Wózkiem inwalidzkim z „L-ką” po placu manewrowym?

Ile godzin jazdy potrzeba, aby nauczyć się odpowiedzialności za kierownicą? Być może wystarczy jedna godzina jazdy, tylko nie samochodem, a wózkiem inwalidzkim - przekonują twórcy kampanii „Godzina jazdy na wózku” i jej ambasadorzy: Rafał Sonik, Gosia Rdest oraz Klaudia Podkalicka.

Kampanię społeczną promuje spot przedstawiający reakcje kursantów szkoły jazdy, którzy zamiast jazdy samochodem, po placu manewrowym  poruszają się na wózku inwalidzkim.

W ciągu ostatnich lat liczba wypadków drogowych powodowanych przez młodych kierowców sukcesywnie malała, niestety w minionym roku zaczęła wzrastać. Według najnowszego raportu Komendy Głównej Policji, w 2016 r. młodzi kierowcy byli sprawcami ponad 5800 wypadków (240 więcej niż w rok wcześniej), w których zginęły 542 osoby, a prawie 8000 zostało rannych[1]. Eksperci przyznają, że obiegowe opinie, przestrzegające przed młodymi kierowcami, mają swoje podstawy. Cechująca młode osoby skłonność do ryzyka i brawury oraz zawyżona ocena własnych umiejętności często prowadzi do tragicznych skutków.

Według ekspertów wysoka liczba wypadków w tej grupie to wynik nieodpowiedniego przygotowania do roli kierowcy. Kursy jazdy w zdecydowanej większości przygotowują jedynie do egzaminu, nie uczą natomiast młodych osób pokory do własnych umiejętności. Pomijana jest kwestia odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu.

W ramach akcji przy współpracy z Akademią Auto Świat przygotowana została nietypowa godzina kursu prawa jazdy. Jej głównym elementem jest poruszanie się po placu manewrowym i w przestrzeni miejskiej wózkiem inwalidzkim z charakterystyczną L-ką. Reakcje kursantów i ich zmagania zostały zarejestrowane w spocie promującym kampanię. Twórcy kampanii w ten kontrowersyjny sposób chcą skłonić młode osoby do refleksji oraz zainicjować debatę publiczną na temat istoty systemu szkolenia kierowców i jego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

– Z punktu widzenia wiedzy psychologicznej taki eksperyment ma dwa szczególnie ważne elementy. Po pierwsze, osoba, która przeżyje doświadczenie pobudzające refleksję dotyczącą konsekwencji nieostrożnej jazdy, wraz z towarzyszącymi emocjami – lęku, wstydu, szoku – ma zdecydowanie większą szansę na zapamiętanie przekazu, od uczestnika wykładu na ten temat. Po drugie, nauka oparta na doświadczeniu może zdecydowanie więcej powiedzieć o konsekwencjach, w tym wypadku kalectwie, niż sama teoria. Również obserwacja takiego doświadczenia osoby, z którą możemy się identyfikować – młodego kierowcy może mieć podobny wpływ.” – mówi Monika Rutke, psycholog i psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.

“Godzina jazdy na wózku” jest częścią kampanii AutoAsertywni, edukacyjnego programu adresowanego do starszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, który w roku ubiegłym został zainicjowany przez Akademię Auto Świat. W ramach programu w szkołach w całej Polsce prowadzone są warsztaty, których celem jest kształtowanie u młodych osób właściwych postaw w samochodzie jeszcze przed rozpoczęciem nauki jazdy. Spot kampanii wraz z innymi materiałami informacyjnymi stanowić będzie jedno z narzędzi wykorzystywanych podczas warsztatów.

Spot wideo oraz dodatkowe informacje o kampanii znaleźć można na stronie www.godzinajazdynawozku.pl.

Hashtagi kampanii: #godzinajazdynawozku #autoasertywni

 


[1] Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku – Raport Komendy Głównej Policji, Biuro Ruchu Drogowego.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze