Karolina Chojnacka

Wiemy, kto poprowadzi elektryczne Audi w Rajdzie Dakar 2022!

Audi to pierwszy producent samochodów, który będzie walczył o zwycięstwo w słynnym Rajdzie Dakar wystawiając w nim w 100% elektryczny samochód. W ten sposób koncern z Ingolstadt chce stać się pionierem energetycznej rewolucji w rajdach terenowych. Audi Sport pozyskało do tego ambitnego projektu trzy znakomite duety kierowców.

Mattias Ekström i Emil Bergkvist ze Szwecji, Stéphane Peterhansel i Edouard Boulanger z Francji oraz Carlos Sainz i Lucas Cruz z Hiszpanii, będą reprezentować barwy Audi w najtrudniejszym rajdzie świata, czyli Rajdzie Dakar którego kolejna edycja odbędzie się w dniach od 2 do 14 stycznia 2022 roku.

„Dream Team” Audi na Rajd Dakar 2022
„Dream Team” Audi na Rajd Dakar 2022, fot. materiały prasowe / Audi

Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny również za sporty motorowe w Audi, przedstawiając skład kierowców na Rajd Dakar, powiedział:

Bez przesady można mówić tu o Dream Teamie. Stéphane to najbardziej utytułowany kierowca dakarowy wszechczasów. Carlos – wielokrotny zwycięzca Dakaru i rajdowy mistrz świata. Z Mattiasem już wcześniej świętowaliśmy wiele sukcesów dla Audi. Jest on jednym z najbardziej wszechstronnych kierowców na świecie. Oprócz prędkości, wszyscy ci zawodnicy wnoszą do naszego zespołu ogromną wiedzę i motywację. To samo dotyczy ich partnerów, którzy odgrywają coraz ważniejszą rolę w Rajdzie Dakar.

Prawie cała dotychczasowa kariera Mattiasa Ekströma związana jest z Audi. Szwed dwukrotnie – w latach 2004 i 2007 – zdobywał dla czterech pierścieni tytuł Mistrza DTM, podkreślił swoją wszechstronność zdobywając w 2016 roku mistrzostwo świata w rallycrossie, a także odnosił sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata, NASCAR i Australian Supercars. W 2021 roku będzie rywalizował dla marki CUPRA w nowej serii Extreme E electric off-road. Na początku tego roku zadebiutował również w Rajdzie Dakar:

Dakar 2022 będzie z pewnością jedną z najbardziej ekscytujących przygód w mojej karierze. Możliwość zmierzenia się z tym ekscytującym projektem razem z zespołem, z którym świętowałem swoje największe sukcesy, jest fantastyczna. Chociaż w tym roku skończę 43 lata, czuję się jak junior w porównaniu z Carlosem i Stéphane’em. W tym sporcie potrzebne jest duże doświadczenie we wszystkich dziedzinach. Muszę się jeszcze wiele nauczyć, ale naprawdę nie mogę się już doczekać.

Drugim kierowcą w samochodzie Mattiasa Ekströma będzie jego rodak Emil Bergkvist, który był kierowcą rajdowym.

Stéphane Peterhansel to bez wątpienia „Pan Dakar” – żywa legenda tej imprezy i tego sportu. Francuz wygrał ten najtrudniejszy na świecie rajd 14 razy, w tym sześć razy na motocyklu i kolejnych osiem w samochodzie:

Na Rajdzie Dakar przejeżdżamy przez fascynujące miejsca, których w innym przypadku nigdy byśmy nie zobaczyli. Dakar to jedna z ostatnich takich przygód na świecie. I to u progu radykalnej zmiany: przyszłość motoryzacji jest przecież elektryczna. Za dziesięć lat wszyscy będą jeździć samochodami elektrycznymi. Dakar to ekstremalny test dla tej technologii. Chcemy być pierwszym zespołem, który wygra Rajd Dakar w pojeździe z elektrycznym układem napędowym. Z niecierpliwością czekam na możliwość zmierzenia się z tym bardzo ambitnym projektem.

Carlos Sainz to również żywa legenda sportów motorowych. Hiszpan jest dwukrotnym rajdowym mistrzem świata (1990, 1992) i jak do tej pory świętował trzy zwycięstwa w Rajdzie Dakar: w 2010, 2018 i ostatnio w 2020 roku w Arabii Saudyjskiej:

Nawet w wieku 59 lat wciąż jestem głodny zwycięstw, w przeciwnym razie nie podjąłbym się tego nowego wyzwania. Już jako dziecko moim marzeniem było zostać kierowcą rajdowym. To pozostało we mnie do dziś.

„Dream Team” Audi na Rajd Dakar 2022
„Dream Team” Audi na Rajd Dakar 2022, fot. materiały prasowe / Audi

Sainz będzie dzielił miejsce w kokpicie z Lucasem Cruzem, który na początku swojej kariery, zanim odkrył dla siebie rajdy cross-country, należał do jednego z juniorskich zespołów rajdowych swojego rodaka.  Cruz jest bardzo zaintrygowany pomysłem udziału w Rajdzie Dakar w samochodzie z elektrycznym układem napędowym:

Audi jest pierwszym producentem, który wprowadzi taki pojazd. To ważne i pozytywne dla naszego sportu, by zrobić ten krok i postawić na nowe energie w najtrudniejszej imprezie sportów motorowych na świecie. W Rajdzie Dakar jest to bardziej skomplikowane. Audi ma jednak odwagę zrobić coś, czego nikt wcześniej nie zrobił. To jest przyszłość.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze