Wystartuj w KJS!

Prawo jazdy i samochód (nie koniecznie własny) - to wszystko, co musisz mieć, by wystartować w Konkursowej Jeździe Samochodem. Na takim KJS można się bawić, uczyć, a jednocześnie - jest to pierwszy krok do zdobycia rajdowej licencji.

fot. Marek Browarny

Na trasie Konkursowej Jazdy Samochodem jest minimum 6 prób sportowych do pokonania. Próby są wyznaczone na terenach zamkniętych (max. 2 km długości) lub zamkniętych fragmentach dróg (max. 1 km długości).

Średnia prędkość na próbie, nie może przekroczyć 50 km/h, więc często odcinki do pokonania są kręte lub urozmaicane słupkami i szykanami. Często są to 2-3 trasy powtarzane kilka razy, mamy więc szansę poprawić się na kolejnych, poznanych już próbach. 

Przed startem musimy wypełnić formularz zgłoszenia i odebrać dokumenty potrzebne do startu. Trzeba też uiścić wpisowe rzędu 80-150 zł. Dostaniemy kartę identyfikacyjną załogi oraz kartę drogową, która jest wypełniana na wyznaczonych Punktach Kontroli Czasu (PKC) – po to, by  dojechać do miejsca prób i wystartować do nich w wyznaczonym czasie. Żeby się nie zgubić dostaniemy także Itinerer, czyli notatki nawigacyjne na całą trasę KJS. 

Następnie musimy posłuchać wskazówek organizatora na tzw. odprawie oraz przejść badanie techniczne samochodu, gdzie stawiamy się razem z pilotem. 

Mapa próby
fot. Automobilklub Rzeszowski

KJS-y organizują automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym. Na stronie http://www.pzm.pl/Kluby_zrzeszone_w_PZM znajdziecie ich listę. Warto odwiedzić klubowe strony internetowe lub zadzwonić i dowiedzieć się, gdzie i kiedy będzie rozgrywany jakiś KJS. 

Przygotowanie samochodu
Aby wystartować w KJS samochód, którym będziemy jechać musi przejść badanie kontrolne (BK), aby sprawdzić poprawności danych w zgłoszeniu oraz zgodność z regulaminem. Musimy mieć ze sobą prawo jazdy, dowód rejestracyjny, ubezpieczenie OC i NNW. Auto ma być w pełni sprawne i czyste na zewnątrz, wewnątrz i pod maską.

Gdy samochód nie jest nasz, należy przedstawić pisemną zgodę właściciela pojazdu, na wykorzystanie go do celów sportowych. 

W skład obowiązkowego wyposażenia auta startującego w KJS wchodzą m.in.:

– pasy bezpieczeństwa dla kierowcy i pilota,
– zagłówki foteli załogi,
– minimum jedna gaśnica (zaleca się montaż w zasięgu rąk załogi),
– kaski ochronne dla załogi (stosowane w sporcie samochodowym),
– apteczka z odpowiednim wyposażeniem medycznym,
– opaski zaciskowe na elastycznych przewodach paliwowych (na wszystkich końcach w komorze silnika),
– pełny zbiornik spryskiwacza,
– oznakowanie i obowiązkowe reklamy organizatora imprezy,
– karta Identyfikacyjna (umieszczona na tylniej bocznej prawej szybie),
– identyczne koła (obręcz i opona) na każdej osi,
– samochody zasilane gazem muszą mieć wymontowany zbiornik gazu lub zawór bezpieczeństwa z butli gazu, natomiast w komorze silnika w sposób widoczny musi być odłączone doprowadzenie gazu do silnika.

Mapka prób
fot. Automobilklub Stargardzki

Trasę pokonujemy w zapiętych pasach i kaskach, przy zamkniętych szybach i włączonych światłach mijania. Na metach prób zatrzymujemy się w ten sposób, by linia mety znajdowała się między przednią i tylnią osią pojazdu. 

Przedwczesny start, przejechanie mety, błędy przy pokonywaniu trasy, czy spóźnienia obarczają nas punktami karnymi, które powiększają nasz czas pokonania trasy- czyli pogarszają wynik w końcowej klasyfikacji. Za niektóre wykroczenia (np. cofanie na mecie, zgubienie dokumentów) można być nawet wykluczonym z KJS. 

 

Na KJS potrzebny jest pilot
Sam kierowca nie jest w stanie zapamiętać trasy dojazdu do próby, a i na samej próbie adrenalina nie ułatwi mu zadania bezbłędnego pokonania trasy. Dlatego na prawym fotelu zasiada pilot. Do jego zadań należy dbanie o dokumenty i wpisy na PKC, oraz dyktowanie kierowcy, gdzie ma w danym momencie pojechać. 

Rajd Ziębicki
fot. Oktawian Biniek

Jako, że czasu w czasie jazdy jest mało, ważne jest, by pilot z kierowcą dobrze się rozumieli i opracowali sobie skrócony opis trasy. Dobrze sprawdza się również pokazywanie rękami kierunku jazdy. Pilot powinien mieć dobrą orientację w terenie, być zorganizowany i przede wszystkim się nie bać. To w nim zdenerwowany kierowca powinien mieć oparcie i mobilizację. 

Gdy startujemy w KJS po raz pierwszy, to warto na pilota poszukać osoby z pewnym doświadczeniem. Dzięki temu oswoimy się z formą rozgrywania KJS i unikniemy kar za spóźnienia, czy nieświadome błędy.

Nie bójmy się też pytać o radę bardziej doświadczonych zawodników, na KJS najczęściej panuje luźna atmosfera, a wszystkich łączy ta sama – rajdowa pasja. 

By nie dać się zaskoczyć na KJS, warto przed startem przeczytać regulamin ramowy zawodów – http://www.pzm.pl/userfiles/2009-pliki/Samochody/rajdy_regulaminy/Regulamin_KJS_2009_010409.pdf , oraz regulamin KJS, na który się wybieramy. Zawarte w nim będą wszystkie wskazówki dotyczące terminu i miejsca rozgrywania imprezy, a także wpisowego i formy zgłoszeń. 

Po 6 zaliczonych KJS (lub 12 w dwóch sezonach) i zapisaniu się do automobilklubu zrzeszonego w PZM, można się ubiegać o licencję kierowcy rajdowego R2.

Życzymy powodzenia i odwagi w pierwszych startach!

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze