
Xpeng X2 – demonstracja lotu przyszłej latającej taksówki
Xpeng X2 to najnowszy, latający pojazd pasażerski zbudowany przez Chińczyków. Co potrafi?
Xpeng Aeroht to chińska firma, która na odbywających się niedawno w Dubaju targach Gitex Global zaprezentowała coś, co media natychmiast ochrzciły „latającym samochodem”, sęk w tym, że Xpeng X2 to pojazd, który wymyka się potocznym definicjom środka transportu pasażerskiego.

Czym jest Xpeng X2?
Xpeng X2 to urządzenie, które wygląda jak połączenie nadwozia samochodu osobowego z konstrukcją dużego drona z czterema śmigłami. Samochodem, choćby i latającym, jak okrzyknęło ów produkt wielu dziennikarzy (tak promuje sprzęt również producent), Xpeng X2 na pewno nie jest, bo produkt ten nie jest w stanie samodzielnie poruszać się na lądzie. Nie przejedzie nawet metra.
To, co wiemy na pewno, to fakt, że Xpeng X2 lata. To może dron? To pojęcie jest zastrzeżone do w pełni autonomicznych bezzałogowych pojazdów latających i na pokazie w Dubaju urządzenie to wzniosło się w powietrze bez obecności człowieka, zatem pasuje, ale nie do końca, bo istnieje możliwość również ręcznego pilotowania tego sprzętu. Najbezpieczniej można jednak przyjąć, że Chińczycy zbudowali i zaprezentowali w Dubaju pasażerskiego czterowirnikowca, czy też quadrokoptera, jak preferowaliby zapewne miłośnicy anglosaskiej lingwistyki. Sam producent określa swoje urządzenie jako The First Two-Seater Intelligent Electric Flying Car.
Co potrafi Xpeng X2?
To, że lata, już wiemy. Zresztą lot testowy został zarejestrowany i zaprezentowany publicznie. Poniżej zamieszczam stosowne wideo. Co prawda lot trwał tylko 90 sekund, ale producent zapewnia, że może on trwać znacznie dłużej. Ma to znaczenie o tyle, że układ napędowy tego pojazdu jest w pełni elektryczny.
Zdaniem Chińczyków, faktyczna pojemność baterii ma wystarczyć na 35 minut stałego lotu. Pytanie jednak, z jaką prędkością? Wiemy też, że urządzenie może rozpędzić się w powietrzu do 130 km/h, czy może raczej do 70 węzłów, bo taką miarą posługują się piloci. Niemniej nie zaryzykowałabym lotu do wyczerpania baterii. Maksymalna masa startowa tego pojazdu to 760 kg, przy czym sam pojazd waży 560 kg, co — jak łatwo policzyć — oznacza 200 kg ładowności. Powinno wystarczyć na dwie osoby z bagażem, o ile jedna z tych osób nie jest zawodnikiem sumo.

Xpeng X2 – kiedy nad polskim niebem?
Na to chyba jeszcze trochę poczekamy, co prawda przedstawiciele Xpeng Aeroht zapewniają, że firma jest już gotowa do produkcji seryjnej, ale problem leży gdzie indziej: w przepisach umożliwiających legalny ruch takich pojazdów na powietrznych szlakach. Pokaz w Dubaju był możliwy tylko dlatego, że producent uzyskał czasowe pozwolenie udzielone przez Dubai Civil Aviation Authority, na potrzeby pokazu. Chińczycy są jednak pewni, że w ciągu najbliższych pięciu lat pojazd stanie się produktem komercyjnym, który będzie można kupić, lub wynająć. Powietrzna taksówka brzmi świetnie, ale mam nadzieję, że będzie to tańsze rozwiązanie niż dostępny już dziś (również w Polsce) wynajem helikoptera, którego godzina lotu kosztuje od ok. 2200 zł.
Najnowsze
-
Płatne parkowanie a wzrost wypadków motocyklowych – to szokujące dane! Jak jeździć bezpieczniej?
Wydaje się, że przesiadka na jednoślad w mieście to same korzyści - dowiedz się, czy ma to sens i czy jesteś na to gotowy. -
Test BMW 120 – z potencjałem na przyjaciela
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
-
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
Zostaw komentarz: