Karolina Chojnacka

Wodór paliwo przyszłości. W Polsce zaczynają się prace nad rozwojem technologii wodorowej

Toyota Motor Poland oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce. W ramach porozumienia powstanie między innymi pilotażowa stacja tankowania wodorem.

Wiele osób uważa, że wodór to przyszłość motoryzacji. Obecnie stoi on przed wieloma wyzwaniami, ale jego przyszłość jest niezwykle obiecująca. Nie należy lekceważyć wodoru. Zajmuje on konkretne miejsce w ekosystemie zielonej energii. Wystarczy spojrzeć na działania Toyoty czy Hyundaia, a także na niektórych krajów, które widzą dla niego wielką przyszłość w swoich gospodarkach. Czyżby właśnie dołączyła do nich Polska?

Toyota Motor Poland oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA podpisały umowę o współpracy przy rozwoju technologii wodorowej w Polsce. W ramach porozumienia powstanie między innymi pilotażowa stacja tankowania wodorem.

Przeczytaj też: Wodór paliwem przyszłości

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA ogłosiło w maju badawczy program wodorowy, który obejmuje produkcję wodoru, w tym „zielonego wodoru” wykorzystującego odnawialne źródła energii, magazynowanie wodoru i jego dystrybucję, a także zastosowania w energetyce przemysłowej. Elementem programu jest także eksploatacja stacji tankowania pojazdów wodorem, która powstanie na warszawskiej Woli. PGNiG podpisało już umowę z konsorcjum polsko-brytyjskim na jej projekt i budowę.

Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGNiG ds. Rozwoju, powiedział:

Eksploatacja badawczej stacji pozwoli PGNiG na zbudowanie kompetencji wodorowych w zakresie tego typu projektów. Docelowo chcemy wzbogacić naszą ofertę sprzedażową o wodór, także w zakresie paliwa napędowego dla pojazdów, co uzupełniłoby oferowane obecnie CNG i LNG, przyczyniając się do rozwoju nisko- i zeroemisyjnej gazomobilności w Polsce.

Prezes Zarządu PGNiG, Jerzy Kwieciński, dodał:

Uruchomienie pilotażowej stacji tankowania pojazdów wodorem będzie pierwszym krokiem PGNiG w realizacji zaplanowanego przez naszą Grupę Kapitałową programu wodorowego. Przy testowaniu stacji współpracować będziemy z Toyotą, uznanym w  świecie motoryzacji partnerem i czołowym producentem pojazdów zasilanych wodorem. Jestem przekonany, że pozwoli nam to przyczynić się do efektywnego rozwoju rynku paliwa wodorowego w Polsce.

Umowa buduje partnerstwo pomiędzy dwoma podmiotami biorącymi aktywny udział w tworzeniu Polskiej Strategii Wodorowej. Wspólne działanie ma doprowadzić do wprowadzenia na polski rynek wodoru jako czystego paliwa dla bezemisyjnych pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi. Wodór określany jest przez specjalistów jako paliwo przyszłości.

Wodór paliwo przyszłości. W Polsce zaczynają się prace nad rozwojem technologii wodorowej

Przeczytaj też: Hyperion XP-1 – supersamochód z ogniwami wodorowymi

Toyota Motor Poland, jako polski przedstawiciel światowego lidera w zakresie rozwoju technologii wodorowej w motoryzacji, w przyszłym roku wprowadzi na rynek  samochody osobowe Mirai drugiej generacji. To pierwsze masowo produkowane auto typu sedan na wodór. W stosunku do poprzedniej wersji nowa generacja samochodu z ogniwami paliwowymi ma wydłużony zasięg o 30%, co daje po napełnieniu zbiorników pojazdu zasięg w granicach 650-900 km. Tankowanie trwa zaledwie kilka minut, co sprawia, że auto jest w pełni funkcjonalne dla użytkowników, a przy tym przyjazne dla środowiska – nie emituje do atmosfery żadnych szkodliwych substancji, a jedynym efektem reakcji wodoru i tlenu jest para wodna.

Wodór paliwo przyszłości. W Polsce zaczynają się prace nad rozwojem technologii wodorowej

Prezes Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe, dr Jacek Pawlak, wyznał:

W motoryzacji mamy obecnie do czynienia z rewolucją, a Toyota jako globalna marka od lat wspiera rozwój całego sektora m.in. poprzez udostępnianie patentów. Jako Toyota Motor Poland od lat należymy do liderów innowacyjności i elektromobilności. Cieszymy się, że z PGNiG jako naszym partnerem będziemy pracować nad jak najefektywniejszym wykorzystaniem wodoru na wszystkich etapach. Inżynierowie obu marek będą wspólnie brać udział w procesie projektowania i budowy stacji tankowania wodoru, a także planowaniu i przeprowadzeniu badań.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze