała zużyciem paliwa na poziomie 4,8 l/100 km.
Renault Arkana – wrażenia z jazdy
Renault Arkana pewnie trzyma się drogi, na co wpływ ma między innymi tylne zawieszenie, które zapewnia doskonałą stabilność samochodu przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością. Samochód jest bardzo „płynny”, ma miękkie nastawy amortyzatorów, które dobrze wybierają nierówności polskich dróg. Na plus zaliczam także precyzyjny układ kierowniczy o całkiem bezpośrednim przełożeniu.
System MULTI-SENSE daje kierowcy możliwość wyboru jazdy w jednym z trzech dostępnych trybów: „My Sense” – hybrydowym, do codziennych przejazdów, „Eco” – by obniżyć zużycie paliwa lub „Sport” – wykorzystujący równocześnie łączną moc wszystkich silników. I szczerze? Jadąc w różnych trybach, trudno jest dostrzec między nimi różnicę. W trybie „Sport” auto jest odrobinę bardziej zrywne i sztywniejsze, ale nie jest to mocno odczuwalna różnica.
Renault Arkana – cena
Ceny Renault Arkany E-Tech Hybrid startują od 119 900 złotych, natomiast w przypadku najbogatszej wersji wyposażenia R.S. Line, trzeba wyłożyć przynajmniej 142 900 złotych. Widoczny na zdjęciach i testowany przeze mnie egzemplarz Arkany został wyceniony na 154 400 złotych.
Renault Arkana to ciekawa propozycja dla kierowców, którzy za rozsądną cenę chcą poczuć „dreszczyk sportowych emocji”. I chociaż nie wgniecie ich w fotel, to odwdzięczy się niskim zużyciem paliwa (co przy stale rosnących cenach benzyny jest ogromnym plusem) i stanie się miłym towarzyszem codziennych podróży. Jeśli nie oczekujecie sportowego zacięcia w prowadzeniu i osiągach, a szukacie ciekawie stylizowanego i praktycznego auta w tym stylu, to Arkana może być strzałem w dziesiątkę.
NA TAK:
- przyjemność prowadzenia
- ciekawy, wyróżniający się design tyłu
- niskie zużycie paliwa
NA NIE:
- możliwość zmiany trybów jazdy tylko na ekranie multimedialnym
- przeciętne osiągi
Renault Arkana – dane techniczne
Silnik | E-Tech 145 |
Moc maksymalna | 143 KM |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 sekundy |
Pojemność akumulatora | 1,2 kWh |
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne