Karolina Chojnacka

Rajd Dakar 2022, czyli początek elektryfikacji legendarnego rajdu. Czy elektryki zdominują świat sportów motorowych?

W 2020 roku uczestnicy Dakaru odkrywali Arabię Saudyjską, w 2021 poznawali nowe zakątki kraju, a w 2022 będą kontynuować tę przygodę... i to w niezwykle elektryzującym stylu. Rajd Dakar 2022 stawia na prąd!

44. edycja Dakaru odbędzie się w dniach 2 – 14 stycznia 2022, po raz trzeci z rzędu w Arabii Saudyjskiej. Rzut oka na mapę kraju podpowiada, że to będzie rajd dla tych, którzy kochający bezkresne przestrzenie regionu zwanego Empty Quarter czyli „pusta okolica”. Ogromna pustynia o powierzchni porównywalnej z obszarem Francji zajmuje całą południowo-wschodnią część Arabii Saudyjskiej. Dyrektor rajdu David Castera stawia przed uczestnikami niezwykle trudne zadanie. Trasa aż trzech odcinków specjalnych będzie prowadzić wyłącznie po wydmach! Wszystko będzie zależeć w tej fazie rajdu od umiejętności jazdy po wydmach oraz nawigacji w terenie. Start rajdu zaplanowano w mieście Ha’il, dzień przerwy – w stolicy kraju Rijadzie, a metę w Dżuddzie.

Dążąc do redukcji emisji CO2, w edycji 2022 wprowadzona będzie zgodnie z obecnymi trendami  kategoria T1-E dla prototypów z napędem elektrycznym. Koniec ery samochodów spalinowych przewiduje się w 2030 roku. Edycja 2022 wyznacza początek realizacji planu dopuszczenia wyłącznie samochodów napędzanych alternatywnymi źródłami energii, co ma nastąpić w 2030 roku. Stopniowe zmniejszanie udziału pojazdów z napędem spalinowym będzie następowało sukcesywnie, stosownie do postępów w rozwoju technologii.

Jako pierwszy krok zostaje wprowadzona kategoria T1-E dla prototypów niskoemisyjnych. Konstruktorzy już obecnie pracują nad rozwojem tych pojazdów dążąc do tego, aby były one jak najbardziej konkurencyjne. Pierwszą marką w nowej klasie jest Audi, które stanie na starcie Dakaru w styczniu 2022. Już wkrótce na bezkresnych wydmach regionu Empty Quarter zagoszczą samochody elektryczne.

Kategoria Dakar Classic cieszyła się w styczniu 2021 wielkim zainteresowaniem na biwakach. Przyciągnęła także uwagę telewidzów i odbiorców mediów społecznościowych na całym świecie. W przyszłorocznej edycji wprowadzono kilka zmian. Regularność nie będzie już jedynym kryterium wyniku. Na fragmentach trasy, łącznie około 20% decydować będzie tylko nawigacja, a nie czas, a każdy pokonany nadprogramowo kilometr będzie oznaczał punkty karne dla załogi.

Najnowsze

Straż pożarna gasi płonące elektryki… kocem

Nowe technologie to nowe wyzwania, między innymi te z zakresu bezpieczeństwa. Tak też jest w przypadku samochodów elektrycznych, które stanowią bardzo poważny problem w razie pożaru. Pomocą w jego rozwiązaniu mogą okazać się specjalne koce.

Wśród zalet aut elektrycznych ich zwolennicy lubią wymieniać to, że są one bardziej bezpieczne w razie wypadku. Nie może w nich dojść do wycieku łatwopalnego paliwa, bo w ich przypadku paliwem jest prąd, który nie ma najmniejszej możliwości porazić podróżnych. To prawda. Z drugiej strony pożary aut spalinowych zdarzają się niezwykle rzadko, a wybuchające auta można spotkać tylko w amerykańskich filmach akcji.

Auto elektryczne stanęło w płomieniach i podpaliło dwa inne pojazdy!

Co innego w przypadku elektryków, w których istnieje pojęcie „thermal runaway”. Nie istnieje chyba stosowny polski termin, więc nazwijmy je umownie „termiczną reakcją łańcuchową”, co dobrze oddaje istotę problemu. Polega ona na tym, że dochodzi do przegrzania jednego z ogniw baterii, co następuje zwykle na skutek jego uszkodzenia. Rosnąca temperatura zaczyna oddziaływać na ogniwa sąsiednie w konsekwencji także doprowadzając do ich uszkodzenia i rozpoczęcia procesu samozapłonu. Jeśli widzieliście kiedyś nagranie, na którym stojący na parkingu elektryk nagle zaczął płonąć, a potem kilkukrotnie pojawiły się wybuchy ognia, to obserwowaliście zjawisko termicznej reakcji łańcuchowej. Często dochodzi do niej podczas ładowania, kiedy wadliwe ogniwo zaczyna się przegrzewać lub szwankuje układ chłodzenia baterii. Przyczyną może być także fizyczne uszkodzenie ogniwa, na przykład podczas wypadku.

Pomoc drogowa nie jest gotowa na pomaganie kierowcom elektryków?

Stanowi to bardzo poważny problem dla służb ratunkowych, ponieważ gaszenie aut elektrycznych jest niezwykle trudne. Jak możecie zobaczyć na poniższym nagraniu, do którego za moment przejdziemy, temperatury w czasie takiego pożaru przekraczają nawet 1000 st. C! Ponadto źródłem ognia i jego paliwem jest bateria litowo-jonowa, która znajduje się w podłodze auta, otoczona bardzo wytrzymałą obudową. Strażacy nie mają fizycznej możliwości dotarcia do tego źródła. Woda niewiele tu pomaga i dotychczasową praktyką było stosowanie proszku gaśniczego.

Eksplozja dosłownie rozerwała samochód! To nie była bomba, tylko ładujący się elektryk

Teraz pojawiła się nowa metoda, która wydaje się o wiele szybsza i prostsza. Specjalny koc (nie wiemy niestety z czego zrobiony), którym pokrywa się płonący samochód, odcina dopływ tlenu i tłumi ogień. Metoda stara jak świat, tylko wymagająca użycia odpowiedniego materiału, który nie zapali się przy kontakcie z tak ogromnymi temperaturami.

To nagranie przedstawia dopiero testy takiego koca, ale wygląda to całkiem obiecująco. Istotną kwestią jest tylko to, jak długo trzeba czekać, aby móc bezpiecznie zdjąć koc. Podczas testów ogień zniknął bardzo szybko i spadek temperatury był wyraźny, ale zaraz po zdjęciu go, auto zaczęło ponownie się palić. Należy także pamiętać o tym, że nawet całkowicie ugaszony elektryk, nie jest bezpieczny. Znane są przypadki samozapłonu nawet kilka dni później! Dlatego niektóre służby po opanowaniu pożaru, wstawiają wraki do wypełnionych wodą kontenerów, aby temu zapobiec.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Rolls-Royce docenia „marzenia” młodych kobiet

Amerykańska artystka Sondra Perry otrzymała nagrodę Muse, przyznawaną przez komisję Rolls-Royce Art Programme za stworzenie pracy na temat „marzeń”.

Sondra Perry jest artystką zajmującą się sztuką ruchomych obrazów, która tworzy prace zmuszające do refleksji nad tematami rasy, tożsamości i technologii. Sztuka ruchomego obrazu obejmuje film eksperymentalny, animację, rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną oraz sztuczną inteligencję.

Sondra Perry
Sondra Perry, fot. materiały prasowe / Rolls-Royce

Dzięki inicjatywie „Dream Commission” Rolls-Royce staje na czele tego wschodzącego artystycznego ruchu, który nie tylko dodaje nowy wymiar do świata sztuki, ale także odzwierciedla prawdziwie nowoczesne i przyszłościowe myślenie Rolls-Royce’a.

Rolls-Royce przyznał nagrodę Muse
Rolls-Royce przyznał nagrodę Muse, fot. materiały prasowe / Rolls-Royce

Nagroda Muse będzie przyznawana co dwa lata, pod przewodnictwem międzynarodowego jury składającego się z czołowych osobistości świata sztuki. Wizją Rolls-Royce’a jest inspirowanie artystów do działania, a ta prestiżowa nagroda ma na celu wspieranie kreatywności w kluczowym dla branży artystycznej okresie.

Najnowsze

Kolizja na minirondzie. Wszystko przez bezmyślność

Wyobrażacie sobie wjechać na rondo bez upewnienia się, że nie uderzycie w jakiś pojazd już na nim się znajdujący? A mimo tego są kierowcy, którzy sobie wyobrażają i tak właśnie robią.

Trudno jakoś szerzej omawiać to nagranie. Kierowca auta z kamerą wjechał na minirondo, ale nie chciał jechać prosto lecz skręcić. Tymczasem poruszający się z naprzeciwka kierowca Kii wjechał mu przed maskę i doprowadził do kolizji.

Kierowca Matiza pojechał pod prąd na rondzie. Na rondzie turbinowym!

Po fakcie sprawca przyznał, że nie widział auta z kamerą. Większość aut jedzie tu prosto, więc nawet nie przyszło mu do głowy, że warto się co do tego upewnić. Na szczęście nie stało się nic poważnego, a sprawca nie wypierał się swojej winy.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Muzeum Škody dostępne dla każdego! Możesz zwiedzić je wirtualnie ze swojego salonu!

Muzeum Škody w Mladá Boleslav od wielu lat jest popularnym celem zwiedzających. Obecnie liczy ona około 340 eksponatów, w tym pierwszy samochód firmy Laurin & Klement, Voiturette A, a także samochody koncepcyjne i prototypy, samochody sportowe i samochody rajdowe. Najstarszym eksponatem jest rower Slavia z 1899 roku.

Muzeum Škody zostało otwarte w centrum Mladá Boleslav w 1995 roku z okazji 100-lecia powstania firmy.  W 2019 roku muzeum odwiedziło ponad 274 000 gości z całego świata. Po tymczasowym zamknięciu z powodu pandemii COVID-19, muzeum Škody zostało ponownie otwarte w poniedziałek, 3 maja 2021 roku. Zwiedzanie wystawy stałej oraz wystaw czasowych jest teraz także możliwe w formie wycieczek wirtualnych prowadzonych między innymi w języku angielskim.

Muzeum Škody
Muzeum Škody, fot. materiały prasowe / Škoda

Zwiedzający mogą wybrać jedną z przygotowanych tras, podczas której towarzyszą im doświadczeni przewodnicy z muzeum Škody. Do wyboru są:

  • Trasa wideo EVOLUTION, która składa się z trzech filmów oferujących wgląd w bogatą historię Škoda Auto. Pierwszy film jest poświęcony pionierskim latom, począwszy od założenia firmy Laurin & Klement w 1895 roku. Drugi film przedstawia początek ery Škoda Auto w 1925 roku aż do końca lat 80. Trzeci film przedstawia dynamiczny rozwój firmy jako integralnej części Grupy Volkswagen od 1991 roku.
  • Trasa wideo PRECISION zabiera widzów za kulisy muzealnego warsztatu. To tutaj zwiedzający mogą obserwować renowację zabytkowych pojazdów, zobaczyć poszczególne etapy prac i zaangażować się w badania prowadzone przez archiwum Škody.
  • GALERIA TECHNOLOGII będąca częścią wystawy stałej pokazuje, jak fabryka samochodów zmieniała się w czasie – a wraz z nią procesy zachodzące w produkcji. Film koncentruje się na poszczególnych elementach pojazdu, zwłaszcza silnikach i reflektorach.
  • Wycieczka W DUCHU ELEKTROMOBILNOŚCI opowiada historię modeli samochodów elektrycznych Laurin & Klement i Škoda Auto. Przykłady obejmują roadster dla dzieci Škoda Puck z lat 40. XX wieku, ŠKODA Eltra z 1991 roku i jeden z prototypów Škoda Octavia Green E Line. Najnowszy rozdział zrównoważonej mobilności reprezentowany jest przez modele Citigoe iV oraz Škoda Enyaq iV. Ponadto odwiedzający podczas wirtualnej wycieczki dowiedzą się, jak działają nowoczesne silniki elektryczne i akumulatory.
  • Kolejna część wystawy poświęcona jest TRADYCJI marki i przedstawia szczegóły dotyczące historii firmy, takie jak rozwój logo i znaczenie wybranych modeli w jej rozwoju. Trasa wideo opowiada również o historii modeli Škoda Octavia Combi i Škoda 1202, które w tym roku obchodzą 60-lecie istnienia.
  • Wideo KOLEKCJA SAMOCHODÓW PROTOTYPE & SPORT prezentuje wystawę mieszczącą się w starej odlewni. Wśród imponujących eksponatów znajduje się coupé „Ferat”, które zostało wykorzystane w horrorze „Ferat Vampire” (oryginalny tytuł „Upír z Feratu”) 40 lat temu. Ten pojazd jest wyjątkowym przykładem Škody 110 Super Sport, która zadebiutowała w oryginalnej formie 50 lat temu.
  • Trasa wideo 120 YEARS OF ŠKODA MOTORSPORT, pokazująca zaangażowanie marki w sporty motorowe i jej sukcesy na tym polu, będzie dostępna w drugiej połowie 2021 roku.

Więcej informacji można znaleźć na stronie muzeum Škody.

Najnowsze