Warszawa korkami stoi
Zdarzyło się kiedyś, że stojąc w korku i nerwowo rzucając okiem na zegarek pocieszaliście się, iż mimo wszystko to Warszawa, że gdzie indziej mogłoby być gorzej... Marna pociecha. Z najnowszych raportów wynika, że pod względem korków Warszawa zajmuje w Europie mało zaszczytne pierwsze miejsce.
Wiemy to dzięki firmie TomTom, która właśnie opublikowała raport Congestion Index. Indeks obejmuje 31 miast i porównuje czas podróży w porach swobodnego przepływu ruchu oraz w godzinach szczytu. Różnica wyraża się jako procentowe wydłużenie czasu podróży. Indeks uwzględnia drogi lokalne, drogi przelotowe i autostrady. Wszystkie dane pochodzą z rzeczywistych pomiarów GPS.
fot. materiały prasowe
|
Z raportu wynika, iż średni czas podróży w Warszawie jest dłuższy o 42% niż wtedy, gdy ruch przepływa swobodnie i dłuższy o 89% podczas porannych godzin szczytu.
Oto dziesięć najbardziej zakorkowanych miast, według ogólnego poziomu zatłoczenia, między styczniem a marcem 2012 roku:
Warszawa, 42%
Marsylia, 41%
Rzym, 34%
Bruksela, 34%
Paryż, 32%
Dublin, 30%
Bradford – Leeds, 28%
Londyn, 27%
Sztokholm, 27%
Hamburg, 27%
Można wyróżnić dwie grupy miast, w których poziom zakorkowania zależy od innych czynników. W przypadku Warszawy i Marsylii winę ponosi szczątkowy układ obwodnic. Paryż i Rzym natomiast dysponują wprawdzie obwodnicami, ale gęstość zaludnienia stolicy Francji i niski jakościowo transport publiczny w stolicy Włoch również skutkują utrudnieniami. Inwestowanie w komunikację miejską sprawdziło się w przypadku Londynu i Sztokholmu, gdzie strata czasu w godzinach szczytu porannego zmniejszyła się o kilkadziesiąt procent. Na przestrzeni minionego roku największy wzrost zatłoczenia zanotowało Leeds, ale również Monachium, Berlin, Marsylia i Wiedeń.
Miejsce |
Miasto |
Kraj |
Ogólny poziom zatorów (%) |
Poranne godziny szczytu (%) |
Wieczorne godziny szczytu (%) |
Średnia prędkość (km/h) |
1 |
Warszawa |
Polska |
42 |
89 |
86 |
54 |
2 |
Marsylia |
Francja |
41 |
79 |
81 |
45 |
3 |
Rzym |
Włochy |
34 |
76 |
66 |
54 |
4 |
Bruksela |
Belgia |
34 |
82 |
86 |
47 |
5 |
Paryż |
Francja |
32 |
72 |
63 |
48 |
6 |
Dublin |
Irlandia |
30 |
70 |
63 |
51 |
7 |
Bradford-Leeds |
Wielka Brytania |
28 |
63 |
60 |
53 |
8 |
Londyn |
Wielka Brytania |
27 |
48 |
50 |
51 |
9 |
Sztokholm |
Szwecja |
27 |
65 |
62 |
49 |
10 |
Hamburg |
Niemcy |
27 |
49 |
42 |
51 |
11 |
Kolonia |
Niemcy |
26 |
54 |
47 |
52 |
12 |
Mediolan |
Włochy |
26 |
71 |
53 |
50 |
13 |
Berlin |
Niemcy |
26 |
42 |
44 |
50 |
14 |
Wiedeń |
Austria |
24 |
42 |
43 |
48 |
15 |
Oslo |
Norwegia |
24 |
66 |
70 |
50 |
16 |
Neapol |
Włochy |
24 |
34 |
43 |
45 |
17 |
Turyn |
Włochy |
23 |
50 |
42 |
51 |
18 |
Monachium |
Niemcy |
23 |
50 |
36 |
54 |
19 |
Birmingham |
Wielka Brytania |
21 |
51 |
43 |
57 |
20 |
Luksemburg |
Luksemburg |
21 |
51 |
47 |
55 |
21 |
Barcelona |
Hiszpania |
21 |
49 |
39 |
54 |
22 |
Lizbona |
Portugalia |
20 |
41 |
49 |
56 |
23 |
Helsinki |
Finlandia |
20 |
43 |
43 |
57 |
24 |
Praga |
Czechy |
20 |
46 |
41 |
53 |
25 |
Zagłębie Ruhry, zachód |
Niemcy |
17 |
38 |
28 |
51 |
26 |
Kopenhaga |
Dania |
16 |
42 |
29 |
57 |
27 |
Madryt |
Hiszpania |
16 |
41 |
33 |
67 |
28 |
Zagłębie Ruhry, wschód |
Niemcy |
15 |
31 |
28 |
51 |
29 |
Amsterdam |
Holandia |
15 |
33 |
31 |
55 |
30 |
Walencja |
Hiszpania |
14 |
21 |
21 |
59 |
31 |
Berno |
Szwajcaria |
8 |
19 |
31 |
48 |
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
Zostaw komentarz: