Ewa Kania

Kto hamuje na widok żółtego światła, może dostać 1000 zł mandatu

Pewnie na kursie prawa jazdy uczyli was, że na widok żółtego światła trzeba natychmiast hamować. A może należycie do tych osób, które „zawsze zdążą”? Paradoksalnie ukarani możecie być w obu przypadkach i to dotkliwie.

Spis treści

Co według przepisów oznacza żółte światło?

Każdy chyba kierowca wie, że zapalenie się żółtego sygnału na sygnalizatorze świetlnym oznacza, ze za moment włączy się światło czerwone. Ale nie każdy wie, co zrobić, na widok takiego sygnału.

Część kierujących na widok żółtego światła dodaje gazu, chcąc zdążyć przejechać przed czerwonym. Inni wolą być zachowawczy i hamują, nie ryzykując, że dostaną mandat za przejechanie na czerwonym. To jednak tylko intuicje. Co przepisy mówią o znaczeniu żółtego sygnału?

Według rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych (par. 95, ust. 1, pkt. 2):

Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają: sygnał żółty – zakaz wjazdu za sygnalizator (…)

Czyli żółte światło oznacza automatycznie mocne wciśnięcie hamulca? Nie zawsze, ponieważ dalszy ciąg brzmienia tego punktu to:

(…) chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania; sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.

Powinno się hamować na widok żółtego światła czy nie?

Jaka jest prawidłowa odpowiedź na takie pytanie? Przepisy wam jej nie udzielą. Każdą taką sytuację powinniście rozważyć i ocenić samodzielnie. Musicie ocenić prędkość z jaką jedziecie, nawierzchnię oraz odległość od sygnalizatora. Każda sytuacja jest inna, więc nie można niczego narzucić na sztywno.

Jak zostać policjantem i karać kierowców? Wymagań jest sporo, a zarobki oceńcie sami

Jeżeli tu można coś doradzić, to branie pod uwagę naszej odległości od sygnalizatora. Jeśli jesteśmy tuż przed nim, nie mamy żadnej szansy się zatrzymać, jedziemy dalej. Takie sytuacje miał na myśli ustawodawca, zezwalając na warunkowe przejechanie na żółtym świetle.

Inną taką okolicznością są niekorzystne warunki atmosferyczne. W razie zatrzymania przez policję możemy tłumaczyć, że nie chcieliśmy hamować zbyt gwałtownie, obawiając się wpadnięcia w poślizg oraz zaskoczenia innych kierujących nagłym wciśnięciem hamulca w takich warunkach. Ale uwaga – jeśli w ten sposób pokonaliście skrzyżowanie już na czerwonym świetle, policjant może odpowiedzieć, że w takim razie, jechaliście zbyt szybko i nie dostosowaliście prędkości do panujących warunków.

Niedopuszczalne jest natomiast wciskanie gazu, na widok żółtego światła. Trzeba mieć naprawdę mocne auto, żeby zrobiło to jakąkolwiek różnicę na dystansie kilkunastu metrów, więc jest spore ryzyko, że i tak wjedziemy już na czerwonym świetle. Ponadto pokonując skrzyżowanie, powinniśmy zachować szczególną ostrożność, a w tej definicji nie mieści się jazda z gazem w podłodze.

Co grozi za hamowanie na widok żółtego światła?

Samo przejechanie na żółtym świetle nie jest karane, ale niewłaściwa reakcja na jego widok już tak. Jeżeli przeceniliśmy swoje możliwości i przejechaliśmy na czerwonym świetle, mandat wynosić będzie 500 zł i 15 punktów karnych.

Czy w takim razie lepiej zawsze mocno wcisnąć hamulec? Nie zawsze, ponieważ zbyt późne i gwałtowne hamowanie, może zaskoczyć innych kierujących, zwłaszcza tych jadących bezpośrednio za nami i przekonanych, że przejedziemy przez skrzyżowanie. Taki nagły manewr może być uznany za stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym, co wyceniono na 1000 zł i 10 punktów karnych.

Komentarze:

Patryk - 4 marca 2024

Jeśli zapala się żółte światło i nie można przyspieszać to się hamuje. Ten z tyłu ma obserwować drogę przed sobą, a nie patrzeć w moje lampy. Na widok żółtego światła wiedząc, że nie mogę przyspieszać powinien również rozpocząć hamowanie. Jeśli mimo wszystko wyląduje na zderzaku to odpowie za nie zastosowanie bezpiecznej odległości do poprzedzającego pojazdu. Ponadto nie zapominajmy o zasadzie ograniczonego zaufania.

Odpowiedz

Late - 3 marca 2024

Zawsze jest możliwość zatrzymania się za przejściem dla pieszych

Odpowiedz

Jaroslaw - 7 marca 2024

Gdy sporządza się zapis prawa, konieczne jest posiadanie i WIEDZY o j3zyku i WYOBRAZNI. Niedokształconym „prawnikom” od siedmiu boleści ciągle brak OBU tych elementów, wi3c smarują, co im ich wysoką ograniczoność umysłową przeniesie na pióro i klawiaturę, bez świadomości, że za ICH nieuctwo i braki umysłowe, kolejni idioci będą karać innych idiotów nie zawsze za CZYNY, ale za niezdolność OBU zrozumienia, co wcześniejszy nieDOUK PRAWNICZO- i JĘZYKOWO NIEDOUCZONY, nie potrafił sformułować w sposób, UNIEMOZLIWIAJĄCY JEDNOZNACZNĄ INTREPRETACJĘ tego, czego co najmniej jeden z tych „interpretatorów” nie potrafif LUB NIE CHCIAL (choć to już PRZESTEPSTWO !) zrozumieć z „ubogaconego” pomysłami „komentatora” ZROZUMIEC! Prawne niedoróbko karalnicze, sądowe i niedo-interoretacyjne ZNECAJA SIE więc nas SUWERENAMI za to, że jakichś dureń nie potrafi napisać merytorycznie poprawnego tekstu, czyli przenieśc POPRAWNIE na papier MYSLI/IDEI, którą zamierza przelewać w czyn, posługując się pośrednictwem kolejnych homoNIEnieZAWSZEsapiens pod postacią jakiegoś policmajstra lub sędziego, któremu „dla ułatwienia” zadań, kolejny „prawnik” dostarczył swoje wypociny w postaci kodeksu postępowania (regulaminu, nie będącego PRAWEM) lub książeczki wspomnień OBER-sedziego z czytania wypocin wspomnianych wyżej „speców” od tego, co PSEUDO-PRAWNICZE umysły wyższego sortu wysmarowany wcześniej w postaci r9żnych „praw” OBOWIAZUJACYCH, ZATWIERDZONYCH MOCA SPRAWCZĄ kolejnych „speców” o „specjalnościach”, z ZALOZENIA z Prawem nie mających nic wspólnego, ale uprawnionych dostanowienia, co jest, i co może oraz musi być w kraju Prawem! Przykład: WSZYSTKIE wydania prawa handlowego, drogowego, budowlanego, karnego i KAŻDEGO INNEGO ! Trochę jedynie pocieszający biednych Suwerenów jest fakt, że ZAPISANIE TAKIEGO JEDNOZNACZNEGO DLA WSZYSTKICH PRAWA JEST PONAD MIARĘ MOZLIWOSCI NORMALNEGO NA UMYSLE HOMO SAPIENS, co nie oznacza, że przeba GODZIC SIE Z DEBILIZMEM, prezentowanym w tzw. „prawie” ! Gorzej, że nie widać jakichkolwiek postepępów w POPRAWIANIU nawet ewidentnie SPIEPRZONYCG zapisów „prawa”, ale – bez trudności – można wskazać zapisy, jakoś wyjątkowo zgodne z INTERESAMI poszczególnych SAMOZWAŃCZYCH grup „prawników” – w ANALOGII do kościelnych „pasterzy” ciemnogrodzkich „owieczek”, wyjątkowo odpornych na nauczanie zasad NAUKI, w kontraście do „nauczania” zasad szamanstwa samozwańczych „edukatorów” … Casus wyznawców tatusia rydzyka, Zbawcy aczyńskiego, zero ziobry, nieszczęsnego prezydenta, czy kłamcy morawieckiego, nie wymieniając kamińskiego z wąsikiem, czy kurskiego z karskim i sasina z suskim… jest wcale nie jedynym dowodem na CELOWA i ŚWIADOMĄ działalność zorganizowanych grup DEFORMATORÓW PRAWA RP – niestety- posługujących się Wiara i Patriotyzmem na dokładnie tych samych zasadach, jakimi posługiwała się targowica przed rozbiorami Polski, pospołu z „polskim” klerem. Jeśli dodamy, że w Sejmie – we WLASNYM INTERESIE głosują NIE-POSLOWIE – pracownicy ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ, którzy UTRACILI MANDATY POSELSKIE Z MOCY USTAWY, przechodząc do WLADZ WYKONAWCZYCH, czyli URZĘDNICY ADMINISTRACJI i tego PRZESTĘPSTWA nie widzą ani legalni posłowie, ani – np. dziennikarze i zawodowi prawnicy z tytułami profesorów prawa, to ten bajzel bez-prawny staje się wprost bajzlem w bur..lu… Coś gorszego trudno sobie wymyśleć w XXI wieku w środku – ponoć cywilizowanej Europy !!!

Odpowiedz

eeetam - 3 marca 2024

Normalny człowiek nie ma z tym problemu i wie kiedy jechać a kiedy się zatrzymać a wariaci i tak tych wypocin nie przeczytają.

Odpowiedz

Przeciw skrobaczom - 3 marca 2024

Święte słowa…. zwlaszcza że narobiło się teraz zasranych fachowców od wszystkiego i skrobią te brednie na potęgę !!! To są tacy ,,skrobacze” byle co, byle jak, aby duuużo i jeszcze powtarzae po dziesięć razy jak echo w starym kiblu

Odpowiedz

Mateusz - 3 marca 2024

Fotoradaru na czerwonym nie będzie interesowało, czy gwałtownie hamujesz, czy nie. Raczej nikt nie będzie ryzykował, że dostanie w zad z kamery i mandat za przejazd na czerwonym, gdy to komputer ocenia cię zero jedynkowo

Odpowiedz

Zibi - 3 marca 2024

Masz rację! Niech redaktor artykułu znajdzie przepis który wyraźnie opisuje czas świecenia żółtego światła.

Odpowiedz

Paweł - 3 marca 2024

Zwykły bełkot, a nie informacja. Tak będzie do chwili ustalenia minimalnego czasu świecenia się żółtego. Często to nawet nie sekunda, bo praktycznie przeskakuje z czerwonego na zielone (lub odwrotnie).

Odpowiedz

Jan Kowalski - 2 marca 2024

Więc odpowiedź cię mi co znaczy podniesienie prawej ręki przez policjanta podczas kierowania ruchem i czy powinniśmy się zatrzymać wtedy czy nie bo za nami ktoś szybko jedzie

Odpowiedz

Knight - 5 marca 2024

Za dawnych czasów, gdy policjant kierował ruchem, zwykle wskazywał, kto ma się zatrzymać, jeśli nie wskazał, nie czepiał się o jeden samochód więcej.
Prędkości przy tak kierowanym ruchu też były znacznie niższe, więc zatrzymanie się nie było wyzwaniem.
Nie wiem jak dziś to wygląda, gdyż od ponad dekady nie trafiłem na kierowany ruchu przez policjanta.
Co do tego, że ktoś za Tobą zapierdziela, to zostaje Ci się co najwyżej przygotować na kolizję/wypadek.

Odpowiedz

Kudłaty - 2 marca 2024

Jest taka sytuacja. Skrzyżowanie z rejestratorem przejazdu na czerwonym. Teren niezabudowany, dozwolona prędkość 70km/h. Zaraz za mną jedzie auto ciężarowe? Blisko przed sygnalizatorem zapala się żółte. Ja bym zatrzymał auto przed sygnalizatorem, ale wiem że jemu się to nie uda! I co z tego że on zaparkuje mi w bagażniku i zapłaci mandat za niedostosowanie prędkości jak ja będę sparaliżowany albo poniosę śmierć na miejscu.

Odpowiedz

Adam - 3 marca 2024

Słuszna uwaga

Odpowiedz

Paweł - 3 marca 2024

Zwykły bełkot, a nie informacja. Tak będzie do chwili ustalenia minimalnego czasu świecenia się żółtego. Często to nawet nie sekunda, bo praktycznie przeskakuje z czerwonego na zielone (lub odwrotnie).

Odpowiedz

Bogdan - 2 marca 2024

Przejedź przez skrzyżowanie tak,aby policjant nie mógł dać Ci mandatu.

Odpowiedz

Doktorek - 2 marca 2024

Zapis mówi jasno Hamujemy jeżeli manewr nie zagraża nam i innym uczestnikom ruchu drogowego. Czyli jak w artykule napisano. Jeżeli warunki i okoliczności na to pozwalają można hamować. Ja osobiście hamując patrzę do przodu jak również do tyłu w lusterka. Często zdarzają się kierowcy jadący na zderzaku a wioząc rodzinę to ich bezpieczeństwo jest dla mnie najważniejsze. Mam prawo jazdy od 32 lat średnia roczna 25000 km swoim samochodem i 35000-50000km służbowym oraz jeden mandat na koncie za przekroczenie prędkości o 22 km przez zmianę oznakowania. Da się jeździć przepisowo wystarczy chcieć i zachować zdrowy rozsądek. Dojeżdżając do skrzyżowania dobry kierowca jest w stanie ocenić czy wyhamuje pojazd i czy nie stworzy zagrożenia. Ocena należy do każdego indywidualnie według tego jakim jest kierowcą.

Odpowiedz

Jacek - 2 marca 2024

Zakaz wjazdu jest na czerwonym świetle. Jeśli kilka metrów przed tobą zielony zmienia się w żółty to w miejscu się nie zatrzymasz. Ale jak masz kilkadziesiąt metrów od zobaczenia żółtego to lepiej zwalniaj i hamuj. Z tym zaskoczeniem jadących za tobą to też głupota ponieważ skoro nie zdążył wyhamować i przywali w Twój bagażnik to on będzie ponosił konsekwencje. Bo też widzi i Twój samochód i zmieniające się światła.

Odpowiedz

Jery - 3 marca 2024

A może tak ,pulsujące zielone przed zmianą na żółte, w wielu krajach stosowane,jakoś działa, no ale u nas trzeba na czymś zarabiać.

Odpowiedz

Jery - 3 marca 2024

A może tak ,pulsujące zielone przed zmianą na żółte, w wielu krajach stosowane,jakoś działa, no ale u nas trzeba na czymś zarabiać.

Odpowiedz

zes - 2 marca 2024

Na wielu skrzyżowaniach czas zmiany jest tak ustawiony, że na pewno nie zdążysz przejechać na żółym świetle. Musisz hamować na ostro. Wszystko jest w majestacie durnego prawa.

Odpowiedz

Krzychu - 3 marca 2024

Jeździłem po Wrocławiu przy czasomierzach super pomysł.

Odpowiedz

Krzychu - 3 marca 2024

Jeździłem po Wrocławiu przy czasomierzach super pomysł.

Odpowiedz

Lubiębezelektroniki - 2 marca 2024

Na wjeździe do Poznania była taka instalacja, to było dawno, zatem najwyraźniej się nie przyjęło. To jest świetne rozwiązanie, pozwala na wczesną ocenę zdjęcia nogi z gazu lub rozpoczęcia przyśpieszania.

Odpowiedz

J23 - 2 marca 2024

Powinny byc zamontowane czasomierze przy sygnalizatorach i wtedy z daleka juz widac kiedy zmieni sie swiatlo ale po co,to nie przyniesie korzysci Panstwu,lepiej zamontowac kamery i wylapywac wjezdzajacych na zoltym a jak duze skrzyzowanie to i tak zalapie sie na czerwone i kasa plynie do budzetu. Tylko w Lodzi na jednej ulicy zamontowali kamery na trzech skrzyzowaniach

Odpowiedz

Hetrofob - 2 marca 2024

Na żółtym zazwyczaj gaz w podłogę chyba że daleko .

Odpowiedz

Marek Ćwikliński - 2 marca 2024

Moje zdanie jest takie że przed żółtym światłem, powinno mrógać zielone pięć razy tak jest w innych krajach np. w Austrii. Wtedy kierowca wie co może zrobić wtedy za żółtko jest mandat i to całkiem spory.

Odpowiedz

Marek Ćwikliński - 2 marca 2024

Moje zdanie jest takie że przed żółtym światłem, powinno mrógać zielone pięć razy tak jest w innych krajach np. w Austrii. Wtedy kierowca wie co może zrobić wtedy za żółtko jest mandat i to całkiem spory.

Odpowiedz

Marek - 2 marca 2024

Moje zdanie jest takie że przed żółtym światłem, powinno mrógać zielone pięć razy tak jest w innych krajach np. w Austrii. Wtedy kierowca wie co może zrobić wtedy za żółtko jest mandat i to całkiem spory.

Odpowiedz

Jan Nowak - 2 marca 2024

Pani Ewo, znajomość PoRD jest u Pani marginalne i pisanie takich artykułów powinno być zabronione a nawet karane jako wykroczenie mające potencjalny wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ustawodawca jasno wskazuje zakaz wjazdu na skrzyżowanie przy nadawanym żółtym sygnale, dopuszcza natomiast w pewnych warunkach przejazd za sygnalizator bez konsekwencji finansowych dając kierującemu dodatkowe metry na płynne wyhamowanie przed wjazdem na skrzyżowanie. Więc proszę nie pisać bredni. Ustawodawca zabrania gwałtownego hamowania bez uzasadnionego zdażenia losowego którym żółte światło nie jest.

Odpowiedz

caro l - 2 marca 2024

…to zdanie powinien Pan chyba ująć w cudzysłów: „Ustawodawca zabrania gwałtownego hamowania bez uzasadnionego zdażenia losowego którym żółte światło nie jest.”
jako konkluzję wywodu autorki artykułu, w przeciwnym wypadku napisał Pan bzdurę.
Otóż zarówno sygnał ciągły żółty jak i czerwony na sygnalizatorze jest zdażeniem uzasadniającym hamowanie i bzdurą są dywagacje o narażeniu innych kierowców jadących za nami na niespodziewany manewr, oni też powinni widzieć sygnał i utrzymywać bezpieczną odległość i prędkość

Odpowiedz

caro l - 2 marca 2024

…to zdanie powinien Pan chyba ująć w cudzysłów: „Ustawodawca zabrania gwałtownego hamowania bez uzasadnionego zdażenia losowego którym żółte światło nie jest.”
jako konkluzję wywodu autorki artykułu, w przeciwnym wypadku napisał Pan bzdurę.
Otóż zarówno sygnał ciągły żółty jak i czerwony na sygnalizatorze jest zdażeniem uzasadniającym hamowanie i bzdurą są dywagacje o narażeniu innych kierowców jadących za nami na niespodziewany manewr, oni też powinni widzieć sygnał i utrzymywać bezpieczną odległość i prędkość

Odpowiedz

Jacek - 2 marca 2024

Dokładnie …panie Nowak czekamy na więcej….

Odpowiedz

Jacek - 2 marca 2024

Zakaz wjazdu jest na czerwonym świetle. Jeśli kilka metrów przed tobą zielony zmienia się w żółty to w miejscu się nie zatrzymasz. Ale jak masz kilkadziesiąt metrów od zobaczenia żółtego to lepiej zwalniaj i hamuj. Z tym zaskoczeniem jadących za tobą to też głupota ponieważ skoro nie zdążył wyhamować i przywali w Twój bagażnik to on będzie ponosił konsekwencje. Bo też widzi i Twój samochód i zmieniające się światła.

Odpowiedz

Adam Ch. - 2 marca 2024

Witam.
Przez 60 lat jako kierowca stosowałem w ruchu drogowym tylko dwie zasady:
– nawet jeżeli masz pierwszeństwo, to go nie masz (zasada ograniczonego zaufania),
to pozwoliło mi wielokrotnie uniknąć kolizji a nawet śmierci,
– jedź i daj jechać innym, co w praktyce oznacza być świadomym tego co dzieje się na drodze i czasami należy zrezygnować z bezwzględnego egzekwowania swoich praw w ruchu drogowym.
Stosując te dwie zasady oraz doskonaląc umiejętności techniki jazdy nigdy nie miałem problemów na drodze.
Zbiór przepisów jakim jest PRD, a w szczególności ograniczenie prędkości czy zakaz przekraczania linii ciągłej, dla świadomego kierowcy nie mają większego znaczenia i nie generują żadnego zagrożenia w ruchu drogowym.
I na koniec jeszcze jedna uwaga, kierowcy uważają że jeżeli ktoś wchodzi nam w paradę to wystarczy wcisnąć klakson i sprawa załatwiona.
Otórz nic bardziej mylnego!
Uważam że trzeba zwolnić, obserwować a nawet zatrzymać się. Powód jest prosty, facet może być głuchy i trąbienie nic nie da a samochód i tak będziemy mieli rozbity. Oczywiście nie ma znaczenia że nie z naszej winy.
Pozdrawiam.

Odpowiedz

Zawodowy kierowca - 2 marca 2024

Wprowadzenie liczników rozwiązuje problem,ale po co…….?.trzeba strzyc …..,karać,staszyć,w imię bezpieczeństwa

Odpowiedz

Kierowca milion km bez wypadku - 2 marca 2024

🤣😂🤣😂🤣
Nowak, i co jeszcze napiszesz?

Odpowiedz

Jaca - 2 marca 2024

Przed zapaleniem się żółtego gaśnie zielone, a zatem przy zachowaniu odpowiedniej prędkości można zachamować.

Odpowiedz

Lukasz r - 2 marca 2024

Czyli z tych wniosków można powiedzieć lepiej kupić bilet autobusowy bo policjant zawsze ma rację. A z rowerem też problem więc odradzam zakup :):):):):)

Odpowiedz

Yano - 2 marca 2024

Jeżeli ktoś chamuje to wiadomo że nie hamuje.

Odpowiedz

Kierowca - 2 marca 2024

W głowie ci coś zgasło. Stań przed sygnizatorem i popatrz, a nie pisz bzdur.

Odpowiedz

Andrzej Kwiatkowski - 2 marca 2024

Szkoda że mamy przepisy ruchu drogowego tak nieprecyzyjne i niejasne. Np. obok w/w treści o żółtym swietle kontrowersyjna jest zasada ograniczonego zaufania która według mnie pozbawiona jest logiki. A więc jadąc muszę rozważać czy inni kierowcy zachowają się właściwie ? Paranoja, jak to zrobić przy nawet średnim natężeniu ruchu i prędkości 70 km/h ? Z tego co doświadczyłem to karani są obaj uczestnicy kolizji drogowej, jeden ze jest winny a drugi bo nie przewidział. Zostawianie policji dowolnej interpretacji tego przepisu jestem według mnie postępowaniem korupcjogenny o czym zapewne wie autor tego przepisu, no ale po co poprawiać jak biznes się kręci .

Odpowiedz

Polak MAŁY - 2 marca 2024

Przepisy przepisami ( teoria) a życie pisze
różne scenariusze ,,na gorąco,, co sekundę
tzn.PRAKTYKA a najważniejsza jest ZOZ
i logika ( czy można trochę nagiąć ( żółte
światło – tak / czerwone – nigdy / bo
można ( ale tylko trochę ) inaczej pojedziemy
na żółtym gdy jest rano lub popołudnie i
ruch jest duży (lepiej się zatrzymać)
a inaczej gdy ruch mały lub wcale brak-
ważne by to 2 nie weszło nam w krew,
żeby nie była to rutyna

Odpowiedz

Erazm - 2 marca 2024

Gdyby żółte pulsowało 5 sekund przed zmianą na czerwone to każdy wie co zrobić są skrzyżowania że przeskok zielone żółte czerwone cykl 3 sekundy to jest stresujące i powoduje różne reakcje kierujących. Dobrym rozwiązaniem jest odliczanie czasu na zielonym dużo europejskich miast to stosuje widaćcz daleka

Odpowiedz

Hania - 2 marca 2024

Nie masz się czym chwalić

Odpowiedz

Adrian - 2 marca 2024

A co z jazdą na zdezaku?. Jeśli poprzedzający nas pojazd zachowały odpowiednią odległość? Czy doszło by do kolizji?

Odpowiedz

Markus - 2 marca 2024

To znaczy, że jesteś niespełna rozumu, że cwaniactwo skończy się kiedyś dzwonem lub, co gorsze, zabijesz kogoś i będziesz siedział niszcząc życie swoje i innych. Statystyki mówią, że pytanie brzmi nie „czy” tylko kiedy to się wydarzy. Jeszcze masz czas, by zacząć myśleć, wszystko w twoich rękach

Odpowiedz

Kowalski - 2 marca 2024

Ja nawet na późnym żółtym wjeżdżam a nawet jak już zapali się czerowne

Odpowiedz

Mirosław - 2 marca 2024

Wychodzi że zachamować ostro przed światłem żółtym jest tańsze niż przejechanie na czerwonym. I gdzie tu logika? Z reguły wszyscy kierowcy i tak ruszają ze skrzyżowania nadzyczaj flegmatycznie więc logika podpowiada że mniejszym złem będzie jednak przejechanie skrzyżowania na żółtym świetle. Mniejsze zagrożenie i skutek mniejszy niż ostre nieprzewidywalne hamowanie. Tak jak napisał ustawodawca liczy się prędkość pojazdu przy dojeździe do świateł. Zawsze skutek powinien się liczyć. Zasada wyboru mniejszego zła w tym przypadku.

Odpowiedz

aa - 2 marca 2024

W Gdyni jest takie skrzyzowanie na Wzgórzu Sw Maksymiliana – bez chwili zwloki na uspokojenie ruchu. Wyjazd spod wiaduktu w kierunku Srodmiescia/ Świetojańska. Często sa tam kolizje zwlaszcza gdy jajacy w kierunku Gdanska przewidują za sekundę zielone, a ci spod wiaduktu wierza, ze zdązą na żołtym. Brakuje 2 – 3 sekund wiecej czerwonego dla wszystkich kierunków.

Odpowiedz

aa - 2 marca 2024

W Gdyni jest takie skrzyzowanie na Wzgórzu Sw Maksymiliana – bez chwili zwloki na uspokojenie ruchu. Wyjazd spod wiaduktu w kierunku Srodmiescia/ Świetojańska. Często sa tam kolizje zwlaszcza gdy jajacy w kierunku Gdanska przewidują za sekundę zielone, a ci spod wiaduktu wierza, ze zdązą na żołtym. Brakuje 2 – 3 sekund wiecej czerwonego dla wszystkich kierunków.

Odpowiedz

Zbigniew - 2 marca 2024

Tylko jest jedno. Ale ?? Dlaczego nie ma w przepisach o obowiązkowym czasie impulsu zmiany świateł !! Te sprawy WOGOLE nie są regulowane i respektowane !! Niejednokrotnie zmiana świateł następuje po upływie niespełna 2 sek. !! Mimo nowych technologii na skrzyżowaniach w strefach sygnalizacji świetlnej i oświetlenia takich skrzyżowań panuje anarchia !! I nikt tego nie kontroluje !

Odpowiedz

Paweł - 2 marca 2024

Jak zwykle i tak źle i tak
Wystarczy zamontować sekundowe jak w niektórych miastach i po temacie powinno być na każdym skrzyżowaniu

Odpowiedz

Polak - 2 marca 2024

A co w przypadku systemów Red light tu nie można wyjaśnić itd w niektórych miejscach jest licznik wskazujący czas do zmiany świateł i taki powinien być na każdym skrzyżowaniu

Odpowiedz

Kitku - 2 marca 2024

Zachamować? Myślę, że to słowo oznacza popisać się po chamsku. Wiadomo, że na czerwonym sygnalizatorze na skrzyżowaniu zawsze trzeba zahamować.

Odpowiedz

Mirosław - 2 marca 2024

Wychodzi że zachamować ostro przed światłem żółtym jest tańsze niż przejechanie na czerwonym. I gdzie tu logika? Z reguły wszyscy kierowcy i tak ruszają ze skrzyżowania nadzyczaj flegmatycznie więc logika podpowiada że mniejszym złem będzie jednak przejechanie skrzyżowania na żółtym świetle. Mniejsze zagrożenie i skutek mniejszy niż ostre nieprzewidywalne hamowanie. Tak jak napisał ustawodawca liczy się prędkość pojazdu przy dojeździe do świateł. Zawsze skutek powinien się liczyć. Zasada wyboru mniejszego zła w tym przypadku.

Odpowiedz

Pozdro dla wszystkich rozsądnych ludzi. - 2 marca 2024

Zyjemy w czasach bredni i obłędu. Tylko Bóg i Biblia może nas przed tym uchronić. Kto studiował ten rozumie.

Odpowiedz

Misia Pysia - 2 marca 2024

Miałam taką sytuację…Korek , powoli dojeżdżałam do skrzyżowania z zamiarem skrętu w lewo . No i zapaliło się żółte a miałam prędkość ślimaka .Zahamowalam a Pani z tyłu docisnęła. Ja nie miałam szansy przejechania skrzyżowania , ona za mną tym bardziej , no i dostałam w kuper .Ale delikatnie , wszystko skończyło się na małym wgnietku i polubownie .

Odpowiedz

Pozdro dla wszystkich rozsądnych ludzi. - 2 marca 2024

Zyjemy w czasach bredni i obłędu. Tylko Bóg i Biblia może nas przed tym uchronić. Kto studiował ten rozumie.

Odpowiedz

Muszymir - 2 marca 2024

Żółte światło nie zostało dookreślone w przepisach i wszystko zależy od interpretacji wielu zmiennych. Dlatego nie ma sensu i należy je wyeliminować. W zamian wprowadzić pulsowanie zielonego i czerwonego.

Odpowiedz

Jan Kowalski - 2 marca 2024

Tak a może małpę posadź za kierownicą.

Odpowiedz

eRKa - 2 marca 2024

Durny artykuł.Nic konkretnie mówiący

Odpowiedz

momo - 2 marca 2024

Wara od państwa.

Odpowiedz

Karramba - 2 marca 2024

Za złej i wrednej komuny było na skrzyżowaniach zasada migających świateł,co sygnalizowało rychłą ich zmianę. Miało to sens i przyczyniało się do poprawy bezpieczeństwa. Teraz nie chodzi o bezpieczeństwo a kierowcy stali się zwierzyną łowną dla policji i budżetu. Państwo z gówna i trocin.

Odpowiedz

Karramba - 2 marca 2024

Za złej i wrednej komuny było na skrzyżowaniach zasada migających świateł,co sygnalizowało rychłą ich zmianę. Miało to sens i przyczyniało się do poprawy bezpieczeństwa. Teraz nie chodzi o bezpieczeństwo a kierowcy stali się zwierzyną łowną dla policji i budżetu. Państwo z gówna i trocin.

Odpowiedz

eRKa - 2 marca 2024

Durny artykuł.Nic konkretnie mówiący

Odpowiedz

TIR i moto - 2 marca 2024

Masa pasożytów „tworzy” żeby rzeźbić Kowalskiego.
Te same światła i motocykl i 40-tonowa ciężarówka.
Moto przyśpieszy i załapie się na różowe, ciężarówka często ma problem bo ciężko jest wyhamować ten ciężar w tak krótkim czasie jak poustawiano światła w Polsce.
Kto skorzysta?
Pasożyty.
A mogłyby by być wszędzie sekundniki albo dłuższe okresy świecenia +pulsowanie.
Ale nie…kasa i 10 punktów.
Bantustan kartonowy a Kowalscy niech płacą!

Odpowiedz

Emeryt - 2 marca 2024

Czterdzieści lat temu na skrzyżowaniach ze światłami panowała zasada przed zmianą z zielonego na czerwone żółte światło migało przez jakiś czas dając kierowcy czas na odpowiednią reakcję, a teraz jest łupienie zbójeckie kasy od kierowcy w majestacie „prawa”.

Odpowiedz

Rapsiu - 2 marca 2024

A co w przypadku gdy na skrzyżowaniu montowany jest system kamer i już jest zdjęcie i już jest mandat. A powinny być sygnalizacja czasowa, która pokazuje ile jeszcze czasu zostało. I to powinno być obowiązkiem zarządcy drogi by taki system był zamontowany. A skoro nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć się w żadnym z tych przypadków to oznacza tylko drenowanie naszych portfeli. Za wolno źle, za szybko źle. Proponuję jak rolnicy traktorami to my też możemy pół Polski sparaliżować. Jeden dzień 10 km/ h i może ktoś się zastanowi.

Odpowiedz

Jan Dzban - 2 marca 2024

Jestem tego samego zdania,powinien być wyświetlony informator czasowy,a żółte światło nie powinno się świecić jak obecnie 2 sek ale co najmniej 5 sek.Bo w tej chwili jest to nic innego jak maszynka do zarabiania pieniędzy,podobnie jak wiele innych pomiarowi urządzeń na które wydajecie pieniądze podatników..

Odpowiedz

Jan Dzban - 2 marca 2024

Jestem tego samego zdania,powinien być wyświetlony informator czasowy,a żółte światło nie powinno się świecić jak obecnie 2 sek ale co najmniej 5 sek.Bo w tej chwili jest to nic innego jak maszynka do zarabiania pieniędzy,podobnie jak wiele innych pomiarowi urządzeń na które wydajecie pieniądze podatników..

Odpowiedz

Logiczny - 2 marca 2024

Jest proste rozwiązanie, żółte światło powinno 3 x minąć, a potem zapalić się na stałe, wtedy nikogo nie zaskoczy, na migającym można było przejechać, na zapalonym na stałe już nie, ale to zbyt proste, żeby to wprowadzić.

Odpowiedz

Jan Kowalski - 1 marca 2024

Czyli co? Hamować na zielonym i czekać na żółte? Głupie przepisy i jeszcze glupszy artykuł.

Odpowiedz

Jan Dąbrowski - 1 marca 2024

Wydaje mi się,że zielonym świetle powinien być sekundomierz i pokazywać i za ile sekund zmieni się światło.

Odpowiedz

Slawek.jarosz@wp.pl - 2 marca 2024

Pamiętam jeszcze taką regułkę: zezwala się wjazd na skrzyżowanie przy zapalonym żółtym świetle jeśli zatrzymanie się wymagałoby gwałtownego hamowania .

Odpowiedz

Jan Kowalski - 2 marca 2024

Tak a może małpę posadź za kierownicą.

Odpowiedz

Max - 2 marca 2024

Ale po co. Lepiej niech pozycja się mandaty

Odpowiedz

Marko - 2 marca 2024

40 lat temu na kursie mówili że jeżeli zapali się żółte w ostatnim momencie i musiał bym gwałtownie hamować to jadę dalej i pewnie zdążę przed czerwonym,

Odpowiedz

Ps - 2 marca 2024

Faktycznie głupi artykuł. Nic tak na prawdę nie wnosi
Szkoda czasu na czytanie

Odpowiedz

Mario - 1 marca 2024

Wystarczy żeby zielone 3 sekundy przed zapaleniem żółtego zaczęło 3x pulsować co sekundę. Zarąbista sprawa. Tak jest w innych krajach, np Litwie. I kto tam jeździł po takich skrzyżowaniach nigdy nie wjedzie na czerwonym!
Piękna sprawa.
Nie potrzeba nic montować dodatkowego na światłach, żadnych sekundnikow i wyświetlaczy, tylko wystarczy zmienić oprogramowanie sterujące światłami.
Ale po co? Wtedy by nie lupili kierowców na kasie,..

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze