
„Wychowanie komunikacyjne” utemperuje młodych kierowców? Resort ujawnia plany na przyszły rok
Ministerstwo Infrastruktury ma zamiar utemperować wyścigowe zapędy młodych kierowców, poprawiając system szkoleń i wprowadzając nowe przepisy. Czy „wychowanie komunikacyjne” pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo na drodze?
Młodzi kierowcy są sprawcami co piątego wypadku drogowego, a głównymi przyczynami tragedii są: nadmierna prędkość, nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu czy nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego. Czy jazda z rodzicami, wprowadzenie przedmiotu „wychowanie komunikacyjne” i dodatkowe kursy to zmienią?
Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w przepisach, które mają za zadanie utemperować wyścigowe zapędy młodych kierowców. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pod koniec 2022 roku wejdzie w życie kilka bardzo istotnych zmian. W projekcie przepisów pojawiają się między innymi takie informacje:
- możliwość odbywania szkolenia […] w formie kursu rozszerzonego z osobą towarzyszącą (opiekunem prawnym)
- kursy dla osób, którym odebrano prawo jazdy
- zmiany w uzyskiwaniu karty rowerowej, wprowadzenie w czwartej klasie przedmiotu „wychowanie komunikacyjne”
- pytania egzaminacyjne nie będą stanowiły informacji publicznej
- dwa wykroczenia w okresie próbnym sprawią, że trzeba będzie przejść obowiązkowy kurs doszkalający

Ustawa o kierujących pojazdami już teraz wspomina, że każdy młody kierowca objęty jest dwuletnim okresem próbnym. To oznacza obowiązek odbycia kolejnego, praktycznego szkolenia, naklejenia zielonego listka na aucie, nieprzekraczania prędkości 100 km/h na autostradzie czy limit dwóch mandatów (mówiąc najprościej).
Problem w tym, że przepisy te pozostają martwe, ponieważ „ nie stosuje się ich do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych”. „Rozwiązania techniczne” to aktualizacja Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, która… nie jest aktualizowana. Raport NIK wskazał, że przez 31 miesięcy ws. programu CEPiK 2.0 nie zrobiono praktycznie nic, a to w nim znajdziemy informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce, jak i kierowcach.
Pod koniec listopada Janusz Cieszyński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, informował, że „modernizacja systemu w części dotyczącej centralnej ewidencji kierowców przewidywana jest na najbliższe lata”. Dopóki więc baza CEPiK nie będzie działać tak jak powinna, przepisy, które zostały wprowadzone kilka lat temu, pozostaną martwe. Z kolei te, które mają obowiązywać od końca 2022 roku, prawdopodobnie także nie spełnią swojej roli.
Najnowsze
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Oto przegląd modeli Ford Pro - od kompaktowego Couriera po pełnowymiarowego Transita. Sprawdź, jakie zabudowy są dostępne, porównaj ładowność, zasięg i funkcjonalność, i dowiedz się, który wariant najlepiej odpowiada potrzebom Twojego biznesu. -
Via Carpatia to droga donikąd? Oto dlaczego Polska wschodnia wciąż nie ma swojej ekspresówki
-
Tłusty obiad i piwo? Polak pije, jedzie i ryzykuje. Szokujące dane o polskich kierowcach!
-
Tranzyt przez Warszawę to koszmar? Nowy wariant trasy S7 dzieli mieszkańców i kierowców!
-
Jeździłyśmy Alpine A290. To początek nowego rozdziału
Zostaw komentarz: