Karolina Chojnacka

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy 2022. Baza pytań będzie tajna?

Ministerstwo Infrastruktury planuje zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Najwięcej kontrowersji budzi plan utajnienia bazy pytań na egzamin teoretyczny, przez co zaliczenie egzaminu może być trudniejsze.

Ministerstwo Infrastruktury szykuje spore zmiany dla kandydatów na kierowców oraz świeżo upieczonych posiadaczy prawa jazdy i przygotowuje się do nowelizacji Ustawy o kierujących pojazdami.

Pytania na egzamin teoretyczny stały się jawne w 2015 roku. Teraz rząd chce zrobić krok wstecz

Nowelizacja Ustawy o kierujących pojazdami ma sprawić, że łatwiej będzie na egzaminie praktycznym, bo będzie można przygotować się do niego również prywatnym samochodem wraz z rodzicem. Zdecydowanie trudniej będzie jednak w przypadku egzaminu teoretycznego. W założeniach może przeczytać, że ustawa:

(…) wprowadza ograniczenie, że pytania egzaminacyjne oraz wchodzące w ich skład scenariusze, wizualizacje i opisy zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw transportu oraz pytania zawarte w teście egzaminacyjnym nie będą stanowiły informacji publicznej (…).

Jak obecnie wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Obecnie egzamin teoretyczny na prawo jazdy składa się z 32 pytań – 20 podstawowych i 12 tzw. specjalistycznych. Są one losowane z puli zawierającej kilka tysięcy pytań. Pytania są wyceniane na 1, 2 lub 3 punkty, a żeby zdać, należy uzyskać co najmniej 68 punktów na 74 możliwych do zdobycia. Czas trwania egzaminu wynosi 25 minut, a koszt podejścia do niego to 30 złotych.

Z prawie wszystkimi pytaniami, jakie mogą paść na egzaminie, a także z odpowiedziami, które uważane są przez autorów tych pytań za poprawne, można się zapoznać, ściągając odpowiedni plik ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Po ściągnięciu odpowiednich plików można zapoznać się z każdym spośród 3718 umieszczonych obecnie w wykazie pytań egzaminacyjnych. Możliwe jest również pobranie i obejrzenie multimediów związanych z pojawiającymi się na egzaminie teoretycznym pytaniami.

Utajnienie bazy pytań egzaminacyjnych sprawi, że publiczna kontrola nad nimi będzie praktycznie niemożliwa, a proces ich powstawania budzi wątpliwości. Jak informuje portal brd24.pl, Ministerstwo Infrastruktury nie ujawnia, kto pracuje nad pulą pytań na egzamin teoretyczny. Wiadomo jedynie, że zajmuje się tym specjalna komisja w strukturze resortu. Ministerstwo na prośbę serwisu nie ujawniło jednak jej składu osobowego.

Tymczasem, według danych przytoczonych przez brd24.pl, funkcjonowanie komisji w 2017 roku kosztowało aż 449 tysięcy złotych. W 2019 roku wydano 114 tysięcy złotych. Bywały jednak i lata, w których działalność komisji kosztowała od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Rząd tłumaczy swoją decyzję o utajnienie bazy pytań troską o kwalifikacje i bezpieczeństwo młodych kierowców. Według policyjnych danych, młodzi kierowcy są sprawcami co piątego wypadku drogowego, a głównymi przyczynami tragedii są: nadmierna prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu czy nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego. Czy jednak utajnienie pytań spowoduje poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach?

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze