Ewa Kania

Znak STOP i ustąp pierwszeństwa – który jest ważniejszy? Który kierowca pojedzie jako pierwszy?

Znak STOP i ustąp pierwszeństwa znaczą prawie to samo, ale prawie robi sporą różnicę. Rozsądzamy, który z tych znaków musimy traktować jako nadrzędny.

Spis treści:

Znak STOP i ustąp pierwszeństwa na pierwszy rzut oka znaczą to samo, jednak kierowca znający przepisy nie nabierze się na to podobieństwo. Bo choć znak STOP (B-20) oraz znak ustąp pierwszeństwa (A-7) mają podobne znaczenie, to mają także jedną bardzo istotną różnicę. Czy ustanawia ona hierarchię między tymi znakami i decyduje, który z nich jest ważniejszy?

Co oznacza znak A-7 – ustąp pierwszeństwa

Mamy nadzieję, że każdy nas czytający, rozumie ten znak, ale dla porządku i na potrzeby artykułu, wyjaśnijmy jego znaczenie. Przytoczmy Rozporządzenie o Znakach i Sygnałach Drogowych:

Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” ostrzega o skrzyżowaniu z drogą z pierwszeństwem. Znak A-7 znajdujący się w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony.

Czyli jeśli dojeżdżamy do skrzyżowania, przed którym stoi znak A-7, wiemy, że pojazdy znajdujące się na drodze przed nami mają pierwszeństwo. Możemy wjechać na taką drogę dopiero wtedy, gdy nie wpłynie to na innych uczestników ruchu.

znak stop i ustąp pierwszeństwa

Co oznacza znak B-20 – STOP

Znak STOP też wydaje się być całkowicie zrozumiały, ale przywołajmy dotyczące go zapisy, aby łatwo rozstrzygnąć pytanie zadane w tytule tego tekstu:

1. Znak B-20 „stop” oznacza:

– zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem;

– obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.

2. Zatrzymanie powinno nastąpić w wyznaczonym w tym celu miejscu, a w razie jego braku – w takim miejscu, w którym kierujący może upewnić się, że nie utrudni ruchu na drodze z pierwszeństwem.

3. Znak B-20 umieszczony w obrębie skrzyżowania dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został ustawiony

Innymi słowy, dojeżdżając do tego znaku wiemy, że to inni mają przed nami pierwszeństwo. Ponadto, bez względu na sytuację na drodze, musimy się zatrzymać w wyznaczonym do tego miejscu. Dopiero wtedy i po upewnieniu, że możemy bezpiecznie to zrobić, wjeżdżamy na drogę z pierwszeństwem.

Znak STOP i ustąp pierwszeństwa – który jest ważniejszy?

Wracamy do początkowego pytania – czy już wiecie, który znak jest ważniejszy? Jeśli przeczytaliście uważnie zasady, to wiecie, że na temat ich „ważności” nie ma tam ani słowa. To dlatego, że jeśli chodzi o rozważanie pierwszeństwa na drodze, są one równorzędne.

Jednocześnie trzeba pamiętać, że gdy na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna oraz znaki drogowe – przede wszystkim „STOP” – to należy pamiętać o hierarchii znaków i sygnałów drogowych. Sygnalizator ma priorytet nad pozostałymi znakami. Jeśli sygnalizator jest zepsuty, stosujemy się do pozostałych znaków drogowych. Znak „STOP” w tym przypadku informuje kierującego, że jest on na bardzo niebezpiecznym skrzyżowaniu.

Wyobraźcie sobie taką sytuację – do skrzyżowania dojeżdżają z naprzeciwka dwa samochody. Pierwszy ma znak ustąp pierwszeństwa i skręca w lewo, a drugi znak STOP i jedzie prosto. Kto z nich pojedzie pierwszy?

Oba te znaki ustawiają pojazdy na tym samym poziomie pierwszeństwa, więc stosujemy wtedy ogólne zasady ruchu drogowego – skręcający w lewo kierowca ma ustąpić temu, który jedzie prosto.

Niedouczeni kierowcy intuicyjnie wskazują często, że to znak STOP stawia kierowcę „niżej w hierarchii”, ponieważ dodatkowo każe mu się zatrzymać. To nieprawda, a Kodeks drogowy nie przewiduje różnych „poziomów pierwszeństwa”. Albo się je ma albo nie.

W praktyce może się jednak zdarzyć, że to kierowca mający znak ustąp pierwszeństwa, jest na uprzywilejowanej pozycji. On nie musi się zatrzymywać przed wykonaniem manewru, więc może zdążyć go wykonać, zanim kierujący ze znakiem STOP, spełni swój obowiązek. Trzeba być jednak bardzo ostrożnym, ponieważ w Polsce, zgodnie z porzekadłem, przed znakiem STOP zatrzymują się tylko samochody nauki jazdy. Jeśli w nakreślonej wcześniej sytuacji, zdecydujemy się skręcić w lewo, a kierowca z naprzeciwka nie zatrzyma się na znaku STOP, to ewentualnego wymuszenia lub kolizji my będziemy winni.

Zawsze należy stosować zasadę ograniczonego zaufania, ale gdy znajdziemy się w okolicy widzimy znak STOP i ustąp pierwszeństwa, należy się mieć szczególnie na baczności.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze